росія поступово відновлює використання підсанкційних нафтових танкерів, нівелюючи ефективність заходів проти «тіньового» флоту та розбудовуючи «паралельну» судноплавну мережу поза межами західних галузевих послуг. Наразі відомо про шість суден, які відновили або відновлюють перевезення. Вони обслуговують постачання основного російського сорту Urals із західних російських портів в Азію. Поки що немає відповіді, як західна коаліція збирається протидіяти цьому кроку москви.
Російські нафтові танкери типу суецмакс Belgorod і Bratsk, які перебувають у санкційному списку США, вдруге доправляють вантажі нафти після завантаження в Новоросійську в першій половині серпня 2024 року.
Танкери мають приблизно однаковий дедвейт – понад 156 000 тонн. Belgorod вирушив у рейс 8 серпня, Bratsk – 14 серпня. Обидва пройшли Суецький канал. Кінцеві пункти призначення суден у морських трекерах не ідентифікуються.
Управління контролю над іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США внесло обидва танкери до санкційного списку (SDN List) 23 лютого 2024 року. Тоді відомство запровадило санкції проти державної судноплавної компанії «Совкомфлот» і відразу 14 нафтових танкерів перевізника. Ці санкції означають фактичне блокування комерційної діяльності суден через заборону взаємодії з ними або вантажем, які вони доправляють.
На момент запровадження санкцій обидва суецмакси називалися NS Burgas і NS Bravo. Свої нові імена – відповідно Belgorod і Bratsk – танкери отримали у квітні-травні. У цей період вони також змінили країну прапора з Габону на росію. Такі зміни жодним чином не впливають на санкційний статус, оскільки офіційна ідентифікація суден здійснюється за номерами IMO та MMSI.
Натомість демонстративне використання російських топонімів посилило впізнаваність танкерів, а вибір власного прапора засвідчив спробу уникнути санкційного впливу – очевидно, москва надіслала прямий сигнал західній коаліції про намір використовувати підсанкційний флот поза межами західних послуг.
Куди потрапила нафта, яку перевозили танкери? Невдовзі Belgorod і Bratsk відновили комерційні перевезення. Портом завантаження танкерів став Новоросійськ, звідки вони вийшли відповідно 23 травня та 7 червня. Тоді рейси суден завершилися посеред Оманської затоки, де їхні вантажі були перевалені на великотоннажний танкер Oxis (прапор – Камерун) дедвейтом 305 тис. тонн.
Завершальна частина рейсів суецмаксів супроводжувалася відключенням ідентифікаційної системи AIS, а Oxis застосовував технологію спуфінгу (фальсифікації даних), щоб приховати свою реальну позицію. Сигнали обох російських суден відновилися на зворотному шляху, коли вони проходили Червоне море у другій половині липня.
Раніше було встановлено, що танкер Oxis використовувався у рейдовому перевантаженні іранської нафти та може бути частиною «тіньового» флоту, задіяного в постачаннях іранської нафти до Китаю. Зоною оперування судна протягом останніх років були Південна та Південно-Східна Азія. Після перекачування російських вантажів вдалося встановити частину його подальшого маршруту – відомо, що воно проходило Малаккську протоку, ключовий судноплавний шлях до Китаю. Пізніше танкер було ідентифіковано поблизу китайського порту Далянь.
Скільки підсанкційних нафтових танкерів відновили комерційні перевезення? Нині історія про використання росією підсанкційного флоту отримала продовження. І початок нового епізоду переносить увагу до Балтійського регіону.
У середині серпня завантажився та залишив російський порт Приморськ танкер-афрамакс Liberty дедвейтом 115 тис. тонн. Судно рухається південним курсом і вже пройшло Ла-Манш. За інформацією Bloomberg, його кінцевий пункт призначення – Індія.
Велика Британія запровадила санкції проти цього танкера «Совкомфлоту» 13 червня 2024 року, коли він називався NS Laguna. Минуло трохи більше двох тижнів, коли 1 липня судно дістало нову назву та змінило країну прапора – з Габону на Барбадос.
Окрім того, інший підсанкційний танкер-афрамакс Nevskiy Prospect дедвейтом 114 тис. тонн цього тижня мав прибути під завантаження до російського порту Усть-Луга, повідомило видання Bloomberg. Це судно входить до вищезгаданого переліку танкерів «Совкомфлоту», які США піддали санкціям 23 лютого 2024 року.
А це значить, що, росія поступово нарощує використання своїх танкерів, які перебувають під санкціями. Нагадаємо: ще першим відновив перевезення суецмакс SCF Primorye дедвейтом 158 тис. тонн наприкінці квітня цього року. Після нього до перевезень повернулися танкери подібного типу Belgorod і Bratsk. Тоді стало очевидно, що росія пріоритетно відновлює роботу підсанкційних суден більшого дедвейту, які вигідно використовувати на довгих маршрутах. Усі три доправляли вантажі з Чорного моря, які після прихованих рейдових операцій могли опинитися в Китаї.
Тепер менші підсанкційні танкери – афрамакси Liberty і Nevskiy Prospect – стають на маршрути з Балтійського моря. Та першим із Балтики вийшов інший підсанкційний афрамакс – Viktor Bakaev, який вирушив арктичним маршрутом до Китаю 21 липня. Як свідчить MarineTraffic, нині судно перебуває поблизу берегів Китаю в Жовтому морі та очікує розвантаження.
Отже, наразі відомо про шість підсанкційних танкерів, залучених до обслуговування російського експорту нафти. Всі вони доправляли або доправляють вантажі основного російського сорту Urals із західних російських портів в Азію. Якщо танкер Liberty дістанеться Індії, мапа їхньої активності відповідатиме основним напрямкам російського морського експорту нафти.
Зазначимо також, що три із шести підсанкційних танкерів входять до групи найактивніших «тіньових» суден-перевізників російської нафти, яку нещодавно визначили українські дослідники з KSE Institute. Belgorod, Bratsk і Liberty перебувають у списку із 45 нафтових танкерів, які доправляли російські вантажі кожного із шести кварталів у період із 1 січня 2023 року до 30 червня 2024 року. Цей факт доводить високу затребуваність частини суден «тіньового» флоту.
Коли буде реакція Заходу? Саме час нагадати про британську ініціативу системно протидіяти російському «тіньовому» флоту, яку британський прем’єр-лейборист Кір Стармер ефектно оголосив на саміті Європейського політичного співтовариства 18 липня 2024 року.
Поки США поставили на паузу подальші заходи щодо російського «тіньового» флоту через передвиборчий процес, очевидно, саме Лондон має стати флагманом цього процесу й розпочати практичну реалізацію задекларованих намірів. Ця необхідність також підсилена недавнім інцидентом, який вочевидь потребує оперативної реакції британського уряду.
Коли Стармер оголошував свій заклик (18 липня), підсанкційний танкер Liberty вже отримав нинішню назву та перейшов під прапор Барбадосу (1 липня). Пікантність у тому, що головний офіс і головний реєстратор Морського суднового реєстру Барбадосу базуються в Лондоні при Високій комісії Барбадосу, дипломатичному представництві країни у Сполученому Королівстві.
Ба більше, 1 серпня аналогічну перереєстрацію пройшли нафтові танкери Galaxy (попередня назва – Korolev Prospect) і Rigel (Primorsky Prospect), які також перебувають у санкційному списку Британії. Ця історія може демонструвати рівень уваги, який уряди насправді приділяють контролю над дотриманням санкцій, зокрема проти «тіньового» флоту.
До речі, Galaxy і Rigel також входять до числа 45 найактивніших нафтових танкерів за останні півтора року, визначених KSE Institute.
Нині під західними санкціями перебувають 49 російських «тіньових» нафтових танкерів. Щоб компенсувати нестачу потужностей, росія цього року залучила понад 70 нових «тіньових» суден. Тепер у цьому балансі варто враховувати підсанкційні судна, що відновлюють перевезення.