«Про них рідко пишуть в журналах чи говорять на радіо, бо вони зайняті своєю справою – малим бізнесом, який у розвинених країнах уже встиг стати основою стійкої економіки», – так автор конкурсного проєкту Костянтин Карпушин представив його учасників. Про те, як пройшла церемонія нагородження і хто став лауреатом премії «Герої малого бізнесу-2021», – в репортажі Mind.
«Стартуючи півтора роки тому, ми дивилися на цей проєкт, як на спринтерську дистанцію, а він перетворився на марафон – з’ясувалося, у 2020 року були на нас інші плани», – пожартував автор ідеї проекту «Герої малого бізнесу» Костянтин Карпушин, звертаючись зі вступним словом до фіналістів конкурсу. Він розповів, як пару років тому його вразила фраза, прочитана у книзі «Магія ранку»: «Ваше оточення визначає те, ким ви є». У пошуках такого якісного оточення Костянтин вступив тоді до Young Business Club і, вражений ентузіазмом його учасників, запропонував їм проводити зустрічі у приміщенні KPMG, де тоді працював. «Вже за кілька місяців я спитав себе: невже компанія з таким потужним інтелектуальним потенціалом може допомагати молодим бізнесменам лише тим, що надає їм приміщення?» – так у Карпушина виникла ідея організувати конкурс, за допомогою якого можна підтримувати яскравих бізнесменів-початківців (детальне інтерв’ю з Костянтином Карпушиним – незабаром на Mind.ua).
Півтора року невпинної роботи попри усі локдауни Костянтин Карпушин разом з командою проєкту знайомилися з сотнями підприємців та їхніми компаніями. «У конкурсі могли взяти участь люди будь-якого віку та з будь-якої сфери підприємницької діяльності – головне бути українським бізнесменом і не мати податкової заборгованості, – нагадав Костянтин. – З моменту відкриття реєстрації на участь у конкурсі було подано 4023 заявки, але до кінця дійшли лише 104 фіналісти з усіх областей України».
Юрій Пословський, СЕО Young Business Club і співзасновник проєкту «Герої малого бізнесу» підкреслив, що «Герої малого бізнесу» – донорський проєкт. «Ми віримо у відповідальність бізнесу. Саме тому наша ініціатива – це не тільки спроба відзначити успішних підприємців, це й пошук тих героїв, які роблять бізнеси в неочевидних, не завжди маржинальних сферах, які несуть особливу цінність людям, вирішують нагальні питання суспільства», – зазначив він.
Загалом фінал «Героїв малого бізнесу-2020» тривав шість годин, які пролетіли непомітно. Спочатку був нетворкінг, гості та учасники мали можливість розвіртуалізуватися і поспілкуватися. Кожен з учасників зняв відео про власний бізнес, а команда конкурсу перетворила їх на епічний відеоролик, який став символом зустрічі. Після жвавого спілкування почалися виступи журі – у форматі майстер-класів з порадами початківцям і власними success stories.
Наталія Шмигельська, член журі, засновниця холдингу «Асторг», «Укрптахосервіс», ТМ «Готово» та «Фудмама», розповідала, що відрізняє справжнього підприємця: «Підприємець завжди прораховує кілька кроків вперед і готовий ризикнути. Якщо ви справжній підприємець – вам нічого не загрожує. Талановитий підприємець вийде з будь-якої кризи, генеруючи нові ідеї, ризикуючи та перемагаючи». Вона також сформулювала кілька заповідей справжнього бізнесмена:
Генеральний директор Холдингу охоронних підприємств «Шериф» Дмитро Стрижов запевнив слухачів, що для старту вдалого бізнес проєкту початкові умови не мають вирішального значення: «За наявності мрії, правильно підібраної команди та дисципліни у виконанні ви досягнете будь-якої мети за 4–6 років». Дмитро розповів, як у 2014 році вирішив взяти участь у змаганнях з триатлону Ironman і на першому з них фінішувавши серед 5% останніх – а вже у 2019 році змагався в категорії для CEO великих світових компаній Ironman Executive Challenge і посів друге місце. «Спорт подобається мені тим, що там досить невисокий фактор везіння – на результат в першу чергу впливає лише твоя власна підготовка та дисципліна виконання», – резюмував Дмитро.
Всі 11 переможців конкурсу зможуть обрати ментора або радника для експертизи бізнесу з подальшими зустрічами з ним протягом року. Крім того, лауреати можуть презентувати свій бізнес у Young Business Club та просувати і висвітлювати його через соцмережі організаторів і партнерів. Один з головних призів конкурсу, який отримали усі переможці, – можливість провести стратегічну зустріч з Володимиром Чижиковим, керуючим партнером компанії A1 Consulting задля експрес-діагностики бізнес-моделі і формування стратегії розвитку, яка допоможе капіталізувати бізнес.
«В таких країнах, як США, Німеччина, Франція частка малого бізнесу в економіці становить до 60%. В Україні ця частка ледве сягає 13% і наша мета – збільшити її хоча б до 20%», – так формулює місію проєкту Костянтин Карпушин. Він підкреслив, що кожен, хто вийшов у фінал, вже є переможцем. Тим не менш, усі з нетерпінням чекали, коли нарешті озвучать імена переможців. Mind розповідає невеличку історію кожного.
Гран-прі
«Порушення мовлення зустрічаються досить часто, – говорить психолог Ганна Усатенко. – Але це не означає, що дитина обов’язково матиме інвалідність або відставатиме у розвитку. Це просто означає, що на даному етапі життя дитині потрібна корекція – і чим швидше, тим краще». Заснована нею у 2015 році у Броварах компанія працює саме в цьому напрямку: створює книжки, посібники, розвиваючі ігри та набори карток, які дають можливість читати та комунікувати дітям і дорослим з порушеннями мовлення. В адаптованих виданнях від «ДивоГра» кожному слову відповідає символ – спеціальна піктограма, – що пояснює зміст. «Адаптовані таким чином книжки можуть читати і розуміти люди, які з якоїсь причини – зокрема розлади аутистичного спектра, опорно-рухові порушення, інсульт, травми – не читають письмовий текст, мають труднощі з запам’ятовуванням і розумінням літер або не можуть оволодіти читанням», – пояснює Ганна.
На рахунку «ДивоГра» – 40 видань і продаж понад 5000 примірників. Це розробки вітчизняних та зарубіжних авторів, до яких команда «ДивоГра» створює піктограми, адаптовані саме до української мови. Втім, зупинятися на виданнях українською Усатенко не збирається. В планах – представляти власні розробки в галузі асистивних технологій різними мовами і по всьому світу. А участь у проєкті «Герої малого бізнесу» – один з кроків на цьому шляху. «Для мене – це шанс розповісти якомога більшому колу людей про дієві інструменти розвитку мовлення у людей з інвалідністю», – пояснює Ганна.
Номінація «Молодий підприємець»
Force Group – це дві компанії: перекладацька «Таск форс» і транспортна «Драйв Форс». Вони розвиваються паралельно. «Таск Форс» уже понад 10 років перекладає для юридичних компаній, фармацевтичного бізнесу та міжнародних організацій. А «Драйв Форс» з 2013 року надає послуги пасажирських перевезень у Києві та по всій Україні. Втім, об’єднує ці два різні напрямки, по-перше, бажання допомагати українському бізнесу. А по-друге, вміння адаптуватися до складних умов. Наприклад, під час згубного для багатьох бізнесів карантину у Force Group зорієнтувалися і, навпаки, розширили лінійку послуг. У «Таск Форс» додали до портфелю послуг усний переклад у форматі онлайн. А у «Драйв Форс» переорієнтували ресурси на розвиток безпечної розвозки співробітників компаній та індивідуальних перевезень. В результаті обом компаніям вдалося зрости в умовах пандемії. «Це був челендж. Але ми це зробили», – з гордістю кажуть співзасновники Force Group Наталія та Станіслав Горбачевські. А взяти участь у проєкті «Герої малого бізнесу» вони вирішили, щоб розповісти, завдяки чому – і кому – їм це вдалося. «Наша команда – це справжні герої, які варті того, щоб про них розказати широкому загалу», – пояснює Наталія.
Номінація «Роботодавець року»
«Шістнадцять років тому ми починали з особистих зустрічей і поїздок, дізнавалися, які електронні комплектуючі потрібні людям, і привозили, – розповідає Андрій Мартинов. – Тоді люди отримували про нас інформацію через «сарафанне» радіо». Тепер компанія займається не лише дистрибуцією електронних компонентів з США, Європи та Азії, а й виробляє керувальні частини для будь-яких електронних пристроїв, хоч кардіографа, хоч касового апарату, для застосування в будь-якій сфері: від космічної до побутової. «Ми робимо все швидко, якісно і дешево – завдяки відмінній роботі команди, – говорить Андрій. – Це так радує, коли збираються люди, яким подобається виконувати свою роботу, і для яких хочеться створювати комфортні умови». Завдяки такому ставленню компанія отримала перемогу в номінації «Роботодавець року», а найближчим часом планує зібрати в команду більше 500 чоловік.
Особлива гордість «Євроком Компонентс» – низький рівень браку, лише 0,72%. «З такою якістю не соромно виходити і на ринки інших країн», – мріє директор. Уже зараз у компанії є партнери в Данії, Польщі, Німеччині та Чехії, а ще – твердий намір скоригувати стратегічні цілі і почати виробництво для світового ринку.
Номінація «Системний бізнес»
У стартапа Blue ocean solutions – компанія існує трохи більше року – та в його директорки Анни Тарасової є глобальна мета: звільнити світовий океан від пластику. Розпочати команда вирішила з малого: паперової соломинки для напоїв. Щоб розробити продукт, аналогів якому немає на ринку – ту саму соломинку B.O.S. – знадобилося вісім місяців. Значну частину цього часу у компанії витратили на тестування якості продукту в найагресивніших умовах. Та результат виявився вартим очікування: Blue ocean solutions стала єдиним в Україні виробництвом, сертифікованим за європейським стандартом FSSC 22000.
Тепер на черзі розробка та виробництво інших паперових виробів, які замінять пластикові. У Blue ocean solutions переконані, що їхній підхід до якості еко-продуктів стане потужним драйвером для великих змін.
Номінація «Справа життя»
Для СЕО центру талантів STUD-POINT Володимира Швеця його компанія – не просто бізнес. «Це левова частка мого життя», – говорить він. Ще у студентські часи він долучився до створення центру працевлаштування в КНУ імені Шевченка. А, завершивши навчання в університеті, заснував STUD-POINT. Відтоді минуло 12 з гаком років. На рахунку STUD-POINT – співпраця з понад 75 вишів України, партнерство з понад 700 компаніями-роботодавцями та більше 3000 успішних кар’єрних історій. Компанія регулярно проводить масштабні події для працевлаштування студентів у Києві, Дніпрі, Одесі, Харкові, Львові. А також онлайн: під час карантину першими створили безкоштовний онлайн-ярмарок вакансій на 4500 учасників.
Головна мета компанії – допомагати студентам не лише будувати кар’єру, а й знаходити власне кар’єрне щастя. У цифрах – це 1 000 000 успішних історій. Оскільки багато хто зі студентів, які знайшли роботу завдяки STUD-POINT, з часом повертаються до центру уже як роботодавці у пошуку співробітників, до мети компанія рухається вірним шляхом. Втім, щоб переконатися у цьому за допомогою оцінок зовнішніх експертів, команда STUD-POiNT вирішила взяти участь у проєкті «Герої малого бізнесу». Перший конкурс в історії компанії обернувся перемогою, що лише підкріплює амбіції STUD-POiNT. «Ми точно станемо платформою для старту кар’єри молодих талантів, де найбільші компанії знаходитимуть своїх майбутніх зірок», – запевняє Володимир Швець.
Номінація «Добра справа»
Впровадження Green office лише на перший погляд здається простим. Забрати сміття з офісів, досортувати, складувати, вивезти на переробку – лише півсправи. Головне – переконати компанії, що це справді важливо. «Разом з тим, 65% нашого бізнесу – це соціальна складова, наші послуги потрібні не лише тим, кому ми їх надаємо, але і кожному мешканцю України і планети в цілому, – говорить співзасновниця проєкту Анастасія Горбань. – «Добра справа» – не лише номінація, в якій ми перемогли, це справді те, чим ми займаємося». Зрештою, «Альтпапiр» знадобилася участь у конкурсі «Герої малого бізнесу» саме задля того, щоб розповісти про свою добру справу всій країні та познайомитися з українськими підприємцями для співпраці та пошуку інвестицій.
За майже три роки існування компанія встановила більше 500 боксів для сортування у Києві, почала співпрацю з офісами відомих міжнародних компаній в Україні, отримала грант від проєкту ЗеСтарт, запустила Освітній Центр з екології та провела перший навчальний #Екомарафон2021. Попереду – встановлення боксів у десяти найбільших містах України та налаштування безперебійної роботи Освітнього центру Альтпапір. «Конкурс остаточно переконав нас, що для успіху і перемоги достатньо терпіння і сумлінної праці у справі, яку вважаєш гідною, – ділиться досвідом Анастасія. – Крім того, ми отримали два важливих уроки: Дмитро Стрижов навчив нас, що треба розробити стратегію заохочення кліентів від інших підрядників, а Наталія Шмигельська – що не варто боятися реалізовувати наші «божевільні» ідеї, але спочатку їх слід добре прорахувати».
Номінація «Інновації заради майбутнього»
Транспортна логістика – сфера консервативна. І все ж саме в цій сфері працює команда, що отримала 1 місце в номінації «Інновації заради майбутнього». У чому секрет? Команда ABM Rinkai створили програму (TMS), яка вибудовує маршрути доставки, скорочуючи при цьому транспортні витрати на 15-25%, а кілометраж – на 10-15%. Автоматичне управління логістикою останньої милі – доставкою продукції безпосередньому споживачеві або на полицю магазинів – напрямок, затребуваний не лише на українському ринку, але і за кордоном. Тому вже за пару-трійку років команда планує увійти до ТОП-3 на ринках чотирьох визначених у власній стратегії країн. «Беручи участь у конкурсі, ми ще раз переконалися в правильності та актуальності нашої стратегії, – говорить Олександр Ширяєв. – Паралельно з розвитком нашої TMS ми запускаємо новий продукт – мобільний додаток для кур'єрської доставки, функціонал якого на даний момент не має конкурентів на ринку України».
Олександр вважає, що секрет успіху компанії – в супер-команді і роботі з клієнтами, які є лідерами у своїй сфері. «Наші клієнти – МХП, Епіцентр, Avangard, Epikur, Люстдорф – вибирають кращі рішення з наявних на ринку, і таким чином встановлюють високу планку клієнтського сервісу».
Номінація «Спадщина і традиції»
«Якщо вам цікаво, хто ваші предки, то ми можемо це з’ясувати», – говорить вінничанин Віктор Долецький. Найстаріший в Україні центр з вивчення родоводу він заснував у 2011 році. Відтоді у «Пращурі» вивчили тисячі генеалогічних дерев, а сам центр став лідером ринку в країні. Шестеро штатних спеціалістів «Пращура» і три десятка представників по всій країні працюють з архівами в Україні та сусідніх країнах, за потреби вирушають до населених пунктів, куди приводить історія сім’ї, спілкуються з віддаленими родичами – і таким чином можуть розкопати родовід до 7–10 покоління.
Більшість архівів має бути оцифрована та викладена онлайн, переконаний Долецький. Адже це дозволить і аматорам, і професіоналам швидше знаходити необхідну інформацію та досліджувати сімейні історії на значно глибшому рівні. «Ми цьому всіляко сприяємо», – говорить про одну з найважливіших цілей роботи «Пращура» його засновник.
Номінація «Ветеранський бізнес»
Сергій Вікарчук переконаний: подорожі відкривають нам світ, збагачують через знайомство з чужим досвідом і, зрештою, це розширення горизонтів здатне зупиняти війни. Вікарчук подорожую сам – туризмом займається уже 18 років – та допомагає подорожувати друзям і за кордон, і Україною. А останні два роки робить це у власній туристичній агенції TourClub Сергія Вікарчука. 2020-й рік називає руйнівним. Однак після повного обнулення він налагодив роботу онлайн, переосмислив маркетингову стратегію і зрештою збільшив оборот компанії вдвічі порівняно з 2019-м. «Головне – не відступати від поставленої мети. І завжди мріяти», – говорить Сергій.
Для Вікарчука це поки що сімейний бізнес, директором компанії працює його дружина Оксана, а трьох дітей він жартома називає «менеджерами». Втім, залишатися в такому статусі Вікарчук не має намірів, натомість планує розширюватися і будувати мережу агенцій. А також розвивати новий формат – зараз підприємець шукає приміщення для майбутнього арт-простору, кав’ярні та коворкінгу, що стане туристично-інформаційним центром.
Навіщо Вікарчуку участь у проєкті «Герої малого бізнесу»? «Показати, що є ветерани, які не втратили віру, – пояснює він, і сам ветеран АТО, з позивним Євпаторія. – І дати надію іншим ветеранам».
Номінація «Здорова нація»
Заступник директора Центру Яна Абрамович переконана, що медицина має бути одночасно і якісною, і доступною. Саме це поєднання разом з досвідом допомоги соціально незахищеним верствам населення та дітям з інвалідністю забезпечило компанії перемогу в номінації «Здорова нація». Основна спеціалізація клініки – неврологія і психіатрія. До допомоги пацієнтам лікарі підходять комплексно, поєднуючи в роботі сучасні апаратні методи лікування, фізичну реабілітацію, психолого-педагогічну корекцію та унікальні перевірені досвідом програми. «Наш коник – безпека і якість медичних послуг і, звісно, – найкращі українські та іноземні фахівці», – говорить Яна.
Компанія отримує тисячі вдячних відгуків від пацієнтів і планує розширювати свою географію, щоб допомогти якомога більшій кількості людей. Найближчими місяцями Центр відкриє ще дві клініки: одну в Києві, другу – в Білій Церкві, а далі в планах компанії – в два рази розширити перелік медичних послуг і отримати акредитацію за стандартами ISO: 9001-2015.
«Ми вирішили взяти участь у конкурсі, щоб отримати незалежну професійну оцінку нашої діяльності від експертів бізнесу, – розповідає Яна, – а отримали набагато більше: можливість заявити про себе в масштабах всієї країни, цінні знання з розвитку бізнесу від успішних підприємців і розуміння того, наскільки важливо змінюватися, придумувати і впроваджувати нове у всьому – від технологій до маркетингових стратегій».
Номінація «Made in Ukraine»
У 2008 році Олексій Веренікін, нині СЕО компанії Delamark, вирішив познайомити українців з еко-дружньою побутовою хімією і розпочав з імпорту безфосфатних пральних порошків з Японії. Тепер під брендом Delamark продається понад 120 товарів для дому та особистої гігієни – і всі вони є безпечними як для споживачів, так і для навколишнього середовища. Компанія першою в Україні отримала міжнародний екологічний сертифікат «Жива планета» (згідно ISO 14024) на усю лінійку продукції.
У Delamark еко-дружніми є не лише власне продукти, а й їхнє виробництво і система розповсюдження. Для початку компанія дотримується принципу zero waste і не виробляє нічого зайвого, тільки те, на що справді є попит. А залишки продукції – як-от нетоварного вигляду гранули прального порошку – використовує для прибирання на виробництві. Електроенергії та води задіяно мінімум, усі пакування йдуть на переробку або повторно використовуються: наприклад, зі старих рекламних банерів у Delamark роблять сумки для кур’єрів.
Про покупців у компанії також постійно дбають і прагнуть зробити їхнє життя зручнішим – та екологічнішим. Пластикову тару та алюмінієві тюбики від зубної пасти можна повернути й отримати за це додаткову знижку. На початку 2020-го компанія першою в Україні зробила на упаковках написи шрифтом Брайля – розпочали у Delamark з пральних порошків і зубних паст, та вже у найближчому майбутньому написи, зручні для незрячих, з’являться на всіх упаковках. «Ми прагнемо перетворити українців на екологічну націю, яка живе за принципами стійкого розвитку», – пояснюють у Delamark головну мету компанії.