Великі герої малого бізнесу: від ідеї до перемоги
 
Матеріал у партнерстві з Всеукраїнським конкурсом «Герої малого бізнесу»

Великі герої малого бізнесу: від ідеї до перемоги

Експертиза, корекція стратегії, можливості просування – який ще корисний досвід отримали лауреати першого всеукраїнського конкурсу підприємців

Великі герої малого бізнесу: від ідеї до перемоги
Переможці конкурсу «Герої малого бізнесу»

«Про них рідко пишуть в журналах чи говорять на радіо, бо вони зайняті своєю справою – малим бізнесом, який у розвинених країнах уже встиг стати основою стійкої економіки», – так автор конкурсного проєкту Костянтин Карпушин представив його учасників. Про те, як пройшла церемонія нагородження і хто став лауреатом премії «Герої малого бізнесу-2021», – в репортажі Mind.

«Стартуючи півтора роки тому, ми дивилися на цей проєкт, як на спринтерську дистанцію, а він перетворився на марафон – з’ясувалося, у 2020 року були на нас інші плани», – пожартував автор ідеї проекту «Герої малого бізнесу» Костянтин Карпушин, звертаючись зі вступним словом до фіналістів конкурсу. Він розповів, як пару років тому його вразила фраза, прочитана у книзі «Магія ранку»: «Ваше оточення визначає те, ким ви є». У пошуках такого якісного оточення Костянтин вступив тоді до Young Business Club і, вражений ентузіазмом його учасників, запропонував їм проводити зустрічі у приміщенні KPMG, де тоді працював. «Вже за кілька місяців я спитав себе: невже компанія з таким потужним інтелектуальним потенціалом може допомагати молодим бізнесменам лише тим, що надає їм приміщення?» – так у Карпушина виникла ідея організувати конкурс, за допомогою якого можна підтримувати яскравих бізнесменів-початківців (детальне інтерв’ю з Костянтином Карпушиним – незабаром на Mind.ua).

Півтора року невпинної роботи попри усі локдауни Костянтин Карпушин разом з командою проєкту знайомилися з сотнями підприємців та їхніми компаніями. «У конкурсі могли взяти участь люди будь-якого віку та з будь-якої сфери підприємницької діяльності – головне бути українським бізнесменом і не мати податкової заборгованості, – нагадав Костянтин. – З моменту відкриття реєстрації на участь у конкурсі було подано 4023 заявки, але до кінця дійшли лише 104 фіналісти з усіх областей України».

Юрій Пословський, СЕО Young Business Club і співзасновник проєкту «Герої малого бізнесу» підкреслив, що «Герої малого бізнесу» – донорський проєкт. «Ми віримо у відповідальність бізнесу. Саме тому наша ініціатива – це не тільки спроба відзначити успішних підприємців, це й пошук тих героїв, які роблять бізнеси в неочевидних, не завжди маржинальних сферах, які несуть особливу цінність людям, вирішують нагальні питання суспільства», – зазначив він.

Шість годин тімбілдінгу і майстер-класів

Журі конкурсу «Герої малого бізнесу»

Загалом фінал «Героїв малого бізнесу-2020» тривав шість годин, які пролетіли непомітно. Спочатку був нетворкінг, гості та учасники мали можливість розвіртуалізуватися і поспілкуватися. Кожен з учасників зняв відео про власний бізнес, а команда конкурсу перетворила їх на епічний відеоролик, який став символом зустрічі. Після жвавого спілкування почалися виступи журі – у форматі майстер-класів з порадами початківцям і власними success stories.

Наталія Шмигельська, член журі, засновниця холдингу «Асторг», «Укрптахосервіс», ТМ «Готово» та «Фудмама», розповідала, що відрізняє справжнього підприємця: «Підприємець завжди прораховує кілька кроків вперед і готовий ризикнути. Якщо ви справжній підприємець – вам нічого не загрожує. Талановитий підприємець вийде з будь-якої кризи, генеруючи нові ідеї, ризикуючи та перемагаючи». Вона також сформулювала кілька заповідей справжнього бізнесмена:

  • не бійтеся змінювати вашу мету: якщо та, котра є, вас не надихає, – значить, вона неправильна;
  • не бійтеся змінювати свою команду: позбавляйтеся «токсичних» людей, які працюють не на результат, а за гроші, шукайте тих, хто готовий віддавати весь свій час вашій справі;
  • не бійтеся займатися стратегією замість контролювати щодення: головне завдання власника бізнеса – це його розвиток, а не рутинна операційна діяльність; якщо ви спрямовуватимете свій погляд тільки всередину компанії, а не шукатимете нові можливості зовні, вашому бізнесу загрожує стагнація;
  • не бійтеся великих планів, ідей, експериментів і навіть помилок: усі обмеження – в голові власника, пам’ятайте, що компанія ніколи не зможе свого власника перерости.

Генеральний директор Холдингу охоронних підприємств «Шериф» Дмитро Стрижов запевнив слухачів, що для старту вдалого бізнес проєкту початкові умови не мають вирішального значення: «За наявності мрії, правильно підібраної команди та дисципліни у виконанні ви досягнете будь-якої мети за 4–6 років». Дмитро розповів, як у 2014 році вирішив взяти участь у змаганнях з триатлону Ironman і на першому з них фінішувавши серед 5% останніх – а вже у 2019 році змагався в категорії для CEO великих світових компаній Ironman Executive Challenge і посів друге місце. «Спорт подобається мені тим, що там досить невисокий фактор везіння – на результат в першу чергу впливає лише твоя власна підготовка та дисципліна виконання», – резюмував Дмитро. 

Знати своїх Героїв

Всі 11 переможців конкурсу зможуть обрати ментора або радника для експертизи бізнесу з подальшими зустрічами з ним протягом року. Крім того, лауреати можуть презентувати свій бізнес у Young Business Club та просувати і висвітлювати його через соцмережі організаторів і партнерів. Один з головних призів конкурсу, який отримали усі переможці, – можливість провести стратегічну зустріч з Володимиром Чижиковим, керуючим партнером компанії A1 Consulting задля експрес-діагностики бізнес-моделі і формування стратегії розвитку, яка допоможе капіталізувати бізнес.

«В таких країнах, як США, Німеччина, Франція частка малого бізнесу в економіці становить до 60%. В Україні ця частка ледве сягає 13% і наша мета – збільшити її хоча б до 20%», – так формулює місію проєкту Костянтин Карпушин. Він підкреслив, що кожен, хто вийшов у фінал, вже є переможцем. Тим не менш, усі з нетерпінням чекали, коли нарешті озвучать імена переможців. Mind розповідає невеличку історію кожного.

Гран-прі

Ганна Усатенко, соціальне підприємство «ДивоГра»

«Порушення мовлення зустрічаються досить часто, – говорить психолог Ганна Усатенко. – Але це не означає, що дитина обов’язково матиме інвалідність або відставатиме у розвитку. Це просто означає, що на даному етапі життя дитині потрібна корекція – і чим швидше, тим краще». Заснована нею у 2015 році у Броварах компанія працює саме в цьому напрямку: створює книжки, посібники, розвиваючі ігри та набори карток, які дають можливість читати та комунікувати дітям і дорослим з порушеннями мовлення. В адаптованих виданнях від «ДивоГра» кожному слову відповідає символ – спеціальна піктограма, – що пояснює зміст. «Адаптовані таким чином книжки можуть читати і розуміти люди, які з якоїсь причини – зокрема розлади аутистичного спектра, опорно-рухові порушення, інсульт, травми – не читають письмовий текст, мають труднощі з запам’ятовуванням і розумінням літер або не можуть оволодіти читанням», – пояснює Ганна.

На рахунку «ДивоГра» – 40 видань і продаж понад 5000 примірників. Це розробки вітчизняних та зарубіжних авторів, до яких  команда «ДивоГра» створює піктограми, адаптовані саме до української мови. Втім, зупинятися на виданнях українською Усатенко не збирається. В планах – представляти власні розробки в галузі асистивних технологій різними мовами і по всьому світу. А участь у проєкті «Герої малого бізнесу» – один з кроків на цьому шляху. «Для мене – це шанс розповісти якомога більшому колу людей про дієві інструменти розвитку мовлення у людей з інвалідністю», – пояснює Ганна.

Номінація «Молодий підприємець»

Наталія Горбачевська, Станіслав Горбачевський, Force Group

Force Group – це дві компанії: перекладацька «Таск форс» і транспортна «Драйв Форс». Вони розвиваються паралельно. «Таск Форс» уже понад 10 років перекладає для юридичних компаній, фармацевтичного бізнесу та міжнародних організацій. А «Драйв Форс» з 2013 року надає послуги пасажирських перевезень у Києві та по всій Україні. Втім, об’єднує ці два різні напрямки, по-перше, бажання допомагати українському бізнесу. А по-друге, вміння адаптуватися до складних умов. Наприклад, під час згубного для багатьох бізнесів карантину у Force Group зорієнтувалися і, навпаки, розширили лінійку послуг. У «Таск Форс» додали до портфелю послуг усний переклад у форматі онлайн. А у «Драйв Форс» переорієнтували ресурси на розвиток безпечної розвозки співробітників компаній та індивідуальних перевезень. В результаті обом компаніям вдалося зрости в умовах пандемії. «Це був челендж. Але ми це зробили», – з гордістю кажуть співзасновники Force Group Наталія та Станіслав Горбачевські. А взяти участь у проєкті «Герої малого бізнесу» вони вирішили, щоб розповісти, завдяки чому – і кому – їм це вдалося. «Наша команда – це справжні герої, які варті того, щоб про них розказати широкому загалу», – пояснює Наталія.

Номінація «Роботодавець року»

Андрій Мартинов, директор ТОВ НВП Євроком Компонентс

* На фото представниця компанії

«Шістнадцять років тому ми починали з особистих зустрічей і поїздок, дізнавалися, які електронні комплектуючі потрібні людям, і привозили, – розповідає Андрій Мартинов. – Тоді люди отримували про нас інформацію через «сарафанне» радіо». Тепер компанія займається не лише дистрибуцією електронних компонентів з США, Європи та Азії, а й виробляє керувальні частини для будь-яких електронних пристроїв, хоч кардіографа, хоч касового апарату, для застосування в будь-якій сфері: від космічної до побутової. «Ми робимо все швидко, якісно і дешево – завдяки відмінній роботі команди, – говорить Андрій. – Це так радує, коли збираються люди, яким подобається виконувати свою роботу, і для яких хочеться створювати комфортні умови». Завдяки такому ставленню компанія отримала перемогу в номінації «Роботодавець року», а найближчим часом планує зібрати в команду більше 500 чоловік.

Особлива гордість «Євроком Компонентс» – низький рівень браку, лише 0,72%. «З такою якістю не соромно виходити і на ринки інших країн», – мріє директор. Уже зараз у компанії є партнери в Данії, Польщі, Німеччині та Чехії, а ще – твердий намір скоригувати стратегічні цілі і почати виробництво для світового ринку.

Номінація «Системний бізнес»

Анна Тарасова, Blue ocean solutions

У стартапа Blue ocean solutions – компанія існує трохи більше року – та в його директорки Анни Тарасової є глобальна мета: звільнити світовий океан від пластику. Розпочати команда вирішила з малого: паперової соломинки для напоїв. Щоб розробити продукт, аналогів якому немає на ринку – ту саму соломинку B.O.S. – знадобилося вісім місяців. Значну частину цього часу у компанії витратили на тестування якості продукту в найагресивніших умовах. Та результат виявився вартим очікування: Blue ocean solutions стала єдиним в Україні виробництвом, сертифікованим за європейським стандартом FSSC 22000.

Тепер на черзі розробка та виробництво інших паперових виробів, які замінять пластикові. У Blue ocean solutions переконані, що їхній підхід до якості еко-продуктів стане потужним драйвером для великих змін.

Номінація «Справа життя»

Володимир Швець, STUD-POINT

Для СЕО центру талантів STUD-POINT Володимира Швеця його компанія – не просто бізнес. «Це левова частка мого життя», – говорить він. Ще у студентські часи він долучився до створення центру працевлаштування в КНУ імені Шевченка. А, завершивши навчання в університеті, заснував STUD-POINT. Відтоді минуло 12 з гаком років. На рахунку STUD-POINT – співпраця з понад 75 вишів України, партнерство з понад 700 компаніями-роботодавцями та більше 3000 успішних кар’єрних історій. Компанія регулярно проводить масштабні події для працевлаштування студентів у Києві, Дніпрі, Одесі, Харкові, Львові. А також онлайн: під час карантину першими створили безкоштовний онлайн-ярмарок вакансій на 4500 учасників.

Головна мета компанії – допомагати студентам не лише будувати кар’єру, а й знаходити власне кар’єрне щастя. У цифрах – це 1 000 000 успішних історій. Оскільки багато хто зі студентів, які знайшли роботу завдяки STUD-POINT, з часом повертаються до центру уже як роботодавці у пошуку співробітників, до мети компанія рухається вірним шляхом. Втім, щоб переконатися у цьому за допомогою оцінок зовнішніх експертів, команда STUD-POiNT вирішила взяти участь у проєкті «Герої малого бізнесу». Перший конкурс в історії компанії обернувся перемогою, що лише підкріплює амбіції STUD-POiNT. «Ми точно станемо платформою для старту кар’єри молодих талантів, де найбільші компанії знаходитимуть своїх майбутніх зірок», – запевняє Володимир Швець.

Номінація «Добра справа»

Анастасія Горбань, Альтпапір – екологічний проєкт           

Впровадження Green office лише на перший погляд здається простим. Забрати сміття з офісів, досортувати, складувати, вивезти на переробку – лише півсправи. Головне – переконати компанії, що це справді важливо. «Разом з тим, 65% нашого бізнесу – це соціальна складова, наші послуги потрібні не лише тим, кому ми їх надаємо, але і кожному мешканцю України і планети в цілому, – говорить співзасновниця проєкту Анастасія Горбань. – «Добра справа» – не лише номінація, в якій ми перемогли, це справді те, чим ми займаємося». Зрештою, «Альтпапiр» знадобилася участь у конкурсі «Герої малого бізнесу» саме задля того, щоб розповісти про свою добру справу всій країні та познайомитися з українськими підприємцями для співпраці та пошуку інвестицій.

За майже три роки існування компанія встановила більше 500 боксів для сортування у Києві, почала співпрацю з офісами відомих міжнародних компаній в Україні, отримала грант від проєкту ЗеСтарт, запустила Освітній Центр з екології та провела перший навчальний #Екомарафон2021. Попереду – встановлення боксів у десяти найбільших містах України та налаштування безперебійної роботи Освітнього центру Альтпапір. «Конкурс остаточно переконав нас, що для успіху і перемоги достатньо терпіння і сумлінної праці у справі, яку вважаєш гідною, – ділиться досвідом Анастасія. – Крім того, ми отримали два важливих уроки: Дмитро Стрижов навчив нас, що треба розробити стратегію заохочення кліентів від інших підрядників, а Наталія Шмигельська – що не варто боятися реалізовувати наші «божевільні» ідеї, але спочатку їх слід добре прорахувати».

Номінація «Інновації заради майбутнього»

Олександр Ширяєв, співзасновник ABM Rinkai

* На фото представниця компанії

Транспортна логістика – сфера консервативна. І все ж саме в цій сфері працює команда, що отримала 1 місце в номінації «Інновації заради майбутнього». У чому секрет? Команда ABM Rinkai створили програму (TMS), яка вибудовує маршрути доставки, скорочуючи при цьому транспортні витрати на 15-25%, а кілометраж – на 10-15%. Автоматичне управління логістикою останньої милі – доставкою продукції безпосередньому споживачеві або на полицю магазинів – напрямок, затребуваний не лише на українському ринку, але і за кордоном. Тому вже за пару-трійку років команда планує увійти до ТОП-3 на ринках чотирьох визначених у власній стратегії країн. «Беручи участь у конкурсі, ми ще раз переконалися в правильності та актуальності нашої стратегії, – говорить Олександр Ширяєв. – Паралельно з розвитком нашої TMS ми запускаємо новий продукт – мобільний додаток для кур'єрської доставки, функціонал якого на даний момент не має конкурентів на ринку України».

Олександр вважає, що секрет успіху компанії – в супер-команді і роботі з клієнтами, які є лідерами у своїй сфері. «Наші клієнти – МХП, Епіцентр, Avangard, Epikur, Люстдорф – вибирають кращі рішення з наявних на ринку, і таким чином встановлюють високу планку клієнтського сервісу».

Номінація «Спадщина і традиції»

Віктор Долецький, Центр вивчення генеалогії «Пращур»

«Якщо вам цікаво, хто ваші предки, то ми можемо це з’ясувати», – говорить вінничанин Віктор Долецький. Найстаріший в Україні центр з вивчення родоводу він заснував у 2011 році. Відтоді у «Пращурі» вивчили тисячі генеалогічних дерев, а сам центр став лідером ринку в країні. Шестеро штатних спеціалістів «Пращура» і три десятка представників по всій країні працюють з архівами в Україні та сусідніх країнах, за потреби вирушають до населених пунктів, куди приводить історія сім’ї, спілкуються з віддаленими родичами – і таким чином можуть розкопати родовід до 7–10 покоління.

Більшість архівів має бути оцифрована та викладена онлайн, переконаний Долецький. Адже це дозволить і аматорам, і професіоналам швидше знаходити необхідну інформацію та досліджувати сімейні історії на значно глибшому рівні. «Ми цьому всіляко сприяємо», – говорить про одну з найважливіших цілей роботи «Пращура» його засновник.

Номінація «Ветеранський бізнес»

Сергій Вікарчук–Євпаторійський, TourClub Сергія Вікарчука

Сергій Вікарчук переконаний: подорожі відкривають нам світ, збагачують через знайомство з чужим досвідом і, зрештою, це розширення горизонтів здатне зупиняти війни. Вікарчук подорожую сам – туризмом займається уже 18 років – та допомагає подорожувати друзям і за кордон, і Україною. А останні два роки робить це у власній туристичній агенції TourClub Сергія Вікарчука. 2020-й рік називає руйнівним. Однак після повного обнулення він налагодив роботу онлайн, переосмислив маркетингову стратегію і зрештою збільшив оборот компанії вдвічі порівняно з 2019-м. «Головне – не відступати від поставленої мети. І завжди мріяти», – говорить Сергій.

Для Вікарчука це поки що сімейний бізнес, директором компанії працює його дружина Оксана, а трьох дітей він жартома називає «менеджерами». Втім, залишатися в такому статусі Вікарчук не має намірів, натомість планує розширюватися і будувати мережу агенцій. А також розвивати новий формат – зараз підприємець шукає приміщення для майбутнього арт-простору, кав’ярні та коворкінгу, що стане туристично-інформаційним центром.

Навіщо Вікарчуку участь у проєкті «Герої малого бізнесу»? «Показати, що є ветерани, які не втратили віру, – пояснює він, і сам ветеран АТО, з позивним Євпаторія. – І дати надію іншим ветеранам».

Номінація «Здорова нація»

Яна Абрамович, ПП «Центр Стимуляції Мозку»

Заступник директора Центру Яна Абрамович переконана, що медицина має бути одночасно і якісною, і доступною. Саме це поєднання разом з досвідом допомоги соціально незахищеним верствам населення та дітям з інвалідністю забезпечило компанії перемогу в номінації «Здорова нація». Основна спеціалізація клініки – неврологія і психіатрія. До допомоги пацієнтам лікарі підходять комплексно, поєднуючи в роботі сучасні апаратні методи лікування, фізичну реабілітацію, психолого-педагогічну корекцію та унікальні перевірені досвідом програми. «Наш коник – безпека і якість медичних послуг і, звісно, – найкращі українські та іноземні фахівці», – говорить Яна.

Компанія отримує тисячі вдячних відгуків від пацієнтів і планує розширювати свою географію, щоб допомогти якомога більшій кількості людей. Найближчими місяцями Центр відкриє ще дві клініки: одну в Києві, другу – в Білій Церкві, а далі в планах компанії – в два рази розширити перелік медичних послуг і отримати акредитацію за стандартами ISO: 9001-2015.

«Ми вирішили взяти участь у конкурсі, щоб отримати незалежну професійну оцінку нашої діяльності від експертів бізнесу, – розповідає Яна, – а отримали набагато більше: можливість заявити про себе в масштабах всієї країни, цінні знання з розвитку бізнесу від успішних підприємців і розуміння того, наскільки важливо змінюватися, придумувати і впроваджувати нове у всьому – від технологій до маркетингових стратегій».

Номінація «Made in Ukraine»

Олексій Веренікін, Delamark

У 2008 році Олексій Веренікін, нині СЕО компанії Delamark, вирішив познайомити українців з еко-дружньою побутовою хімією і розпочав з імпорту безфосфатних пральних порошків з Японії. Тепер під брендом Delamark продається понад 120 товарів для дому та особистої гігієни – і всі вони є безпечними як для споживачів, так і для навколишнього середовища. Компанія першою в Україні отримала міжнародний екологічний сертифікат «Жива планета» (згідно ISO 14024) на усю лінійку продукції.

У Delamark еко-дружніми є не лише власне продукти, а й їхнє виробництво і система розповсюдження. Для початку компанія дотримується принципу zero waste і не виробляє нічого зайвого, тільки те, на що справді є попит. А залишки продукції – як-от нетоварного вигляду гранули прального порошку – використовує для прибирання на виробництві. Електроенергії та води задіяно мінімум, усі пакування йдуть на переробку або повторно використовуються: наприклад, зі старих рекламних банерів у Delamark роблять сумки для кур’єрів.

Про покупців у компанії також постійно дбають і прагнуть зробити їхнє життя зручнішим – та екологічнішим. Пластикову тару та алюмінієві тюбики від зубної пасти можна повернути й отримати за це додаткову знижку. На початку 2020-го компанія першою в Україні зробила на упаковках написи шрифтом Брайля – розпочали у Delamark з пральних порошків і зубних паст, та вже у найближчому майбутньому написи, зручні для незрячих, з’являться на всіх упаковках. «Ми прагнемо перетворити українців на екологічну націю, яка живе за принципами стійкого розвитку», – пояснюють у Delamark головну мету компанії.

 
Матеріал у партнерстві з Всеукраїнським конкурсом «Герої малого бізнесу»
У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло