Оновлення «автоцивілки»: чого очікувати від нової законодавчої ініціативи

І як готуватись до змін водіям та власникам автівок

Фото: depositphotos.com

Верховна Рада 12 січня 2023 року ухвалила за основу законопроєкт №8300 «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Серед іншого документом передбачено збільшення страхових сум та інші покращення у цій сфері. Як же законодавець пропонує змінити «автоцивілку» і чого очікувати від цих змін водіям, розповіла Mind керівниця Адвокатського бюро «Тетяни Даниленко», адвокатка Тетяна Даниленко

Проєкт №8300 внесено народними депутатами України до ВР та зареєстровано 22.12.2022 року.

Альтернативні законопроєкти наразі відсутні.

Автори проєкту: голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, народний депутат Аллахвердієва І. В. та ін.

Зміст: Закон регулює відносини у сфері обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (далі – цивільно-правова відповідальність) і спрямований на забезпечення здійснення виплати за шкоду, завдану життю, здоров’ю та/або майну потерпілих осіб під час використання (експлуатації) наземних транспортних засобів. 

Що передбачається та які проблеми має вирішити законопроєкт

Необхідність змін до чинного законодавства обумовлена недосконалістю процедур розрахунку та здійснення страхової виплати з відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, низьким лімітом відповідальності страховика, державним регулюванням ціноутворення за цим видом страхування, а також низькою ефективністю системи управління Моторного (транспортного) страхового бюро України та обмеженою роллю держави в контролі за його діяльністю.

Позиція юристів:

Якщо законопроєкт затвердять, система ОСЦПВ буде змінена докорінно. Зокрема, в законопроєкті йдеться про збільшення суми страхових виплат у разі ДТП, розширення списку транспортних засобів, які обов’язково потребуватимуть страхування, термінів розгляду заяви про страхову виплату тощо.

У чинному законі процедура розрахунку з учасниками дорожньо-транспортної пригоди досить недосконала, а суми виплат значно відрізняються від розмірів, встановлених у Європейському Союзі. Законодавство у цій галузі не оновлювалось із 2005 року. Для ринку, який динамічно розвивається, це задовго.

Які оновлення пропонують законотворці, щоб наблизитися до вимог Директиви 2009/103/ЄС:

Мінуси та плюси:
Звичайно, прийняття закону приведе і до підвищення тарифів ОСЦПВ. Але суми виплат за полісами стануть значно більшими, страховики компенсуватимуть збитки швидше, а контроль за їхньою платоспроможністю суттєво посилиться.

Зокрема, планується підвищити якість обслуговування клієнтів та сприяти впровадженню електронних технологій.

Із позитивного, отримаємо зменшені строки розгляду заяви про здійснення страхової виплати з 90 до 60 днів з дня подання такої заяви страховику. Скасують максимальні розміри страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, у разі оформлення документів про ДТП, шляхом складення Європротоколу (з метою скорочення кількості випадків оформлення ДТП за участю працівників Національної поліції України, що відповідає європейській практиці). Здійснення гарантійних виплат потерпілим особам із фондів МТСБУ у випадках, пов’язаних із неплатоспроможністю страховика, який здійснює діяльність з ОСЦПВ, буде відтепер здійснюватись більш оперативно.

Підвищиться і рівень захисту потерпілих в ДТП: поступово розміри страхових сум (максимальних до виплати) приведуть до розмірів, встановлених в країнах Європейського союзу. Для порівняння: наразі ліміт відповідальності страховика за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю, становить 320 000 грн на одного потерпілого, незалежно від кількості потерпілих, а за шкоду, заподіяну майну потерпілих, – 160 000 грн на одного потерпілого, але не більше 800 000 грн на одну страхову подію. Упродовж чотирьох років після введення закону в дію пропонується поетапно збільшити ці суми за шкоду, завдану життю та здоров’ю потерпілих осіб, на першому етапі до 1 млн грн на одного потерпілого та 20 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб, а за шкоду, завдану майну потерпілих осіб, – до 2 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб. Згодом розмір виплати підвищать ще.

Виключний перелік документів та визначення чітких підстав для відмови у здійсненні страхової виплати, що будуть встановлені законом, позитивно відобразиться на гарантії отримання страхової виплати клієнтом та позбавить страховиків від можливості певних спекуляцій, з метою уникнення таких виплат.

Висновки:

Наразі чинне законодавство не відповідає сучасним потребам учасників ринку обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, не враховує вимоги ключової Директиви Європейського Парламенту та Ради 2009/103/ЄС від 16 вересня 2009 року і передовий європейський досвід та потребує системного оновлення у зв’язку, зокрема, із недосконалістю процедур розрахунку та здійснення страхової виплати із відшкодування шкоди, завданої внаслідок ДТП, низьким розміром максимальних страхових виплат (страхових сум), державним регулюванням ціноутворення за цим видом страхування, а також низькоефективною системою управління МТСБУ та обмеженою роллю держави в контролі за його діяльністю.

Новації, у разі ухвалення закону №8300, будуть введені в дію вже з 1 січня 2024 року, що забезпечить запровадження якісно нової моделі захисту інтересів страхувальників та потерпілих осіб, державного регулювання та нагляду за діяльністю на ринку ОСЦПВ відповідно до європейських стандартів, а також слугуватиме підвищенню довіри до такого страхування та розвитку відповідного ринку страхування.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS