Нещодавно було оголошено перелік номінантів 7-ї Національної премії кінокритиків «Кіноколо», а переможці будуть відомі у день відкриття фестивалю «Київський тиждень критики» – 17 жовтня.
«Кіноколо» – це щорічна премія від кінокритиків України, яка визначає досягнення українського кінематографа та діячів кіноіндустрії за останній рік. Але не обов’язково, щоб фільм був у прокаті чи мав національну фестивальну прем’єру, тому часто на період оголошення номінантів і нагородження відібрані стрічки має змогу подивитись обмежене коло людей, переважно кінокритики.
Цей підхід кардинально відрізняється від «Золотої дзиґи», номінанти якої, як правило, мали повноцінний кінопрокат в Україні.
Але, повертаючись до «Кінокола», хочемо розказати про деяких номінантів цьогорічної премії, які, на наш погляд, варті як глядацької уваги, так і нагород кінокритиків.
Докладніше – у добірці Mind.
Навколовоєнна драма «Сірі Бджоли»
Цю картину зрежисував Дмитро Мойсеєв за однойменним романом Андрія Куркова. Стрічка вже отримала певну фестивальну славу – світова прем’єра відбулася на почесному фестивалі класу А в Роттердамі, а вже цьогоріч на Одеському кінофестивалі фільм одержав головну премію – «Золотого Дюка».
Стрічка претендує на 4 нагороди «Кінокола»: кращі ігровий повнометражний фільм, режисер, сценарій та актор (номінуються обидва: Віктор Жданов та Володимир Ямненко).
Події фільму розгортаються в селі «сірої зони» на Донеччині у 2015 році. У постраждалому від війни населеному пункті залишилися жити всього два немолодих чоловіки – проукраїнський пасічник, втілений Віктором Ждановим, та його сусід – нероба й ледар (Володимир Ямненко). Щось їх тримає тут – у безлюдному селі, без рідні та близьких, без світла та під постійними прильотами. До того ж їм у їхній «сірій зоні» доводиться мати справу як з нашими, так і з ворогами, як із живими, так і з мертвими, а насамперед – з собою, якого так багато, коли ти безкрайньо самотній.
Серед так званого артмейнстримного сегменту українського кіно «Сірі бджоли» є однією з найцікавіших стрічок останніх років, яка цілком може претендувати на кожну номінацію, а то й на значно більше, бо:
У стінах не надто облаштованої хмельницької квартири живе звичайнісінька родина Найдюків: безробітний стереотипний батько, вічно заклопотана мама, бикуватий синок і дещо закомплексована донька.
Одного разу їм випала можливість взяти участь у програмі з євроінтеграції під назвою «Уроки толерантності». Згідно з умовами програми, родина має тимчасово прихистити в себе гея та під його керівництвом пройти програму, щоб стати хоч трошки більш європейцями, а точніше – менше «совком».
Ця стрічка має 4 номінації «Кінокола»: за кращий фільм, сценарій, чоловічу (Олександр Ярема) та жіночу роль (Олена Узлюк).
А якби були номінації на ролі другого плану, то безальтернативно фільм мав би ще дві – гра акторів разом ыз непересічним сценарієм є сильними сторонами фільму Аркадія Непиталюка.
До речі, це єдина картина з номінаціями «Кінокола», яка також була представлена на цьогорічній «Золотій дзизі», де з восьми номінацій не перемогла в жодній.
Це кіно міг побачити кожен охочий, адже був і кінотеатральний прокат, і реліз на онлайн-платформах. Проте не дарма ця стрічка претендує на єдині у країні кінонагороди (як кіноакадеміків, так і кінокритиків), адже:
Іронічна драмеді «Редакція»
Кінокритики номінували стрічку на 4 нагороди: кращий фільм, режисер, сценарій та жіноча роль (Жанна Озірна).
Є певні сподівання на те, що глядач також помітить і відзначить цю непересічну, важливу, мультижанрову та мультиідейну кінокартину.
Події фільму переносять нас у другу половину 2021 року на Херсонщину. Молодий фотограф краєзнавчого музею Юра шукає у місцевих лісах бабака, а натрапляє на підпалювачів лісів. Цей матеріал непотрібний, а можливо, і шкідливий його роботодавцю, однак хлопця не зупинити – спочатку він іде з фотодоказами екологічних злочинів до традиційної, напівживої районної газети «Степова правда», а врешті влаштовується працювати до модного сучасного видання «Пектораль».
Останні розуміють, яку інформацію для кого та як подавати, знаються на відтінках правди, псевдоправди та брехні й відповідно працюють на місцеву владу, у якої на носі вибори. А за пів року почнеться війна...
За синопсисом «Редакцію» можна спочатку сприйняти як міцний фестивальний фільм не на широку аудиторію. Однак при грамотному та якісному донесенні інформації, стрічка може стати картиною для досить широкої аудиторії з різними смаками й очікуваннями, тому що: