Постійне представництво в Україні: припини мене, якщо зможеш

З якими проблемами стикаються нерезиденти в процесі припинення ПП

Фото: depositphotos

Закон № 466-ІХ від 1 січня 2021 року вніс багато нововведень в податкове законодавство. Одне з них стосується обліку постійних представництв (ПП) та нерезидентів у податковій. З якими ж проблемами стикаються останні, і як їм зарадити, пояснив Mind юрист Marchenko Partners Олександр Позняков

Детальніше про інші нюанси застосування норм наведеного закону у матеріалах Mind«Позбутися баласту: як ліквідувати КІК і зберегти своє», «Відповідальний бізнес: як сплачувати податки 2021 року» та «Всім по податку: скільки мають платити нерезиденти та постійні представництва»

На облік тепер стає не постійне представництво, а нерезидент. 

Втім, Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Міністерства фінансів України № 1588 від 9 грудня 2011 року (зі змінами та доповненнями), досить довго наздоганяв закони.

Міністерство фінансів України наказом № 62 від 8 лютого 2021 року актуалізувало Порядок обліку платників податків. 

Зміни уточнили вимоги для взяття та зняття з обліку в податковій, але проблеми зі зняттям з обліку залишились без рішення.

Облік новий – проблеми старі

Тепер нерезидент має подати повідомлення про припинення господарської діяльності на території України через постійне представництво не в довільній формі, а за формою № 1-ОПН (п. 5.8 Розділу V Порядку).

Потім нерезидент готується: позбувається об’єктів оподаткування в Україні, його постійне(-і) представництво(-а) подає(-ють) ліквідаційну звітність з податку на прибуток та ЄСВ. Після цього треба подати заяву за формою № 8-ОПП, а також копію рішення про закриття постійного представництва (п. 11.23 Розділу ХІ Порядку).

Податкова: «Мені завчасно набридло»

В ідеальній моделі, з моменту подачі документів, вся процедура має працювати за принципом «єдиного звернення»:

На практиці ж від податкової у відповідь на заяву можна очікувати лише відсутності дій. Чітких відповідей від виконавця заяви через офіційні способи зв’язку не отримати. 

Призначення перевірки переноситься через «велике робоче навантаження на виконавця». Натомість будуть запити (знову ж, неофіційними каналами, наприклад, у вайбері), щодо документів, які постійне представництво повинно надати для перевірки. А в тому запиті будуть довідки від фондів із пункту 2 вище. Виходить, необхідно виконувати за податкову її роботу.

Суть проблеми

Якщо порівняти процедуру податкової перевірки юридичної особи у випадку її ліквідації, податкова зобов’язана організувати свої внутрішні процеси так, щоб заявити вимоги зі сплати податків до закінчення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог (п. 11.6 Розділу ХІ Порядку).

Мінімальний такий строк – 2 місяці (ч. 5 ст. 105 Цивільного кодексу України № 435-VI (зі змінами та доповненнями)).

Проте у випадку з постійним представництвом жодних строків не встановлено. Не встановлено строків – немає відповідальності. У випадку з юридичною особою, податкова не зможе заявити своїх вимог як кредитор, а для постійного представництва все впирається у наявність довідки від податкової за результатами перевірки. Отже, негативних наслідків для податкової взагалі немає, а нерезидент (його представник) виконує роботу замість податкової, пришвидшити призначення та проведення перевірки.

Що отримує нерезидент? 

Процедура припинення постійного представництва на папері повинна бути зручною для нерезидента. На жаль, ідеальна модель розбивається об реалії роботи Державної податкової служби України. Для неї немає негативних наслідків від бездіяльності, отже, немає стимулу належно виконувати свої обов’язки (проводити позачергову документальну перевірку).

Нерезидент же за таких обставин має суттєві невигоди:

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS