Незаконна вирубка лісів досі є однією з масштабних проблем України. Так, днями ДБР спрямувало до суду обвинувальний висновок щодо співробітників лісгоспів у Житомирській та Харківській областях. Раніше Нацполіція викрила посадовців держлісгопу на Київщині, які під виглядом санітарної вирубки прибрали до рук ліс на території понад 8 га. Крім матеріальних збитків, такі дії завдають непоправної шкоди довкіллю. Водночас Норвегія вигадує способи зменшити вплив на довкілля вуглекислого газу – пропонує його сховати на дні Північного моря. Однак не лише такі кардинальні рішення можуть допомогти з вирішенням цієї задачі. Так, сертифікація лісів і свідомий вибір покупців продукції з деревини також є дієвим засобом проти незаконної вирубки лісу та сприятиме зменшенню парникових викидів. Що таке сертифікація лісу і як вона працює, розповів Mind директор FSC Україна Павло Кравець.
Forest Stewardship Council®, FSC® (Лісова опікунська рада) – неурядова, некомерційна членська організація, яка була заснована в 1993 році групою екологічних організацій, лісових компаній, трейдерів та лісових профспілок.
Ліси не лише надають людству широкий спектр економічних та соціальних переваг, а й забезпечують сталий розвиток бізнесу. Вони розвивають економіку завдяки переробці, торгівлі лісовими продуктами та енергією, водночас забезпечують житлом понад 300 млн людей у всьому світі. Тож як виробникам, так і споживачам варто звертати увагу на джерела походження товарів з деревини та на їхню сертифікацію, оскільки саме це може допомогти зберегти ліси для майбутніх поколінь.
Сертифікація лісів – це механізм моніторингу, відстеження та маркування деревини, целюлозної продукції та нелісових продуктів, де якість ведення лісів оцінюється за низкою узгоджених стандартів. Лісова сертифікація охоплює набагато більше, ніж просто практики лісозаготівель, – вона також враховує соціальний, економічний та екологічний добробут робітників та місцевих громад, прозорість та інклюзивність під час ухвалення рішень.
Сертифікація лісів розглядається як найважливіша ініціатива останнього десятиліття щодо сприяння кращому управлінню лісами. Саме вона здатна забезпечити стійке управління цими життєво важливими ресурсами.
Наразі ми бачимо тренд, що серед роздрібних торговців маркування FSC стає одним з основних критеріїв під час проведення закупівель. Тож марка FSC є потужним інструментом, який допомагає ритейлерам повідомити споживачам про прихильність до сталого управління лісами. Багато великих міжнародних брендів вже понад 10 років активно впроваджують у діяльність та позитивно відгукуються про FSC, серед них: IKEA, Kimberly-Clark, H&M та інші.
Протягом останніх років зросла увага глобальних політичних лідерів щодо рубки та деградації лісів (за визначенням ЮНЕП – це повне знищення лісової рослинності та переведення земель в інший тип господарського призначення). Отже, політичні сили визнають роль лісів у боротьбі зі зміною клімату.
Підприємства також починають брати на себе все більше зобов’язань для зменшення негативного впливу на навколишнє середовище у своїх ланцюгах постачання продукції – від постачальників, через виробництво та дистрибуцію безпосередньо споживачу.
Станом на 2020 рік понад 300 компаній на глобальному рівні взяли на себе публічні зобов’язання щодо запобігання вирубці лісів, сталих лісозаготівель і використання лісоматеріалів зі сталих джерел (WWF, 2017; Forest 500 Report, 2021). Зокрема, понад 120 із них – у секторі ритейлу.
Так, політика сталих закупівель означає, що підприємства свідомо підходять до процесу вибору постачальників. Ефективні сталі ланцюги постачання компаній – це їхня суттєва перевага над конкурентами. Також споживачі та інвестори все більше усвідомлюють важливість етичного виробництво товарів. Як наслідок такого вибору останні збільшуються інвестиції та обсяги купівлі товарів, вироблених за принципами сталого розвитку.
Існують три основні критерії відповідальних закупівель:
Тож, сталі закупівлі допомагають бізнесу і конкретним компаніям за кількома напрямками: підтримка малого бізнесу та лісогосподарських підприємств, розвиток активних ринків на місцевому рівні, підвищення статусу місцевих постачальників та виробників.
Згідно з опитуванням FSC Global Consumer Research Highlights, 50% споживачів, що брали участь у дослідженні з Великобританії, Китаю, Бразилії, Південної Африки, Австралії та Японії довіряють знаку FSC на товарі. Опитані вірять, що FSC ефективно захищає ліси. Оскільки споживачі все частіше звертають увагу на екологічність продукції, яку вони купують, то комунікація щодо цього стає все більш актуальною.
FSC-сертифікація забезпечує баланс екологічних, соціальних та економічних інтересів людства, не завдаючи шкоди при цьому майбутнім поколінням. Тобто забезпечуючи сталий розвиток.
Завдання FSC – сприяти соціально-корисному, екологічному та економічно вигідному веденню лісогосподарства в усіх лісах світу, завдяки відповідності міжнародно визнаній системі сертифікації.
Так, під час діяльності лісогосподарського підприємства заготівля дерев здійснюється, однак чисельних втрат лісу з часом не спостерігається, оскільки забезпечується невиснажливе раціональне користування ресурсом.
Сертифікація FSC забезпечує збереження біорізноманіття, охорону цілісності лісів. Також вона поважає потреби місцевих громад та корінних народів. Наприклад, FSC-сертифікація передбачає консультацію з мешканцями, які залежать від лісу, залучаючи їх до процесу сертифікації задля забезпечення їхніх прав.
З іншого боку екомаркування є свідченням відповідальності бізнесу. Крім того, це інтеграція політики сталих закупівель у діяльність, впровадження соціально-екологічних та етичних факторів для їхньої побудови. Саме збереження та посилення політики відповідальних закупівель є невід'ємною частиною сталого управління лісами та ознакою дійсно професійного бізнесу.
Завдяки глобальній системі за міжнародними стандартами, яка адаптована до сучасних умов, бізнес може ставати відповідальним. Цьому сприяє відповідальний кодекс поведінки бізнесу та культури виробництва, який надає FSC. Таким чином відбувається позитивний вплив на довкілля і трансформація до відповідального споживання. Адже завдяки залученню до системи, відповідальні компанії можуть зробити свій внесок в реалізацію 17 Цілей сталого розвитку ООН.