Кризовий рік став не найуспішнішим для українських підприємців на Kickstarter. У 2020 році десятка рекордсменів краудфандингу залучила близько $1 млн. Тоді як у 2019-му сумарно зібрала майже $1,6 млн, у 2018-му – $2 млн, 2017-му – $1,2 млн. Разом із тим жодну з кампаній провал на платформі не спіткав. Імовірно, завдяки тому, що багато хто з авторів проєктів запитували мінімальні суми ($1000–5000). У результаті залучали в десятки разів більші інвестиції.
Mind вивчив успішні проєкти й ранжирував їх за обсягом отриманого фінансування. Раніше видання писало про українських лідерів Kickstarter 2019, 2018 та 2017 років.
10-е місце: EGGO
Залучили: $14 121
Запитували: $1000
Кількість бекерів: 142
Стартова ціна: $22
Звідки родом проєкт: Київ
Засновник: Владислав Бєлий
Пропонований продукт – двосторонні краватки-метелики зі шкіри та тканини. «Я вважаю метелик унікальним і особливим аксесуаром. Він завжди був символом урочистості, певного романтизму, а іноді навіть нахабства. Не дарма серед його шанувальників – кролик Playboy і найчарівніший шпигун – Джеймс Бонд. То чому ж ці аксесуари сьогодні втрачають актуальність? На жаль, зараз чоловіка в краватці-метелику можна зустріти лише на фото. Думаю, причина криється у відсутності гідних варіацій дизайну. Давайте повернемо цьому аксесуару популярність!» – так заманював покупців засновник проєкту Владислав Бєлий. І йому це вдалося: у травні кампанія зібрала в 14 разів більше грошей, ніж планувалося.
Однак тепер на Kickstarter безліч коментарів від стурбованих бекерів. Спонсори пишуть, що доставка EGGO мала стартувати ще у вересні, але «метелики» так і не «прилетіли» до покупців. Останнє оновлення інформації було в серпні. «Відсутність спілкування змушує хвилюватися, що нас усіх дурять», «Ваша готовність тримати покровителів у курсі справ – просто жахлива. Це нешанобливе ставлення до всіх нас, хто інвестував у вашу команду», – пишуть спонсори.
Це не перша кампанія проєкту на Kickstarter. У 2017 році EGGO зібрав $12 110 від 185 бекерів, у 2018-му – $13 077 від 149 покупців.
9-е місце: DRAWLIGHT
Залучили: $22 049
Запитували: $1000
Кількість бекерів: 201
Стартова ціна: $59
Звідки родом проєкт: Київ
«Малюй світлом без чарівної палички!» – так пояснювали суть лампи-рамки для підсвічування малюнків автори проєкту. «Чари» виникають завдяки тому, що всередині дерев'яної рамки розташовані світлодіоди, які випромінюють світло через скляну пластину. Коли користувач торкається поверхні маркером, частинки світла переломлюються, і світло поширюється на малюнок. У комплект входять спеціальні крейдяні маркери.
Дизайнери запевняли, що полотно для творчості багаторазове: малюнок можна змити звичайною вологою серветкою. Також розповідали про багатофункціональність продукту. Рамку можна використовувати як нічник, дошку для нагадувань, меню в кафе, календар або мотиваційну цитату на робочому місці, вітальну листівку тощо
Команда вивела на Kickstarter не готовий кінцевий продукт, а лише його демоверсію. «Ми добре протестували Drawlight і вже знайшли партнера, готового почати виробництво», – заспокоювали бекерів розробники влітку цього року. Зараз же на Kickstarter – близько сотні коментарів зі скаргами покупців на те, що лампа не до кінця «відшліфована»: переплутані кнопки «увімкнути» і «вимкнути», рамку неякісно пофарбовано, малюнки на склі погано стираються тощо.
8-е місце: BORDO mini
Залучили: $27 283
Запитували: $2000
Кількість бекерів: 497
Стартова ціна: $35
Звідки родом проєкт: Миколаїв
Засновник: Андрій Скоп
BORDO mini – гаманець ручної роботи з RFID-захистом від шахраїв. Команда проєкту з 2015 року запустила на Kickstarter уже шість кампаній і сумарно залучила майже $110 000.
Цього року дизайнери провели на платформі відразу дві кампанії. Перша принесла $19 447, друга – $7836. Раніше вони пропонували бекерам лише шкіряні гаманці. Тепер вирішили урізноманітнити асортимент тканинними портмоне.
Розробники запевняють, що їхні гаманці мають багато переваг. Маленький розмір (7 см x 9,5 см) дозволяє носити портмоне в будь-якій кишені. Разом із тим цей розмір здатний вмістити купюри всіх світових валют. Усередині гаманця основний слот для карток. В останній версії дизайнери додали слот для карти або монет на вибір покупця. Є моделі і для лівшів.
7-е місце: Nixie Watch/VFD
Залучили: $29 359
Запитували: $5000
Кількість бекерів: 98
Стартова ціна: $190
Звідки родом проєкт: Черкаси
Засновник: Nixoid LAB Дениса Костромітина
Це нова колекція годинників у стилі стимпанк від українського стартапу Nixoid LAB. 2018 року команда виходила на Kickstarter із двома іншими моделями (Nixoid і Glower) і зібрала $46 763.
Цього разу розробники випустили моделі Space і Cyber із технологією VFD (вакуумним люмінесцентним дисплеєм). «Ми перші у світі успішно виготовили такий годинник. Було складно й дуже цікаво. Зібрали понад 20 різних прототипів. Перші просто згоріли за хвилину використання або дуже швидко розрядилися. Раніше тільки кілька країн (ГДР, Японія і СРСР) виробляли вакуумні індикатори. Ці індикатори прості за конструкцією, але дуже надійні в роботі та стійкі до різного роду навантажень. Трубки частотно-регульованого приводу використовувалися в атомній промисловості, танках, бронетехніці та навіть у космічних кораблях. Ми відродили цю технологію у своєму годиннику», – запевняли бекерів автори проєкту.
Годинник показує час – у форматі 12 або 24 годин – і дату. У них є технологія плавного пуску: при будь-якому рівні заряду акумулятора лампи повинні м'яко світитися, що подовжує їхню довговічність. Розробники запевняють, що батареї вистачає мінімум на 10 днів використання.
6-е місце: Klips
Залучили: $31 521
Запитували: $1000
Кількість бекерів: 356
Стартова ціна: $16
Звідки родом проєкт: Київ
Засновник: Андрій Скоп
Це шкіряний магнітний органайзер, що світиться в темряві. «Сучасній людині для комфортного життя протягом дня потрібно багато чого: навушники, кілька зарядних кабелів, блокнот, ручки, гроші, карти тощо. Але який хаос створюють ці необхідні речі, якщо вони не організовані?! І скільки часу знадобиться, щоб їх привести до ладу?! Для розв'язання цих проблем ми створили Klips – вірний помічник у боротьбі з хаосом!», – пояснюють автори проєкту.
Команда чотири роки поспіль виводить на Kickstarter cвій продукт. Підприємці сумарно зібрали вже понад $130 000, хоча скромно просили по $1000.
Під час останньої кампанії автори проєкту додатково запропонували бекерам ще один продукт – дерев'яний футляр для Klips. У ньому п'ять секцій для ручок, маркерів або олівців і секція для візитівок. А також чотири відділення для інших дрібниць: лінійок, скотча, навушників і окулярів, ножиць, антисептика тощо. «У бічні сторони органайзера вмонтовано чотири магніти. До них можна прикріпити все невелике офісне приладдя, а також Klips», – пояснювали розробники.
5-е місце: Cyberpunk INERTIX Exoblade 2077
Залучили: $116 577
Запитували: $2077
Кількість бекерів: 636
Стартова ціна: $189
Звідки родом проєкт: Київ
Засновники: Олександр Кривошея, Ігор Фостенко
Це кишеньковий складаний ніж у стилістиці комп'ютерної гри Cyberpunk 2077. «Ласкаво просимо до альтернативної реальності, де все вже добре, а людство вступає в еру позитивного кіберпанку. Перед тим як взятися до створення ножа, ми близько року вивчали теорію кіберпанку. Головний висновок – ніж має бути легальним, і при цьому відкриватися однією рукою для зручності та максимальної стерильності. Кільце в ручці забезпечує ізольований дотик. Це умови, які чекають людство в епоху кіберпанку», – пояснювали автори проєкту.
Ці ж «умови» стали в пригоді і в епоху пандемії. Рукоятку ножа виготовлено з полірованого дюралюмінію. «Ми вибрали цей матеріал через його гіпоалергенні й унікальні хімічні властивості. Дюралюміній практично не вступає в хімічну реакцію з будь-якими речовинами завдяки своїм унікальним природним особливостям», – запевняли розробники.
Клинок ножа виконаний зі сталі M390. «Inertix Exoblade витримує навіть найважчі удари. Сталь клинка практично не тупиться й може використовуватися як бритва. «Нарізка продуктів, відкриття пляшок, консервів, розбивання скла, заточування олівців, вирізання ярликів, відкриття коробок і листів, розбирання електронних пристроїв у форс-мажорних ситуаціях. Це далеко не повний перелік функцій нашого продукту», – перераховували автори та запрошували всіх охочих на віртуальну екскурсію виробництвом у Києві.
4-е місце: Apple-Man
Залучили: 101 717 евро
Запитували: 100 000 евро
Кількість бекерів: 218
Звідки родом проєкт: Київ
Засновник: Василь Москаленко
Цього разу здобувачем став не гаджет, а трейлер майбутньої комедійної супергеройської стрічки «Apple-Man», знятий режисером Василем Москаленком. «Це перший у світі супергеройський фільм про здоровий спосіб життя. Здорова їжа рятує життя так само, як і супергерої. Це послання нашого фільму. Нездорове харчування є причиною понад 11 млн смертей на рік у всьому світі. Але коли медики розповідають про це, зазвичай ніхто не слухає. Тому що статистика втомлює людей. Проте рекламні ролики нездорової їжі не нудні, а розважальні, помітні, сексуальні, вірусні. Вони змушують людей повірити, що нездоровий спосіб життя – це круто» – так Москаленко пояснював бекерам соціальну місію фільму.
В основі стрічки – гротескна історія про супергероя, створеного шляхом змішування ДНК людини з ДНК яблука. Apple-Man разом зі своєю подругою Cherry Woman бореться проти суперлиходія доктора Burgerman'а, щоб врятувати Всесвіт.
Перший трейлер режисер створив навесні під час карантину – у своїй квартирі. Він сам зіграв усіх 12 персонажів фільму. На знімальному майданчику був присутній лише оператор-постановник Володимир Кратинов. «Я опублікував трейлер в інтернеті й отримав підтримку по всьому світу», – пояснював Москаленко. Восени режисер почав зйомки в реальній студії з акторами. Після вдалої кампанії на Kickstarter він обіцяє випустити фільм у грудні 2021 року.
3-е місце: Jammy EVO
Залучили: $213 252
Запитували: $50 000
Кількість бекерів: 665
Стартова ціна: $299
Звідки родом проєкт: Київ
Засновники: Марко Николюк, Олег Доманський
Це друга версія портативної MIDI-гітари, створена стартапом Jammy Instruments. Гаджет можна підключити до DAW (цифрової аудіостанції) на ноутбуці, планшеті або смартфоні – і отримати звучання інших музичних інструментів. «Грайте на будь-якому інструменті, використовуючи свої навички гри на гітарі» – так заманювали бекерів автори проєкту. Цифрова гітара також здатна імітувати різні стилі музики: рок, електро, хіп-хоп тощо.
Інструмент можна підключити до гнізда для навушників (щоб гру чув лише музикант) або до підсилювача звуку. Акумулятора вистачає на 10 годин безперервної роботи. Рама гітари складається – і гаджет зменшується до 43 см, що зручно при перенесенні.
Необхідну суму – $50 000 – проєкт зібрав на Kickstarter за першу годину. З першою версією гітари команда виходила на Indiegogo 2017 року й зібрала $266 219.
2-е місце: Enjoy The Wood
Залучили: $220 736
Запитували: $10 000
Кількість бекерів: 1787
Стартова ціна: $29
Звідки родом проєкт: Ірпінь, Київської обл.
Засновники: Ігор і Марина Фостенко
Цьогоріч засновники Enjoy The Wood запустили одразу дві кампанії на Kickstarter. Навесні запропонували бекерам дерев'яну 3D-карту світу й зібрали майже $74 000. Докладніше про неї Mind писав у статті «Які «штуки» вітчизняних майстрів користувалися попитом у іноземних покупців».
А восени підприємці вийшли на платформу з новим продуктом PuzzleUp і залучили $146 778. Це пазли ручної роботи з доповненою реальністю (AR). Дизайнери випустили 4 серії головоломок із 7 дизайнами в кожній.
«Наші пазли надруковані на дереві у високій роздільній здатності. Зазвичай головоломки робляться на папері. Якщо пролити на них воду, з'являються потертості країв і спотворюється зображення. А наші пазли водонепроникні. Після складання вони можуть стати прекрасним декором для стіни» – так намагалися захопити бекерів автори розробки.
За їхніми словами, головоломки створені не лише для розваги. Пазли мають багато переваг для здоров'я: від допомоги дітям у розвитку пам'яті до профілактики серйозних захворювань у людей похилого віку.
Починаючи з 2018 року Ігор і Марина Фостенки провели на Kickstarter п'ять успішних кампаній і сумарно залучили майже $ 912 000.
1-е місце: Jollylook Auto
Привлекли: $223 573
Запитували: $20 000
Кількість бекерів: 2401
Стартова ціна: $89
Звідки родом проєкт: Запоріжжя
Засновники: Олег Халіп, Євген Іванов
Лідером із залучення інвестицій цього року стала складана плівкова камера у вінтажному стилі. У гаджеті – автоматична експозиція та спалах, що спрощують зйомку. Jollylook Auto проявляє фотографії протягом декількох хвилин.
Це не перший вихід проєкту на Kickstarter. 2017 року команда зібрала на платформі $377 429 і також стала рекордсменом року.
Однак незабаром виникли труднощі. «Під час розробки та виробництва ми зіткнулися з безліччю проблем, починаючи з доставки деталей від постачальників, вибору матеріалу, поганим контролем якості виробництва з боку нашого китайського партнера-виробника. Нам довелося інвестувати свої особисті заощадження та позичати додаткові кошти для виконання зобов'язань перед бекерами. Виробництво перенесли з Китаю в Україну, створили новий виробничо-складальний комплекс» – так пояснювали збої засновники проєкту після першої кампанії.
Другу кампанію вони запустили, щоб знайти гроші для виконання зобов'язань перед першими покупцями. «Поставки спонсорам почалися у квітні 2019 року, проте після відправки 5879 з 8427 камер ми повністю вичерпали наші фінансові ресурси й були змушені припинити їх через неможливість оплатити подальшу доставку», – розповідали Олег Халіп і Євген Іванов.
На цьому пригоди не вичерпалися. Друга кампанія успішно завершилася в лютому 2020-го. Команда зібрала суму, в 11 разів більшу за необхідну. А в листопаді повідомила, що виробництво перших камер буде завершено лише до кінця червня 2021 року. «Останні вісім місяців були неймовірно складним періодом для компаній і приватних осіб по всьому світу. Реальність COVID-19 призвела до того, що нам довелося переглянути спосіб виробництва нашої продукції, оскільки обмеження істотно впливають на здатність нашої невеликої компанії працювати так, як ми планували. Ми уклали договір з відомим київським виробником дерев'яних іграшок та ігор. Також доручили виробництво електронних компонентів камери відомому китайському виробникові. Ця економія коштів була життєво важлива для забезпечення продовження проєкту» – так нещодавно знову «заспокоювали» бекерів засновники.