Айтішники напоготові: чи спрацює е-резидентство на повну

Бути чи не бути наповненню бюджету держави завдяки іноземцям

Фото: depositphotos

Днями Верховна Рада зробила перший крок для залучення іноземних громадян, що працюють в IT-сфері, здійснювати свою діяльність в Україні. Відповідний законопроєкт 13 липня ухвалено в першому читанні. Раніше Мінцифри анонсувало, что вже є 1300 заявок на отримання зазначеного статусу. 

Як працюватиме цей статус в Україні, коли закон буде ухвалено, і чого не вистачає для більш ефективного наповнення бюджету, розповіла Mind адвокат, експерт із питань ЄСПЛ та судової практики Тетяна Ігнатенко.

На яких умовах держава може залучати IT- спеціалістів до співпраці, Mind розповідав у матеріалі «Технології в «Дію»: чим корисний досвід Естонії у впровадженні інновацій»

Рік тому в Україні було розпочато експериментальний проєкт щодо запровадження електронного резидентства. Наразі в законодавстві України це поняття не визначено. Проте, якщо подивитися на досвід Естонії, стає зрозумілим, з якою метою воно запроваджується. Передусім це спрощена процедура легалізації ведення бізнесу іноземцями на території іншої держави, дистанційно та на пільгових умовах.

Такий порядок здійснення підприємницької діяльності найбільш прийнятний для ІТ-сектору. Не є новиною те, що наші ІТ-спеціалісти зазвичай надають послуги іноземним компаніям, які знаходяться на території інших держав, та можуть це робити дистанційно. З метою заохочення іноземців до ведення бізнесу на території України саме й пропонується запровадити формат е-резидентства.

Що передбачає законопроєкт про е-резидентство?

13 липня цього року Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроєкт щодо особливостей оподаткування підприємницької діяльності електронних резидентів. Документ, зокрема, надає визначення е-резидента та електронного резидента-підприємця.

Серед основних положень законопроєкту законодавець передбачив такі: 

Чого бракує документу?

Як свідчить досвід нашої держави, навіть після того, як буде ухвалено зазначений закон, до нього згодом буде  вноситися ціла низка змін стосовно діяльності е-резидентів.

Тому вже зараз варто звернутися до досвіду Естонії, як першопроходця е-резиденства, який може стати в пригоді Україні.

Наприклад, Естонія не обмежує е-резидентство ІТ-сферою та можливістю використання цього формату лише фізичними особами-підприємцями.

Так, за  статистичними даними, що наведені в мережі інтернет, за останній  рік в Естонії електронне резидентство отримало 10 000 осіб. Заявки надійшли із 129 країн світу. Лідирують такі країни, як Україна, Росія, Фінляндія, Японія, Південна Корея тощо.

Крім того, у випадку відкриття компанії в Естонії через е-резидентство, остання отримає такі самі пільги, що й компанії-резиденти. При цьому немає необхідності повністю формувати (сплачувати) статутний капітал. Достатньо його розмір зафіксувати на папері.

Також е-резиденти мають можливість отримувати ліцензії через мережу інтернет, підписувати всі документи (зокрема, укладати контракти) за допомогою цифрового підпису, що пройшов безпечну цифрову ідентифікацію тощо.

Чому Україні варто розширити можливості для е-резидентів?

Отже, Україна лише започатковує достатньо прогресивний та перспективний процес ведення бізнесу. Хочеться сподіватися, що це сприятиме покращенню інвестиційного клімату в Україні. Проте, можливо, резонно було б розширити електронне резидентство і запровадити його не лише на  ІТ-послуги та ФОПів. Адже крім того, що розширення видів діяльності та кола осіб збільшить надходження до державного бюджету, Україна матиме більше шансів для заохочення іноземців вести бізнес у нашій країні.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS