Авторські права в соціальних мережах: що варто знати підприємцям, блогерам і користувачам

Чому варто реєструвати власну торговельну марку та бути обережним із чужим контентом

Фото: depositphotos

Про переваги соціальних мереж не говорить хіба що лінивий. А все тому, що Instagram, Facebook, YouTube, TikTok та інші онлайн-платформи вже давно стали потужним маркетинговим інструментом для підвищення впізнаваності бренду, збільшення конверсії, а отже – продажів. Водночас потрібно звертати увагу на контент, який використовується, аби заохотити покупців. Якщо це власні тексти й фото чи відео, то можна перейматися тільки їхньою якістю та тим, як вони працюють. Якщо ж ці матеріалі взяті на просторах інтернету, то тут може виникнути питання щодо захисту авторських прав, на які потрібно зважати, аби не потрапити в неприємну ситуацію, зокрема сплати за порушення таких прав. Що потрібно знати про захист авторських прав у соцмережах, розповіла Mind юристка у сфері інтелектуальної власності, експертка нацпроєкту «Дія.Бізнес», менторка Prjctr, Юлія Єгорова

З аналізу умов використання соцмереж випливає, що користувачі мають право публікувати той контент (фотографії, ілюстрації, відеоролики, тексти, логотипи чи маркування відомих брендів), який вони створили самостійно, або якими мають право поділитися, заздалегідь отримавши дозвіл від законного автора або правовласника.

Якщо ви знайшли контент у мережі Інтернет, опублікували його без дозволу у своєму профілі під власним ім’ям, або використали з рекламною метою, ви стали порушником авторських прав інших осіб.

Читайте також: Захист авторських прав: як він змінюється у 2023 році

Які наслідки використання чужого контенту

Зазвичай, платформи швидко реагують на подібні випадки та видаляють контент, який порушує авторські права за скаргою законного автора або правовласника.

Скарга про порушення авторських прав може бути сформована самостійно або із залученням фахівця, після чого вона направляється порушнику через спеціальні форми на платформі або йому безпосередньо. Якщо такі ситуації повторюватимуться з того самого акаунта, платформа залишає за собою право заблокувати профіль користувача назавжди. 

Якщо ви не впевнені в тому, чи буде саме ваш випадок порушенням, проконсультуйтеся з юристом у сфері інтелектуальної власності. До речі, це радять зробити навіть самі платформи Instagram і Facebook у рекомендаціях для своїх користувачів.

Якщо ж ви хочете поділитися контентом інших користувачів, рекомендую скористатися функцією репосту або гіперпосилань. Ця можливість створена саме із цією метою.

Будьте особливо обережні з використанням логотипів, маркування чи персонажів всевітньо-відомих брендів. Отримання комерційної вигоди за рахунок їхньої відомості чи нематеріальних активів може спровокувати у власників зворотну реакцію. Наприклад, вашу діяльність на онлайн-платформах електронної комерції можуть заблокувати або обмежити доступ до ваших акаунтів.

Читайте також: Штучний інтелект: кому належать авторські й майнові права

Чому потрібна попередня перевірка та реєстрація торговельної марки (ТМ) для використання онлайн 

Уявіть собі ситуацію, ви успішний підприємець, займаєтеся власним виробництвом і продажем косметики, одягу або будь-якої іншої продукції в Instagram. Продажі йдуть вгору, замовників із кожним днем стає все більше. Але ви дізнаєтеся, що конкуренти почали виробляти аналогічні товари під такою самою назвою. Не складно уявити вашу реакцію, чи не так?!

Право забороняти та перешкоджати третім особам неправомірному використанню ТМ виникає лише після офіційної реєстрації вашого позначення.

Відповідно до ст. 16 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг» (надалі закон), Свідоцтво надає його власнику виключне право забороняти іншим особам використовувати без його згоди позначення:

Ще гіршою стає ситуація, коли позначення, під яким ви працюєте далеко не перший рік, уже зареєстрували на себе ваші конкуренти. У такому разі спочатку ризикуєте отримати лист-претензію від власників свідоцтва на зареєстровану ТМ, а потім – опинитися в суді.

Торік представники компанії Ілона Маска SpaceX подали позов до суду на українську компанію «Старлінк» із вимогою, щоб українці віддали на їх користь ТМ «StarLink», яку вони зареєстрували на себе ще 2011 року. Український суд відмовив у задоволенні позову, бо українська компанія почала використовувати цю назву ще задовго до появи послуг супутникового інтернету від SpaceX.

Читайте також: Відомі зображення на одязі: хто має право на їх розміщення

Яке використання буде вважатися порушенням прав власника свідоцтва на ТМ?

ТМ визнається використаною, якщо її застосовано у формі зареєстрованої ТМ, а також у формі, що відрізняється від зареєстрованої ТМ лише окремими елементами, якщо це не змінює в цілому відмінності ТМ.

Відповідно до закону, використанням ТМ визнається:

Якщо територія провадження вашої діяльності обмежена не тільки Україною, варто подбати про захист назви, під якою ви працюєте, ще й на території інших юрисдикцій.

Як захиститися від претензій щодо використання однакової або схожої назви 

Останнім часом стає доволі поширеною практика звернення з претензією до власників акаунтів у соціальних мережах, котрі порушують права власників зареєстрованих ТМ і використовують у своїй комерційній діяльності таку саму назву (або схожу).

Якщо ви опинилися в такій ситуації, у вас є декілька шляхів її вирішення:

Саме тому, якщо ви плануєте працювати на довгострокову перспективу – реєстрація ТМ це мій особистий #рекомендасьон, у тому числі на ранніх етапах. Спойлер: обійдеться вам значно дешевше.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS