Україна впевнено рухається у напрямку cashless-економіки. Вже біля 40% обсягу транзакцій відбуваються у безготівковій формі. Щотижня стрічки новин рясніють звітами про нові досягнення у розвитку сучасних платіжних технологій. Безготівкова оплата майже усюди – цим зараз нікого не здивуєш.
З іншого боку – використання електронних банківських сервісів для 60% українців починається і завершується біля банкомату. Новини про досягнення FinTech абсолютно не хвилюють більшість наших співгромадян – це для них інформація з «паралельної реальності». Невже усі новини про бурхливий розвиток сучасних технологій у фінансовому секторі – це лише мрії? Відповісти на це запитання Mind попросив Антона Тютюна, заступника голови правління Ощадбанку.
Мікроплатежі входять у все нові сфери життя українців. Безготівкові розрахунки дісталися дрібних невеличких мікроплатежів. Оплата карткою прийшла на транспорт. І це не тільки паркування авто, Uber, проїзд у київському метро та швидкісному трамваї, але й автобус у Мукачеве та навіть маршрутка у Тернополі. Зручно із банківською карткою відвідувати події: «Зимову країну на ВДНГ» та Ulichnaya eda. Або із дітьми і онуками – київський зоопарк.
Попри досі невеликі абсолютні цифри використання українцями безготівкових технологій, є хороша динаміка розповсюдження цих сервісів.
Так, нещодавно увесь світ облетіли кадри відкриття супермаркету Amazon, де немає продавців. Можливо, хтось здивується, але щось подібне давно існує в Україні. Ощадбанк встановив зони самообслуговування у супермаркетах «Велика кишеня» – розрахуватися у них покупець може самостійно, скануючи товари та сплачуючи за них банківською карткою. Але не в цих «модних фішках» причина майбутнього бурхливого розвитку електронного бізнесу.
Відбувається поступова монетизація пільг. Одна з головних реформ соціальної сфери України, яка на часі – монетизація пільг. Зробити це якісно неможливо без застосування карткових технологій. Йдеться про розвиток «карт містян», які вже функціонують у багатьох українських містах у якості «електронного гаманця пільг». Дещо в цьому сенсі вже зроблено. Але найбільш грандіозні проекти – ще попереду. Це надасть величезного поштовху діджиталізації в Україні.
Банки розвивають мережу зон самообслуговування. Є ще один аргумент – досить прагматичний. Собівартість традиційного банківського обслуговування «через касу» є дуже дорогою. І банки не можуть надавати ці послуги безкоштовно або за символічну плату. Тому фінустанови активно розвивають мережу зон самообслуговування. І серед найважливіших KPI – саме процес конвертації клієнтів, що платять через касу, у «хакерів», які сплачують все електронними каналами. Очевидно, що рівень проникнення cashless в українське суспільство й надалі зростатиме.
Більше аргументів – у виступі автора цього матеріалу на форумі «Майбутнє банківської системи. Технології та інновації». Буде цікаво.