Кабінет Міністрів України постановою №1233 від 21 листопада 2023 року визначив процедуру управління Фондом державного майна України активами, стягнутими в дохід держави. Цим документом ФДМУ наділено функціями з управління активами, щодо яких ухвалено рішення суду про застосування санкцій. Відповідне рішення про передачу таких активів саме ФДМУ Верховна Рада ухвалила ще у травні 2023 року. Рештою активів, що стягнуто в дохід держави, має продовжити опікуватись Агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА). Однак, попри розмежування на папері функцій обох відомств, їх розподіл на практиці має багато питань, про які неодноразово наголошували в агентстві та пропонували повернути ці функції АРМА. Як АРМА, так і ФДМУ цього року отримали нових очільників, і ймовірно обидва відомства готові до запровадження нових підходів заради збільшення ефективності діяльності. Новий керівник ФДМУ обіймає посаду менше місяця, про результати його роботи поки судити зарано. Проте в АРМА, яке отримало нового керівника пів року тому, був помічений «тіньовий помічник», що може кидати тінь на діяльність керівниці агентства. Водночас головним питанням все-таки лишаються саме активи, які можуть приносити державі додаткові кошти, на продажі яких і варто зосередитись. Тож про те, які протиріччя виникають між ФДМУ й АРМА, а також до чого в цьому сперечанні Антимонопольний комітет України, розповів Mind адвокат, екскерівник юридичного департаменту в АРМА Андрій Потьомкін.
Раніше за редакцією ч. 3 ст. 5-1 Закону України «Про санкції», яка діяла до 22.06.2023, Кабмін мав право доручати відповідне управління Агентству з розшуку та менеджменту активів, що було логічно та правильно, оскільки зазвичай на час остаточної націоналізації агентство вже розпоряджається такими активами на підставі рішень судів про їх арешт і передачу йому в управління в рамках кримінальних проваджень. Проте санкційне законодавство змінилося, і тепер такими повноваженнями наділено лише Фонд держмайна.
У Фонда держмайна на підставі рішення суду про застосування санкції виникає правовий титул, який дозволяє йому володіти, користуватися і розпоряджатися активами. Однак це не скасовує набутого раніше АРМА, на підставі рішення суду про визначення порядку зберігання речових доказів, статусу установника управління цими ж активами, що дозволяє йому володіти, користуватися і розпоряджатися ними.
Наприклад, 10 жовтня 2023 року Апеляційна палата Вищого антикорупційного суду України залишила в силі рішення про стягнення в дохід держави активів ТОВ «Аерок». Відповідно до Закону України «Про санкції» ці активи мають бути передані Фонду держмайна протягом п’яти робочих днів із дня набрання законної сили згаданим рішенням суду.
Проте ще 2022 року Подільський районний суд м. Києва чотирма ухвалами передав активи «Аерок» в управління агентству, яке їх оцінило в 639,3 млн грн і знайшло їм управителя («Харківські будівельні матеріали»).
Зрозуміло, що згадане рішення ВАКС створює правові наслідки, однак воно не може втручатися в діяльність органів досудового розслідування, прокуратури та суду під час кримінального провадження, перешкоджати виконанню їх рішень про арешт і визначення порядку зберігання речових доказів. Судові рішення обох судів є однаково обов’язковими до виконання, і рішення ВАКС про застосування санкції жодним чином не впливає на безумовний обов'язок АРМА виконувати ухвали Подільського районного суду м. Києва.
Отже, виникає спір між ФДМУ та АРМА з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління активами «Аерок».
Для Фонду держмайна це активи стягнуті в дохід держави, якими він зобовʼязаний управляти у встановленому законодавством порядку – аналізувати інформацію про них, описувати, проводити оцінку, забезпечувати збереження, визначати спосіб управління ними, проводити їх державну реєстрацію, зокрема права власності, вносити зміни до установчих документів ТОВ «Аерок», змінювати склад органів управління останього тощо.
АРМА, разом зі слідчими, прокурорами та суддями, бачать в активах «Аерок» речові докази, на які накладено арешт у кримінальному провадженні та яким визначено спеціальний порядок зберігання шляхом передачі агентству в управління, з метою проведення оцінки, ведення обліку та менеджменту ними (шляхом реалізації або передачі в управління за договором чи на підставі рішення Кабміну).
ФДМУ та АРМА прагнуть реалізовувати державну політику відповідно до власного спеціального законодавства. Проте примат кримінального законодавства ніхто не скасовував, воно діє над усіма іншими правовідносинами. У зв'язку з чим, перш ніж почати управляти активами «Аерок» фонду все ж спершу доведеться домогтися скасування їх арешту або визначеного порядку зберігання в рамках відповідного кримінального провадження.
Пікантності ситуації надає те, що, згідно з вимогами ст. 23 спеціального закону, агентство може забезпечувати виконання судового рішення про конфіскацію, спеціальну конфіскацію та стягнення в дохід держави активів, що перебувають в його управлінні. Щоправда останнє стосується активів, які стягуються за правилами гл. 12 розділу III ЦПК України.
У будь-якому разі схожість повноважень Фонду держмайна та АРМА очевидна, що може стати передумовою для майбутніх конфліктів і непорозумінь між цими двома центральними органами виконавчої влади із спеціальним статусом.
ВАКС уже націоналізував чимало активів, що перебувають в управлінні АРМА (наприклад акції PIN банку, Миколаївський глиноземний завод, Демурінський ГЗК, Глухівський кар'єр кварцитів, ТРЦ Ocean Plaza), ще стосовно багатьох Міністерство юстиції України вже подало і наразі готує аналогічні позови.
Рішення суду про застосування санкції не робить ФДМУ автоматично учасником чи стороною кримінального провадження, і без письмового дозволу слідчого або прокурора не дозволяє дізнаватися жодних відомостей досудового розслідування. Не менше питань викликає взаємодія Фонду держмайна та АРМА в питаннях приймання-передачі активів, оскільки агентство отримало їх від прокурора і йому ж має повернути.
Крім цього, згідно з КПК України, за все, що відбувається з арештованими активами, у першу чергу несуть відповідальність слідчі та прокурори, яким буде важко щось робити в умовах невизначеності та протиріччя законодавчої бази.
Активи «Аерок» арештовано відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 170 КПК України з метою забезпечення збереження речових доказів, які згідно з ч. 1 ст. 98 КПК України органи досудового розслідування та прокуратури планують використати, як доказ фактів та/або обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, у тому числі як предмети, що були об’єктом кримінально протиправних дій, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
У звʼязку з цим скасування арешту активів «Аерок» може нашкодити кримінальному провадженню, а без скасування їх арешту фонд не зможе ними управляти, передавати в оренду та закріплювати їх на праві господарського відання (праві оперативного управління) за підприємствами, передавати до статутного капіталу господарського товариства чи до сфери управління інших суб’єктів управління, як це передбачено визначеною Кабміном процедурою.
Питань багато. З іншого боку, можливо, не треба згущувати барви, особливо в умовах війни, коли суспільство чекає від всіх органів влади тільки синергії зусиль. ФДМУ, АРМА, органи досудового розслідування та прокуратури, здатні разом, у тому числі шляхом прийняття спільних наказів, подолати недоліки законодавства й належно організувати міжвідомчу взаємодію у питаннях управління фондом стягнутими ВАКС у дохід держави активами, які в рамках кримінальних проваджень визнані речовими доказами, арештовані та передані в управління агентства.
29 листопада керівник Антимонопольного комітету України Павло Кириленко повідомив про напрацювання законопроєкту, який надає АМКУ права розгляду справ, пов'язаних із конкурсними відборами управителів активів, які проводить агентство.
Однак з 27 жовтня АРМА на своєму вебсайті вже розмістило 20 оголошень про проведення попередніх консультацій відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» та аналізу ринку для підготовки тендерної документації щодо проведення конкурсів із відбору управителів арештованими активами. Зазначається, що конкурсні відбори проводитимуться на платформі Prozorro за процедурою відкритих торгів. Тобто незабаром і без змін законодавства АМКУ зможе розглядати справи, пов'язані з відповідними конкурсами агентства, яке вперше за сім років своєї діяльності планує застосовувати для цього систему Prozorro.
Варто наголосити, що законодавство про публічні закупівлі надає АРМА право, а не встановлює його обов’язок, щодо використання системи Prozorro, відповідне рішення агентство ухвалює на власний розсуд. Публічною закупівлею органів державної влади є здійснення ними видатків із державного бюджету, тобто витрачання державних (публічних) грошових коштів. Проте АРМА, проводячи процедуру закупівлі послуг управителя активами не здійснює жодних витрат із держскарбниці, у зв’язку з чим вартість предмета відповідної закупівлі становить нуль гривень, а отже, агентство при проведенні таких закупівель не зобов’язане використовувати систему Prozorro.
І якщо нова керівниця АРМА Олена Дума почне проводити згадані конкурси через систему Prozorro, то, по-перше, зробить значний прорив у боротьбі з корупцією в агентстві, по-друге – виконає те, чого громадськість вимагає від АРМА сьомий рік, а по-третє, звершить те, на що не наважився до неї жоден попередник (Дмитро Жоравович, Віталій Сигидин, Антон Янчук).
Агентство створювалося, як джерело надходжень до Держбюджету завдяки ефективному менеджменту активів. Проте, згідно зі Звітом про діяльність АРМА за 2022 рік, презентованого очільницею агентства Оленою Думою 13.07.2023 на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики, у 2020–2022 роках на утримання АРМА з держскарбниці було витрачено 695 млн грн, на противагу заробленим агентством 90 млн грн і погодженим управителям витратам, які не стали доходами державного бюджету, у розмірі 1 млрд 607 млн грн.
Тобто АРМА заробляє для держави в рази менше, ніж витрачає на своє утримання, а також не забезпечує, управляючи активами, рівномірного співвідношення між доходною та видатковою частинами.
Давайте подивимося, чи можна чекати від агентства радикальних змін у 2023 році.
Управитель | Активи | Дата передачі управителю | Керівник АРМА, який організував управління | Згенеровані в січні – жовтні 2023 року доходи Держбюджету |
ТОВ «ЖК «Воздвиженка» |
52 об’єкти нерухомого майна 126 об’єкти нерухомого майна корпоративні права ТОВ «Укрбізнес ЛТД» та ТОВ «Легалплейс» 17 об’єктів нерухомого майна та корпоративні правами ТОВ «Кредо Солюшнс» |
06.09.2018
12.06.2020 25.10.2018 та 12.06.202003.01.2019 та 26.04.2019 |
Антон Янчук
Віталій Сигидин |
15 млн грн
5,9 млн грн 150 тис грн
21,8 млн грн |
ТОВ «Крайтекс-Сервіс» | майно «Вінницяпобутхім» | 07.04.2023 | Дмитро Жоравович | 19 млн грн |
АТ «Укртранснафта» | частина нафтопродуктопроводу «Самара-Західний напрямок» | 30.06.2021, 05.07.2021 та 15.09.2021 | Віталій Сигидин і Дмитро Жоравович | 8,8 млн грн |
ТОВ «Нафтогазенергія» | активи ТОВ «Сервіс Оіл» | 06.04.2023 | Дмитро Жоравович | 7,5 млн грн |
ДП «Центральна лабораторія з аналізу якості лікарських засобів і медичної продукції» | обладнання лабораторного комплексу «Випробувальний центр хіміко-аналітичних, радіологічних та мікробіологічних досліджень», розташованим на території урядової резиденції «Межигір’я» | 22.09.2022 | Дмитро Жоравович | 1,6 млн грн |
ТОВ «Нафтогаз Ойл Трейдинг» | мережа АЗС «Глуско» | 08.06.2022 та 13.06.2022 | Дмитро Жоравович | 1,5 млн грн |
ПРАТ «Київський річковий порт» | судно «NIKA SPIRIT» (колишня назва «NEYMA») | 02.02.2023 | Дмитро Жоравович | 740 000 грн |
ТОВ «ЮФ» СВМ-Консалтинг» | квартира Януковича на Оболонській набережній у м. Києві | 04.12.2018 та 29.11.2019, втратив чинність 15.12.2022 | Антон Янчук | 361 000 грн |
ТОВ «ЄС Груп Експорт-Імпорт КО» | активи сумського ТОВ «Юпітер 9 Агросервіс» | 15.06.2023 | Дмитро Жоравович | 255 000 грн |
ПАТ «Укрнафта» |
ТОВ «Іст Юроуп Петролеум» ТОВ «Сахалінське» ТОВ «Сіріус-1» ПрАТ «ВК «Укрнафтобуріння» |
14.06.2023 | Дмитро Жоравович |
15 тис грн
15 тис грн Разом: 150 000 грн |
Дані про результати здійснення АРМА заходів з менеджменту активів у 2023 році зібрано шляхом опитування управителів.
Джерело: АРМА
Показники управління двома ТЕЦ у м. Новий Розділ та м. Новояворівськ, акціями ПАТ «Донецькоблгаз» і ПАТ «Газтранзит», корпоративними правами 26 облгазів не враховувалися в аналізі, оскільки менеджмент цим майном є соціально орієнтованим і пов'язаним із забезпеченням енергетичної безпеки держави, у зв'язку з чим управителі несуть багатомільйонні витрати, без мети отримання доходів у короткостроковій перспективі.
Заходи з управління мисливським будинком президента-втікача Януковича в Сухолуччі не враховано через те, що він згорів 2022 року через ракетні обстріли окупантів.
Враховуючи зазначене в таблиці, отримуємо такі логічні спостереження: