Триматися й не здаватися: 5 лайфхаків, як бізнесу вижити в кризу
Що і як потрібно робити, щоб заробити

Кризовий період – це не тільки проблеми і невідомість, це ще й можливості зробити крок уперед. Цей рік дійсно став для багатьох бізнесів випробуванням, але і відкрив безліч можливостей, якими варто скористатись.
На що варто звертати увагу зараз, щоб продовжувати працювати та заробити, розповіла Mind засновниця бюро перекладів MK:Translations Юлія Венцковська. Вона поділилася 5 лайфхаками, які допомогли її бізнесу в цей складний період витримати всі випробування.
За останні 5 місяців ми зробили прорив: прийняли нових співробітників, перейшли повністю в онлайн, потім частково повернулися до офісу, поставили нову мету й оновили план зростання. Замість того, щоб повністю зупинитись або залишитися на тому ж рівні, вирішили, що будемо зростати.
1. Чого б вам це не вартувало – не зупиняйтеся
Коли почався карантин, то перше, що всі зробили, – почали панікувати й закриватися. Більшість бізнесів навіть не пробували адаптуватися. Я ж вирішила, що ми зупиняти роботу не будемо, бо починати все з початку завжди складніше.
Бізнес – це як марафон, потрібно набрати швидкість і бігти в одному темпі. Якщо ти зупиняєшся, то збиваєшся з темпу, а після цього дуже складно відновитися чи починати доводиться практично з нуля. Тому рішення організувати роботу онлайн було очевидним.
Це було непросто. До цього моменту навіть не уявляли, як взагалі всю нашу роботу можна перенести онлайн. Але ми з командою це зробили. Зараз багато рішень для онлайн-команд – бери й вибирай, що підходить саме для вас.
Ми користуємося такими сервісами:
- для листування команди – Slack. Тут є море можливостей, щоб зробити загальні та приватні робочі чати;
- для постановки і контролю завдань – Trello. Зручний сервіс, який дозволяє бачити, як у кого йдуть справи;
- для мітингів – Zoom;
- для швидкого листування і швидких повідомлень – Telegram.
2. Проаналізуйте свій досвід
Було очевидно, що прибуток впаде. Як і те, що немає сенсу працювати, як раніше. Адже все навколо змінилося. Тож перед тим, як розробляти новий план дій, ми проаналізували, що допомогло нам досягти успіху раніше. Почали з аналізу даних СРМ-системи, збору статистики наданих послуг і наскрізної аналітики. Це дозволило побачити загальну й повну картину всієї нашої роботи за 6 років.
3. Знайдіть і зрозумійте свої слабкі місця
У житті дуже важливо вірити в себе і свої ідеї, але ще більш важливим є вміння бачити свої обмеження. Не вміти їх бачити і відмовлятися їх приймати – це, як не бачити того, що в тебе прямо під носом. Білі плями є у кожного. Тому я вирішила, що в колективі потрібна людина, яка дивитиметься на все по-іншому й допоможе нам зробити прорив. Ми почали шукати маркетолога.
Усі ніби і знають, що головне під час кризи – не припиняти вкладати в рекламу, але чомусь на практиці більшість відразу її зупиняють. Економлять там, де не потрібно. Ми ж вирішили піти зовсім іншим шляхом. І нам дуже пощастило, що під час карантину звільнилося багато класних фахівців. Ми шукали того, хто б зміг зробити неможливе, і вже у квітні знайшли свого маркетолога. Вона швидко увійшла в курс справи, зловила наш ритм і вже за кілька днів ми разом почали рухатися в потрібному нам напрямку.
Далі в червні до нас приєднався крутий тимлід відділу продажів і ми зразу реорганізували ще й цей напрям. Саме команда робить компанії великими, і тому ми дуже уважно підбираємо співробітників. Всього за 5 місяців ми взяли на роботу 6 нових співробітників. Звичайно були ті, з якими прощалися і які нам не підходили. Це нормально. Але весь карантин ми кожен день працювали, приймали замовлення і тільки один раз «вийшли в нуль», всі інші місяці в нас були з позитивним сальдо.
4. Отримайте нові знання
Розвиток – це взагалі те, на чому будується наша компанія. Ми постійно впроваджуємо нові сервіси, які роблять роботу зручнішою для команди і, відповідно, якіснішою для замовника.
Щочетверга все спілкування в команді проходить тільки англійською (навіть у тих, хто в ній не надто сильний). Також у нас є книжковий клуб. Щомісяця ми читаємо книжку і ділимось один з одним своїми думками. До того ж кожний співробітник зобов'язаний розвивати свої професійні навички.
Я дотримуюся ідеї, що кожна людина на роботі повинна розвиватися. Так і людина отримує більше від роботи, і вся компанія отримує більш ефективного співробітника. А під час карантину, коли потік замовлень не був таким великим, можна було приділити цьому достатньо уваги.
5. Ідіть на страх
Так, для нас головне – рухатися і йти вперед. Але це зовсім не означає, що нам не страшно. Страшно, дуже страшно. У мене в компанії працює близько 30 людей і мені потрібно їм всім платити зарплату. Це серйозна відповідальність. Але я вважаю, що потрібно рухатися вперед, навіть коли страшно. Завмерти сьогодні – значить померти завтра.
Я спілкуюся з багатьма бізнесами, які під час карантину для себе вирішили, що все погано йі потрібно закритися до кращих часів. Таке безглузде й пусте рішення замість того, щоб пробувати щось робити й адаптуватися.
Під час замовлення книжки довелося обдзвонити три інтернет-магазини, і всі сказали, що вони не працюють. Товар у них на складі є, клієнт є, але в них усе одно все погано, і вони не працюють. В їхній картині світу нічого не працює і всі повільно помирають. А насправді річ же не в тому, що все погано, а в тому, що бізнесмени вирішили, що саме так все має бути. Якщо не можна працювати, як раніше, то не можна працювати ніяк.
А все, що потрібно робити в кризу, – це продовжувати працювати й ризикувати. Розвиток і прибуток там – за страхом.
Ми поки не досягли того рівня, що хочемо, але вже реорганізували бізнес, відкрили нові напрями і вклали гроші в розвиток. Тому що, щоб допливти до іншого берега потрібно плисти. Можна швидко, можна повільно, але плисти.
Зараз ми готуємося до другої хвилі, але вже наперед знаємо, що і як робити. І, крім того, відкриваємо клуб для наших клієнтів-бізнесменів, щоб мати можливість допомагати один одному, підтримувати один одного в кризовій ситуації і ділиться успішними кейсами про її подолання. Разом ми завжди сильніше.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.