Запуск конкурентного оптового ринку електроенергії з 1 липня, за прогнозами більшості фахівців енергетичної галузі, мав призвести до 30%-го зростання ціни кіловат-години для промспоживачів. У своїх припущеннях експерти майже не помилилися. З 1 липня розцінки на електрику збільшилися на 20–25%. Різниця лише в тому, що ніякого конкурентного ринку при цьому в Україні так і не з'явилося. Країна отримала подорожчання струму для споживачів, проте ані конкуренції між виробниками, ані механізму вільного ціноутворення в оптовому ринку не набула.
Як результат – у Києві загрюкали каски працівників енергоємних підприємств Ігоря Коломойського, який не зрозумів сенсу такої реформи. Почувши грюкіт, в уряді вирішили підкоригувати механізми енергоринку і знизити розцінки на кіловат-годину для споживачів. Це зниження відбудеться за рахунок урізання доходів державних енергомонополістів у особі «Укргідроенерго», «Гарантованого покупця» і, можливо, «Енергоатому». Обираючи між інтересами енергомонополістів та їхніх споживачів, команда Володимира Зеленського пішла назустріч останнім.
Однак усі корективи в перерозподілі галузевих потоків мають тимчасовий характер. Аби створити по-справжньому конкурентний і ефективний ринок, уряду рано чи пізно доведеться піти на підвищення тарифів для населення і ліквідацію перехресних субсидій.
Відповідно до закону «Про ринок електричної енергії», вільний конкурентний ринок мав стартувати вже з 1 липня цього року для всіх без винятку генеруючих компаній. Це стало б можливим у разі повної ліквідації перехресного субсидування населення промисловими споживачами, обсяг якого становить 50 млрд грн, або чверть річного обороту енергоринку.
Однак вимоги закону не були виконані, і провина за це лежить не на енергетиках. На відміну від газу, підвищувати тарифи на електроенергію для населення в Україні чомусь не прийнято. Складно відповісти, чому, адже порівняно з газом частка електрики в загальному обсязі комунальних платежів у побутовому секторі є несуттєвою.
Проте, навіть при збереженні 50-мільярдних дотацій, впровадити прозорі механізми в українському енергоринку було цілком можливо вже з 1 липня. Вони дозволили б НАЕК «Енергоатом», що виробляє 55% струму в країні, на рівних конкурувати з іншими генкомпаніями в усіх сегментах нового ринку. Сама ж нова ринкова модель при цьому не викликала б такого опору в споживачів, який спостерігається зараз.
Відповідно до початкових задумів НКРЕКП і Міненерго, «Енергоатом» мав компенсувати різницю між ринковою і заниженою ціною кіловат-години для побутових споживачів із власних надприбутків. Ці надприбутки могли утворитися в разі вільного виходу атомної енергокомпанії в реальний конкурентний ринок, що призвело б до скорочення триразового диспаритету між ціною кіловат-години у ТЕС і АЕС. Наприклад, 1,76 грн у тепловиків і 0,57 грн у атомників станом на березень цього року.
Як справедливо зауважив у липні президент «Енергоатому» Юрій Недашковський, атомний монополіст, за умови наявності конкуренції, міг би законтрактувати на ринку двосторонніх договорів (ДД) 30 найбільших промислових підприємств з обсягом споживання 45 млрд кіловат-годин – це 36% загального споживання в країні. Тепловики б конкуренції з атомниками в цьому сегменті не витримали.
І в такому випадку працівникам феросплавних заводів Коломойського не довелося б стукати касками об асфальт. Ціна електроенергії для найбільших і найенергоємніших підприємств, за законами конкурентного ринку, була б найнижчою в категорії непобутових споживачів.
Вже очевидно, що енергетичні відомства не зуміли впровадити початковий план. Ймовірно, основною перешкодою стало квітневе рішення Кабміну про підвищення для держпідприємств норми відрахування прибутку до бюджету – з 75 до 90% за підсумками 2019 року.
Щоб не роздувати дохідну і прибуткову статті атомної енергокомпанії в цих умовах, НКРЕКП і Міненерговугілля почали шукати інші механізми субсидування населення.
Зрештою Кабмін зобов'язав «Енергоатом» і «Укргідроенерго» продавати по 75 і 20% своєї електрики держпідприємству «Гарантований покупець» за фіксованими середньозваженими цінами цих виробників за попередні два місяці. Для атомників це 56,6 коп. за 1 кВт*год, для гідроенергетиків – 67,3 коп. за 1 кВт*год. Ще по 15% електроенергії обидві компанії продають оператору системи передачі (ОСП) і операторам системи розподілу (ОСР) для компенсації технологічних втрат струму.
Таким чином, «Енергоатом» і «Укргідроенерго» реалізують електроенергію «Гарантованому покупцеві» за фіксованими тарифами, а той продає частину їхньої продукції на ринку на добу наперед (РДН) вже за середньозваженою граничною ціною 1,64 грн за 1 кВт*год, яка відповідає оптовій ціні в червні. Паралельно «ГарПок» поставляє електрику для потреб населення постачальникам універсальних послуг (ПУП) за заниженим тарифом, залишаючи прибуток від операцій на РДН у своєму розпорядженні.
У результаті застосування цієї схеми 90% електроенергії атомного монополіста (майже половина виробленого обсягу в країні) були виведені з вільного ринкового обігу, що перекреслило можливу конкуренцію в оптовому ринку. На ринках на добу наперед і двосторонніх договорів утворився дефіцит пропозиції, внаслідок чого теплова генерація виставляє електроенергію за розцінками, рівними або близькими до середньозваженої граничної ціни 1,64 грн. за 1 кВт*год.
При цьому тепловики прагнуть продавати електрику саме в денній зоні та в години пік (за максимальним денним граничним тарифом), оскільки гранична ціна в нічні години не покриває собівартості електрики ТЕС. Недостачу нічної пропозиції споживачам доводиться покривати з балансуючого ринку, де гранична ціна на 10% вища, ніж на РДН.
Особливо дратівливим фактором в очах споживачів стало різке підвищення (ушестеро) з 1 липня тарифів для НЕК «Укренерго» – з 5,9 до 35,6 коп. за 1 кВт*год. Причина стрибка – перенесення в тариф на передачу струму мережами «Укренерго» компенсаційних виплат поновлюваних джерел у вигляді різниці між «зеленим» тарифом і ринковою ціною.
До 1 липня компенсаційні виплати «зеленим», разом із субсидіями для населення, а також витратами з обслуговування енергетичної інфраструктури, враховувалися в так званій оптовій ринковій ціні (ОРЦ) електрики, яка становила в червні 1,64 коп. за 1 кВт*год.
З 1 липня на базі червневої ОРЦ було встановлено середньозважений price cap на РДН, хоча всі додаткові платежі за ПСО й інфраструктурою, які раніше входили до оптової ціни, були розподілені між окремими учасниками.
Крім підвищення тарифу на передачу НЕК, причинами 25%-го подорожчання кіловат-години для споживачів у липні-серпні стали: зростання доходів «Енергоатому» і «Укргідроенерго» від обмежених продажів електрики у вільному ринку, збільшення в структурі виробництва електроенергії в країні частки «зеленої» генерації, продаж 3% електроенергії на балансуючому ринку, а також зростання доходів теплових генкомпаній, які в новому ринку продають продукцію за граничною ціною 1,64 коп. за 1 кВт*год, тоді як у червні середньозважена ціна для ТЕС становила 1,42 коп./кВт*год.
Ось як охарактеризували цінову ситуацію, що склалася у вітчизняному енергоринку, представники проекту Low Carbon Ukraine (LCU):
«Ціни все ближче до цінових обмежень на всіх видимих сегментах ринку. Пікові ціни в Україні виглядають високими порівняно із цінами на сусідніх ринках і дуже високими порівняно із оціночною собівартістю виробництва електроенергії. Крім того, виглядає так, ніби криві попиту та пропозиції керуються таким чином, щоб при будь-яких рівнях споживання попит та пропозиція перетинались дуже близько до, але не точно на рівні цінових обмежень. Ці спостереження узгоджуються з гіпотезою про те, що на ринку має місце використання значної ринкової влади…
Ціна в торговій зоні ОЕС України не має мінливості, якщо порівнювати з характером цін на сусідніх західних ринках. Такий графік ціни вказує на те, що українські ціни на електроенергію не визначаються конкуренцією, а скоріш адміністративними обмеженнями у вигляді цінових обмежень. Незважаючи на ці цінові обмеження, середня пікова ціна в Україні за перші шість тижнів з моменту відкриття ринку (69 євро/МВт*год) була значно вищою, ніж у Словаччині (45 євро€/МВт*год), Угорщині та Румунії (62 євро/МВт*год). Ми стверджуємо, що наявна система цінових обмежень є недостатньою для запобігання використанню ринкової влади».
Таким чином, термін «конкурентний ринок» стосовно наявної на сьогодні в Україні моделі – поняття суто умовне.
Фактично створено нову адміністративну систему розподілу електроенергії, засновану на пільгових (для населення), фіксованих (для «Енергоатому» і «Укргідроенерго») і граничних (для всіх інших виробників) тарифах на електроенергію. При цьому реальної цінової конкуренції у вигляді боротьби виробника за споживача на оптовому ринку не існує.
Результатами перших двох місяців реформи поки можна назвати лише скасування державного монополізму в оптовому ринку зі створенням ринкової інфраструктури з майданчиками ринків – двосторонніх договорів, «на добу наперед», внутрішньодобового ринку, балансуючого, а також ринку допоміжних послуг, який поки не запущений.
Тобто в Україні з 1 липня запроваджено конкурентний оптовий ринок за формою, але не за змістом. І щоб наповнити його конкуренцією, уряду слід, у першу чергу, підвищити розцінки на електрику для населення до рівня реальної собівартості. Однак поки підвищення ціни кіловат-години для побутових споживачів у порядку денному у влади не зазначено. Саме дотації населенню, яке споживає 29% електроенергії в країні, відтягують з вільного ринку половину обсягу української електрики.
Ось як охарактеризував ситуацію президент Першої енергетичної асоціації України Василь Котко в середині липня на круглому столі у Верховній Раді, на якому розглядалися результати роботи перших двох тижнів нового енергоринку:
«Справжній ринок включає в себе три обов'язкові складові. Це вільне ціноутворення, вільна конкуренція і вільний вибір постачальника електроенергії. Як у нас зараз йдуть справи щодо трьох перерахованих свобод?
Перше: конкуренція. 11 червня Кабмін своїм хитро-мудрим рішенням вивів з ринку 90% продукції «Енергоатому», який виробляє понад 50% електроенергії в країні, і ще 20% продукції «Укргідроенерго». Що в конкурентному ринку залишилося? Менше 50%.
Друге питання: вільне ціноутворення. В оптовому ринку легше перерахувати, у кого воно є, ніж у кого його немає. Воно є лише у теплової генерації. У «Енергоатому» його немає, у «Укргідроенерго» частково немає, для ТЕЦ буде введено ПСО, у «зелених» теж немає. Таким чином, 95% виробників позбавлені вільного ціноутворення.
Якщо ж узяти ринок постачань, то тут ситуація ще гірша. По-перше, 98% загальної кількості споживачів в особі домогосподарств – поза ринком. По-друге, 90% виробників у свободі вибору теж обмежені. Тому поки зарано говорити, що ми створили ліберальний, всеохопний конкурентний ринок електроенергії, як у Європі. Ми зробили лише маленький крок. Попереду колосальна робота, яка потребує вирішення цілого комплексу технічних, тактичних і стратегічних проблем».
Уже в перші тижні після старту нового ринку учасникам стало зрозуміло, що в системі щось не так. І основним приводом для цього послугували дратівливі сигнали про підвищення енерготарифів з боку споживачів. Найактивніше лунали незадоволені голоси феросплавників і водоканалів.
Громадськість швидко дізналася, що розцінки на кіловат-годину в Україні для промспоживачів почали перевищувати показники сусідніх європейських країн. І це в умовах фактичної відсутності конкуренції на ринку.
У відповідь енергетики та їхні західні консультанти зосередилися на пошуках механізмів зниження тарифів. Як найбільш імовірні були відібрані три основні сценарії вирішення проблеми:
1. Зміна джерела компенсаційних виплат «зеленої» генерації
Як повідомляв Mind, у середині липня представник USAID Україна з питань енергетики Шукру Богут запропонував перенести компенсаційні виплати «зеленим» з тарифу на передачу «Укренерго» до «Гарантованого покупця». Пропозиція виглядала цілком слушною, оскільки до кінця 2019 року прибуток «ГарПока» мав скласти 12 млрд грн, що приблизно відповідало обсягом коштів, закладених у тарифі «Укренерго» на виконання спецзобов’язань перед ВДЕ – 12,397 млрд грн.
2. Збільшення частки продажів «Енергоатому» у вільному ринку
Сенс цього задуму полягав у збільшенні товарної пропозиції в конкурентному сегменті ринку і створенні конкуренції для теплових генкомпаній з боку атомників. Зокрема, вихід «Енергоатому» на ринок двосторонніх договорів з обмеженою НКРЕКП ціною для НАЕК 94,6 коп./КВт*год (на рівні нічного максимуму в РДН) міг забезпечити дешевою електроенергією найбільших і енергоємних споживачів.
Для реалізації сценарію Кабмін 14 липня затвердив порядок, відповідно до якого частка «Енергоатому» в рамках ПСО знижувалася до 75%. З них 65% (замість 75%) електрики атомники повинні були продавати «ГарПоку» для дотування населення і ще 10% (замість 15%) – «Укренерго» і операторам системи розподілу (ОСР) для компенсації технологічних втрат струму.
А із залишків 25%-го обсягу 10%, як і раніше, НАЕК мав реалізовувати, відповідно до закону, в РДН, а 15% звільнялися для вільного продажу. Однак як компенсація за подібну «щедрість» для НАЕК у Кабміні вирішили знизити ціну продажу атомного кіловата в рамках ПСО з 56,6 до 51,2 копійок.
Втім, ця урядова ініціатива з боку учасників ринку – в тому числі, самого «Енергоатому» – особливої радості не викликала, і чинності так і не набрала. «Ми не підтримуємо це. У нас вивільниться лише 500 МВт для вільного продажу, і ніякого додаткового прибутку з цього механізму ми не витягнемо», – сказав Mind представник «Енергоатому».
Слід зазначити, що в літній період, коли НАЕК зупиняє на планово-попереджувальні ремонти і паливне перезавантаження більшість своїх енергоблоків, можливості виходу атомників на вільний ринок дійсно більш ніж обмежені.
3. Зниження price cap на ринку на добу наперед
У цієї ідеї багато прихильників з числа симпатиків державних енергомонополій і поборників соціальної справедливості, які ратують за урізання доходів ДТЕК. І навпаки, лобісти енергохолдингу Ріната Ахметова ідею не підтримують, лякаючи дефіцитом вугілля і загрозою зупинки ТЕС. Сценарій передбачає підвищення граничного нічного тарифу в РДН на 10%, зі зниженням денного на 15–20%.
У своїх аргументах поборники соціальної справедливості посилаються на той факт, що середньозважена ціна теплової генерації в червні становила 1,42 грн за 1 кВт*год за нинішньої середньозваженої граничної ціни в РДН 1,64 грн за 1 кВт*год. Також згадується майже дворазове зниження з осені 2018 року індексу API 2 на європейському вугільному ринку.
Проте ціна ТЕС за один місяць не є для енергетики показовою, а сама ідея зниження денного price cap бачиться неоднозначною. Напевно, перед тим як обрізати максимальний граничний тариф, слід відповісти на наступні питання:
Очевидно, що для повної і всеосяжної відповіді на поставлені питання команді нового президента країни доведеться скасувати ліберальний енергоринок і повернутися до відтворення централізованої планово-розподільної економіки, що працює за формулою «витрати +». При наявності приватної монополії Ріната Ахметова зробити це буде вкрай складно, оскільки ДТЕК є своєрідною «чорною скринькою», де зникає вся інформація про собівартість.
Однак якщо представники президентської команди справді мають у своєму розпорядженні достатньо оціночної інформації, яка підтверджує, що price cap завищено, знижувати його безумовно потрібно.
Втім, 21 серпня уряд на своєму засіданні затвердив ще один – четвертий – сценарій зниження тарифів, який, за словами представника президента в Кабміні Андрія Геруса, дозволить здешевити кіловат-годину для непобутових абонентів на 21 коп., або на 10–11%.
Суть нововведення в тому, що компенсаційні виплати «зеленій» генерації тепер буде перенесено з тарифів «Укренерго» не на доходи «Гарантованого покупця», як раніше планувалося, а на «Енергоатом» і «Укргідроенерго». З цією метою зобов'язання продажу електроенергії в рамках ПСО для гідроенергетиків збільшили з 20 до 30%. У «Енергоатому» ПСО становитиме 90%, як і раніше. Різниця, за словами міністра енергетики Ігоря Насалика, лише в тому, що 15% з компенсації втрат струму з 90% передадуть від НАЕК до «ГарПока».
За словами Андрія Геруса, НКРЕКП, у результаті такого сценарію, зможе знизити тариф на передачу «Укренерго» з 32 до 11 коп. за 1 кВт*год. Можлива дата введення нового порядку – 1 вересня.
У свою чергу, це урядове рішення викликало чергову хвилю обурення з боку поборників соціальної справедливості на предмет «дотування Ахметова за рахунок збитків держави», хоча «Енергоатом» від впровадження цього механізму нічого не виграє і не програє. Йдеться лише про внутрішній перерозподіл потоків між державними монополіями. І якщо комусь і варто обурюватися з приводу затвердженого 21 серпня рішення, то це «Укргідроенерго». У гідроенергетиків можуть виникнути проблеми з виконанням ПСО внаслідок обмежених можливостей роботи ГЕС у базовому режимі.
Усі перераховані заходи, так чи інакше, носять тимчасовий проміжний характер. Щоб запустити ціностримуючі механізми в енергоринку на міцній і довгостроковій основі, слід реалізувати наступні кроки стратегічного характеру:
Найкращою ілюстрацією для розуміння, який оптовий ринок електроенергії слід створити в Україні, можуть слугувати моделі найсучасніших конкурентних ринків світу. До таких, зокрема, відносять ринок штату Техас ERCOT, австралійський NEM, а також міждержавні регіональні ринки в ЄС.
Про особливості цих ринків коротко розповів директор з розвитку бізнесу фінської Wärtsilä Energy у Східній Європі Ігор Петрик на круглому столі «Інвестиційна привабливість балансування ВДЕ в Україні» 23 липня в Києві. Як випливало з презентації Петрика, техаський ERCOT є фактично ринком без цінових обмежень, що дозволяє максимально швидко залучати інвесторів під спорудження нових потужностей і повертати інвестиції.
«Той ринок, який зараз запустили в Україні, є поки неадекватним і неповноцінним, і його варто доводити до повномасштабного вигляду. Однак цей ринок вже на етапі свого проектування був не передовим у світі. Найпередовішими ринками, на наш погляд, є ERCOT у Техасі і національний енергоринок в Австралії. Вони характеризуються трьома основними показниками: це ринки реального часу, в яких торгівля і постачання здійснюються кожні п'ять хвилин. Це нодальне, або вузлове ціноутворення. І це високий price cap. Обмеження ціни в Техасі встановлено на рівні $9000 за 1 МВт*год», – зазначив Ігор Петрик.
Європа йде тим самим шляхом, що і Техас. У травні цього року ЄС ухвалив нову «Модель ринку електроенергії» (Electricity Market Design), яка з 1 січня 2020 року вводить нові сучасні принципи функціонування. Це, зокрема, впровадження відповідальності всіх учасників ринків за небаланси, сприяння вільному ціноутворенню, скасування цінових обмежень, скорочення періоду врегулювання небалансів на добовому і внутрішньодобовому ринках до 15 хвилин, а також введення жорсткіших правил для механізмів підтримки потужності.
Україні ж на даному етапі вкрай важливо якомога частіше звертати увагу на роботу розвинених конкурентних енергоринків світу і не загрузнути остаточно у внутрішніх чварах стосовно перерозподілу грошей в адміністративній квазіринковій моделі.