Все більше компаній розробляють свої повноцінні продукти на базі блокчейну, йдеться у даних дослідження венчурної фірми Outlier Ventures, яке було оприлюднено в ЗМІ на початку липня. Наприклад, JP Morgan і Target за минулі шість місяців вже виклали коди своїх проектів у відкритий доступ.
Загалом у першому півріччі 2019 року блокчейн-стартапи отримали інвестицій на загальну суму $822 млн. Вказана сума була отримана від 279 угод за участю венчурного капіталу, з яких 159 угод були пов'язані з наданням початкового фінансування.
Про те, чи варто інвестувати у блокчейн и коли буде найсприятливіший час для цього, Mind пропонує дізнатись із колонки маркетингового директора компанії Myia Health Алекса Ґолда, опублікованій на Entrepreneur. Матеріал підготовлено в партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад».
Трохи більше ніж два роки тому я був на урочистому обіді, який давала моя компанія, і тоді єдиною темою розмови був космічний ривок криптовалют, як-от біткойн, етеріум та усі інші, значно менш відомі, але із ще більш кумедними назвами (наприклад, Putincoin).
На той час вартість біткойна перевищила $20 000, а світ ще й накрила штормова хвиля гри Crypto Kitties; відбувалося щось доленосне, і ми всі хотіли взяти в цьому участь. Проте технічний директор моєї компанії поклав край нашому ентузіазмові, попередивши про наближення різкого спаду. Ось які аргументи він навів: потенційне застосування блокчейн-технологій – платформ, на яких створюються криптовалюти – для рішення реальних задач із глибоко продуманими сценаріями використання ще не реалізовано.
«Зібрати $10 млн від індивідуальних інвесторів, список яких складає дві сторінки, ще недостатньо», – сказав наш технічний директор.
Він таки мав рацію! Невдовзі потому відбувся масштабний спад, внаслідок якого біткойн втратив понад 80% вартості, і Комісія з цінних паперів та бірж швидко поклала край спекуляціями на первинних розміщеннях нових криптомонет.
Утім, за кілька тижнів потому я був присутній на демонстраційному дні, що проводився акселераційною програмою для стартапів у галузі блокчейну Binance Labs – і я відчув, що наш запал частково повернувся.
Зокрема, я був вражений зосередженістю й дисципліною цих підприємців з програми Binance Labs, венчурного підрозділу Binance. Замість того щоб випустити «білу книгу» – повний і детальний опис проекту для інвесторів – та намагатися здобути фінансування під самі лише ідеї й теорії, ці люди вже повністю створили свій продукт, продумали сценарії використання для практичного застосування і забезпечили сильний позитивний відгук серед ранніх споживачів продукту.
Що ще більш важливо, збираючи фінансування в традиційний спосіб, вони зосередилися на тому, щоб залучити до управління досвідчених у цьому питанні інвесторів, таких, що вкладають не лише капітал.
Це примусило мене задуматися. Чи не зараз саме час заснувати компанію, орієнтовану на блокчейн, або інвестувати в неї? На які фактори слід зважати підприємцям та інвесторам у цій сфері?
Цитуючи вислів першого редактора видання Wired Кевіна Келлі, можна сказати, що зараз (так, саме зараз) і є кращий час для того, щоб щось розпочати (і не зважайте, що він написав це у 2014-му). Такий погляд, на мою думку, надзвичайно добре підходить для блокчейн-технології, яка, по мірі розвитку, надає все більше можливостей для створення нових рішень. Щоб скористатися цими тенденціями, підприємці та інвестори повинні вишукувати можливості, які представляють готові до застосування технології реалізації практичних завдань і зацікавлення споживачів.
І ці інвестори повинні мати не лише капітал, а й додаткові ресурси; колеги, яких вони залучають, повинні бути зацікавленими в довгостроковому впливі технології.
На демонстраційному дні в акселераторі Binance майже всі компанії, що представляли свої проекти, вже мали в своєму активі схвалення й зацікавленість ранніх споживачів. Чи то була торгова марка, що підписалася на тестову експлуатацію нової розподіленої платформи для програм лояльності споживачів, чи торговий майданчик, що інтенсивно працює над зростанням обсягів пропозиції, – перемагали вже реалізовані сценарії практичного застосування. Багато підприємців зазначали, що, оскільки блокчейн-рішення повільно здобувають визнання серед пересічних споживачів, єдиним прийнятним способом прискорити його впровадження буде демонстрування придатності технології для вирішення реальних завдань.
Доречний приклад з реального життя: Cerebellum Network – розподілена версія відомої системи CRM. Замість того щоб випускати «білу книгу», засновники розробили й протестували продукт, досягши схвальних відгуків у ранніх клієнтів як-от компанія Benefit Cosmetics. Завдяки цьому засновники Cerebellum змогли забезпечити значні обсяги фінансування на ранніх етапах від таких інвесторів, як Arrington XRP Capital та інші.
Ви започатковуєте блокчейн-компанію чи інвестуєте в неї? Якщо так, то ось перше питання, яке ви маєте собі поставити: які реальні проблеми ви вирішуєте для ваших клієнтів? Наприклад, один мій друг-підприємець планує започаткувати розроблення платформи наступного покоління для оренди житла туристами, яка дозволить користувачам переїздити з будинку до будинку у найпривабливіших місцевостях усього світу.
Хоча вся база даних, білінгова система та компоненти персональної ідентифікації створюються на основі блокчейн-технологій, це не те, чим надихається засновник. Натомість його захоплює ідея виведення на ринок продукту, який бажають мати люди. У цьому випадку технологія блокчейну виступає лише як механізм реалізації.
У розпал «криптоманії» нерідко можна було побачити, як первинні розміщення нових криптовалют пропонувалися індивідуальним інвесторам за вільним курсом, і вартість криптомонет злітала за хмари за лічені години, якщо не за хвилини. Ці криптовалюти були неймовірно ефективним способом одержання капіталу для масштабування бізнесу.
Однак цьому процесу бракує одного важливого елементу: на ранніх етапах створення компаній консультації й допомога інвесторів часто є важливішими за гроші. Так, це стосується блокчейн-компаній також. Інвестори, що вкладають кошти на ранніх етапах розвитку компаній, дають значно більше, ніж просто капітал.
Вони пропонують контакти з талановитими фахівцями, клієнтами, готовими першими випробовувати нові продукти, та з новими інвесторами. Дехто з них, наприклад, співзасновник Match.com Вілл Банкер, використовує допомогу як форму комплексної передінвестиційної перевірки. Навіть якщо він не інвестує в якусь перспективну компанію, Банкер докладе усіх можливих зусиль, щоб надати допомогу й рекомендації, бо знає: саме це важливо для компаній на початковому етапі.
Отже, якщо ви починаєте власний бізнес, шукайте інвесторів, які пропонують ресурси, допомогу й рекомендації, навіть якщо цей шлях може вам коштувати дещо більше, ніж звернення до інших каналів залучення коштів. Хоча, можливо, ви й заплатите трохи більше, пізніше це допоможе вам максимізувати вартість вашого бізнесу.
Одного вечора, зібравшись у мого приятеля, ми обговорювали криптовалюти, і я був вражений тим, наскільки обмеженим у часі було мислення багатьох присутніх. Замість того щоб думати про розроблення програмного забезпечення, яке дозволяло б надовго забезпечити вирішення реальних завдань, мої друзі більше цікавилися створенням нових валют і викачуванням із них легких коштів, ніж довготерміновим потенціалом трансформації, який несе в собі їхній продукт.
Звісно, я розумію, що будь-яке нове поле діяльності породжує багато ажіотажу, збудження і проявів СУВ, або синдрому упущеної вигоди. Як метелики на полум'я, люди часто юрбами кидаються на «гарячі» теми, замість того щоб займатися проектами, які обіцяють вигоду у довготривалій перспективі.
Однак такі інстинкти на враховують основоположної суті криптовалют і блокчейну: революції і трансформації технологій у довгостроковій перспективі. Не можна недооцінювати потенціал криптовалюти до фундаментальних змін у глобальній економіці, торгових маршрутів, фінансових систем і мереж постачання. За словами інвестора Лу Кернера, блокчейн – «найвидатніша подія в історії людства». Гаразд, може, це й трохи занадто, однак услід за цією заявою Кернер попереджає, що підготовка цієї революції триватиме довгий час.
Природно, що засновникам належить шукати колег, партнерів і навіть інвесторів, які розуміють довгострокову природу розвитку цієї сфери і готові вкладати час, капітал і – так – терпіння, необхідні для того, щоб реалізувати щось практичне.
Зараз, коли ціни на криптовалюту відновили, хоч і не надто стрімке, зростання, на ринку, що відкривається для нових гравців та програмних додатків, можливо, настав найкращий час для заснування компанії, в основі якої лежать блокчейн-технології. Хоча ця технологія і пропонує необмежені можливості, однак, починаючи новий бізнес, засновники не повинні ігнорувати ключові моменти. А саме: створюйте продукт, який бажають люди; шукайте інвесторів, які є справжніми консультантами й партнерами; наймайте співробітників, готових працювати на довгострокову перспективу.
Переклад підготовлений в партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад».