Допомагати іншим – це так просто. 165 000 дітей з усієї України вже знають, чого зможуть досягти завдяки корпоративному волонтерству. Що воно дає в освітній сфері великим компаніям і чому це вулиця з двостороннім рухом, на прикладі проєкту GoCamp громадської ініціативи GoGlobal розповіла Mind її керівник Ірина Горлач.
Коли я говорю про соціальну відповідальність бізнесу, автоматично думаю про волонтерство. Ймовірно, тому, що волонтерство – вже невід'ємна частина мого життя, а можливо, це й правда родинні речі, які в тандемі видають результат більш ефективний, ніж поодинці.
У більшості волонтерство в Україні сьогодні асоціюється переважно з наданням допомоги нашим військовим у зоні ООС і в госпіталях. По-іншому в країні, де йде війна, бути не може.
При цьому волонтерами є абсолютно різні люди: вчителі та лікарі, керівники та рядові співробітники, підприємці та великі корпорації. Цих людей мотивують і згуртовують спільні цінності: вони допомагають іншим, тому що бачать у цьому сенс, адже якщо не вони, то хто.
На мій погляд, саме по собі волонтерство є тригером, підсилює відповідальне ставлення до всіх проблем у суспільстві. Людина, яка допомагає, витрачає свій час і гроші, просто не може бути байдужою. І добре, що таких людей знаходять і мотивують корпорації та бізнес.
Україні в цьому відношенні простіше: тренд конкретно на корпоративне волонтерство задав Захід – такі гіганти, як Microsoft, McDonald`s, Avon та інші. Але й у нас за останні роки корпоративне волонтерство теж стало невід'ємним атрибутом усіх соціально відповідальних компаній.
Раніше український бізнес не так активно брався за розв'язання проблем суспільства спільно з громадськими організаціями: чи то через певну недовіру до них, чи то через неправильно вибудувану корпоративну культуру всередині самої компанії. З одного боку, не всі громадські організації прозорі, не всі відкриті та безкорисливі і не всі розуміють, яких глобальних змін вони хочуть досягти через взаємодію з бізнесом.
З іншого боку, причина низької соціальної активності може полягати в тому, що не всі керівники і топменеджери приділяють питанням корпоративного волонтерства достатньо уваги. Соціальна й комунікаційна функції часто розділені та покладені на найманих менеджерів, які не завжди можуть порозумітися.
І нарешті, не завжди і не скрізь ведеться роз'яснювальна робота, яка мотивує персонал на сприяння волонтерським ініціатива. Не пояснюється, чому потрібно брати участь у суспільних процесах, чому важливо не лише заробляти, а й вкладати.
Адже участь бізнесу в програмах корпоративного волонтерства, особливо у благодійних проєктах та проєктах громадських організацій, дає можливість вийти за межі своєї професійної діяльності, розширити сферу впливу, зробити дійсно корисні справи та згуртувати колектив. Головне – бути рівнозначними партнерами в цій благородній справі.
Зрозуміло, всі напрями важливі. Я ж торкнуся того, у якому зацікавлений будь-який бізнес, де є персонал, – це освіта!
Молодь і діти – критично важливі партнери в досягненні сталого економічного й соціального розвитку будь-якої країни. Саме тому вони потребують додаткових інструментів для навчання та розвитку.
Українська освітньо-волонтерська ініціатива GoGlobal створена якраз для того, щоб допомогти молоді отримати необхідні знання та навички, щоб стати відповідальними громадянами.
GoGlobal – ініціатива громадської організації Global Office, спрямована на популяризацію вивчення іноземних мов і волонтерського руху в Україні, а також на сприяння міжкультурному діалогу та громадській дипломатії.
У межах GoGlobal реалізується GoCamp – найбільший освітній волонтерський проєкт Східної Європи, який за п'ять років свого існування охопив 165 000 дітей з усієї України і 1300 іноземних волонтерів із 75 країн світу.
Іноземні волонтери прилітають до України своїм коштом, а деякі з них їдуть волонтерити навіть на прифронтові території, щоб діти з усіх регіонів України могли «прокачати» свою англійську й отримати безцінний досвід спілкування саме з носіями мови.
Крім іноземців, як викладачі, натхненники та партнери до проєкту GoCamp почали приєднуватися і представники бізнес-компаній, що так само є доказом того, що корпоративне волонтерство може містити в собі ще й менторство.
Менторство – один із найпопулярніших способів неформального навчання.
Ментор, або наставник, – це зазвичай фахівець із певної професійної індустрії, що знає, як і за допомогою яких інструментів навчати інших. Корпоративні менторські програми здатні направити й допомогти визначитися в кар'єрному плані тим, хто ще перебуває в пошуку. Це та сама практика, яку жодна дитина не отримає, сидячи за шкільною партою.
У 2017 році в GoCamp взяла участь команда людей із Європейського банку реконструкції та розвитку, головний офіс якого розташовується в Лондоні. Ця команда завжди підтримує інфраструктурні проєкти.
Чотири роки тому вони вирішили приїхати в Україну як волонтери, оскільки усвідомили, що це може глобально вплинути на ціле покоління школярів і на всю сферу української освіти загалом.
Хоч GoCamp – не Гоґвортс, тут не все просто. Замість уроків магії тут дають рекомендації про те, як мислити не шаблонно, а глобально, бути гнучким і мобільним, а не інертним. Ми готуємо дітей до найскладніших викликів й умов сучасності, до яких необхідно адаптуватися.
Кемпери пробують себе в нових креативних індустріях, вчаться бути активними громадянами, розробляють власні стартапи і представляють їх ровесникам.
Уже з 2018 року партнерами GoCamp стала команда «Київстар». Вони співпрацювали зі шкільними командами і супроводжували учнів у «прокачуванні» всіх навичок, необхідних для інновацій і підприємницької діяльності.
Діти дізналися, що таке брейнсторминг, тимбілдінг, фінансова грамотність, фандрайзинг, тайм-менеджмент, їм дали розуміння бізнес-стратегій і бізнес-моделей, маркетингу та просування.
Ще один ментор і партнер GoCamp – команда Snapchat. Вони також стали наставниками креативних практик.
Разом із командою Snapchat діти-учасники GoCamp вивчали AR-технології, створювали діджитал-рішення, розробляли свої маски в Snapchat-застосунку. Причому деякі з них стали вірусними в мультимедійному мобільному однойменному застосунку. Майстер-клас від 3D-аніматора Вернона Джеймса Манлапаза надихнув дітей креативити далі.
Важливо, що під час занять із менторами, учні долають також гендерні стереотипи та упередження, які часто зустрічаються в професійній сфері. І дівчатка, і хлопчики починають розуміти, що IT – не суто чоловіча професія, та й взагалі при виборі спеціальності гендерних обмежень майже не існує.
Усе просто: сьогодні ти піклуєшся про майбутнє дитини, а вже завтра вона змінить цей світ.
Уже зараз у 165 000 дітей із різних регіонів України є можливість самореалізуватися, вивчити іноземні мови, вступити в кращі університети як в Україні, так і за її межами.
Серед волонтерів і менторів є люди, які закінчили топові вузи світу, як-от Гарвард, Кембридж, Стенфорд, Оксфорд, і їм точно є чим поділитися з юним поколінням українців.
Головне – розуміти, що волонтерство безмежно, воно стирає межи можливостей і виводить людину на новий рівень, коли вона починає знаходити нові сенси.
Саме тому корпоративні зв'язки та відносини потрібно вибудовувати крізь призму доброти і благородства, давати можливість мільйонам дітей здобувати додаткову освіту й навички, щоб у перспективі ці самі діти могли створити власний потрібний і важливий бізнес. Або мотивовані та натхненні прийшли працювати до вас.