Верховна Рада 21 вересня 2022 року ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо реформування служби зайнятості, соціального страхування на випадок безробіття, сприяння продуктивній зайнятості населення, у тому числі молоді, та впровадження нових активних програм на ринку праці» (законопроєкт №6067). Як пояснює законодавець, зазначений документ розроблено з метою реформування державної служби зайнятості, підвищення якості надання послуг, осучаснення страхових підходів у випадку безробіття, модернізації чинних та впровадження нових активних програм сприяння зайнятості населення. Тож які зміни передбачені законом і коли вони запрацюють на практиці, пояснив Mind адвокат Ігор Тетеря.
Законодавець змінює підходи до умов, тривалості та розмірів виплати допомоги по безробіттю.
Закон, зокрема, посилює страхові принципи (чим більший страховий стаж – тим більший розмір допомоги по безробіттю) і послаблює до безробітних санкції за звільнення з останнього місця роботи за власним бажанням без поважних причин.
Так, мінімальний страховий стаж за 12 місяців, що передують реєстрації як безробітного, для отримання допомоги по безробіттю збільшено з 6 до 7 місяців. Тривалість виплати допомоги по безробіттю визначається залежно від страхового стажу:
При цьому для деяких категорій внутрішньо-переміщених осіб (ВПО) тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 90 календарних днів, а для осіб передпенсійного віку – 720 календарних днів.
Змінюються розміри допомоги по безробіттю та порядок її виплати. Така допомога призначається з восьмого дня після реєстрації застрахованої особи в установленому законодавством порядку. Розмір допомоги визначається у відсотках до середньої заробітної плати (доходу) безробітного, залежно від страхового стажу, але не менше ніж встановлений для відповідної категорії осіб мінімальний розмір допомоги по безробіттю:
Така допомога виплачується залежно від тривалості безробіття у відсотках до визначеного розміру: перша половина строку тривалості виплати допомоги по безробіттю – 100%, у подальшому – 50% зі збільшенням на 10% для осіб, страховий стаж яких становить не менше 15 років і які протягом 15 років, що передували місяцю надання статусу зареєстрованого безробітного, не отримували допомогу по безробіттю.
Особи ж, які протягом 12 місяців, що передували реєстрації їх як безробітних, мають страховий стаж менше 7 місяців або звільнені з останнього місця роботи (служби) з перелічених в законі підстав, отримують допомогу по безробіттю в мінімальному розмірі.
Виплата допомоги по безробіттю особам, які звільнилися з останнього місця роботи (служби) за власним бажанням без поважних причин або за угодою сторін починається з 31-го календарного дня, а особам звільненим з інших причин – з 61-го календарного дня.
Також законом скорочується перелік підстав для припинення виплати допомоги по безробіттю. Такі підстави скорочуються до двох: закінчення строку її виплати або припинення реєстрації особи як безробітного.
Механізм квотування працевлаштування замінюється на механізм компенсації роботодавцям частини витрат на оплату праці або єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за працевлаштування деяких категорій зареєстрованих безробітних.
Роботодавцю, який працевлаштовуватиме за направленням уповноваженого органу виконавчої влади деякі категорії громадян, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного понад 1 місяць (або будь-якого зареєстрованого безробітного понад шість місяців), строком не менше ніж на два роки компенсуються фактичні витрати в розмірі ЄСВ за відповідну особу за місяць, за який він сплачений, але не більше подвійного розміру мінімального страхового внеску. Загальна тривалість виплати компенсації становитиме 12 місяців.
Такими категоріями громадян є:
Роботодавцю, який за таких самих умов працевлаштує строком не менше ніж на один рік осіб, яким до настання права на пенсію за віком залишилося не більше 5 років, осіб з інвалідністю та осіб – учасників бойових дій, компенсуються 50% фактичних витрат на оплату праці, але не вище розміру мінімальної заробітної плати.
Право таких осіб на працевлаштування з компенсацією за них частини витрат на оплату праці може бути використано тільки одноразово.
За працевлаштування зареєстрованих безробітних з числа молоді роботодавцю компенсуватиметься 50% мінімальної заробітної плати за відповідну особу за місяць.
До осіб, на яких розповсюджуватиметься така компенсація належать:
Загальна тривалість виплати компенсації становитиме не більше 6 місяців за умови збереження гарантій зайнятості особи протягом періоду, що перевищує виплати удвічі. При цьому зазначені особи також можуть тільки одноразово скористатися правом на працевлаштування в роботодавця з компенсацією за них частини витрат на оплату праці.
Крім того, роботодавцю, який протягом 12 календарних місяців забезпечував створення нових робочих місць, працевлаштовував на них працівників і впродовж цього періоду щомісяця здійснював їм виплату заробітної плати в розмірі не менше ніж три мінімальні заробітні плати за кожну особу, протягом наступних 12 календарних місяців за умови збереження рівня заробітної плати в розмірі не менше ніж три мінімальні заробітні плати за кожну таку особу щомісяця, компенсуються фактичні витрати в розмірі 50% суми нарахованого ЄСВ за відповідну особу за місяць, за який він сплачений.
Крім наведених новел законом запроваджується низка нових соціальних послуг у сфері зайнятості, зокрема:
Вказані соціальні послуги надаватимуться кар’єрними радниками, консультантами по роботі з роботодавцями тощо в порядку, визначеному законодавством.
Також законом запроваджується механізм сприяння організації підприємницької діяльності, який полягатиме у наданні зареєстрованим безробітним:
Як зазначено в документі, закон набирає чинності з дня наступного за днем опублікування. Отже, якщо документ ухвалили 21 вересня, то протягом 15 днів його має підписати Президент. Тож, імовірно, закон набере чинності вже цього року, і громадяни мають шанс отримувати збільшені виплати по безробіттю вже незабаром. Проте, все залежатиме від того, коли документ підпише глава держави. Також варто розуміти, що й на місцях службам зайнятості буде потрібен час на перерахунки та переведення діяльності на нові правила. Тож чекаємо на позитивні зміни в цій сфері.