Тривале зростання роздрібних цін на українському ринку палива, яке рухалося слідом за подорожчанням нафти на світовому ринку, стало чималим подразником для водіїв і навіть змусило уряд роз'язувати секторальну проблему не ліберально-ринковими, а адміністративними інструментами.
Поява на цьому тлі інформації про можливу заборону імпорту білоруського пального, на яке донедавна припадала половина сегменту А-95, подарувало причетним до галузі три дні емоційної полеміки, яка нерідко виходила далеко за межі економічної тематики.
Держстат оцінює частку бензину А-95 в інфляційній корзині лише на рівні 1,2%, але це автопаливо має комплексний влив майже на всі інші галузі. Тому, коли попри всі зусилля ціни на паливо та мастила зросли в січні – квітні (тільки за офіційними даними) на 17% ,будь-який натяк на подальше подорожчання викликає чималий резонанс.
Білоруська нафтова компанія (БНК) не підтвердила постачання бензину марки А-95 для українських контрагентів на червень. Про це в п’ятницю повідомили журналісти профільного enkorr із посиланням на власників відповідних пакетних TERM-контрактів.
Вже наприкінці того самого дня представник БНК пояснив, що йдеться не про заборону, а про тимчасове скорочення обсягів постачань через плановий ремонт Мозирського НПЗ, котрий розпочнеться с 1 по 15 червня. У цей період працюватиме лише 50% потужностей підприємства.
Втім, остаточного роз’яснення ситуації від центрального офісу БНК поки що не надходило. За неофіційними даними трейдерів, БНК взяла паузу й може оприлюднити підсумкову позицію в понеділок.
За експертними оцінками, частка білоруського продукту на ринку бензину А-95 в Україні становить близько 50%. Тобто йдеться про можливий дефіцит у 50 000 тонн.
Будь-яке обмеження постачання, а в таких масштабах і поготів, може спричинити брак пропозиції та зростання цін. При цьому навіть оперативне налагодження постачань з іншого джерела й ліквідація дефіциту не означатимуть, що ціни повернуться до попереднього рівня, оскільки імпорт з Румунії, Литви чи Польщі може виявитися дорожчім порівняно з білоруським.
Звісно, в уряду залишаються адміністративні важелі впливу на ситуацію, які він нещодавно вже застосовував. Проте адміністративне регулювання цін може бути ефективним лише як короткостроковий захід.
Втім, український виробник палива, на якого припадає до 43% вітчизняного ринку бензинів, заявив, що вже може повністю забезпечити нестачу білоруського бензину на внутрішньому ринку. «З урахуванням можливості збільшити переробку на ПАТ «Укртатнафта» майже вдвічі, дефіциту бензинів на ринку не виникне», – йдеться в заяві компанії.
У зв’язку з загрозою кризи українські експерти також вказують не лише на доцільність деверсифікації географії імпорту палива, а й на можливість збільшення перероблення нафти в Україні втричі на декількох виробничих потужностях. За певних умов повна відмова від білоруського та російського ресурсу може стати можливою за декілька років.
Білорусь традиційно більше продавала Україні, аніж купувала. У структурі товарного потоку з цієї країни до України в минулому році переважали постачання мінеральних продуктів (51,2%), продукції хімічної промисловості (12,9%), транспортних засобів (7,1%). Натомість Україна продавала північним сусідам переважно продовольчі товари та сільськогосподарську сировину (38,1%), метали (13,4%) та транспортні засоби (10,6%).
Але торік загальний товарний обмін з Україною скоротився на 22,1%, до найменшого рівня з 2016 року. При цьому постачання білоруських товарів скоротилося майже на третину, до $3,1 млрд (11,1% загального товарного експорту), або 5,2% ВВП Білорусі.
Підсумки 2020 року також вказують на докорінні зміни в торгівлі нафтопродуктами Білорусі: скорочення експортних постачань сягнуло $2,5 млрд. При цьому дефіцит зовнішньої торгівлі товарами країни за 2020 рік сформувався в розмірі $2 млрд.
Разом з тим, за даними міжнародного цінового агентства Argus, обсяги ввезення бензину з Білорусі до України 2020 року зросли на 23,1%, або на 160 000 тонн відносно минулого року, до 853 400 тонн. А ось відвантаження продукту з Литви скоротилося на 29,3%, або на 96 200 тонн, до 232 600 тонн.
Загалом імпорт бензину на ринок України в минулому році збільшився на 50 600 тонн у порівнянні з 2019 роком, до 1,09 млн тонн, а виробництво – на 65 000 тонн, приблизно до 1,04 млн тонн.
З урахуванням цього адміністративне рішення щодо обмеження зовнішніх постачань будь-яких товарів до України стане контрпродуктивним, оскільки нестиме негативний вплив для курсу національної валюти, бюджету та національної економіки Білорусі загалом.
Проте, складається враження, що торгово-економічні відносини України та Білорусі крок за кроком погіршуються. Рада міністрів Білорусі 26 травня запровадила режим індивідуального ліцензування на імпорт низки українських товарів, зокрема кондитерських виробів, соків, пива, сільгосптехніки тощо. В українському уряді такі дії назвали необґрунтованими та дискримінаційними.
Зі свого боку Кабінет Міністрів України заборонив з 29 травня використання повітряного простору нашої країни повітряними суднами, зареєстрованими у Білорусі. Крім того, стало відомо про підготовку МЗС України пакету санкцій проти низки чиновників Білорусі у межах солідаризації позицій України та ЄС.
Директор ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн пояснив, що 3 червня набирають чинності американські санкції щодо НПЗ у Новополоцьку, і це відлякнуло від нього російських постачальників нафти. А цей завод завжди був націлений на забезпечення внутрішнього ринку Білорусі. Тому виникла пропозиція скоротити експорт в Україну з Мозирського НПЗ, який працює переважно на експорт, щоб не отримати дефіцит і додаткову напруженість у середині країни.
«Питання остаточно повинно прояснитися під час зустрічі Лукашенко та Путіна, які анонсували пошук обхідних шляхів американських санкцій. Якщо знайдуть (а мені здається, що так), то питання про обмеження експорту вирішиться само собою. Отже, питання забезпечення нашого ринку паливом вирішується між Мінськом і Москвою», – вважає він.
Аналітик Forex Club Андрій Шевчишин допускає істотне зростання цін на бензин. «Не чекав я такого від Мінська. Рішення «згорів сарай – гори і хата». Пристрасті розпалюються. Чекайте ціни на заправках вище неба», – зазначив він.
Керівник інформагенства OilPoint Ельдар Салімов зазначив, що внутрішні роздрібні ціни вже давно дозволяють завозити та продавати якісний бензин від виробників із ЄС.
«Ресурс є. Він є у морі і є на інших кордонах», – запевняє він.
Директор енергетичних програм Українського центру економічних та політичних досліджень ім. Разумкова Володимир Омельченко підтримує ідею розширення власного виробництва.
«З огляду на сильну залежність України від імпортних постачань з Білорусі та Росії дизпалива та бензину – на 70 та 50 відсотків відповідно, Кабінету Міністрів України доцільно запровадити на практиці державну програму з реконструкції власних нафтопереробних потужностей і створити стратегічний резерв нафти та нафтопродуктів», – наголосив він.
Заступник міністра економіки Тарас Качка закликав не піддаватися паніці.
«Новини щодо бензину, за оперативною інформацією, пов‘язані з технологічним процесами на виробництві білоруського виробника та не матимуть довгострокових наслідків для імпорту бензину з Білорусі. Політика щодо диверсифікації постачань буде посилена», – запевнив він.