Україна з 2014 року отримала 3,3 млрд євро інвестицій у сферу відновлюваної енергетики (ВДЕ). Водночас для виконання Енергетичної стратегії нам потрібно залучити до 2035 року ще 30 млрд євро.
Тим часом з 1 липня 2019 року в Україні стартував другий етап переходу на новий ринок електроенергії. Згідно з новою моделлю, електрику, вироблену «зеленими» електростанціями, викуповуватиме новостворена державна компанія під умовною назвою «Гарантований покупець». При цьому платити за вироблену з альтернативних джерел енергію будуть за «зеленим» тарифом, який в Україні є одним з найвищих у Європі.
У той же час, днями директор Energy и Utilities IT-компанії Luxoft Дмитро Вільчинський заявив,що закон про «зелений» тариф, хоча й інтенсифікував надходження інвестицій в енергетику, є якщо не «виключно корупційною схемою», то «дуже не прозорою».
Про те, чи вигідно вкладати кошти у виробництво електроенергії з ВДЕ, та чи є шанс у України виконати власні амбітні плани щодо обсягу інвестицій у цю сферу, розповіли Mind експерти KPMG Law Ukraine – радник Ярослав Чекер та юрист Вікторія Кулініч.
За останні роки у світі спостерігається швидке та постійне зростання виробництва електроенергії (е/е) із відновлювальних джерел енергії. Така ж тенденція спостерігається і в Україні. Наприклад, лише за 2018 рік загальна потужність об'єктів ВДЕ збільшилася на понад 10% – до 1,5 ГВт (без урахування тимчасово окупованої території АР Крим). З огляду на швидкі темпи розвитку, очікується, що тенденція до збільшення потужностей з ВДЕ зберігатиметься й надалі.
Зі збільшенням потужностей ВДЕ зростає і потреба у відповідних заходах щодо диспетчеризації об’єднаної енергетичної системи (ОЕС) для збалансування попиту і пропозиції на ринку електроенергії та її стабільної роботи. Розв'язання цієї проблеми можливе шляхом забезпечення системи достатніми резервними, маневровими потужностями та системами акумулювання енергії.
Акумулювання енергії широко використовується для масштабного зберігання е/е безпосередніми виробниками, включно з виробниками з ВДЕ. Крім того, виробники надають необхідну потужність та додаткові допоміжні послуги, зокрема, з регулювання частот, потужностей, здійснення аварійних запусків та надання резервного живлення тощо. Також вони можуть використовуватися не лише суб’єктами господарювання, але і звичайним споживачами – фізичними особами.
Наразі існують різні види систем акумулювання енергії – від різного виду батарей чи маховиків до систем стисненого повітря чи гідроакумулюючих систем. Вибір залежить від масштабів, доцільності її встановлення на певній території та проблем, які вона повинна вирішувати.
У першу чергу системи акумулювання енергії мають суттєве значення для виробників електроенергії із ВДЕ, адже можуть допомогти їм:
Системи акумулювання енергії мають свої переваги і для споживачів, адже вони так само дозволяють:
У той час, коли технології пішли набагато вперед, правове регулювання акумулюючих потужностей лише набирає своїх обертів. В Європейському союзі нещодавно були прийняті Директива про спільні правила для внутрішнього ринку електроенергії 2019/944 (Common rules for the internal market for electricity Directive) від 5 червня 2019 року та Регламент про внутрішній ринок електроенергії 2019/943 (Regulation on the internal market for electricity) від 5 червня 2019 року, які направлені на регулювання енергоакумулювання.
Директива вперше визначила термін зберігання е/е як «відкладання кінцевого використання електроенергії на більш пізній момент, ніж коли вона була створена, або перетворення електричної енергії в іншу форму енергії, яку можна зберігати, зберігання цієї енергії і подальше перетворення цієї енергії назад в електричну енергію або використання як іншого енергоносія».
Основний принцип – правове регулювання на балансуючих ринках повинно бути технологічно нейтральним, сприяти інноваціям і дозволити різноманітним технологіям конкурувати на рівних. Також директива передбачає, що держави-члени повинні забезпечувати, що суб’єкти, які володіють установкам акумулювання енергії:
Передбачаються в директиві й правила відокремлення. Зокрема, оператори мережі (оператор системи передачі та оператори системи розподілу) не можуть одночасно здійснювати іншу діяльність, ніж робота мережі, і не можуть здійснювати енергоакумулювання.
Однак існують винятки. Держави-члени можуть відступити від цього правила, якщо установки зберігання е/е є повністю інтегрованими компонентами мережі, а регулюючий орган надав своє схвалення. Також можна не дотримуватись правила, якщо виконуються наступні умови:
При цьому регулюючі органи мають через регулярні проміжки часу або щонайменше кожні п'ять років проводити публічні консультації щодо функціонуючих установок зберігання енергії з метою оцінки потенційної доступності та зацікавленості в інвестуванні в такі об'єкти іншими суб’єктами. Так, якщо зацікавленість буде, то гарантується, що діяльність операторів систем у цій сфері припиняється протягом 18 місяців.
На сьогодні чинна нормативно-правова база України поки не містить визначення таких систем та не передбачає детального регулювання правового режиму систем акумулювання е/е.
Однак відповідно до закону України «Про ринок електричної енергії», державна політика в електроенергетиці спрямована на сприяння виробництву е/е з альтернативних джерел енергії та розвитку розподіленої генерації і обладнання для акумулювання енергії.
Також вже зараз у законі України «Про альтернативні джерела енергії» щодо надбавки до «зеленого» тарифу, аукціонної ціни передбачається надбавка за використання на об’єктах електроенергетики, у тому числі на електричних станціях (пускових комплексах), які виробляють е/е з енергії сонячного випромінювання, систем акумуляції енергії українського виробництва.
А нещодавно прийнятим Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії» від 25 квітня 2019 року на Кабінет міністрів України покладено обов'язок впродовж шести місяців з дня набрання ним чинності розробити та подати до Верховної Ради України законопроект про запровадження стимулюючих механізмів встановлення на електростанціях потужностей для акумуляції е/е.
Робота в цьому напрямку лише починається, тому уряд може обрати різні способи стимулювання, починаючи від звільнення від оподаткування імпорту обладнання для спорудження таких об’єктів і закінчуючи «зеленим» тарифом для енергії, яку вони продаватимуть.
Для прикладу, можна передбачити на законодавчому рівні такі механізми:
Також варто здійснити транспозицію положень директиви, які стосуються гарантій для установок акумулювання енергії щодо термінів підключення, уникнення подвійних нарахувань, можливості надання декількох послуг тощо, задля створення сприятливих умов інвестування в такі установки.