Вперше за чотири роки з 19 до 25 червня в Парижі відбувся 54-й міжнародний авіасалон Ле-Бурже. Захід проходить раз на два роки, але у 2021-му він був скасований через пандемію ковіду. Які новинки були представлені під час заходу, проаналізував для Mind військовий експерт Михайло Жирохов.
Цьогоріч авіашоу проходило без присутності росіян (вперше з 1957 року), однак і український стенд був більш ніж скромний. Так, Національний аерокосмічний університет імені М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» представив лише слайди з напрацювань вчених ХАІ, які фінансуються з державного бюджету. І це в принципі зрозуміло – у країні війна, є труднощі з транспортуванням реальних зразків розробок.
Група Airbus підписала рамковий контракт на постачання саудівській військово-промисловій компанії Scopa Industries (що входить до складу приватної саудівської групи Ajlan & Bros) до 100 середніх багатоцільових гелікоптерів Airbus Helicopters H175 загальною вартістю до 6 млрд євро.
Scopa Industries створить у Саудівській Аравії нове виробництво, де здійснюватиметься кастомізація вертольотів Н175, а також поточний і капітальний ремонт. Судячи з всього, ці гвинтокрили використовуватимуть як у Збройних силах, так і в цивільній сфері. Реалізація цього контракту зробить Саудівську Аравію найбільшим експлуатантом гелікоптерів Н175.
Спроба створити разом із Китаєм перший із часів СРСР широкофюзеляжний російський пасажирський літак зазнала фіаско. Китай виключив росію з проєкту лайнера CR929, який розробляли з 2017 року, плануючи створити конкурента Boeing та Airbus. На авіасалоні в Ле-Бурже новий літак місткістю 280 пасажирів, створення якого оцінювали в $50 млрд, був представлений як власна китайська розробка, у якій рф не брала участі.
Проблеми з російською участю у створенні літака, який цього року здійснив перший політ, почалися з перших років. Так, китайська компанія СOMAC відмовила рф в отриманні доходів від продажу літака на внутрішньому китайському ринку. Натомість Об'єднаній авіабудівній корпорації пропонували підвищену частку в продажах у світі (70%). Але саме в Китаї очікувався попит на літак у кількості 3000 машин, тоді як його світові перспективи були вкрай примарними.
У 2022 році, після повномасштабного вторгнення рф в Україну та введення західних санкцій проти авіагалузі рф, Китай вирішив відмовитися від усіх російських напрацювань у CR929, замінивши їх західними. Зокрема, замість візків шасі російського виробництва були використані німецькі й американські вузли, також було ухвалено рішення залучити Rolls-Royce і General Electric до розробки двигуна, хоча рф сподівалася взяти участь у цій частині проєкту.
В експозиції авіасалону в Ле-Бурже був представлений дослідний зразок турбогвинтового літака DART-750 австрійської компанії Diamond Aircraft Industries. Прототип здійснив перший політ 12 червня 2023 року. Головною відмінністю модифікації DART-750 є встановлення американського турбогвинтового двигуна Pratt & Whitney Canada PT6A-25C злітною потужністю 750 к. с.
Читайте також: Китай і росія планували разом випустити новий літак, але Пекін засумнівався в російських технологіях
Серед експонатів домінують безпілотники. Тренд очевидний – професія льотчика йде в минуле.
Відкриттям виставки став повністю французький ударний безпілотник великої тривалості польоту Aarok класу MALE (medium-altitude, long-endurance). Розробка цього БПЛА розпочалася три роки тому, проте деякі технічні характеристики були розкриті тільки на салоні. Безпілотник із злітною масою 5500 кг може нести корисне навантаження до 3000 кг і перебувати в повітрі до 24 годин. Керує апаратом розрахунок із чотирьох осіб. Aarok оснащений надійним турбогвинтовим двигуном PT6 компанії Pratt & Whitney Canada.
За даними розробника, БПЛА призначений для ведення розвідки над сушею або морем, завдання ударів і протичовнової оборони. Разом із макетом безпілотника на виставці було показано чотири високоточні боєприпаси AASM Hammer компанії Safran, які можуть запускатися з БПЛА.
Однак цей апарат ще не здійснив першого польоту. За даними французького розробника, його новинка підніметься в повітря до кінця року.
20 червня на авіасалоні ізраїльтяни показали новітню розробку – дрон SpyX від компанії Bluebird. Цей ударний БПЛА має дальність польоту 50 км і здатний безперервно зависати в повітрі приблизно 1,5 години. Маса бойової частини сягає 2,5 кг. SpyX вважають найбільш сучасним апаратом. Згідно з наявною інформацією, армія Марокко придбала дрони SpyX в рамках угоди, вартість якої не розголошували.
Турецький концерн TAI (Turkish Aircraft Industries) привіз на Ле-Бурже прототипи нових версій своїх БПЛА Aksungur та Anka. Перший є важким двомоторним дроном і може нести озброєння, зокрема авіабомби типу MK82. БПЛА Anka вже стоять на озброєнні в Туреччині, Тунісі, Казахстані та Чаді, Aksungur – у Туреччині, Анголі та Алжирі.
Китайці показали модель 1:10 нового варіанту ударного БПЛА з лінійки Wing Loong (скорочено названий WL-X) з поліпшеним крилом і значно збільшеними можливостями озброєння. Як зазначають західні експерти, характеристики цієї моделі збігаються з характеристиками концепту дрону WL-3, показаного на авіасалоні в Китаї в листопаді 2022 року. Попередня модель цієї лінійки, WL-2, як стверджують, експортується як мінімум у сім країн.
Дуже важливим елементом такої потужної виставки, як паризька, є окреслювання стратегічних планів розвитку аерокосмічної галузі на майбутнє. І тут очевидно, що курс взятий на розвиток електричних літаків нового покоління з вертикальним зльотом і посадкою (eVTOL). Тільки невелика кількість новин:
Отже, можна говорити про те, що, як безпілотна авіація, так і літаки нового покоління з вертикальним зльотом і посадкою проходять такий самий шлях, як і свого часу пілотована – спочатку з'явилася величезна кількість ентузіастів, стартапів, але згодом ринок почав консолідуватися, визначилися головні гравці, найуспішніші та найефективніші розробники.