Поки українська армія тримає наші кордони, держава посилює законодавство та підзаконні акти задля запобігання та протидії відмиванню злочинних доходів, фінансуванню тероризму та розповсюдженню зброї масового знищення. Такі кроки продиктовані не лише національною безпекою, а й захистом інтересів громадян, суспільства, держави. Основним документом у цій сфері є Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – закон). На його виконання наприкінці 2022 року Міністерство фінансів України наказом №465 від 28 грудня 2022 року, який набрав чинності 24 лютого 2023 року, оновило критерії ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення. З моменту опублікування наказу Мінфіну №465, втратив чинність наказ № 584 від 8 липня 2016 року. Про основні зміни оновлених критеріїв розповів Mind провідний юрисконсульт Nota Group, адвокат Антон Маринич.
Оновлені критерії ризиків визначили вичерпний перелік суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ), яких ці критерії стосуватимуться:
Якщо вас здивувало те, що банки із цього переліку виключені, то поквапимося роз’яснити – для банків визначені окремі критерії, які встановлюються НБУ. І логіка в цьому є.
Що ще нового? Якщо внутрішні документи з питань фінансового моніторингу містять такі кількісні та/або оціночні характеристики, як-от «істотне збільшення», «великі обсяги», «високі ставки», «регулярність», «багато років», «дороговартісні», «незвично великі активи», «надзвичайно великі операції», то СПФМ повинен самостійно визначати їхні іманентні межі. ІМАНЕ́НТНИЙ – властивий природі самого предмета або явища, внутрішньо притаманний їм.
Інакше кажучи, іманентні межі – це «червоні лінії». І ці «червоні лінії» суб’єкт первинного фінмоніторингу має визначити та встановити з обраного ним переліку критеріїв застосування ризик-орієнтованого підходу самостійно відповідно до особливостей своєї діяльності.
Критеріями уточнюються підстави, за яких СПФМ має визначити неприйнятно високий ризик ділових відносин.
Закон зобов’язує СПФМ встановити цю «верхню планку» у разі:
Водночас критерії встановлюють і таку підставу як «в інших випадках, визначених СПФМ у внутрішніх документах із питань фінансового моніторингу».
Отже, підзаконний нормативний акт додав СПФМ гнучкості. Тепер вони можуть індивідуально визначати критерії неприйнятно високого ризику ділових відносин у своїх документах. Однак відкритим залишилося запитання, де пролягає іманентна межа такого критерію?
Оцінку власного ризик-профілю СПФМ має здійснювати за окремими пунктами:
Ще одним нововведенням є те, що СПФМ отримали можливість створювати груповий ризик-профіль. Для цього їм треба зафіксувати певні параметри у своїх внутрішніх документах. Наприклад, соціальний статус клієнта, використання однакових видів послуг, загальні обсяги фінансових операцій.
Що дає цей груповий підхід? Можливість класифікувати клієнтів за певними категоріями та присвоювати таким діловим відносинам «ярлик ризиковості».
Окрім того, критерії уточнюють вимоги закону щодо розробки СПФМ власних критеріїв. Але навіть у цьому є певні орієнтири, які можна знайти в розділах II–IV цих критеріїв. Також орієнтуватися потрібно й на типологічні дослідження у сфері запобігання та протидії, підготовлених та оприлюднених Держфінмоніторингом; результати національної оцінки ризиків; рекомендації суб'єктів державного фінансового моніторингу, що здійснюють державне регулювання та нагляд за діяльністю відповідного СПФМ. Також, звісно, слід зважати на особливості діяльності СПФМ.
Типологічні дослідження, які публікуються на сайті Держфінмоніторингу, – це ніщо інше як результат систематизації інформації, отриманої в повідомленнях СПФМ про підозрілі фінансові операції. Також ці дослідження є результатом вивчених питань, пов’язаних із виявленням, розкриттям та розслідуванням фінансових злочинів, розкриттям змісту різних схем відмивання доходів від таких злочинів.
Читайте також: Воєнні правила фінмоніторингу: Україна досі не включила росію до чорного списку країн – спонсорів тероризму
Критеріями визначені конкретні маркери, які сигналізують про те, що СПФМ треба актуалізувати внутрішні правила, зокрема здійснити переоцінку рівня ризику.
Отже, власний ризик-профіль слід переоцінити в разі:
Переоцінити ризик-профіль клієнта треба:
Критерії визначають перелік заходів з управління ризиками. До таких заходів належать:
А тепер, власне, про відповідальність суб’єктів первинного фінансового моніторингу в контексті нових критеріїв.
За незабезпечення належної організації та проведення первинного фінансового моніторингу, відсутність належної системи управління ризиками СПФМ може буде оштрафовано. За законом, штраф може сягати до 10% загального річного обороту (але не більше 7950 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Як бачимо, нові критерії заходів з управління ризику, переліки критеріїв ризиків суттєво деталізовані. Отже, наполегливо радимо суб’єктам первинного фінмоніторингу здійснити переоцінку власного ризик-профілю. Також слід актуалізувати внутрішні документи з питань проведення заходів фінансового моніторингу відповідно до особливостей своєї діяльності.
Така переоцінка й актуалізація необхідні для забезпечення належної системи управління ризиками організації та проведення первинного фінансового моніторингу.
Також потрібно пам’ятати й про те, що хоча нові критерії і передбачають певні гнучкі інструменти, але водночас така гнучкість ускладнює виконання СПФМ вимог законодавства з фінансового моніторингу.