Як соціально відповідальні українські компанії підтримують своїх співробітників, які мають родини, дізнавалися експерти Центру «Розвиток КСВ». Опитування та рейтинг компаній, дружніх до родин, вперше в Україні проведено Центром «Розвиток КСВ» на замовлення Фонду ООН у галузі народонаселення (UNFPA Україна) в рамках проєкту «Трамплін до рівності: Проєкт зі зміни соціальних норм та викорінення гендерних стереотипів задля сталого розвитку та добробуту жінок та чоловіків в Україні», що реалізується за фінансової підтримки Швеції. 50 компаній з 16 галузей економіки продемонстрували свої політики й практики підтримки працівників, які мають родини. Здебільшого це виявились великі компанії з кількістю працюючих понад 250 осіб. Лідерами рейтингу стали: StarLightMedia – у номінації «Великий бізнес» (понад 250 працівників), Польфарма ЮА – у номінації «Середній бізнес» (від 50 до 250 працівників), Nota Group – у номінації «Малий бізнес» (від 10 до 50 працівників).
Найбільш поширеними практиками соціальної підтримки працівників, які мають родини в компаніях-учасницях Рейтингу є: проведення спільних спортивних, культурних, освітніх заходів для працівників та їхніх родин (96% компаній); програми медичного страхування працівника та членів родини (90% компаній); надання допомоги при переїзді (relocation assistance) – 84% компанії. Серед форм допомоги при переїзді найчастіше надається: повна або часткова компенсація витрат на оренду житла; відшкодування транспортних витрат на перевезення майна; консультація і допомога у пошуку школи, дитячого садочку; юридична підтримка в оформленні документів; одноразові виплати для підтримки переїзду та декілька днів оплачуваної відпустки для переїзду.
Деякі компанії також надають допомогу у працевлаштуванні дружини/чоловіка, підтримують працівників у процесі інтеграції на новому місці (одна з компаній забезпечує навіть коуча/психолога для адаптації на новій локації); знайомство дітей працівників з компанією проводиться у 82% компаній. Здебільшого для дітей організовують свята (день захисту дітей, новорічні і різдвяні свята тощо) День відкритих дверей, в рамках якого не тільки вітають дітей, а і знайомлять з офісом компанії і робочими місцями батьків. Деякі компанії проводять конкурси дитячого малюнку «Місце, де працюють мої батьки», віртуальні тури, корпоративні спортивні змагання, участь в яких можуть взяти й діти.
Так, компанія ELEKS проводить Kids month (зустрічі з дітьми та батьками з різних тематик); KPMG – Kids Day. В офісах компанії Тева Україна та Ашан Рітейл Україна проводять Family Day з різноманітними активностями; Данон Україна організовує екскурсії для дітей та родин на завод (до пандемії), «День самоуправління в Данон» та різноманітні активності на відкритому повітрі (в умовах карантину); Київстар залучає дітей працівників до профорієнтаційних курсів, які вони проводять для дітей старшого шкільного віку, Vodafone Україна залучає дітей до зйомок корпоративного серіалу для співробітників; система компаній Кока-Кола в Україні щороку проводять «День сім’ї Кока Кола» (до пандемії проводився у форматі сімейного пікніка зі змаганнями та розвагами для дітей і дорослих), в рамках якого проводяться екскурсії виробництвом; ЕРАМ Україна реалізує програму еKids, де діти знайомляться з основами програмування (до пандемії заняття відбувалися на території компанії), StarLightMedia – проект StarLight.Next.
Практично всі учасники Рейтингу відзначили, що до пандемії COVID-19 ці свята й екскурсії для дітей були постійними, а зараз більшість з них переходить у онлайн формат.
Програми для гармонійного (поступового) повернення співробітниць з декрету впроваджує 76% компаній. Це програми наставництва або менторства (наприклад, Програму менторства має ІТ Інтегратор) або політики скороченого робочого дня для працівниць, які повертаються з декрету. Наприклад, Лореаль Україна реалізує програму slow start для жінок, які повертаються з декретної відпустки. Програма передбачає можливість працювати протягом 2 перших місяців після декрету за більш гнучким графіком, який працівниця погоджує зі своїм керівництвом.
64% компаній проводить різноманітні заходи за участі лікарів, дієтологів, психологів тощо для працівників, які мають дітей. Здебільшого, це онлайн зустрічі, робота з психологом або коучем. Менш поширеною практикою для українських компаній є створення дитячих кімнат в офісі компанії (про їх існування зазначили 24% компаній, які беруть участь у Рейтингу). Дитячі кімнати в офісах мають компанії Intellias, ВФ Україна (Vodafone Україна), МЕТРО Кеш енд Кері Україна, StarLightMedia та інші компанії. 32% компаній пропонують «родинні абонементи» у спортклуби, басейни та інш. Зазначається, що про існування корпоративного дитячого садка (власного або за угодою із закладом дошкільної освіти громади, іншої компанії) повідомила тільки DataArt.