Спілкування онлайн, проведення зустрічей чи навчання в зумі або в інших онлайн-кабінетах, створення нової віртуальної реальності стали звичними інструментами для спілкування ще за часів ковіду. Наразі, в умовах нових викликів війни, цей світ онлайн продовжує розвиватись. Незабаром можуть з'явитись нові можливості як для користувачів, так і для бізнесу. Що ж таке метавсесвіт, чим може бути корисним і на які можливості варто звернути увагу, розповів Mind стратег, підприємець та засновник українського білетного оператора Karabas.com Максим Плахтій.
Метавсесвіт – це digital-простір, що створює симуляцію реальності та поєднує наявні сервіси, контент, продукти брендів у єдиному середовищі. Один з провідних дослідників та ідеологів Meta Метью Болл характеризує явище наступним чином: це інтернет-простір з організацією, як у державі.
Концептуально це копія фізичного життя, включаючи соціальні, економічні та правові аспекти. Дані в метаверс транслюються безперервно, і усі умовні світи візуалізуються в реальному часі. Повна сумісність даних, тобто ви можете пересісти з машини у GTA Online до боліду в Need for Speed, а потім заїхати в ньому на онлайн-шоу в YouТube.
Найважливішою характеристикою є імерсивність – ви зможете не тільки спостерігати, а й бути залученим, взаємодіяти із віртуальним світом через кінестетику.
Щоб проілюструвати потенціал індустрії метавсесвіту, звернемося до цифр. За даними McKinsey, корпорації, венчурні капіталісти та приватні особи лише за перші п'ять місяців 2022 року інвестували в цей напрям понад $120 млрд. Це більше ніж удвічі перевищує вкладення в нього за весь 2021-й і становить 10% загальної капіталізації ринку криптовалюти станом на серпень 2022 року.
За прогнозами Citi Bank, загальний обсяг ринку метаверсу становитиме від $8 трлн до $13 трлн уже до 2030 року. А загальна кількість користувачів буде близько 5 млрд (80% населення Землі).
Правда цих цифр у тому, що це буде дуже впливове явище. Але про що вони нам НЕ кажуть? Що наразі ніхто достеменно не розуміє, що ж таке метавсесвіт. Він вплине на населення планети – але ЯК?..
Є перші спроби створити частинки метавсесвіту.
Зачатки метаверсу вже існують у таких онлайнових ігрових всесвітах, як Fortnite, Minecraft та Roblox. І компанії, які стоять за цими іграми, мають амбіції стати частиною еволюції метавсесвіту, а їхні власники відкрито використовують поняття метавьорс у своїх виступах. Проте якщо він має стати втіленим інтернетом, то повинен мати певні властивості, які відрізняють його від ізольованих віртуальних реальностей, таких як онлайн-ігри і Second Life.
У квітні 2020 року репер Тревіс Скотт провів онлайн-концерт у Fortnite, який одночасно дивилося 12,3 млн глядачів. У грудні 2019 року студія Disney там провела інтерв’ю з режисером фільму «Зоряні війни» Джей Джей Абрамсом та влаштувала прем’єру уривка з дев’ятого епізоду.
Розробник програмного забезпечення Microsoft вже використовує голограми та розробляє програми змішаної та розширеної реальності (XR) за допомогою своєї платформи Microsoft Mesh. В останній використовується MR (змішана реальність), яка дозволяє користувачам працювати з декількох місць, щоб співпрацювати віртуально через «голографічну» присутність і ділитися досвідом з будь-якої точки цифрової копії свого офісу.
Корпорація Meta зробили значні інвестиції у віртуальну реальність. На щорічній конференції Facebook Connect у 2021 році Meta представила інструменти для Metaverse:
Істотно або дуже істотно – залежно від швидкості розвитку (а точніше – його прискорення) відбуватиметься наступне.
Виникнуть нові компанії, продукти та сервіси, які займатимуться всім – від обробки платежів до перевірки особистості, найму співробітників, реклами, створення контенту, безпеки тощо. З технологією NFT предмети стають унікальною власністю покупця, яка є доступною для перепродажу.
З’являться також і нові робочі місця – диджитал твінс професії: дизайнер цифрового помешкання, модератор, ріелтори з цифрової нерухомості тощо.
Вплине метавсесвіт і на навчання. Цікавіше і зрозуміліше буде досліджувати відтворені пам'ятки архітектури, потрапляти у симуляції давніх часів, ніж роздивитися картинки в підручнику. Для медиків це буде особливо корисно, адже багато чого можна навчитися тільки під час операції на людині й симулювати це поки неможливо. Але стане можливим у ВР. Метавсесвіт спростить вирішення конструкторських завдань. 3D-модель об'єкта у віртуальному світі простіше вивчати та трансформувати. Також моделювання у метаверс має скоротити відходи та прискорити процеси розробки нових рішень.
Громадянам (активним користувачам) метавсесвіту не треба буде їхати у велике місто за роботою чи розвагами. Вони будуть рухатися іще менше, ніж сучасні підлітки. Доставка усього додому переросте у сервіс із забезпечення життєдіяльності тіл, а електропостачання стане справді життєво важливим (для наочності цього моменту раджу подивитися, наприклад, фільм «Сурогати»).
І, звісно, у метавсесвіті можна буде голосувати на виборах…
Основна причина – розміром з планету. Метавсесвіт стане новим «торговельним майданчиком», величезним ринком з потенціалом, цілком співставним з іще однією Землею. Щоправда, кіоск із шаурмою там не вийде поставити – доведеться вигадувати щось трохи більш цифрове.
Ще одна вагома причина – HR, а саме – навчання працівників. Як в останню декаду суперпопулярними стали освітні сайти, так надалі цю естафету перейме метавсесвіт. Необхідність швидко й ефективно навчати працівників тільки посилиться – й реалістичність, імерсивність метаверсу з цим дуже допоможуть.
Також метавсесвіт впорається із симуляцією офісу чи конференц-зали для роботи і ділових зустрічей. Під час коронавірусу ми звикли «зустрічатися» онлайн, однак у багатьох постійне спілкування з екраном викликає дискомфорт. В імерсійному світі це більше не буде проблемою.
Насправді, кейси уже є: ще під час пандемії британські ілюстратори перемістили традиційні дзвінки по Zoom у простір відеоігри Red Dead Redemption 2 – команда зустрілася під аватарами ковбоїв та сиділа навколо багаття в обстановці Дикого Заходу, а потім кожен учасник сів на коня та поїхав у ніч.
Більшість експертів погоджуються, що на практиці метаверс почне існувати, коли користувач зможе увійти у величезний віртуальний торговельний центр (в якому може знаходитися стільки людей, скільки вміщує віртуальний простір), придбати унікальний цифровий товар, а потім продати його ж за кілька тижнів у зовсім іншому віртуальному світі – можливо, на Twitter, eBay або OpenSea.
Марк Цукерберг вважає, що це відбудеться до кінця десятиліття, але може статися і набагато раніше, оскільки основні елементи вже створені:
Ідея метавсесвіту сколихнула багатих інвесторів та великі технологічні компанії. Якщо це раптом виявиться майбутнім інтернету (читай: політики, фінансів, бізнесу, індустрії розваг), ніхто не хоче залишитися позаду та втратити прибутки.
Що ж, спостерігаймо далі. Незабаром настане момент, схожий на «точку біфуркації» – як це було зі смартфонами, коли для бізнесу постало питання абсолютно гамлетівського рівня: «Вашої компанії немає у смартфоні? А чи бути їй тоді узагалі?..»