Лідери-2020: топ-10 українських проєктів на Kickstarter
Якими «гаджетами» заманювали покупців вітчизняні стартапи під час пандемії

Кризовий рік став не найуспішнішим для українських підприємців на Kickstarter. У 2020 році десятка рекордсменів краудфандингу залучила близько $1 млн. Тоді як у 2019-му сумарно зібрала майже $1,6 млн, у 2018-му – $2 млн, 2017-му – $1,2 млн. Разом із тим жодну з кампаній провал на платформі не спіткав. Імовірно, завдяки тому, що багато хто з авторів проєктів запитували мінімальні суми ($1000–5000). У результаті залучали в десятки разів більші інвестиції.
Mind вивчив успішні проєкти й ранжирував їх за обсягом отриманого фінансування. Раніше видання писало про українських лідерів Kickstarter 2019, 2018 та 2017 років.
10-е місце: EGGO

Залучили: $14 121
Запитували: $1000
Кількість бекерів: 142
Стартова ціна: $22
Звідки родом проєкт: Київ
Засновник: Владислав Бєлий
Пропонований продукт – двосторонні краватки-метелики зі шкіри та тканини. «Я вважаю метелик унікальним і особливим аксесуаром. Він завжди був символом урочистості, певного романтизму, а іноді навіть нахабства. Не дарма серед його шанувальників – кролик Playboy і найчарівніший шпигун – Джеймс Бонд. То чому ж ці аксесуари сьогодні втрачають актуальність? На жаль, зараз чоловіка в краватці-метелику можна зустріти лише на фото. Думаю, причина криється у відсутності гідних варіацій дизайну. Давайте повернемо цьому аксесуару популярність!» – так заманював покупців засновник проєкту Владислав Бєлий. І йому це вдалося: у травні кампанія зібрала в 14 разів більше грошей, ніж планувалося.
Однак тепер на Kickstarter безліч коментарів від стурбованих бекерів. Спонсори пишуть, що доставка EGGO мала стартувати ще у вересні, але «метелики» так і не «прилетіли» до покупців. Останнє оновлення інформації було в серпні. «Відсутність спілкування змушує хвилюватися, що нас усіх дурять», «Ваша готовність тримати покровителів у курсі справ – просто жахлива. Це нешанобливе ставлення до всіх нас, хто інвестував у вашу команду», – пишуть спонсори.
Це не перша кампанія проєкту на Kickstarter. У 2017 році EGGO зібрав $12 110 від 185 бекерів, у 2018-му – $13 077 від 149 покупців.
9-е місце: DRAWLIGHT

Залучили: $22 049
Запитували: $1000
Кількість бекерів: 201
Стартова ціна: $59
Звідки родом проєкт: Київ
«Малюй світлом без чарівної палички!» – так пояснювали суть лампи-рамки для підсвічування малюнків автори проєкту. «Чари» виникають завдяки тому, що всередині дерев'яної рамки розташовані світлодіоди, які випромінюють світло через скляну пластину. Коли користувач торкається поверхні маркером, частинки світла переломлюються, і світло поширюється на малюнок. У комплект входять спеціальні крейдяні маркери.
Дизайнери запевняли, що полотно для творчості багаторазове: малюнок можна змити звичайною вологою серветкою. Також розповідали про багатофункціональність продукту. Рамку можна використовувати як нічник, дошку для нагадувань, меню в кафе, календар або мотиваційну цитату на робочому місці, вітальну листівку тощо
Команда вивела на Kickstarter не готовий кінцевий продукт, а лише його демоверсію. «Ми добре протестували Drawlight і вже знайшли партнера, готового почати виробництво», – заспокоювали бекерів розробники влітку цього року. Зараз же на Kickstarter – близько сотні коментарів зі скаргами покупців на те, що лампа не до кінця «відшліфована»: переплутані кнопки «увімкнути» і «вимкнути», рамку неякісно пофарбовано, малюнки на склі погано стираються тощо.
8-е місце: BORDO mini

Залучили: $27 283
Запитували: $2000
Кількість бекерів: 497
Стартова ціна: $35
Звідки родом проєкт: Миколаїв
Засновник: Андрій Скоп
BORDO mini – гаманець ручної роботи з RFID-захистом від шахраїв. Команда проєкту з 2015 року запустила на Kickstarter уже шість кампаній і сумарно залучила майже $110 000.
Цього року дизайнери провели на платформі відразу дві кампанії. Перша принесла $19 447, друга – $7836. Раніше вони пропонували бекерам лише шкіряні гаманці. Тепер вирішили урізноманітнити асортимент тканинними портмоне.
Розробники запевняють, що їхні гаманці мають багато переваг. Маленький розмір (7 см x 9,5 см) дозволяє носити портмоне в будь-якій кишені. Разом із тим цей розмір здатний вмістити купюри всіх світових валют. Усередині гаманця основний слот для карток. В останній версії дизайнери додали слот для карти або монет на вибір покупця. Є моделі і для лівшів.
7-е місце: Nixie Watch/VFD

Залучили: $29 359
Запитували: $5000
Кількість бекерів: 98
Стартова ціна: $190
Звідки родом проєкт: Черкаси
Засновник: Nixoid LAB Дениса Костромітина
Це нова колекція годинників у стилі стимпанк від українського стартапу Nixoid LAB. 2018 року команда виходила на Kickstarter із двома іншими моделями (Nixoid і Glower) і зібрала $46 763.
Цього разу розробники випустили моделі Space і Cyber із технологією VFD (вакуумним люмінесцентним дисплеєм). «Ми перші у світі успішно виготовили такий годинник. Було складно й дуже цікаво. Зібрали понад 20 різних прототипів. Перші просто згоріли за хвилину використання або дуже швидко розрядилися. Раніше тільки кілька країн (ГДР, Японія і СРСР) виробляли вакуумні індикатори. Ці індикатори прості за конструкцією, але дуже надійні в роботі та стійкі до різного роду навантажень. Трубки частотно-регульованого приводу використовувалися в атомній промисловості, танках, бронетехніці та навіть у космічних кораблях. Ми відродили цю технологію у своєму годиннику», – запевняли бекерів автори проєкту.
Годинник показує час – у форматі 12 або 24 годин – і дату. У них є технологія плавного пуску: при будь-якому рівні заряду акумулятора лампи повинні м'яко світитися, що подовжує їхню довговічність. Розробники запевняють, що батареї вистачає мінімум на 10 днів використання.
6-е місце: Klips

Залучили: $31 521
Запитували: $1000
Кількість бекерів: 356
Стартова ціна: $16
Звідки родом проєкт: Київ
Засновник: Андрій Скоп
Це шкіряний магнітний органайзер, що світиться в темряві. «Сучасній людині для комфортного життя протягом дня потрібно багато чого: навушники, кілька зарядних кабелів, блокнот, ручки, гроші, карти тощо. Але який хаос створюють ці необхідні речі, якщо вони не організовані?! І скільки часу знадобиться, щоб їх привести до ладу?! Для розв'язання цих проблем ми створили Klips – вірний помічник у боротьбі з хаосом!», – пояснюють автори проєкту.
Команда чотири роки поспіль виводить на Kickstarter cвій продукт. Підприємці сумарно зібрали вже понад $130 000, хоча скромно просили по $1000.
Під час останньої кампанії автори проєкту додатково запропонували бекерам ще один продукт – дерев'яний футляр для Klips. У ньому п'ять секцій для ручок, маркерів або олівців і секція для візитівок. А також чотири відділення для інших дрібниць: лінійок, скотча, навушників і окулярів, ножиць, антисептика тощо. «У бічні сторони органайзера вмонтовано чотири магніти. До них можна прикріпити все невелике офісне приладдя, а також Klips», – пояснювали розробники.
5-е місце: Cyberpunk INERTIX Exoblade 2077

Залучили: $116 577
Запитували: $2077
Кількість бекерів: 636
Стартова ціна: $189
Звідки родом проєкт: Київ
Засновники: Олександр Кривошея, Ігор Фостенко
Це кишеньковий складаний ніж у стилістиці комп'ютерної гри Cyberpunk 2077. «Ласкаво просимо до альтернативної реальності, де все вже добре, а людство вступає в еру позитивного кіберпанку. Перед тим як взятися до створення ножа, ми близько року вивчали теорію кіберпанку. Головний висновок – ніж має бути легальним, і при цьому відкриватися однією рукою для зручності та максимальної стерильності. Кільце в ручці забезпечує ізольований дотик. Це умови, які чекають людство в епоху кіберпанку», – пояснювали автори проєкту.
Ці ж «умови» стали в пригоді і в епоху пандемії. Рукоятку ножа виготовлено з полірованого дюралюмінію. «Ми вибрали цей матеріал через його гіпоалергенні й унікальні хімічні властивості. Дюралюміній практично не вступає в хімічну реакцію з будь-якими речовинами завдяки своїм унікальним природним особливостям», – запевняли розробники.
Клинок ножа виконаний зі сталі M390. «Inertix Exoblade витримує навіть найважчі удари. Сталь клинка практично не тупиться й може використовуватися як бритва. «Нарізка продуктів, відкриття пляшок, консервів, розбивання скла, заточування олівців, вирізання ярликів, відкриття коробок і листів, розбирання електронних пристроїв у форс-мажорних ситуаціях. Це далеко не повний перелік функцій нашого продукту», – перераховували автори та запрошували всіх охочих на віртуальну екскурсію виробництвом у Києві.
4-е місце: Apple-Man

Залучили: 101 717 евро
Запитували: 100 000 евро
Кількість бекерів: 218
Звідки родом проєкт: Київ
Засновник: Василь Москаленко
Цього разу здобувачем став не гаджет, а трейлер майбутньої комедійної супергеройської стрічки «Apple-Man», знятий режисером Василем Москаленком. «Це перший у світі супергеройський фільм про здоровий спосіб життя. Здорова їжа рятує життя так само, як і супергерої. Це послання нашого фільму. Нездорове харчування є причиною понад 11 млн смертей на рік у всьому світі. Але коли медики розповідають про це, зазвичай ніхто не слухає. Тому що статистика втомлює людей. Проте рекламні ролики нездорової їжі не нудні, а розважальні, помітні, сексуальні, вірусні. Вони змушують людей повірити, що нездоровий спосіб життя – це круто» – так Москаленко пояснював бекерам соціальну місію фільму.
В основі стрічки – гротескна історія про супергероя, створеного шляхом змішування ДНК людини з ДНК яблука. Apple-Man разом зі своєю подругою Cherry Woman бореться проти суперлиходія доктора Burgerman'а, щоб врятувати Всесвіт.
Перший трейлер режисер створив навесні під час карантину – у своїй квартирі. Він сам зіграв усіх 12 персонажів фільму. На знімальному майданчику був присутній лише оператор-постановник Володимир Кратинов. «Я опублікував трейлер в інтернеті й отримав підтримку по всьому світу», – пояснював Москаленко. Восени режисер почав зйомки в реальній студії з акторами. Після вдалої кампанії на Kickstarter він обіцяє випустити фільм у грудні 2021 року.
3-е місце: Jammy EVO

Залучили: $213 252
Запитували: $50 000
Кількість бекерів: 665
Стартова ціна: $299
Звідки родом проєкт: Київ
Засновники: Марко Николюк, Олег Доманський
Це друга версія портативної MIDI-гітари, створена стартапом Jammy Instruments. Гаджет можна підключити до DAW (цифрової аудіостанції) на ноутбуці, планшеті або смартфоні – і отримати звучання інших музичних інструментів. «Грайте на будь-якому інструменті, використовуючи свої навички гри на гітарі» – так заманювали бекерів автори проєкту. Цифрова гітара також здатна імітувати різні стилі музики: рок, електро, хіп-хоп тощо.
Інструмент можна підключити до гнізда для навушників (щоб гру чув лише музикант) або до підсилювача звуку. Акумулятора вистачає на 10 годин безперервної роботи. Рама гітари складається – і гаджет зменшується до 43 см, що зручно при перенесенні.
Необхідну суму – $50 000 – проєкт зібрав на Kickstarter за першу годину. З першою версією гітари команда виходила на Indiegogo 2017 року й зібрала $266 219.
2-е місце: Enjoy The Wood

Залучили: $220 736
Запитували: $10 000
Кількість бекерів: 1787
Стартова ціна: $29
Звідки родом проєкт: Ірпінь, Київської обл.
Засновники: Ігор і Марина Фостенко
Цьогоріч засновники Enjoy The Wood запустили одразу дві кампанії на Kickstarter. Навесні запропонували бекерам дерев'яну 3D-карту світу й зібрали майже $74 000. Докладніше про неї Mind писав у статті «Які «штуки» вітчизняних майстрів користувалися попитом у іноземних покупців».
А восени підприємці вийшли на платформу з новим продуктом PuzzleUp і залучили $146 778. Це пазли ручної роботи з доповненою реальністю (AR). Дизайнери випустили 4 серії головоломок із 7 дизайнами в кожній.
«Наші пазли надруковані на дереві у високій роздільній здатності. Зазвичай головоломки робляться на папері. Якщо пролити на них воду, з'являються потертості країв і спотворюється зображення. А наші пазли водонепроникні. Після складання вони можуть стати прекрасним декором для стіни» – так намагалися захопити бекерів автори розробки.
За їхніми словами, головоломки створені не лише для розваги. Пазли мають багато переваг для здоров'я: від допомоги дітям у розвитку пам'яті до профілактики серйозних захворювань у людей похилого віку.
Починаючи з 2018 року Ігор і Марина Фостенки провели на Kickstarter п'ять успішних кампаній і сумарно залучили майже $ 912 000.
1-е місце: Jollylook Auto

Привлекли: $223 573
Запитували: $20 000
Кількість бекерів: 2401
Стартова ціна: $89
Звідки родом проєкт: Запоріжжя
Засновники: Олег Халіп, Євген Іванов
Лідером із залучення інвестицій цього року стала складана плівкова камера у вінтажному стилі. У гаджеті – автоматична експозиція та спалах, що спрощують зйомку. Jollylook Auto проявляє фотографії протягом декількох хвилин.
Це не перший вихід проєкту на Kickstarter. 2017 року команда зібрала на платформі $377 429 і також стала рекордсменом року.
Однак незабаром виникли труднощі. «Під час розробки та виробництва ми зіткнулися з безліччю проблем, починаючи з доставки деталей від постачальників, вибору матеріалу, поганим контролем якості виробництва з боку нашого китайського партнера-виробника. Нам довелося інвестувати свої особисті заощадження та позичати додаткові кошти для виконання зобов'язань перед бекерами. Виробництво перенесли з Китаю в Україну, створили новий виробничо-складальний комплекс» – так пояснювали збої засновники проєкту після першої кампанії.
Другу кампанію вони запустили, щоб знайти гроші для виконання зобов'язань перед першими покупцями. «Поставки спонсорам почалися у квітні 2019 року, проте після відправки 5879 з 8427 камер ми повністю вичерпали наші фінансові ресурси й були змушені припинити їх через неможливість оплатити подальшу доставку», – розповідали Олег Халіп і Євген Іванов.
На цьому пригоди не вичерпалися. Друга кампанія успішно завершилася в лютому 2020-го. Команда зібрала суму, в 11 разів більшу за необхідну. А в листопаді повідомила, що виробництво перших камер буде завершено лише до кінця червня 2021 року. «Останні вісім місяців були неймовірно складним періодом для компаній і приватних осіб по всьому світу. Реальність COVID-19 призвела до того, що нам довелося переглянути спосіб виробництва нашої продукції, оскільки обмеження істотно впливають на здатність нашої невеликої компанії працювати так, як ми планували. Ми уклали договір з відомим київським виробником дерев'яних іграшок та ігор. Також доручили виробництво електронних компонентів камери відомому китайському виробникові. Ця економія коштів була життєво важлива для забезпечення продовження проєкту» – так нещодавно знову «заспокоювали» бекерів засновники.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].