Співзасновник Astound Commerce: «Найближчими роками хочемо залучити близько 3000 IT-фахівців»
Ілля Виноградський – про жорстку конкуренцію за таланти, поглинання активів та оцінку «Дія City»

Наприкінці 90-х три українці – Ілля Виноградський, Роман Мартиненко та Ігор Горін – знайомляться в Сан-Франциско і незабаром запускають у США бізнес у сфері електронної комерції. За останні 20 років стартап плавно трансформувався у великого світового IT-гравця зі створення цифрових рішень для бізнесу.
Зараз у Astound Commerce інжинірингові центри – в Україні (Києві, Чернігові, Вінниці, Ужгороді, Луцьку), Колумбії (Медельїні), Словаччині (Кошицях), Болгарії (Варні), Індії (Ахмедабаді), Туреччині (Ізмірі). Офіси підтримки клієнтів розташовані в США (Сан-Франциско, Нью-Йорку), Канаді (Торонто), Великобританії (Лондоні), Італії (Мілані), Іспанії (Мадриді), Німеччині (Оснабрюці), ОАЕ (Дубаю). Серед клієнтів імениті ритейлери – L'Oréal, Under Armour, El Palacio De Hierro, Jimmy Choo, Lacoste, Versace тощо.
Команда компанії налічує близько 1300 експертів, з них понад 850 фахівців працюють в українських центрах розробки. Astound Commerce входить до тридцятки найбільших IT-компаній нашої країни. За даними Youcontrol, за 2020 рік виручка вітчизняного підрозділу зросла на 17% – до 866,731 млн грн. Чистий прибуток склав 68,649 млн грн.
Чому засновники компанії нещодавно ризикнули попрощатися з контрольним пакетом акцій? Які активи вони шукають для покупки і чи готові інвестувати в українські стартапи? Чому вітчизняну IT-індустрію незабаром перетрусить? Про це та багато іншого в інтерв'ю Mind розповів співвласник, COO/CIO, член правління Astound Commerce Ілля Виноградський.
– Ви стартували в США у «вдалий» час: 1 квітня 2000 року – невдовзі після обвалу доткомів. Потім пережили ще кілька світових криз. Могли б зараз згадати найважливіші рішення, які допомагали триматися на плаву?
– З одного боку, кожна криза була унікальною. З іншого – рішення всіх проблем ґрунтується на базових цінностях компанії. Тому перш за все ключові кроки були спрямовані на захист команди. Наші люди – найважливіше в компанії. Навіть важливіше, аніж наші клієнти.
Під час останньої кризи, яку спричинила пандемія, перше, що ми зробили, – урізали всі менш важливі витрати, щоб захистити нашу команду. Фокус був на підтримці стабільної фінансової бази, щоб компанія протрималася на час зменшення бізнесу і скорочення замовлень від клієнтів. Пишаюся тим, що не звільнили жодної людини.
У попередніх кризах фокус теж був на команді. Ми знали, що кризи пройдуть, а досвід, знання, корпоративний дух нас підтримуватимуть, тягнутимуть вперед.
А під час dot-com bubble нам пощастило. Насправді криза – чудовий час для старту бізнесу. Коли йдуть великі зміни на ринку, їх можна вдало використати. Тоді почали «здуватися» e-commerce-платформи, які підтримували інтернет-магазини. Їхні власники говорили своїм клієнтам: «Через два місяці ми закриваємося, ви втратите свій сайт». Ми скористалися цією можливістю й залучили досить велику кількість клієнтів.
– Багато IТ-компаній спеціалізується в різних нішах: фінтех, automotive, агро, розваги, телеком тощо. А ви протягом 20 років концентруєтеся лише на е-commerce. Чому?
– Ми – засновники компанії – закохалися в e-commerce. (Сміється.) Це дуже динамічна ніша, яка почала розвиватися з середини 90-х років. Згодом індустрія зростала, додавалися нові вимоги, підходи. Якщо на початку e-commerce був тільки невеликою частиною бізнесу наших клієнтів, то зараз став таким, що домінує. Тепер e-commerce поступово трансформується в digital commerce. Це більш широка ніша – цикл підходів, систем, маркетингу, бізнес-процесів для того, щоб бренди могли ефективно працювати зі своїми клієнтами в кожній точці дотику: на вебсайті, у кол-центрі, через застосунки, у місцях доставки. Багатоканальність базується на дуже розвиненій стратегії та технологічній інфраструктурі.
Фокус на e-commerce допоміг нам набути широкого досвіду й експертизи в індустрії та позиціонувати себе як глобальних фахівців, замість того щоб розпорошуватися на багато напрямів.
– Концентрація на одній ніші – це ризики. Особливо під час криз.
– І так і ні. (Сміється.) Відповідно до економічної теорії ризиковано все тримати в одному кошику. Але цей кошик із кожним роком ставав все більше і більше. Зараз у США 20% ритейл-покупок йдуть через e-commerce. Це й багато й мало. Потенціал для подальшого розвитку компанії дуже великий. У нас є впевненість, що цей тренд продовжуватиметься. Особливо у зв'язку з тим, що трапилося під час пандемії.
– Вона стала серйозним стимулом для зростання е-commerce?
– Імовірно, не стала, а прискорила тренди, за якими ми спостерігали. Електронна комерція протягом 20 років зростала в США та на інших ринках на 15–20% на рік. Дуже мало індустрій, де щорічно спостерігається таке стабільне зростання.
– А за останній рік?
– За останні шість-дев'ять місяців потреба у використанні рішень для e-commerce збільшилася в три-чотири рази. Якби не було пандемії, ми б отримали таке зростання приблизно за 10 років.

Зараз у ритейлі величезна конкуренція між брендами. Деякі наші клієнти безпосередньо конкурують один з одним. Їм потрібні інновації, щоб налагодити найбільш безшовний досвід для користувача, зустріти покупця там, де він хоче, утримувати його тощо.
– Які інновації драйвлять продажі?
– Думаю, протягом найближчих декількох років активно розвиватиметься AR. Уже є чимало компаній, які експериментують із рішеннями доповненої реальності. Наприклад, покупець обирає настільну лампу та хоче дізнатися, як вона виглядатиме на його столі. Через AR-застосунок це можна зробити.
Ще одна затребувана ніша, яку ми розробляємо, – кастомізація продукту. Скажімо, покупець хоче придбати сумку або рукавичку для гри в гольф з ініціалами та попередньо подивитися, як його замовлення виглядатиме. Подібні фішки дуже перспективні для утримання кінцевих споживачів. За даними нашого дослідження, споживачі, які замовляють кастомні продукти, конвертуються на 30% краще.
– Таких покупців, мабуть, поки що небагато.
– Так. Але з погляду на розвиток інновацій – це те, куди бренди рухатимуться, щоб диференціювати себе, залучити покупців, які хочуть чогось нового, нестандартного.
– Ваша команда реалізувала понад тисячу проєктів для замовників по всьому світу. Серед них є українські ритейлери?
– На жаль, немає. Ми не раз намагалися працювати з українськими компаніями. Робили пропозиції. Останній раз – кілька років тому. Думаю, пазл не складався з кількох причин.

По-перше, український e-commerce тоді був не такий розвинений, як у США та Західній Європі. Місцеві компанії не бачили потреби робити вкладення, щоб створити e-commerce-інфраструктуру на вищому світовому рівні. По-друге, ми спеціалізуємося на складних рішеннях, які вимагають не малих інвестицій. Працюємо з великими платформами Salesforce Commerce Cloud, SAP, Adobe Experience Cloud тощо, робимо їх імплементацію, кастомізацію.
– У яких регіонах у вас найбільше клієнтів?
– Близько 50% – у Північній Америці (США, Канаді). Є клієнти в Мексиці. І близько 50% – у Європі (Німеччині, Швейцарії, Італії, Франції, Великобританії, Ірландії). Також є кілька замовників в ОАЕ.
Про битву за таланти
– Напевно під час пандемії багато IТ-компаній оцінили потенціал е-commerce і кинулися в цю нішу. Наскільки зросла конкуренція за інженерів? Як залучаєте та утримуєте фахівців?
– Конкуренція різко злетіла. І не тільки за розробників у сфері е-commerce, але й за всіх IТ-фахівців. Усі 15 років, які працюємо в Україні, при наймі спеціалістів не розраховуємо, що вони вже мають експертизу в е-commerce. Набираємо інженерів із базовими знаннями, навичками і навчаємо. Так історично склалося, що в певний час ми були попереду індустрії. Тобто на ринку просто не було таких фахівців.
Згодом в Україні з'явилося багато компаній, які намагаються скористатися бумом в е-commerce і переманювати в нас фахівців. Як уже говорив, люди для нас – найважливіше. Активно боремося, щоб вони не йшли. У нас кілька програм з утримання та залучення нових спеціалістів.
Так, неможливо всіх утримати. Коли компанія дуже динамічно зростає, ми розуміємо, що нові люди активно приєднуватимуться до команди, а інші – шукатимуть нових викликів і можливостей.
– Наскільки збільшилася кількість фахівців, які йдуть?
– Якщо раніше – у звичайні часи – таких спеціалістів було близько 10% на рік, то зараз близько 15%. Стрибок не маленький, з одного боку. А з іншого – у нас значно нижче відсоток відтоку, ніж у багатьох інших компаній, де по 25–30% на рік.
– Чому нижче?
– Думаю, найважливіше досягнення полягає в тому, що за ці роки ми створили в компанії дружню атмосферу, де кожен почуває себе комфортно.

З командою на літньому корпоративі 2019
Наші фахівці відчувають себе в компанії захищеними. Багатьом це важливіше за ті обіцянки, які їм дають при переманюванні.
– Чим зараз заманюють?
– Переважно грошима.
– За даними останнього рейтингу Dou, в Україні Astound Commerce посідає 29-те місце за кількістю IТ-фахівців. До пандемії компанія утримувала 23–25 позиції. Багато ваших колег 2020 року залучили сотні й навіть тисячі нових співробітників. Що у вас пішло не так?
– По-перше, на початку пандемії, коли був спад у бізнесі, ми зупинили найм. Приблизно пів року практично не залучали нових спеціалістів. Активний найм відновили наприкінці минулого року. І не лише в Україні. Очікую, що в наступному рейтингу Dou як мінімум повернемо свої позиції. (Сміється.)
По-друге, у нас дуже висока планка з відбору людей. Деякі наші колеги по ринку – великі аутсорсери – так швидко зростають просто тому, що набирають усіх підряд. В свою чергу ми досить обережно відбираємо фахівців за технічними, софт-скілами, базовими цінностями. Шукаємо близьких за духом людей. Іноді це навіть важливіше, ніж технічні навички.
– Скільки зараз у вас вакансій?
– Понад 200 глобально, з них близько 100 – в Україні.
– Кого зараз найскладніше знаходити?
– Немає однозначної відповіді на це запитання. Є певні скілсети, які нам потрібні у великих кількостях, наприклад, back-end розробники та QA-інженери. Цей запит важко виконати з кількісного погляду. Також у нас є потреба у більш нішевих скілах, потрібно знайти «точкових» людей.
Тому вже давно почали організовувати спеціалізовані програми – буткемпи. По суті, шукаємо людей із базовими скілами та пропонуємо їм підготовку в певних напрямах – веб-, фронтенд-розробки, тестування. Раніше проводили офлайн-заняття в наших офісах. Останні пів року перейшли в онлайн.
– Воно користується попитом?
– Чималим. Часто заявки на навчання подають понад 500 кандидатів. Ми збираємо класи по 15–20 осіб. Люди знають, що ми даємо дуже якісну підготовку. І навіть якщо не запросимо когось приєднатися до команди після завершення програми, то учасник може отримати IT-освіту й використовувати її для просування в кар'єрі. Зазвичай офер робимо 50–60% студентів.
– Ви перевели в онлайн тільки навчання чи почали наймати фахівців, які не живуть у містах, де розташовані ваші офіси? Тобто чи може, скажімо, житель Тернополя отримати офер від київського офісу та працювати віддалено?
– Так, такі фахівці вже є. Шукаємо кандидатів по всій країні. До того ж під час пандемії наші люди роз'їхалися по всій Україні і стали працювати віддалено.
– За межами країни шукаєте? Наприклад, у Білорусі?
– Ми фокусуємося на пошуку в країнах, де в нас є зареєстровані компанії. Тобто там, де ми можемо офіційно платити людям.
– Здивував ваш вибір Колумбії. Вона асоціюється не з великою кількістю IT-фахівців, а з наркотрафіком.
– Це нормально. (Сміється.) Перше, що мені говорили: «Будь обережний, коли поїдеш у Колумбію». Хоча там вже 15 років все спокійно.
Близько шести років тому ми задумалися, що потрібно підтримувати зростання компанії і створити ще один центр розробки. На той час у нас було кілька офісів в Україні, Словаччині та Болгарії. Вирішили сфокусуватися на Південній Америці, щоб було зручно працювати з північноамериканськими клієнтами. Я почав досліджувати країни, у яких можна було б відкрити офіс. Відразу відкинув великі регіони – Мексику, Бразилію та Аргентину, тому що там вже висока конкуренція за таланти, багато IT-компаній. Хотів знайти країну, у якій ми могли б довгостроково утримувати співробітників. Також відкинув маленькі країни: Парагвай, Уругвай, Коста-Ріку, Панаму.
Сфокусувався на трьох країнах: Колумбії, Перу й Чилі. Через свої зв'язки почав зондувати ґрунт і з'ясовувати, які умови в цих країнах. Мені порадили звернути увагу на Медельїн у Колумбії. Це друге за розміром місто в країні. Мене познайомили зі співробітниками місцевої держорганізації, яка допомагає корпораціям виходити на ринок Колумбії.

Команда колумбійського офісу
Ми кілька разів спілкувалися скайпом, потім разом з юристом злітали до Колумбії, провели серію зустрічей. Мені сподобалося місто, інфраструктура, кроки місцевого уряду із залучення IT. У підсумку ми вирішили відкрити офіс в Медельїні. Зараз у нас там понад 70 фахівців, плануємо активно розвивати цю локацію.
В Індії пішли за тією самою стратегією: зайшли не в найбільше місто, де переважно зосереджуються IT-компаній, а вибрали Ахмедабад. Він розташований на північному заході Індії, там мешкає 5 млн людей.

Команда індійського офісу
Наша мета така сама: залучати, навчати й утримувати людей.
А в Туреччині вирішили відкрити центр розробки, бо вона розташована поряд з Україною. Нам зручно розвивати цю локацію звідси. Україна – наш глобальний центр знань і досвіду.
Про угоди
– У лютому 2021-го Astound Commerce придбала американське маркетингове агентство Marketforce. Вже розкриваєте суму угоди?
– Ні.
– Яка мета покупки? Чи не дешевше найняти команду маркетологів?
– Ми зіставили витрати на залучення та навчання людей з opportunity cost. Якщо б швидко не залучили ці маркетингові скіли, то могли б втратити клієнтів. Ця покупка була зроблена, щоб прискорити наші можливості надавати такого типу послуги. Маркетинг зараз дуже тісно пов'язаний із технічними послугами. Багато хто з наших великих клієнтів хоче працювати з компаніями, які мають різнобічну експертизу: здатні надавати консалтинг, допомагати залучати користувачів, розкручувати продажі. Ця покупка допомогла нам виділитися на тлі наших конкурентів.
Marketforce уже влилася в структуру Astound Commerce. Хоча поки агентство працює під власним брендом. Але незабаром все зміниться.
– Це ваше перше поглинання?
– 2018 року ми купили американське агентство Fluid. Воно спеціалізувалося на дизайні та user experience. Інтеграція вже давно закінчилася. Мета угоди була такою самою.

Вартість теж не розкриваємо. (Сміється.) На ринку жорстка конкуренція. Обережно ділимося фінансовою інформацією.
– Про умови залучення інвестицій можете розповісти? 2019 року вас профінансував Salesforce Ventures Fund, а недавно – каліфорнійська компанія RLH Equity Partners спільно з Salesforce Ventures.
– У 2019-му Salesforce вклав у нас невелику суму. Це була символічна інвестиція, щоб наголосити, що в нас серйозні, міцні відносини, що ми – важливий партнер Salesforce.
А RLH викупила контрольний пакет. Її представники увійшли до ради директорів. Це довгострокове партнерство.
– Чи не важко було засновникам розстатися з контрольним пакетом?
– Дуже важко. Це був серйозний крок. Ми зробили його, тому що в нас були і є амбіції. Хочемо істотно збільшити розміри компанії. У якийсь момент усвідомили, що без додаткових інвестицій не зможемо зростати так швидко, як зростали раніше. Десять років тому в нас була команда зі 100 людей, а зараз – 1300. У найближчі чотири роки хочемо залучити ще близько 3000 фахівців.
– На що ще підуть інвестиції RLH?
– На зростання наявної інфраструктури. Ми розширюємо офіси. Хочемо запрошувати наших спеціалістів назад в офлайн.

Київський офіс компанії
Також фінансування буде направлено на покупку інших компаній. Хочемо розширювати типи послуг і просуватися в країни, де ми зможемо відкривати нові центри розробки та офіси для залучення клієнтів.
– Чи придивляєтеся до українських активів?
– В Україні потенційно могли б зацікавити сильні IT-команди. Але поки ефективніше вкладати в рекрутинг. За останні три місяці подвоїли нашу команду із залучення талантів, користуємося власними можливостями для розширення.
Коли ухвалюємо рішення про покупку, враховуємо кілька чинників. Перший: географічне положення. Другий: скіли команди – як ті, які в нас вже є, так і нові. Хотілося б, щоб всі ці «зірки» збіглися.
– Тобто продуктові стартапи вас не цікавлять?
– Продуктові компанії вимагають зовсім інших підходів, типів фінансування. Наш фокус – на сервісі. Не хочемо розпорошуватися на те, у чому в нас немає серйозної експертизи.
– У які нові країни думаєте виходити?
– У нас немає офісу в Австралії. Цей регіон нам цікавий для подальшого розвитку. Також перспективним є відкриття ще одного офісу в Південній Америці. Так, є Колумбія. Але прийшов час розширюватися в інших країнах цього регіону. Там є потенційні клієнти і технічні команди зі знаннями та навичками.
– Маєте намір ще залучати інвестиції або хочете зростати завдяки «органіці»?
– Все залежить від того, які будуть можливості на ринку. Якщо знайдемо великий класний актив – будемо залучати інвестиції для його придбання. Для покупки невеликих компаній, думаю, вистачить власних коштів.
Про податковий та правовий режим «Дія City»
– Як оцінюєте ідею запуску спецрежиму для IТ-ринку?
– Ми стежимо за розвитком подій навколо відповідного пакета законопроєктів. Розуміємо, що поки не все ідеально. На людей очікують серйозні зміни. Не кожен їх сприймає позитивно. Всю українську IT-індустрію перетрусить.

Думаю, що для великих гравців «Дія City» – позитивна ініціатива. Їм важливо розуміти правила гри. Поки ми працюємо за підходами, які розвивалися в Україні протягом багатьох років. В інших країнах такої ситуації немає: все дуже чітко, прозоро та зрозуміло. Тому отримати стабільні довгострокові правила гри, на базі яких можна будувати бізнес, дуже корисно для компаній.
З приводу ймовірного зростання податків. Якщо вони поступово збільшуватимуться, це може призвести до певного негативного ефекту. IT-фахівці стурбовані. Одні компанії покриватимуть податки за них, інші – ні. Але незалежно від того, як кожна компанія реагуватиме на податок на доходи фізосіб, зростання вплине на total cost. Зарплати в будь-якому разі підвищуватимуться. Вони і так дуже активно зростають у зв'язку з дефіцитом інженерів.
Це плюс і мінус для України. Всі ці роки індустрія зростала в Україні, тому що зарплати були нижче, ніж у Західній Європі та США. Ця різниця зараз зменшується. У майбутньому може настати час, коли різниця стане менш значною. А отже, менше компаній захочуть заходити в Україну. Вони можуть віддати перевагу найму розробників у найближчих до себе країнах.
Хоча не думаю, що цей чинник надто негативно вплине на ринок України в довгостроковій перспективі. У нас велика концентрація досвідчених та якісних фахівців. Сюди компанії приходять не лише за більш низькими зарплатами, а й за експертизою.
– Ініціатори «Дія City» кажуть, що зарубіжні клієнти з побоюванням ставляться до наявної моделі оподаткування в IТ. Це так? Іноземні замовники знають, що таке ФОП?
– Не думаю. (Сміється.) При підписанні контрактів вони зазвичай запитують, чи є у нас сабконтрактори. Відповідаємо позитивно. У нас жодного разу не було проблем, пов'язаних із цим питанням.
– Astound Commerce вступатиме в «Дія City»?
– Коли остаточно фіналізуються законопроєкти, докладно їх вивчимо. Нам, як корпорації, важливо мати чіткі правила.
Матеріал рубрики «Точка зору» є відображенням особистої думки автора й може не збігатися з точкою зору редакції Mind. Він не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Ініціатива публікації, як правило, надходить з боку автора.
Редакція не несе відповідальності за достовірність і тлумачення наведеної інформації та виконує винятково роль носія. Матеріали в рубриці «Точка зору» можуть бути опубліковані як на комерційній, так і на безоплатній основі.
Основна вимога – суспільна значущість теми та відкрита публічна позиція автора.