У балансі між прибутком і відповідальністю

Як побудувати стійкий бізнес – кейс від «ТЕДІС Україна»

КУ «Обласний пансіонат для осіб з інвалідністю та осіб похилого віку» у м.Вінниця

Україна долучилася до глобального процесу реалізації 17 Цілей сталого розвитку, сформульованих ООН в 2015 році, порівняно недавно. Точніше, всього два роки тому – після Указу Президента «Про цілі сталого розвитку України на період до 2030 року». Це дало поштовх до розвитку в нашій країні стійкого бізнесу. Звісно, критичної маси учасників, яка стала б потужним драйвером процесу в масштабах всієї держави, поки не набралося. Але тим цінніше досвід першопрохідців, які формують рольову модель для інших бізнесів і своїм прикладом підштовхують підприємців до розуміння того, що соціальні ініціативи – це не просто благодійність заради згадки в медіа. Це створення цілісних екосистем, які забезпечують сталий розвиток суспільства і, врешті-решт, самого бізнесу.

Від волонтерства до системного вирішення проблеми

Саме таким підходом керувалися в «ТЕДІС Україна» з першого дня виникнення компанії, що посідає сьогодні 8-е місце в рейтингу «100 найбільших приватних українських компаній» за версією журналу Forbes Ukraine. Сила ефективного бізнесу – корпоративні цінності і команда, що поділяє їх, вирішили засновники. «Ми від самого початку будували компанію, в якій працюють небайдужі до чужої біди люди, – розповідає генеральний директор «ТЕДІС Україна» Тарас Корніяченко. – Це в нашому корпоративному ДНК, а «генотип» наших співробітників повністю збігається з ним».

У цих слів є реальне підгрунтя: з моменту заснування компанії її працівники беруть активну участь у волонтерському русі, який є частиною корпоративної соціальної відповідальності. «Ми прагнемо, наскільки це можливо, реалізовувати власними силами Ціль №10 – усунення нерівності, – каже Тарас Корніяченко. – І всередині компанії, соціально захищаючи наших співробітників, і за її межами, підтримуючи ветеранів, дітей, людей похилого віку, взаємодіючи з благодійним фондом «Таблеточки».

Кілька років поспіль співробітники «ТЕДІС Україна» підтримували пенсіонерів та самотніх людей – поки компанія не звернула увагу на їхню ініціативу і не перетворила її на глобальний національний проєкт допомоги будинкам престарілих «Творімо добро».

«Розуміючи, що нам варто об'єднати зусилля наших волонтерів та надати проєкту системність і масштабність для досягнення значущих результатів, ми провели внутрішню стратегічну сесію. Визначили регіони, в яких будемо реалізовувати проєкт, обрали будинки престарілих, зібрали зворотний зв'язок від колег на місцях і склали реєстр потреб геріатричних закладів. Розробили механіку – коли і чим конкретно допомагаємо, після чого почали реалізацію», – розповіла нам менеджер проєкту «Творімо добро» Лариса Тищенко.

Втіленню задуманого дуже сприяли профіль діяльності і специфіка організації роботи «ТЕДІС Україна». Заснована в 2011 році, до 2021-го компанія стала одним з лідерів в Україні з надання логістичних і дистриб'юторських послуг у сфері споживчих товарів. Одна з її ключових конкурентних переваг – розвинена система регіональних структурних підрозділів (їх у компанії більше 30), яка охоплює всі області України. Завдяки їй, а також експертизі у сфері великих закупівель, компанії вдається швидко знайти і придбати необхідні товари, а на корпоративному транспорті – оперативно доставити гуманітарну допомогу за вказаними адресами.

Оскільки майже одразу після запуску проєкту «Творімо добро» почалася пандемія, головним вмістом посилок, що відправляються до будинків для людей похилого віку, разом з продуктами харчування стали санітарно-гігієнічні засоби та «антіковідні» набори. Впродовж 2021 року компанія реалізувала три етапи проєкту і до Дня незалежності підготувала четвертий. Великі індивідуальні набори косметики і засобів для догляду за тілом уже доставлені до будинків перед 30-річницею Незалежності України.

Разом з тим, у «ТЕДІС Україна» прекрасно розуміють, що попри усю важливість і необхідність матеріальної допомоги людям похилого віку, не менш важливою є емоційна підтримка, яку надають працівники компанії під час візитів до самотніх дідусів і бабусь. «Самотнім людям часто не вистачає звичайного спілкування, усвідомлення того, що їхніми справами цікавляться. На жаль, карантинні обмеження не дозволяють нам поки проводити культурні заходи для наших підопічних: свята, концерти, майстер-класи. Але щойно епідеміологічна ситуація покращиться, ми обов'язково організуємо справжні зустрічі», – ділиться планами Денис Ткаченко, заступник генерального директора з корпоративного управління «ТЕДІС Україна». Крім того, в компанії планують найближчим часом розширити географію проєкту до десяти областей.

Обираючи напрямком діяльності саме допомогу літнім людям, компанія орієнтувалася не лише на те, що припало до душі співробітникам. Не менш вагомим аргументом був і той факт, що великий бізнес в Україні досі практично не займався системною підтримкою будинків престарілих. Тим часом, в «ТЕДІС Україна» переконані: люди в них потребують покращення не тільки матеріального становища, а й якісної зміни трибу життя. Важливо створити такі умови, за яких люди похилого віку не доживали б останні роки в злиднях і самотності, ізольованими від решти суспільства, а жили повноцінним життям і отримували від нього задоволення. В Україні, за даними Держстату, мешкає більше семи мільйонів чоловік старше 65 років. Кожен п'ятий з них самотній, а ще частина потребує постійного нагляду. На початку 2021 року в 62 будинках-інтернатах для літніх людей з інвалідністю проживали понад шість тисяч осіб. Ще майже 4,5 тисячі є підопічними 25 пансіонатів для ветеранів війни і праці. Всього близько 20 тисяч осіб непрацездатного віку зараз мешкають в інтернатах по всій країні.

Ці дані, а також відомості про складне матеріальне становище соціальної сфери країни взагалі і системи геріатричних закладів – зокрема, не можуть залишатися без уваги з боку вітчизняного бізнесу. Адже за ними – долі реальних людей з їхніми проблемами і потребами. «Літнім людям важливо відчувати, що їх не покинули на призволяще, і розуміти, що вони заслуговують на кращу якість життя. До того ж, ми переконані, що повага до старшого покоління, турбота про нього – це ті цінності, на яких варто виховувати молодь», – переконаний Денис Ткаченко.

Стратегія обопільної вигоди

У «ТЕДІС Україна» бачать чітку кореляцію між проєктом «Творімо добро» і Цілями сталого розвитку ООН, наміченими компанією для реалізації у власній діяльності: №1 – «Ліквідація бідності», №3 – «Добре здоров'я і благополуччя» і №10 – «Зменшення нерівності». Помітили і оцінили це і авторитетні експерти: компанія «ТЕДІС Україна» увійшла до ТОП-25 рейтингу лідерів стійкого розвитку України та до ТОП-25 рейтингу кращих соціально-відповідальних компаній країни.

Звісно, соціальні ініціативи – не єдиний критерій, за яким оцінюють діяльність компанії на предмет відповідності принципам сталості. Тут використовують комплексний підхід, враховуючи прозору фінансову звітність, добросовісну сплату податків, забезпечення гідних умов праці своїм співробітникам і реалізацію екологічних ініціатив.

«Наша компанія працює легально, прозоро, всі співробітники офіційно оформлені, отримують білу зарплату, забезпечені медичним страхуванням, щорічно проходять навчання», – стверджує Тарас Корніяченко. Офіційним підтвердженням цьому служить той факт, що в рейтингу «50 кращих роботодавців» за версією журналу Forbes Ukraine керована ним компанія посідає 26-е місце. Неофіційним – те, що 302 з 2400 співробітників компанії працюють в ній з моменту заснування, тобто вже десять років поспіль, а ще 200 працівників щорічно отримують підвищення по роботі.

Прозора сплата податків – також частина соціальної відповідальності, вважають у компанії. За десять років роботи на українському ринку «ТЕДІС Україна» сплатила до держбюджету понад 10 млрд грн, з них 1,4 млрд – в 2020. А за даними ДПС, в 2019 компанія увійшла до переліку ТОП-100 платників податків.

«Нова філософія сталого розвитку передбачає баланс між задоволенням потреб бізнесу в отриманні прибутку і захистом інтересів майбутніх поколінь – і в цьому її сила, – вважає гендиректор компанії. – Чим швидше український бізнес це усвідомить і почне впроваджувати, тим вище його шанси і на довгострокову прибутковість, і на вагому роль у суспільстві».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS