За інформацією глави Центру політичної інформації Олексія Мухіна, керівництво «Транснєфті» було попереджено про підвищений вміст хлорорганіки в нафті «задовго до того, як все ще відбулось». Про це він заявив в інтерв’ю «Коммєрсант FM».
«Ще 2 квітня було встановлено те, що нафта містить підвищену хлорорганіку, були відповідні показники, і тут низка компаній почали бити на сполох, запропонувавши «Транснєфті» вчасно вирішити цю проблему», – наголосив він.
Проте скандал із російською «брудною нафтою» розгорівся 19 квітня, коли різке погіршення якості сировини помітила білоруська сторона.
За словами Мухіна, попри попередження «Транснєфть» перенаправила цю нафту в трубопровід «Дружба» через свою конкретну «дочку» – «Транснєфть-Пріволга». У результаті ми отримали те, що отримали».
«Можливо, керівництво «Транснєфті» було не в курсі, яким чином «брудна» нафта потрапила в «Дружбу» через їхнє дочірнє підприємство, – продовжив експерт. – Але тоді виникає питання про його профпридатність. Після повідомлення від російських НПЗ «Транснєфть» зобов'язана була ще ретельніше перевіряти базові показники якості сировини на кожному вузлі прийому».
Мухін також розповів, що з 25 квітня РФ щодня втрачає по $80 млн.
«Фінансові втрати тут посилюються ще й іміджевими, бо вся ця ситуація дуже добре лягла на те, що Росія завжди заявляла, що вона – надійний постачальник, а в результаті вийшло, що ні. Це серйозна шкода не тільки комерційна, але ще й іміджева», – додав він.
Нагадаємо: після виявлення забрудненої нафти транзит в Європу було зупинено.
Міненерго Росії підтвердило факт забруднення російської нафти діхлоретаном – токсичною речовиною з сильними корозійними властивостями, що використовуються як розчинник жирів і парафінів. РФ свою провину визнала й погодилася компенсувати шкоду, але тільки тим, хто «доведе реальні збитки» від брудної нафти.
Експерти підрахували, що експорт російської нафти Urals у Польщу і Німеччину може вийти на докризовий рівень у липні 2019 року.
3 червня стало відомо, що прийом нафти, що надходить нафтопроводом «Дружба», на приймально-здавальному пункті (ПСП) Будковіце (Словаччина) і Фенешлітке (Угорщина) увійшов в штатний режим.
На відміну від інших країн-транзитерів, Польща не пристала на пропозицію Росії спочатку відновити подачу кондиційної нафти, а потім вирішувати питання компенсацій за завдані збитки. Північна гілка російського експортного нафтопроводу залишається паралізованою з 24 квітня.
Днями про вимоги компенсувати збитки через брудну нафту оголосила і французька нафтовидобувна компанія Total.