Інтернет-серфінг: як змінилася поведінка українців в мережі під час війни

На чому фокусується digital-аудиторія у 2023 році

Фото: depositphotos

Війна змінила життя українців докорінно. Це стосується і нашої поведінки в інтернеті. Про те, як змінюється активність аудиторії в digital-просторі, розповіла Mind соціологиня, засновниця та директорка дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близнюк.

Щоб дослідити те, як українці користуються інтернетом, ми 2021 року в Gradus Research провели дослідження Digi-нація – і в результаті розділили digital-аудиторію на сегменти згідно з типовими поведінковими патернами. У вересні 2023-го ми повторили це дослідження на вибірці майже в 1900 респондентів, щоб подивитися, як змінилася поведінка українців в інтернеті.

Читайте також: Рік незламності: як інтернет-провайдери загартували мережі під час масованих кібер- та артилерійських атак

Користувачі протягом року змінили свої уподобання

У 2021 році аудиторію розділили на шість основних сегментів: помірковані, прагматики, незалучені, шукачі розваг, Пліткарі та просунуті. Кожен із сегментів має особливо поведінку в мережі. Наприклад, прагматики використовують інтернет для спілкування та пошуку інформації, просунуті активно створюють і розміщують контент у соціальних мережах, пліткарі – репостять чужий контент і приймають активну участь в коментуванні та обговоренні, шукачі розваг – відповідно, розважаються, незалучені та помірковані – найменш активні в соціальних мережах і використовують інтернет переважно для комунікації.

У 2023 році дещо знизилася група поміркованих користувачів інтернету, трохи підріс відсоток незалучених та суттєво звузився сегмент прагматиків. Останній об’єднував у собі професіоналів, багато з яких емігрувало з України. Питома вага груп «Пліткарі» та «Шукачі розваг» навпаки зросла.

Інтернет-серфінг: як змінилася поведінка українців в мережі під час війни

З точки зору показників інтенсивності використання та розміру кластеру найбільш активно перебувають в інтернеті просунуті та пліткарі. За ними слідують прагматики і шукачі розваг. Помірно використовують інтернет помірковані та незалучені. Розглянемо детальніше кожен із сегментів.

Читайте також: Інтернет vs світло: провайдери навчились долати блекаути

Активне використання – просунуті та пліткарі

Просунуті – це відносно невеликий кластер. 6% опитаних потрапляють до цієї групи. Це переважно молоді чоловіки, мешканці міст-мільйонників і люди з вищою освітою. Частіше користуються інтернетом з ноутбуку, активно споживають будь-який контент і створюють власний. Вони фінансово активні, шукають інформацію про людей / продукти / послуги. Саме серед просунутих спостерігається найбільша частка тих, хто довіряє інформації з інтернету. Це люди, які використовують всемережжя для своїх щоденних потреб: зробити оплату, сконтактуватися з кимось тощо. Серед них спостерігається найвища тривалість перебування в інтернеті й найширший спектр функцій, якими вони користуються.

Інтернет-серфінг: як змінилася поведінка українців в мережі під час війни

Пліткарі – сегмент, який охоплює 16% опитаних мешканців України. Це переважно люди віку 45+, мешканці великих міст.  Найчастіше мають середню технічну та вищу освіту. Цей сегмент характерний тим, що ці люди споживають контент і висловлюють свої думки – коментують, репостять, але не створюють його. Таким чином виражають свою позицію щодо того, що відбувається в нашому житті.

Інтернет-серфінг: як змінилася поведінка українців в мережі під час війни

Читайте також: Мережа в темряві: як зберегти доступ до інтернету при відключеннях електроенергії

Зважене використання: прагматики і шукачі розваг

Прагматики – кластер, який суттєво звузився від початку війни (з 24% до 14%). Більшість цього сегменту складають жінки. Прагматики використовують інтернет для виконання робочих функцій, для пошуку освітніх ресурсів і можливостей. Вони активні в месенджерах і соціальних мережах. Прагматики не створюють контент, а, швидше, обговорюють його.

Інтернет-серфінг: як змінилася поведінка українців в мережі під час війни

Шукачі розваг – один із найбільших кластерів із кількісного погляду (19%). Це переважно молоді чоловіки 25+, активні користувачі смартфонів та онлайн-ігор. Вони практично не читають новини й водночас найменше довіряють інформації в інтернеті, що доволі закономірно.

Інтернет-серфінг: як змінилася поведінка українців в мережі під час війни

Помірне використання: помірковані та незалучені

Помірковані – сегмент, у який увійшло 25% респондентів. Переважно це чоловіки середнього віку з вищою освітою. Вони менше за інших споживають контент в інтернеті. Найчастіше читають новини та користуються поштою. На відміну від інших груп вони не є такими активними в месенджерах та рідше присутні в соціальних мережах. Фактично є відстороненим кластером.

Інтернет-серфінг: як змінилася поведінка українців в мережі під час війни

Незалучені складають 20%. Переважно це люди середнього віку, мешканці середніх і малих міст, мають середню освіту. Для них інтернет – це джерело інформації та зв’язку, при цьому незалучені декларують найменшу залежність від мережі. Ці люди рідше використовують інтернет у роботі та мають менше установок щодо його важливості. Цей сегмент містить найбільшу частку людей, які надають перевагу покупкам офлайн.

Інтернет-серфінг: як змінилася поведінка українців в мережі під час війни

Загалом результати дослідження демонструють стрімке зростання активності користування інтернетом в Україні. І це тенденція, що стосується всіх вікових груп. Ба більше, коло активностей, які люди практикують у мережі, розширюється від простого пошуку інформації чи читання новин до виконання широкого спектру робочих функцій, покупок та оплати послуг онлайн. При цьому звичка користування інтернетом залежить навіть не від віку подекуди, а більше від самого стилю життя.

Опитування було проведено дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному застосунку. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення міст із кількістю мешканців понад 50 000 у віці 18–60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном. Періоди проведення поля: 5–7 вересня 2023 року, розмір вибірки – 1896 респондентів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS