Верховна Рада ухвалила в другому читанні та в цілому законопроєкт № 3658 про зниження «зеленого» тарифу. Депутати, зокрема, підтримали правку Андрія Геруса про зменшення «зеленого» тарифу на 60% для СЕС потужністю від 1 до 75 МВт, введених в експлуатацію з 1 квітня 2021 року.
Проте, що ж саме затвердили народні обранці в цілому, поки невідомо, адже текст документу з усіма затвердженими правками поки не оприлюднили.
Чого очікувати ринку і які зміни, затверджені документом, можна аналізувати вже зараз, розповіли Mind Ярослав Чекер, радник, керівник практики енергетики та природних ресурсів компанії Arzinger, LLM (Cantab) та юрист Arzinger Богдан Шморгун.
Нагадаємо: раніше український уряд підписав меморандум із виробниками чистої енергетики. Про це Mind розповідав у матеріалі «Зелений» меморандум: як вітер переміг сонце, а держава – інвесторів».
За останній рік у сфері енергетики, особливо альтернативної, сталося чимало подій, що викликають безліч дискусій та непорозумінь з боку як бізнесу, так і влади. Велика зацікавленість ринком альтернативної енергетики з боку інвесторів та можливість вскочити в «останній вагон» для отримання «зеленого» тарифу без аукціонів призвели до того, що частка виробників електроенергії з ВДЕ (відновлювальних джерел електроенергії) збільшилась.
При цьому на державному рівні фінансування виплат за «зеленим» тарифом не забезпечувалося належним чином (варто згадати про борги НЕК «Укренерго» та постачальників універсальних послуг), що призвело до виникнення дефіциту в «Гарантованого покупця» (ДП «Гарантований покупець» – підприємство, що зобов'язане викуповувати електричну енергію у виробників за «зеленим» тарифом в повному обсязі).
Всі ці непорозуміння та суперечки вилилися в те, що ситуація з кожним місяцем почала погіршуватися. Борг зростав, і 10 червня 2020 року між двома асоціаціями виробників ВДЕ, Кабміном, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Комітетом ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг та Центром вирішення спорів Секретаріату Енергетичного співтовариства було підписано Меморандум про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері відновлюваної енергетики в Україні.
У подальшому КМУ 19 червня 2020 року подав на розгляд до Верховної Ради законопроєкт № 3658, який було прийнято в другому читанні та в цілому 21 липня 2020 року.
Законопроєктом передбачається низка змін на ринку альтернативної енергетики, і хоча офіційного тексту ще немає, про певні зміни можна говорити вже зараз. Нижче наводимо перелік орієнтовних змін, визначених документом.
Для електростанцій, введених в експлуатацію з 1 липня 2015 року до 31 грудня 2019 року:
Для електростанцій, введених в експлуатацію з 1 січня 2020 року до 31 жовтня 2020 року:
Для електростанцій, введених в експлуатацію після 1 січня 2020 року (але не більше 3 років із моменту укладення договору купівлі-продажу електричної енергії):
Для електростанцій, що будуть введені в експлуатацію з 1 листопада 2020 року до 31 березня 2021 року:
Для електростанцій, що будуть введені в експлуатацію після 1 квітня 2021 року (але не більше 2 років із моменту укладення договору купівлі-продажу електричної енергії):
ВЕС з 3 турбінами, що перевищують потужність 5 МВт, не повинні звільнятися від обов'язкових аукціонів.
Придбання електричної енергії за «зеленим» тарифом, крім випадків, коли такий тариф гарантується на аукціоні, припиняється з 1 січня 2030 року.
Відповідальність виробників ВДЕ, що мають встановлену потужність електростанцій менш ніж 1 МВт залишається такою самою і буде підвищуватися щороку на 10%.
У разі якщо фактичний відпуск електроенергії перевищуватиме на відповідну кількість відсотків – виробник нестиме відповідальність за небаланси.
Кількість комплектуючих упродовж 6-річного строку експлуатації не може перевищувати 10%.
Загалом законопроєкт передбачає досить багато змін у правила гри на ринку виробництва електроенергії з ВДЕ. Однак наразі багато хто з інвесторів незадоволені тим, що ставка «зеленого» тарифу знижується. Найбільш постраждалими від зниження ставок «зеленого» тарифу є виробники ВДЕ, що виробляють електричну енергію з енергії сонця. При цьому, наприклад, виробники електроенергії з біомаси взагалі не очікували будь-яких змін щодо так званого cut off date.
Багато хто з інвесторів говорять про втрату Україною інвестиційного іміджу через зміну правил гри.
Наразі основною проблемою є наявні борги держави перед виробниками ВДЕ, які не завжди пасивно налаштовані і готові чекати виплати своїх боргів місяцями. Це змушуватиме виробників звертатися до судів і, де можливо, до арбітражу ІСС (Міжнародна торговельна палата) у Парижі з метою стягнення боргів з «Гарантованого покупця». Це також частково мотивовано тим, що багато проєктів працюють завдяки зовнішньому фінансуванню, і виробники мають власні грошові зобов'язання перед банками та іншими фінансовими установами.
Крім того, не виключаємо, що невдовзі будуть подані декілька інвестиційних арбітражних позовів проти держави Україна у зв'язку зі зниженням «зеленого» тарифу та пришвидшення настання відповідальності за небаланси.
Щоправда, відразу після прийняття законопроєкту до Верховної Ради було внесено проєкт постанови про скасування рішення ВР від 21 липня 2020 року про прийняття проєкту закону в другому читанні і в цілому. Наразі підписання головою ВР документа та передача його на підпис президенту тимчасово відтерміновано. Як розвиватимуться події щодо прийняття законопроєкту, буде зрозуміло вже під час розгляду відповідної постанови в парламенті у вересні 2020 року або на позачерговому засіданні ВР, якщо воно буде скликано.