Чути співрозмовника, розуміти, що він хоче сказати та реагувати на цю інформацію – цих навичок часто бракує в людському спілкуванні. Проте саме вони можуть стати у пригоді для побудови здорових відносин як на роботі, так і вдома, як у спілкуванні з дітьми, так і поміж дорослих.
Що таке емпатія, як ця навичка переплітається з усіма сферами нашого життя та найголовніше – як же її розвинути, думками та рекомендаціями поділилася з Mind практичний психолог у школі повного дня КМДШ Наталія Мудрик.
Емпатія – це здатність розуміти думки, переконання, наміри та почуття інших людей, cвоєрідний спосіб зв’язку з іншими людьми, який демонструє ваше розуміння, що вони переживають щось значуще – навіть коли ви можете не розуміти, що саме вони відчувають.
Це пошук способу зв’язатися з людиною і мати можливість їй сказати: «Я хочу зрозуміти, що ти відчуваєш, і дати зрозуміти, що ти не самотній».
Емпатія дозволяє нам проявляти співчуття до інших людей, ставитися з розумінням до своїх друзів, коханих, колег і навіть незнайомців, у такий спосіб впливаючи на світ позитивно.
Наприклад, в особистому житті здорові стосунки передбачають наявність турботи, уваги та розуміння між партнерами. Романтичні стосунки чи дружба без співпереживання чи взаєморозуміння обов’язково зазнають невдачі. Адже, коли одна зі сторін дбає лише про власні інтереси, інша може страждати та врешті-решт відмовитися від цих стосунків.
Це пов’язано з тим, що всі люди різні за своїм життєвим досвідом, прагненнями і потребами. Якщо ми не можемо відчути, помітити, зрозуміти іншого, або не розумітимуть нас – з′являється відчуття що з нами щось не так, іншим немає до нас діла. Відтак, очікування значно відрізнятимуться від реальності.
Не менш важливу роль відіграє здатність до емпатії в професійному житті. Так, для більшості людей робоче місце – це територія для колективної роботи та речей, що вимагають групових зусиль. Місце, де потрібно спілкуватися з колегами, навіть якщо ви не працюєте над одним проєктом.
Прояв розуміння та поваги до почуттів та потреб інших допоможе забезпечити безперебійні робочі відносини та запобігти суперечкам на робочому місці.
Здатність до емпатії з боку керівництва дозволить відстежувати загальний настрій у колективі. Крім того, це можливість дізнатися про потреби працівників. Зокрема, це допоможе визначитися, як мотивувати їх до кращих результатів, помічати «зони росту» й успіхи інших, що саме забезпечить працівникам відчуття значимості та причетності до процесу.
Коли люди проявляють емпатію, це покращує стосунки, веде до підвищення продуктивності праці та заохочує до взаємного розв'язання проблем. Щоб дізнатися про те, як хтось інший сприймає певні речі, треба відкинути власні думки. Також потрібно сприймати й навіть заохочувати погляди, що відрізняються від ваших.
У корпоративній обстановці це означає, що зустрічі та конференції – це приємний та захопливий досвід навчання, адже це відкриває можливості для нових ідей та нових шляхів розв'язання проблем.
Якщо говорити більш глобально, то для суспільства емпатія також важлива, особливо якщо вона трансформується у співчуття. Останнє зазвичай змушує втручатися і допомагати людям, зокрема постраждалим внаслідок великих катастроф. Навіть якщо це абсолютно незнайомі люди. Це дозволяють зрозуміти, що така допомога може знадобитися всім, хто опиниться в подібній ситуації.
І хоча є дані, що нашу здатність співпереживати можна віднести до генетичної схильності, правда в тому, що емпатію, як і будь-яку іншу навичку, можна збільшити або навіть зменшити.
Це частина емоційного інтелекту, якої ви можете навчити себе та своїх дітей:
Немає жодного «правильного шляху», щоб продемонструвати свою співчутливу емпатію. Це залежатиме від ситуації, особистості, її основних емоцій та стану на той момент.
Важливо розуміти, що співпереживання стосується не того, що ви хочете, а того, що хоче та потребує інша людина, тому будь-які дії, що ви вживаєте або пропонуєте, повинні давати їй користь.
Наприклад, у вас може бути колега, який не може зосередитися на своїй роботі через домашню проблему. Пропозиція про те, що є можливість попрацювати вдома, доки ситуація не вирішиться, буде важливою і доречною для одного працівника, проте для іншого в подібній ситуації робота може дати бажаний перепочинок від думок про щось болюче. Тож важливо запитати, чого потребує конкретно ця людина в цій ситуації.
І пам’ятайте, що співпереживання важливе не лише під час кризи! Взагалі побачити світ з різного погляду – це чудовий талант, яким можна користуватися постійно, у будь-якій ситуації. А випадкові прояви доброти значно покращують день.
Коли ви посміхаєтеся людям і намагаєтеся запам'ятати їхні імена – це емпатія в дії. Віддавати свою увагу людям на зустрічах, цікавитися їхнім життям та інтересами, пропонувати конструктивний зворотний зв’язок – це емпатійна поведінка.
Практикуючи на перший погляд ці прості навички, поцікавившись тим, що думають, відчувають і переживають інші, ви створите репутацію турботливої, надійної людини та станете великим активом для вашої команди й вашої організації.
Розуміючи важливу роль уміння співпереживати й бути уважним до себе та інших, ми в школі активно розвиваємо в дітях ці навички.
Для того, щоб дитина була здатною до емпатії, важливо: