Корисні навички: як опанувати мистецтво комунікації

І чому вміння спілкуватися – невід’ємна риса лідера

Фото: pixabay

Неможливо стати відомим лідером і не бути при цьому великим комунікатором. Але чи достатньо просто вміти красиво говорити? Звісно ж, ні: комунікація – значно ширше поняття. Вміння спілкуватися та доносити свою думку допомагає лідеру вести команду за собою. Завдяки цьому він розуміє мотиви кожної людини та може врахувати їх на шляху до досягнення спільної мети. Зрештою, робота ніколи не буде результативною без комфортної атмосфери та вдалого спілкування. Адже лише за цих умов люди справді відкриваються й проявляють свої здібності на повну.

Третє заняття курсу від освітнього проєкту «На Урок» «Лідерство: 6 найважливіших навичок» для учнів 9–11 класів присвячене саме мистецтву комунікації. Нагадаємо: у попередньому із цього циклу ми розповідали про основні стилі управління.

Методи комунікації та їхній вплив на співрозмовника

Сьогодні важливо не лише володіти інформацією, а й уміти правильно її донести аудиторії. Лідеру ця навичка стане в пригоді й поготів. На чому ж робити акценти, щоб співрозмовник правильно зрозумів вашу думку та налаштувався на одну хвилю з усією командою? Аналізуємо вплив методів спілкування та їхнє сприйняття людиною. Отже, всі методи комунікації можна поділити на три групи:

Невербальна комунікація – надання невербальних сигналів (міміка, жести, вираз очей), що свідчать про ставлення співрозмовників одне до одного та до обговорюваної теми. Цей метод є найбільш впливовим під час живого спілкування, адже 55% інформації передається завдяки мові нашого тіла. Ще 38% впливу беруть на себе наша міміка, жести, поза тощо.

Якщо ви хочете навчитися переконувати людей та якісно доносити до них певну думку – зверніть увагу саме на невербальну комунікацію. Удосконалюйте ораторське й акторське мистецтво, працюйте зі своїм голосом, тілом і манерою комунікації. Навіть ідеально прописаний виступ може не спрацювати, якщо він не пропрацьований. Ба більше – одна й та сама інформація може сприйматися по-різному, все залежить від оратора.

Вербальна комунікація – спілкування за допомогою усного мовлення. Те, що ми говоримо, може бути цінним для людей. Утім, слова окремо від інших факторів мають лише 7% впливу. 

Електронна комунікація – поширений метод спілкування ХХІ століття. Це взаємний обмін інформацією через спеціальні застосунки на мобільних пристроях та ПК (SМS, Viber, Skype тощо). Зверніть увагу, що кожен канал спілкування може мати власну «тональність». Тому важливо розуміти особливості ділового та неформального листування. 

Що таке комунікативна компетентність 

Якби ми мали обрати лише два слова для визначення лідера – це були б іменники «відповідальність» і «комунікатор». Наприклад, комунікативна компетентність так само важлива, як і готовність нести відповідальність за групу людей. 

Лідер має вміти встановлювати та підтримувати необхідні контакти з командою та поза нею, володіти знаннями, вміннями й навичками, що забезпечують ефективне спілкування. Важливо пам'ятати, що навички можна розвивати, наполегливо працюючи над собою. 

Відомі лідери мали власні секрети комунікації. Сформулюємо основні:

  1. Не розмовляйте зверхньо. Із такою людиною ніхто не буде до кінця щирим і відвертим. Авторитарне лідерство має більше недоліків, аніж переваг.
  2. Пам’ятайте про персоналізацію. Люди люблять увагу, ба більше – уважне ставлення до окремої людини позитивно впливає на всю команду! Завдання лідера – не розплескуватися загальними фразами, а помічати сильні сторони кожного.
  3. Переходьте до суті. Говоріть небагато, але містко та структуровано.
  4. Навчіться відкривати свою свідомість. Люди різні, тому важливо бути відкритим до різних думок, прислухатися до інших.
  5. Замовкніть і слухайте. А ще аналізуйте те, що говорить команда. 
  6. Замініть «его» емпатією. Співпереживайте й розумійте мотиви людей. 
  7. Помічайте те, чого не було сказано вголос. Хороший комунікатор – уважний комунікатор. Він може зрозуміти настрій групи навіть без слів.
  8. Завжди знайте, про що ви говорите. Будьте експертом із теми та знайтеся на ситуації в команді.
  9. Звертайтеся до груп як до індивідів. Персоналізоване ставлення важливе, воно навіть здатне творити дива. 
  10. Будьте готові змінити повідомлення, якщо цього вимагатиме ситуація. Лідери – гнучкі люди. Якщо вони не можуть підлаштувати ситуацію під себе – легко підлаштовуються під події. 

Ті, хто бажає серйозніше прокачати комунікативні скіли, керувати командою та адекватно доносити власну думку, можуть долучитися до безкоштовного онлайн-курсу «Лідерство: 6 найважливіших навичок». Усі лекції доступні в записі.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS