Нові та старі обличчя: рейтинг найбільших інтернет-маркетів України

Наскільки зросла виручка e-commerce у 2018 році

Фото: pixabay

У 2021 році світовий ринок e-commerce досягне $4,9 трлн. Такі прогнози Statista. Однак динаміка зростання сповільниться: з 26,3% у 2014 році до 18% у 2021-му. Український ринок електронної комерції в останні роки «біг» швидше, щорічно додаючи по 30%. Чи вдалося зберегти темп у 2018 році? Які інтернет-магазини випали з десятки найбільших? Що прагнуть отримати споживачі від е-маркетів? Відповіді на ці та інші питання – у статті Mind.

Оборот ринку. За підрахунками групи EVO, і в 2018 році виручка українського e-commerce зросте на 30% – до 65 млрд грн. Цей прогноз EVO видала ще наприкінці 2017 року.

Нещодавно ПриватБанк поділився власними вибірковими даними, які дозволяють припускати, що оборот ринку як мінімум в 2,5 раза більше. Банк повідомляв, що його клієнти в серпні 2018 року «залишили» в українських інтернет-магазинах близько 6 млрд грн. За перше півріччя оборот виріс на 17%. Його подальша динаміка поки не відома. Орієнтовно можна припустити, що за 2018 рік він досягне 72 млрд грн.

Якщо врахувати, що на ПриватБанк припадає близько 90% карткових платежів, а частка cashless в Україні – близько 44%, то оборот всього ринку в 2018 році може досягти 180 млрд грн.

Ще одне непряме підтвердження зростання нашому виданню надала «Нова пошта». На думку CEO компанії Олександра Бульби, ринок знову виросте на двозначне число. За 11 місяців 2018 року «Нова пошта» доставила 30,2 млн посилок з українських інтернет-магазинів – на 21% більше, ніж за аналогічний період 2017-го.

Нові обличчя. За даними Similarweb, до трійки лідерів за відвідуваністю увійшли Allo, Citrus і Сomfy. Mind не включав до рейтингу маркетплейси Olx, Rozetka та Prom.ua. Ці майданчики з істотним відривом випереджають класичні інтернет-магазини.

У десятці найбільших е-маркетів з'явилися нові обличчя: шопінг-клуб Kasta (раніше modnaKasta) і інтернет-магазин «Епіцентру» – 27.ua. Ці майданчики оперативно піднялися на п'яту і шосту позиції.

Нові та старі обличчя: рейтинг найбільших інтернет-маркетів України

З топ-10 випали Lamoda і LeВoutique, якщо порівнювати з торішнім рейтингом. За останні три місяці Lamoda «набрала» 5,96 млн відвідувань, LeBoutique – 6,11 млн.

У цілому ж у 2018 році трафік українських е-маркетів перестав рости. Такі дані дослідження Асоціації ритейлерів України. За цей рік свою відвідуваність наростили лише універсальні інтернет-магазини, що пропонують різноманітний асортимент товарів. Трафік інших е-маркетів просів або залишився на рівні минулого року.

Ефект «чорної п'ятниці» і «кіберпонеділка». За даними Similarweb, у листопаді – місяці розпродажів – серйозно наростити трафік вдалося лише кільком гравцям з топ-10. Лідерами із залучення користувачів на свій ресурс стали Kasta (+71,5% порівняно з жовтнем), Eldorado (+54%) і Сomfy (+27,8%). Інтернет-магазин Citrus «примудрився» знизити відвідуваність на 0,2%.

Причини недовіри споживачів до вітчизняних розпродажів описані в статті Mind «Чорна п'ятниця по-українськи: як продавцеві зберегти репутацію, а покупцеві вигідно отоваритися».

Наскільки зросла виручка топ-десятки? Це питання Mind поставив представникам усіх великих онлайн-маркетів. Але не всі ризикнули розкрити карти.

За словами співвласника Rozetka Владислава Чечоткіна, у 2018 році оборот маркетплейса виросте на 40% проти 2017 року. Нагадаємо, в минулому році ТОВ «Розетка.УА» збільшила виручку на 24,5%, до 6 млрд грн, чистий прибуток – на 9,3%, до 8,91 млн грн.

Керівник відділу e-commerce Сomfy Марія Назаренко повідомила, що в загальній структурі продажів цього омнікального ритейлера частка інтернет-магазину зростає: у 2018 році приріст складе 20% порівняно з 2017 роком. За підрахунками YouControl, попередній рік компанія завершила з виручкою 9,2 млрд грн (дані включають оборот онлайн- і офлайн-магазинів мережі).

Про аналогічну динаміку розповіли в F.ua: плюс 20% у 2018-му.

За словами керівника з маркетингу MakeUp Любові Калюжної, як і в минулі роки, компанія активно росте: відвідуваність сайту за 11 місяців підвищилася на 50%. Ті самі темпи зростання зберігаються і щодо виручки.

Динаміка середнього чека. За даними ПриватБанку, за першу половину 2018 року середня сума однієї покупки українців в інтернет-магазинах не змінилася: залишилася на рівні 580 грн. Звичайно, ця «температура по лікарні» залежить від пропонованих маркетами категорій товарів. «У нас у 2018 році середній чек виріс з 2100 до 2500 грн», – розповідає керівник SEO-відділу, інтернет-маркетолог F.ua «той самий магазин» Іван Братусь.

У MakeUp середня сума покупки залишилася практично без змін. «Водночас зросла кількість замовлень», – зазначила Любов Калюжна.

У прес-службі MOYO повідомили про 60%-не зростання цього показника, не уточнивши, до якого рівня.

Які фактори стимулювали зростання? На думку CEO «Нова пошта», ключовими причинами стали глобальний тренд зростання інтернет-торгівлі; активне освоєння офлайн-продавцями онлайн-каналів продажів; легкість входу в онлайн-бізнес; зростання кількості інтернет-користувачів і числа смартфонів, відповідно, збільшення покупок з мобільного телефону. «Варто відзначити і зростання ринку онлайн-реклами, зокрема в соцмережах. Цей фактор стимулював підвищення продажів через соцмережі. Також свою лепту внесли розвиток фінтеху і зростання довіри до е-платежів, спрощення онлайн-оплат. А в низькому, порівняно із західним світом, рівні проникнення інтернет-торгівлі в економіку криється великий потенціал ринку та інтерес до нього всіх гравців», – вважає Олександр Бульба.

Представники е-маркетів розповіли, за рахунок чого вони нарощували продажі. «Ми розширюємо асортимент, впроваджуємо додаткові сервіси, покращуємо логістику. Ці кроки допомогли нам вирости у 2018 році», – зазначив Владислав Чечоткін.

У прес-службі MOYO вважають, що компанія зростає швидше за український ринок, і 2018 рік був особливо успішним: «Цього вдалося досягти за рахунок фокусування на ключових категоріях – ноутбуках, смартфонах і ТБ. Крім того, ми активно розвиваємо сервісні послуги і нарощуємо асортимент аксесуарики, що купується в комплекті з основним товаром».

За словами Любові Калюжної з MakeUp, компанія значно розширила асортимент і сервіси для клієнтів. «Тільки з початку року наш асортимент збільшився більш ніж на 200 нових брендів. Це практично недосяжно для роздрібних магазинів і дуже складно навіть для найбільших міжнародних гравців онлайн-beauty-ринку. При цьому ми свідомо не пішли на повідку тенденцій і не розширювали асортимент у бік невластивих сфері краси категорій і брендів», – розповідає керівник з маркетингу MakeUp.

Вона зазначає, що зростанню обороту допомогли і прямі замовлення товарів з ЄС. «Тепер навіть якщо бренд або окремий продукт не представлений на ринку України, покупець може замовити його на нашому сайті прямо з ЄС. Також ми розширили мережу власної кур'єрської служби, пропонуючи клієнтам безкоштовну доставку в більш ніж 80 населених пунктів країни», – перераховує Любов Калюжна.

За словами Івана Братуся з F.ua, підйом був викликаний збільшенням цін на товари по всьому ринку. «У категорії мобільних телефонів український покупець подолав психологічних поріг вартості в 5000 грн. Своє віджили дешевші моделі смартфонів на тлі збільшення призначених для користувача очікувань. Наприклад, лінійки Lenovo вийшли з ринку, залишилися пару дорогих моделей. Їхнє місце зайняли більш продуктивні моделі китайські брендів Xiaomi і Meizu», – пояснює Іван Братусь.

Які категорії товарів були лідерами зі зростання цього року? Владислав Чечоткін розповідає, що в Rozetka «виросли» всі категорії. «Проривом року стали одяг, продукти харчування, побутова хімія і товари для дому. Rozetka – №1 з продажу одягу в українському інтернеті. Ця ніша зростає шаленими темпами. По-перше, у нас вже є, де приміряти одяг: відкрили сім офлайн-магазинів. По-друге, ми дуже серйозно працюємо над контентом: є всі розміри, більшість моделей переміряємо самостійно. По-третє, у нас прийнятний відсоток повернення, тобто клієнти розуміють, що вони купують», – перераховує співвласник компанії.

За словами Марії Назаренко з Сomfy, лідерами зростання цього року в них стали смартфони, ноутбуки, телевізори та побутова техніка. Також велике зростання показали ігрові консолі.

У категорію «зірка» на F.ua потрапили цифрові ресивери. «Активна рекламна кампанія Т2, як наслідок – шалений ажіотаж перед відключенням аналогового телебачення привів до запаморочливих продажів, з якими не всі продавці змогли впоратися», – розповідає Іван Братусь.

Які бар'єри можна усунути для більш динамічного розвитку? На думку Олександра Бульби, сприятиме зростанню інтернет-торгівлі розвиток cashless-економіки: впровадження електронних фіскальних чеків, зростання платіжної інфраструктури та підвищення фінграмотності для активізації користування онлайн-каналами (мобільним застосунком, особистим кабінетом).

«Ще хочу поділитися побажаннями клієнтів на адресу магазинів. Для споживачів важливо, щоб е-маркети забезпечували безпеку угоди при оплаті товару наперед, прискорювали обробку замовлень і доставку, підвищували якість обслуговування і були готовими працювати 24/7, надавали можливість легкого, простого і зрозумілого повернення», – резюмує CEO «Нова пошта».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS