росія збільшила «тіньовий» флот нафтових танкерів на 74 судна у 2024 році. Ключові пункти дослідження KSE Institute
Mind Explains

росія збільшила «тіньовий» флот нафтових танкерів на 74 судна у 2024 році. Ключові пункти дослідження KSE Institute

Дослідники пропонують запровадити санкції проти найактивніших суден

росія збільшила «тіньовий» флот нафтових танкерів на 74 судна у 2024 році. Ключові пункти дослідження KSE Institute
Фото: DR

Західні санкції щодо 49 російських «тіньових» нафтових танкерів заблокували комерційну активність переважної більшості цих суден, проте росії вдалося залучити необхідну кількість нових «тіньових» танкерів, які фактично замінили тоннаж, що опинився поза грою. Подальші зусилля у протидії «тіньовому» флоту вимагають нових кроків, адже багато критично важливих суден залишаються не охопленими дією санкційних обмежень. Український KSE Institute фактично надає урядам коаліції перелік «пріоритетних цілей». Автори дослідження визначили групу найактивніших суден, санкції проти яких завдадуть найбільш відчутної шкоди російському «тіньовому» флоту й значно послаблять здатність москви експортувати нафту. Mind проаналізував дослідження та наводить найцікавіші факти й висновки з нього.

росія протягом 2024 року залучила 74 нових «тіньових» танкери до обслуговування експортних постачань сирої нафти, компенсуючи вплив західних санкцій проти «тіньового» флоту. Відповідні підрахунки містить дослідження «Ядро тіньового флоту Росії. Визначення танкерів для майбутніх санкцій», проведене українським аналітичним центром KSE Institute при Київській школі економіки.

«Ми виявили 74 нових «тіньових» танкери для перевезення сирої нафти, які не завантажували російські вантажі безпосередньо в російських портах протягом 2023 року, але здійснили принаймні одну операцію у 2024 році», – йдеться в дослідженні.

Характеристики залучених танкерів загалом відповідають основним критеріям «тіньового» флоту. Зокрема, вони побудовані більш ніж 15 років тому й не мають страхового покриття Міжнародної групи P&I. «Примітно, що багато компаній володіють або управляють лише одним судном, що типово для діяльності «тіньового» флоту», – зауважують дослідники.

Загалом російський «тіньовий» флот налічує 307 нафтових танкерів, які доправляли вантажі принаймні в одному із шести кварталів протягом усього періоду дослідження – з 1 січня 2023 року до 30 червня 2024 року.

Чи змінили санкції проти танкерів баланс потужності «тіньового» флоту?

З жовтня 2023 року до кінця червня 2024 року США запровадили санкції щодо 34 російських «тіньових» танкерів, Велика Британія – 12, а ЄС – 11. При цьому під перехресними санкціями США та ЄС перебувають 5 суден, ЄС та Великої Британії – 3. Отже, санкції однієї або декількох юрисдикцій запроваджено щодо 49 «тіньових» нафтових танкерів.

Сумарний дедвейт 49 підсанкційних нафтових танкерів становить 6,05 млн тонн. «Переважна більшість цих суден були виведені з комерційного обігу через загрозу примусових заходів проти всіх, хто взаємодіє з ними або вантажем, який вони перевозять», – йдеться в дослідженні.

Загальний дедвейт залучених цього року 74 «тіньових» танкерів становить 8,9 млн тонн. Дослідники зауважують, що лише 15 залучених суден сумарним дедвейтом 1,92 млн тонн доправляли російські вантажі в обох кварталах 2024 року. Проте 59 інших суден можуть бути використані за потреби, тобто являють собою вільні потужності.

Окрім того, група «тіньових» танкерів сумарним дедвейтом 2,91 млн тонн припинила транспортувати нафту 2024 року (хоча робили це минулого року) через причини, не пов’язані із санкціями. І вони можуть повернутися на ринок.

Отже, потужності залученого цьогоріч «тіньового» флоту (8,9 млн тонн) фактично замінили судна «неактивного» флоту (8,96 млн тонн), які або були заблоковані санкціями (6,05 млн тонн), або припинили перевезення через інші причини (2,91 млн тонн). Тобто потенційний тоннаж «тіньового» флоту нафтових танкерів залишився практично незмінним – санкції США, Великої Британії та ЄС не створили дефіциту потужностей.

Чому важливо піддати санкційним обмеженням найактивнішу частину «тіньового» флоту?

Основною метою дослідження стало виокремлення «ядра», або найбільш активних російських «тіньових» нафтових танкерів. Визначення цієї групи суден важливе в подальших зусиллях проти «тіньового» флоту – санкції проти них здатні суттєво послабити можливості росії експортувати нафту.

Ядром «тіньового» флоту дослідники визначають танкери, які стабільно доправляли вантажі – виконали (завершили) принаймні один рейс протягом кожного із шести кварталів періоду дослідження. Таких суден виявилося 45. «Це дозволяє нам зробити висновок, що ядро флоту, яке використовує рф, значно менше загальної кількості 307 [нафтових танкерів «тіньового» флоту]», – йдеться в дослідженні.

Ядро російського «тіньового» флоту нафтових танкерів

росія збільшила «тіньовий» флот нафтових танкерів на 74 судна у 2024 році. Ключові пункти дослідження KSE Institute

Ці 45 суден відіграють вирішальну роль у здатності росії обходити «цінову» стелю – на них, зокрема, припадало 28% дедвейту всіх «тіньових» нафтових танкерів, які обслуговували експорт нафти у першому півріччі 2024 року. Однак лише шість із них перебувають у санкційних списках США, ЄС та Великої Британії.

Чому санкцій проти операторів «тіньового» флоту недостатньо?

Автори дослідження окремо привертають увагу до компаній із суднового менеджменту (шип-менеджерів), які управляють танкерами, що формують ядро «тіньового» флоту. Адже історії цих компаній виявляють цікаві закономірності.

Як показовий приклад, дослідники наводять компанію Stream Ship Management Fzco з ОАЕ, яка оперує найбільшою кількістю танкерів, що формують ядро – 28 з 45. Ці судна вона отримала від іншого еміратського шип-менеджера – Oil Tankers SCF Management Fzco, якій раніше передав їх російський державний судновласник «Совкомфлот». Нині «Совкомфлот» і Oil Tankers SCF Management Fzco перебувають під санкціями США, Великої Британії та інших країн коаліції, проте судна продовжують транспортувати російську нафту під управлінням іншого шип-менеджера.

«Це свідчить про те, що переліку шип-менеджерів недостатньо для розв'язання проблеми «тіньового» флоту, оскільки судна можуть дуже швидко переходити від одного суб'єкта до іншого. Компанія Stream Ship Management інвестує значні кошти в «тіньовий» флот: нині вона оперує 37 нафтовими танкерами (й одним танкером для перевезення нафтопродуктів), із яких 28 були визначені як частина ядра», – зазначають дослідники.

Схожу історію репрезентує інша еміратська компанія Alqutb Alshamali Marine Services, що управляє шістьма нафтовими танкерами, з яких два – входять до ядра. «Ця компанія вийшла на ринок відносно недавно, зареєструвавши свої перші судна лише в листопаді 2023 року, і являє собою ще один випадок передачі танкерів від підсанкційного суб'єкта новому менеджеру. П'ять із шести танкерів Alqutb раніше експлуатувалися компанією Radiating World Shipping Services з ОАЕ, яка потрапила під санкції Великої Британії у грудні 2023 року», – зазначають дослідники.

До речі, інші оператори танкерів, що формують ядро, представляють Китай, росію, Туреччину, Азербайджан, Маршаллові та Сейшельські острови.

Отже, щоб завдати ефективного удару російському «тіньовому» флоту й посилити тиск на можливості росії фінансувати війну проти України, автори дослідження закликають уряди країн коаліції запровадити санкції щодо 39 нафтових танкерів, що були визначені як частина ядра «тіньового» флоту, але наразі не перебувають під санкціями. «Вилучення цих суден із комерційного обігу спричинить значні збитки росії», – резюмували дослідники.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло