Кризовий період – це не тільки проблеми і невідомість, це ще й можливості зробити крок уперед. Цей рік дійсно став для багатьох бізнесів випробуванням, але і відкрив безліч можливостей, якими варто скористатись.
На що варто звертати увагу зараз, щоб продовжувати працювати та заробити, розповіла Mind засновниця бюро перекладів MK:Translations Юлія Венцковська. Вона поділилася 5 лайфхаками, які допомогли її бізнесу в цей складний період витримати всі випробування.
За останні 5 місяців ми зробили прорив: прийняли нових співробітників, перейшли повністю в онлайн, потім частково повернулися до офісу, поставили нову мету й оновили план зростання. Замість того, щоб повністю зупинитись або залишитися на тому ж рівні, вирішили, що будемо зростати.
Коли почався карантин, то перше, що всі зробили, – почали панікувати й закриватися. Більшість бізнесів навіть не пробували адаптуватися. Я ж вирішила, що ми зупиняти роботу не будемо, бо починати все з початку завжди складніше.
Бізнес – це як марафон, потрібно набрати швидкість і бігти в одному темпі. Якщо ти зупиняєшся, то збиваєшся з темпу, а після цього дуже складно відновитися чи починати доводиться практично з нуля. Тому рішення організувати роботу онлайн було очевидним.
Це було непросто. До цього моменту навіть не уявляли, як взагалі всю нашу роботу можна перенести онлайн. Але ми з командою це зробили. Зараз багато рішень для онлайн-команд – бери й вибирай, що підходить саме для вас.
Ми користуємося такими сервісами:
Було очевидно, що прибуток впаде. Як і те, що немає сенсу працювати, як раніше. Адже все навколо змінилося. Тож перед тим, як розробляти новий план дій, ми проаналізували, що допомогло нам досягти успіху раніше. Почали з аналізу даних СРМ-системи, збору статистики наданих послуг і наскрізної аналітики. Це дозволило побачити загальну й повну картину всієї нашої роботи за 6 років.
У житті дуже важливо вірити в себе і свої ідеї, але ще більш важливим є вміння бачити свої обмеження. Не вміти їх бачити і відмовлятися їх приймати – це, як не бачити того, що в тебе прямо під носом. Білі плями є у кожного. Тому я вирішила, що в колективі потрібна людина, яка дивитиметься на все по-іншому й допоможе нам зробити прорив. Ми почали шукати маркетолога.
Усі ніби і знають, що головне під час кризи – не припиняти вкладати в рекламу, але чомусь на практиці більшість відразу її зупиняють. Економлять там, де не потрібно. Ми ж вирішили піти зовсім іншим шляхом. І нам дуже пощастило, що під час карантину звільнилося багато класних фахівців. Ми шукали того, хто б зміг зробити неможливе, і вже у квітні знайшли свого маркетолога. Вона швидко увійшла в курс справи, зловила наш ритм і вже за кілька днів ми разом почали рухатися в потрібному нам напрямку.
Далі в червні до нас приєднався крутий тимлід відділу продажів і ми зразу реорганізували ще й цей напрям. Саме команда робить компанії великими, і тому ми дуже уважно підбираємо співробітників. Всього за 5 місяців ми взяли на роботу 6 нових співробітників. Звичайно були ті, з якими прощалися і які нам не підходили. Це нормально. Але весь карантин ми кожен день працювали, приймали замовлення і тільки один раз «вийшли в нуль», всі інші місяці в нас були з позитивним сальдо.
Розвиток – це взагалі те, на чому будується наша компанія. Ми постійно впроваджуємо нові сервіси, які роблять роботу зручнішою для команди і, відповідно, якіснішою для замовника.
Щочетверга все спілкування в команді проходить тільки англійською (навіть у тих, хто в ній не надто сильний). Також у нас є книжковий клуб. Щомісяця ми читаємо книжку і ділимось один з одним своїми думками. До того ж кожний співробітник зобов'язаний розвивати свої професійні навички.
Я дотримуюся ідеї, що кожна людина на роботі повинна розвиватися. Так і людина отримує більше від роботи, і вся компанія отримує більш ефективного співробітника. А під час карантину, коли потік замовлень не був таким великим, можна було приділити цьому достатньо уваги.
Так, для нас головне – рухатися і йти вперед. Але це зовсім не означає, що нам не страшно. Страшно, дуже страшно. У мене в компанії працює близько 30 людей і мені потрібно їм всім платити зарплату. Це серйозна відповідальність. Але я вважаю, що потрібно рухатися вперед, навіть коли страшно. Завмерти сьогодні – значить померти завтра.
Я спілкуюся з багатьма бізнесами, які під час карантину для себе вирішили, що все погано йі потрібно закритися до кращих часів. Таке безглузде й пусте рішення замість того, щоб пробувати щось робити й адаптуватися.
Під час замовлення книжки довелося обдзвонити три інтернет-магазини, і всі сказали, що вони не працюють. Товар у них на складі є, клієнт є, але в них усе одно все погано, і вони не працюють. В їхній картині світу нічого не працює і всі повільно помирають. А насправді річ же не в тому, що все погано, а в тому, що бізнесмени вирішили, що саме так все має бути. Якщо не можна працювати, як раніше, то не можна працювати ніяк.
А все, що потрібно робити в кризу, – це продовжувати працювати й ризикувати. Розвиток і прибуток там – за страхом.
Ми поки не досягли того рівня, що хочемо, але вже реорганізували бізнес, відкрили нові напрями і вклали гроші в розвиток. Тому що, щоб допливти до іншого берега потрібно плисти. Можна швидко, можна повільно, але плисти.
Зараз ми готуємося до другої хвилі, але вже наперед знаємо, що і як робити. І, крім того, відкриваємо клуб для наших клієнтів-бізнесменів, щоб мати можливість допомагати один одному, підтримувати один одного в кризовій ситуації і ділиться успішними кейсами про її подолання. Разом ми завжди сильніше.