Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Олена Дума – про резонансні активи, корупцію та скандальних заступників

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»
Фото: Олександр Задніпряний/Mind

Призначення Олени Думи головою Національного агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА) збурило громадськість уже з першого дня. Новообраній очільниці закидають підконтрольність Офісу Президента, некомпетентність і скандальні зв'язки в минулому. Усе це наклалося на негативний імідж АРМА, який склався протягом декількох років через неефективність органу за керівництва попередніх трьох очільників. Проте під час війни роль АРМА дуже важлива – адже цей орган має повноваження розшукувати активи російських олігархів і воєнних злочинців, щоб їх можна було конфіскувати на користь України.

Mind поспілкувався з Оленою Думою про провали та успіхи протягом її перших чотирьох місяців на посаді.

Про кадрову політику

Чому ви вирішили збільшити штат АРМА? У нас же прописувалося АРМА як компактний орган – до 100 осіб.

– Так, я дійсно пропоную і уряду, і Міністерству фінансів збільшити штат. Це зафіксовано у звіті «Досягнення АРМА: 100 днів за нового керівництва» й у моїй презентації про стратегічну подальшу роботу на 2024–2025 роки. Але збільшення центрального апарату відбуватиметься за рахунок наявних вакансій територіальних управлінь, тобто в межах граничної чисельності.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Олена Дума збільшує штат АРМА на 135 одиниць.

Агентству потрібно посилити роботу з правоохоронними органами, і для цього потрібні люди. Крім того, АРМА необхідно підвищити потужність Управління менеджменту активів, і, як і раніше, для цього потрібні люди.

25 серпня ми запустили Державний реєстр арештованих активів. На сьогодні там понад 178 840  записів (у день відкриття – 140 000). Підрахуйте різницю лише за два місяці! А знаєте, скільки людей поповнюють реєстр? Чотири особи. А знаєте, скільки заходить ухвал на день? Від 300 до 700 ухвал щодня у паперовому та електронному вигляді. Уявіть собі навантаження на одну людину!

Крім того, АРМА потрібно значно зміцнити міжнародну співпрацю з 88 країнами й 54 організаціями (CARIN, StAR, Interpol, Europol, Task Force UA, BAMIN, EPAC/EACN та іншими) і з аналогічними АРМА органами. А достатньої кількості спеціалістів немає.

– Ви хочете лише в центральний апарат набрати людей чи в територіальні управління також?

– Збільшення центрального апарату через зменшення територіальних управлінь. Центральний апарат має 195 працівників. З них сьогоднішня «штатка» вся повністю не заповнена.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Далі, візьміть міжрегіональні територіальні управління. Згідно зі штатним розписом, вони складаються зі 245 працівників. Знаєте, скільки в них вакансій? Понад 100. Тобто ці вакантні місця трималися заради того, щоб нараховувати премії, надбавки тощо. Я не хочу допускати цієї ганебної практики, тому пропоную зменшити розмір територіальних управлінь і – як наслідок – збільшити центральний апарат. Звертаю увагу – без додаткового навантаження на державний бюджет.

– Скільки зараз чиновників АРМА служать у ЗСУ?

– Близько 30.

– За ними зберігаються посади?

– Так. На їхні посади прийняті люди, і в наказах зазначається спеціальне формулювання «На посаду заміщення особи, яка перебуває в лавах Збройних Сил». І вказується прізвище працівника, який служить.

– Скандально відомий заступник голови АРМА Володимир Павленко зараз працює в АРМА?

– Я бачила, що по ньому розпочато дисциплінарне провадження, але воно було закрите. Його не звільнили ні по одному факту, ні по другому. Його звільнення за власним бажанням відбулося пізніше і за згодою сторін. Наступного дня він цю заяву відкликав і потім оскаржив. Судова історія дійшла до Верховного Суду Україні, який ухвалив рішення відновити його на посаді та виплатити вимушений прогул.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

З АРМА заступник голови Володимир Павленко пішов, написавши заяву «за власним бажанням», і в його трудовій книжці немає жодного запису про те, що щодо його дій було проведене службове розслідування.

Це рішення суду не виконувалося три місяці. Його виконали 30 червня 2023 року – у день, коли мене призначили на посаду. Це мені був такий «подарунок».

Я мала розібратися згідно із законом. Є рішення суду – я його зобов'язана виконати. Але від Володимира Павленка надійшла заява увільнити його на час перебування на службі у відповідній військовій частині. І згодом було підписано мій наказ про його звільнення.

Довідка

Спеціалізована антикорупційна прокуратура підозрює топкерівництво АРМА в особливо тяжкому злочині – «заволодінні чужим майном шляхом зловживання своїм службовим становищем, вчинене в особливо великих розмірах у складі організованої злочинної групи».

За версією слідства, через злочинну змову за участі співробітників АРМА арештовані в рамках кримінального провадження $400 000 були перераховані на рахунок підставної особи, а не реального власника. Організовували стрімкий процес перерахунку коштів троє осіб: тодішній керівник АРМА Сигидин та його заступник Володимир Павленко координували роботу співробітників, пов'язаних із перерахуванням коштів, а начальник управління менеджменту активів Вахтанг Бочорішвілі візував проєкти платіжних доручень до банку й забезпечував комунікацію АРМА з підставною особою.

Читайте також: $400 000 на шістьох: як заарештовані кошти бізнесмена зникли з рахунків АРМА

–  Тобто він повернеться на роботу після того, як прийде зі служби в ЗСУ?

– Я не знаю, чи він повернеться, але зараз він служить.

– Підозрювані у викраденні $400 000 із рахунків АРМА Вахтанг Бочорошвілі та фігурант справи Єгор Сігарьов досі працюють в АРМА?

– Бочорошвілі зараз служить у ЗСУ. Тобто він написав заяву з проханням звільнити його і пішов служити. Я його ніколи не бачила. А Єгор Сігарьов звільнений.

–  Ви проводите службове розслідування стосовно Дмитра Жоравовича, який виконував обов'язки голови АРМА до вашого призначення?

–  Є низка справ із боку правоохоронних органів. Це вже є предметом їхніх розслідувань.

– А чому ви не проводите службового розслідування?

–  На яких підставах я маю ініціювати по ньому службове розслідування? Він вже не виконує обов'язки (т.в.о голови АРМА. – Mind)? Повторюсь, ці матеріали вже розглядають правоохоронні органи.

–  Але ж людина скандально відома через те, що, ймовірно, причетна до різних корупційних справ. І ви маєте розібратися як керівник органу, з ким саме він цю схему організовував. І ці люди можуть працювати прямо зараз під вашим керівництвом.

–  Дмитро Жоравович за актом приймання-передачі передав мені всі матеріали. Деяких матеріалів не вистачало, і це було зафіксовано й передано до відповідних правоохоронних органів. Усі люди, з якими він працював (зокрема, це начальники управлінь правового забезпечення, менеджменту та кадрової політики), уже звільнені. Тобто вони зараз зі мною не працюють. Додам, що, коли будуть підтверджені факти того, що ним або будь-якою особою, яка працює в АРМА, вчинені корупційні чи якісь інші злочини, їх буде притягнуто до відповідальності.

–  Але ж на це піде кілька років. І кілька років ви не використовуватимете ті інструменти, які у вас є для відсторонення цих осіб?

–  Усі інструменти вже було використано. Службове розслідування не притягує посадову чи службову особу до відповідальності. Посадову чи службову особу можна притягнути до відповідальності ще до вироку та рішення суду. А до цього має завершитися досудове розслідування правоохоронного органу. Воно здійснюється декількома органами правопорядку. Усіх можливих заходів АРМА вживає.

–  Тобто вам не цікаво як керівнику розібратися, що у вас відбулося?

–  Мені це не просто цікаво: я цим займаюся щодня. Я можу вам навіть прозвітувати, маючи конкретні резонансні факти.

Службові розслідування до керівника категорії «А» (тобто т.в.о. голови та голови) проводить Національне агентство України з питань державної служби та Кабінет Міністрів України. Коли мене призначили, він вже не є цією службовою особою. Тобто він уже автоматично не керівник АРМА.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Як керівник-правонаступник, я маю право зібрати документи й докази та передати їх до правоохоронного органу. Я не маю юридичного права без дозволу Кабінету Міністрів провести щодо нього службове розслідування, бо його вже звільнено та уряд був суб'єктом призначення.

–  Як це звільнено? Зараз де він працює?

–  Він працює у територіальному управлінні. Він не керівник АРМА і не т.в.о. голови АРМА.

–  Тобто ця особа досі працює під вашим керівництвом і ви не ініціюєте службове розслідування.

–  Дмитро Олексійович написав заяву за власним бажанням.

–  Коли він написав цю заяву?

–  У жовтні.

–  Чому досі не підписали? Уже листопад.

–  Але поінформував агентство, що перебуває на лікарняному. Я думаю, що скоро він буде звільнений.

–  Чи плануєте ще когось призначити своїм заступником?

–  Я планую призначити заступника і водночас надзвичайно компетентну людину.

–  Мої інсайдери кажуть, що це буде Грігол Катамадзе.

–  Підтверджую. Павло Великоречанін – мій заступник, який займається виявленням і розшуком активів. Станіслав Петров займається Реєстром арештованих активів і його вдосконаленням.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Грігол має підсилити АРМА за межами України: він стане моїм заступником з питань європейської інтеграції. Він уже пройшов погодження з віцепрем'єром з питань євроінтеграції. Ним уже подано декларацію, пройдено спецперевірку та внесено відповідні документи до Кабінету Міністрів України. Я переконана, що його призначення посилить міжнародні спроможності АРМА.

– Зараз триває оцінювання держслужбовців. У вас які плануються звільнення?

– У нас уже відбулися звільнення категорії «В1» на 30%, категорії «В3» – на 35%.

–  Яка основна причина звільнень?

–  Люди здебільшого йшли за своїми заявами. Ще є категорія людей, які, можливо, не поділяли принцип прозорості в подальшій праці в агентстві.

–  А якщо людською мовою: у чому ви не зійшлися?

–  А я не кажу, що я з кимось не зійшлася. Коли я взялася до виконання своїх обов'язків, то в мене не було наміру когось звільняти. «Я тільки прошу вас наполегливо й цілеспрямовано працювати на благо держави», – казала я їм. Але з боку деяких підлеглих відбувався відкритий саботаж.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Наприклад, коли не виконувалися накази про перехід до прозорих конкурсів із відбору управителів і на реалізацію. Або коли спеціаліст штучно затягує передачу документів до НАБУ, коли надійшов його офіційний запит у рамках кримінального провадження щодо конкурсів в АРМА. Можу припустити, що це була змова стосовно виконання якихось дій із метою власних або інших (але точно не державних) інтересів. Як ви вважаєте, я маю звільнити цього працівника?

Про антикорупційну раду

–  Чим по суті Антикорупційна рада відрізняється від Громадської ради при АРМА? Бо Громрада, згідно зі своїм положенням про діяльність, також працює на запобігання та протидію корупції.

–  Я була б дуже рада, якби Громадська рада справлялася із цим завданням. Дев'ять осіб, які складають громадську раду, де-факто не здатні проаналізувати законодавство, яке необхідно вдосконалити для того, щоб орган справді працював. Створенням Антикорупційної ради я відкриваю двері та запрошую до роботи всі антикорупційні громадські організації, які мають намір нам допомогти (і не дев’ять, а більше осіб). Нехай до органу входять громадські організації, які пишуть про АРМА та його фахово критикують. Мої двері для них відкриті: це і є показник прозорості та нульової толерантності до корупції.

З 2021 року громадська рада складається з дев’яти осіб. Останнє її засідання до мого призначення відбулося 21 серпня 2021 року. Два роки вони сиділи й нічого не робили: зокрема, не надали жодних експертних висновків до законопроєктів. Звіт за 2022 рік свідчить про розробку аж трьох законопроєктів. З моїм призначенням за три місяці ми розробили ще десяток: і постанов уряду, і законопроєктів. То в мене запитання: чи дієва ця громадська рада?

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Коли Transparency International ділиться своїми рекомендаціями та здійснює аналіз роботи АРМА й інших складових антикорупційної інфраструктури; коли StateWatch критикує роботу АРМА та організовані в минулому конкурси, це означає, що працюють професіонали, які системно – рік, два, три, п'ять – спостерігають за органом. Тобто вони на 100% розуміють, у якому напрямку рухається АРМА.

Водночас я усвідомлюю, що чинна громадська рада неспроможна. Протягом місяця з дати мого призначення з боку членів громадської ради я не бачила жодного бажання зі мною зустрітися. Тож у мене були всі юридичні підстави розпустити цю раду, адже вона не збиралася згідно із затвердженим положенням про неї. Але було повідомлено, якщо громадська рада прагне й далі працювати, я не ухвалюватиму жодних критичних рішень. Не заважатиму конструктивній праці. Але що я побачила за чотири місяці роботи? Відверто – тільки лобіювання інтересів під певні кейси.

–  У вас у Положенні про Антикорупційну раду одна з вимог щодо того, хто може бути її членом – це має бути людина з ідеальною діловою репутацією. А Вадим Грона має ідеальну ділову репутацію?

–  Не я оцінювала Грону, Іваненка, Петрова, Сидоренка чи ще когось. Працювала комісія, яка приймала документи, вивчала резюме й усі довідки. Та ухвалювала рішення, ідеальна ділова репутація у кандидата чи не ідеальна.

Я особисто знайома з Вадимом Леонідовичем Гроною і вважаю його професіоналом своєї справи. Усі інсинуації стосовно його ідеальної чи неідеальної репутації, які публікують у ЗМІ, я вважаю за доцільне залишити поза увагою агентства.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Вадим Грона був радником Олени Думи, а потім став членом Антикорупційної ради при АРМА.

–  Є судові рішення, у яких йдеться про те, що компанії, які належать Гроні, зокрема ТОВ «Провідент», фігурують і зараз у кримінальних справах про незаконне заволодіння земельними ділянками. Це не викликає у вас сумнівів щодо добропорядності цієї людини?

–  Я не знаю цих компаній і не знаю, які там рішення. По-перше, у мене присутні дуже великі сумніви, що є негативні рішення суду стосовно його компанії (чи не його компанії). По-друге, я переконана, що він надав довідку щодо виходу з компаній перед тим, як вступити до складу Антикорупційної ради. Члени комісії однозначно перевірили інформацію перед тим, як ухвалити позитивне рішення.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Компанія Вадима Грона – фігурант судових справ про захоплення земельних ділянок.

Мало того, порушена кримінальна справа ще не є вироком. У аналогічній ситуації опинилися Володимир Павленко та будь-які інші фігури, щодо яких порушена кримінальна справа. Підсумую: поки немає вироку, діє презумпція невинуватості.

–  АРМА – це ж антикорупційний орган, навколо якого вже склалася купа скандалів і негативу. І якщо керівник дбає про репутацію цілого органу, то він буде очищувати своє оточення від таких людей, як Грона – з підмоченою репутацією.

–  Я цікавилася. По кожному є довідка з Офісу Генерального прокурора про відсутність кримінальних проваджень щодо особи. Крапка. Це і є антикорупційні заходи. Ці документи є щодо кожної обраної особи.

Про радників

–  По суті ,позаштатні радники – це люди «з вулиці», які не мають жодних повноважень як держслужбовці. АРМА має чутливу інформацію про активи, працює з матеріалами досудових розслідувань. Ви не боїтеся звинувачень у свій бік про те, що буде розголошено якусь службову інформацію чи таємницю слідства?

–  Хто вам сказав, що позаштатні радники присутні на якихось нарадах?

Читайте також: Колеги, бізнесмени, ноунейми: хто став радниками новообраної голови АРМА Олени Думи

–  Фотографії в інтернеті. Ви самі це публікуєте.

–  Якщо мова про антикорупційну нараду, до складу якої входить член Антикорупційної ради, то так, він може бути присутній. Якщо це нарада закритого характеру, де обговорюються резонансні кейси, то позаштатні радники не присутні на таких зустрічах.

–  Ваші співробітники на умовах анонімності розповідають мені, що ці радники присутні на нарадах, де обговорюється чутлива інформація.

–  Це брехня. Хто зі співробітників АРМА міг сказати вам таку інформацію?

–  Той, хто це бачив це на власні очі.

–  Це дезінформація.

–  Як ви познайомилися з Великоречаніним і Костюченком?

–  Ми розглядали кандидатури на посади заступників. Проводилися співбесіди, і це було знайомство вже тут, у центральному органі виконавчої влади.

–  Чому ви їх спочатку радниками призначили, а не на посаду, у конкурсі на яку вони брали участь?

–  Під час війни кожен керівник органу виконавчої влади має погоджувати кандидатури заступників з урядом. Тому був потрібен час, аби кандидат на посаду заступника міг оцінювати свої можливості, заходити в адмінбудівлю, здавати свої документи та знайомитися з персоналом. На короткий період очікування і погодження з боку Кабміну їх і було призначено радниками. Це усталена практика.

–  А чому ви вирішили взяти радниками людей без досвіду у сфері виявлення та розшуку активів?

–  У Павла Олександровича Великоречаніна дуже великий професійний юридичний досвід: він був співробітником Апарату Верховної Рради, адвокатом у кримінальних провадженнях й працював у Вищій раді юстиції.

–  А де у Верховній раді він займався розшуком активів?

–  Йдеться про авторство змін до різних законодавчих актів і Кримінально-процесуального кодексу. Не можу також не згадати його особисті наукові напрацювання.

–  Про розшук активів?

–  Так.

–  Де Костюченко мав досвід у сфері виявлення та розшуку активів?

–  Станіслав Геннадійович Костюченко не має ніякого відношення до виявлення та розшуку активів. Він зараз працює в Управлінні менеджменту активів. Костюченко має великі напрацювання стосовно проведення відборів управителів і реалізації активів. Цей досвід він здобув під час роботи в Апараті ВР.

–  Але ж Верховна Рада не займається активами. Це законодавчий орган.

–  Він є автором низки проєктів нормативно-правових актів і постанов уряду. Крім того, він є членом спільних робочих комісій з Мінекономіки, Мінфіном, Prozorro та громадськими організаціями. Костюченко формує пропозиції змін, які надалі дозволять АРМА працювати ще активніше та краще.

– Ви довіряєте цим людям як професіоналам?

–  Так, довіряю цим людям. Я переконана, що моя команда на сьогодні більш ефективна, ніж та, яка була.

– Великоречанін і Костюченко засвітилися в скандалі зі «слугами народу», коли було невідомо, звідки взяті гроші на лобістські послуги.

–  Про мене теж писали багато негативу. Ви довіряєте всьому, що про мене написано? Так само і я не вірю, коли я це читаю.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Станіслав Костюченко та Павло Великоречанін були помічниками народних депутатів від фракції «Слуга народу». Про це писали журналісти програми «Схеми» 2019 року

–  Але ж ця історія про лобізм підкріплюється документами. Це не просто слова.

–  Це склад злочину?

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Громадська організація «Центр трансатлантичної взаємодії та діалогу», засновниками якої є помічники народних депутатів із фракції «Слуга народу», у лютому підписала контракт з американською компанією Finsbury Glover Hering, лобісти якої мають надавати «стратегічне консультування і підтримку» цій ГО та партії «Слуга народу» з метою «налагодження відносин України зі Сполученими Штатами та країнами ЄС». Вартість послуг лобістів, згідно з контрактом, становить $50 000 на місяць.

– Це як мінімум репутаційні ризики для агентства.

–  Репутаційні ризики для мене – це коли працює керівник центрального органу виконавчої влади і замість ефективного управління забезпечує дохід бюджету у 34,8 млн грн, а витрати на 768 млн. Корупційні ризики – це тоді, коли конкурси проводяться в ручному режимі. Корупційні ризики – це коли державний реєстр арештованих активів не просто не відкрито, а навіть ніхто не має наміру це зробити.

І я не дивитимусь на статтю у пресі, тому що знаю, що це вигадки тих, хто проти того, щоб я зламала корупційні схеми.

Про конкурси

–  Чому з моменту вашого призначення на сайті АРМА тільки одне оголошення про конкурсний відбір управителів?

–   Коли я прийшла на посаду, всі відбори управителів і реалізація активів відбувалися в ручний спосіб. Для того щоб ці схеми зламати, потрібно було закласти міцний фундамент, себто нормативно-правову базу. Тож 29 вересня АРМА затвердило якісно нові методичні рекомендації відбору управителя. Це документ, який пройшов погодження з громадськістю і такими держорганами, як Мін'юст, Мінекономіки й Мінфін, а також Prozorro.

Я розумію, що це вимагало певного часу, але я не могла продовжити попередні корупційні схеми та механізми. Саме їх я маю намір зруйнувати. Перші оголошення про управління активами вже є.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Нині в публічному Реєстрі арештованих активів 178 840 записів. Серед них активів, які передані в управління АРМА, – 49 239. Знаєте, скільки договорів управління було укладено за всі попередні роки? Таких, що діють на сьогодні, – лише 27. Ця ганебна практика має бути припинена.

Ми довго ухвалювали нормативну програму. Але вона прийнята таким чином, що далі будемо системно публікувати оголошення з відбору управителів і суб’єктів оціночної діяльності. Це буде швидко відбуватися на Prozorro і без затримок. Моє розуміння цього процесу таке: що більше буде договорів управління, то більше надходжень отримуватиме бюджет і то ефективніше працюватимуть державні механізми.

–  Коли на Prozorro з'являться оголошення про продаж арештованих активів?

–  Орієнтовно за тиждень. Ми внесли на розгляд Кабміну дві постанови – 719 і 558 про порядок відбору управителів. (На момент публікації інтерв'ю ці постанови вже прийнято. – Mind).

– Чому в оголошенні про активи Максима Микитася немає пакету документів та фото, на основі яких потенційні управителі можуть зробити пропозицію для АРМА? Поставте себе на місце людини, яка зацікавлена в цих активах. Вона заходить на сайт і не може самостійно знайти інформацію про нього.

–  Як немає? Такого не може бути. Уся інформація є на сайті.

–  Ну дві фотографії є на сайті. А де решта інформації?

–  Давайте, щоб ми зараз не втрачали час, я після інтерв'ю знайду співробітника, який усе покаже (інформацію так і не показали. – Mind).

–  А ви в майбутньому будете в такі оголошення підшивати всі необхідні документи для того, щоб потенційні управителі могли готувати вам ґрунтовні пропозиції для участі в конкурсі?

–  Так, звичайно.

–  По цьому кейсу майно вже чотири роки в управлінні АРМА. Але приміщення не стоять пусткою, хоча вони арештовані. Там зараз елітарні заклади – клініки, магазини, офіси. Орендарі комусь платять оренду – але не державі. Як так сталося?

–  Питання тут до екскерівництва АРМА, як так сталося (і по всіх інших питаннях, по яких я зараз послідовно розриваю договори в односторонньому порядку).

–  За чотири місяці на посаді що ви зробили по цьому об'єкту?

–  Виявила, зафіксувала, подала заяву до правоохоронних органів.

–  Вам уже дали витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань?

–  По деяких є, по деяких ще немає.

–  А коли ви подали заяву?

–   У жовтні.

–  У реєстрі арештованих активів в управлінні АРМА є 23 літаки. Що це за ескадра? Кому вона належить?

–  Серед них один літак АН-140-100 вартістю $2,5 млн. Із серпня 2017 року його виключено з Державного реєстру цивільних повітряних суден України. Станом на сьогодні він потребує ремонту ($3,5 млн), щоб просто піднятися в повітря. Судно цього року виставлялося на продаж: була надія, що бодай хтось за яку-небудь суму його придбає. Учасників не було.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Також у нас є 12 цивільних повітряних суден АН-124-100. Власник – ООО «Авиакомпания Волга-Днепр» (росія). Згідно зі зверненням прокурора, одне повітряне судно зберігається у міжнародному аеропорту «Торонто» (Канада), ще три – у міжнародному аеропорту «Лейпциг» (Німеччина). Місцеперебування ще восьми літаків зараз встановлюється.

Тобто наявне рішення про їх арешт, але фактичне місцеперебування повітряних суден невідоме. Управління виявлення та розшуку активів уже надіслало листи на адресу різних країн із проханням поінформувати, де вони можуть бути. Є відповіді про те, що ці літаки могли змінити номерні знаки, що унеможливлює їх пошук.

Ті чотири літаки, які знаходяться в Торонто та Лейпцигу, – у нормальному технічному стані. Після схвалених змін до постанови №719 АРМА отримало можливість реалізації цих арештованих активів. Сподіваюся, що це стосуватиметься і цих літаків, і будь-яких інших закордонних об’єктів.

Деякі всім відомі – наприклад, яхту Royal Romance Віктора Медведчука ми не маємо змоги повернути в Україну, тому що триває війна. Як можливо передислокувати це морське судно на територію України? Фактично ніяк. Або літак: як же він долетить до Києва? Зате тепер ми зможемо продавати їх на «Prozorro.Продажі» згідно з українським законодавством про публічні закупівлі.

–  Тобто виходить, що наступного тижня (інтерв'ю відбувалося 10 листопада. – Mindви вже зможете на Prozorro яхту Медведчука розмістити ?

–  Не зовсім так, бо агентство працює за процедурами. Після затвердження ініційованих АРМА змін до постанови №719 ми де-факто отримали можливість рухатися далі. Чи зможемо ми відразу поставити оголошення? Ні, тому що спочатку треба прозоро обрати організатора цих торгів і провести експертну оцінку вартості майна.

–  В управлінні АРМА приблизно 2000 автомобілів. Де вони стоять? Хто їх охороняє?

–  Вони всі перебувають у різних місцях. Зобов'язання збереження арештованого активу покладається на орган досудового розслідування. Тобто вони можуть стояти на штрафмайданчиках Бюро економічної безпеки, Служби безпеки України, Національної поліції тощо. Значною кількістю транспортних засобів АРМА не може управляти, бо про більш ніж 368 автомобілів відсутня інформація про місцезнаходження. Певна кількість авто перебуває на тимчасово окупованих територіях. 31 автомобіль ми вже передали на потреби ЗСУ.

Про резонансні активи

–  Вже понад місяць управління мережею АЗС перейшло від «Нафтогазу» до «Укрнафти». А чи вже сплатила «Укрнафта» 5 млн грн до держбюджету за жовтень 2023 року?

–  Ні.

–  Чому не сплатили?

–  Упродовж місяця ми здійснювали огляд цих АЗС. Зрештою, агентство отримало підтвердження від усіх сторін, що всі цифри збігаються і що ТОВ «Нафтогаз Ойл Трейдинг» готове передати майно. Ми працюємо за двома ухвалами суду. У першій йдеться про передачу самого майна, у другій – про передачу корпоративних прав. Ми вже готові були передати майно від «Нафтогаз Ойл Трейдинг», але, на жаль, «Укрнафта» відмовилася прийняти ці АЗС, висловивши позицію, що має намір підписати акти прийняття-передачі одночасно і на корправа, і на АЗС.

В умовах договору зазначено, що «Укрнафта» зобов'язується отримати ліцензію або роз'яснення Антимонопольного комітету України щодо відсутності її монополії на продаж палива. Переконана, що дуже скоро ми вже вийдемо на фінішну пряму приймання-передачі. АРМА вже надіслало до «Укрнафти» листи щодо готовності передачі АЗС згідно з оглядом. По корправам очікуємо роз'яснення АМКУ. Після цього відразу відбудеться передача.

–  ВАКС минулого місяця в апеляції підтвердив конфіскацію активів компанії «Аерок» у російського власника. АРМА рік управляли цим майном. Скільки доходів до держбюджету України надійшло за цей час?

–  На «Аерок» договір управління не підписаний. Рішенням ВАКС компанію передали до Фонду держмайна.

Ми маємо ґрунтовні колізії в законах України про санкції. Зокрема, поки йшов конкурс, внаслідок недолугої роботи попереднього керівництва було змінено ст. 5-1. Раніше стаття звучала так: рішення ВАКС іде до Кабміну, і саме уряд визначає, хто управлятиме підсанкційним майном – АРМА, ФДМУ, ВЦА або державне підприємство. Але з 22 вересня цього року норма змінилася, і тепер виключно ФДМУ отримує майно в тимчасове управління. АРМА із цим категорично не погоджується.

Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Агентство переконане, що орган має реалізовувати підсанкційні активи, якими він управляв до накладання санкцій. Ми знаємо про цей актив усе, а Фонд держмайна – нічого. Крім того, АРМА володіє його оцінкою. Тобто це вже готовий продукт, який можна виставити для реалізації на Prozorro.

Що далі буде з «Аероком», вирішить законодавець. Є законопроєкт реєстраційний номер10069 та урядовий законопроєкт, якими АРМА пропонує залишити право реалізації цих підсанкційних активів за агентством у разі, коли ці активи були в АРМА із самого початку. Питання поки що відкрите.

–  А стосовно Ocean Plaza?

–  Ocean Plaza – це інший випадок. Цей актив уже у ФДМУ. Орган повинен запустити процедуру приватизації.

– Чому в реєстрі арештованих активів відсутня колонка ЄДРПОУ?

–   Тому, що її не було у технічному завданні зразка 2017 року, і зараз я не можу це виправити, хоча дуже хочу. А ще б я хотіла, крім колонки ЄДРПОУ, додати пункт «Фотографія», «Міжнародні угоди» тощо.

–  А в чому складність додати цю колонку?

–  По-перше, треба розробити нове технічне завдання. По-друге, необхідно отримати кошти на вдосконалення реєстру. До речі, АРМА залучене до чотирьох проєктів міжнародної технічної допомоги. Один із них чітко націлений на вдосконалення агентства в IT-сфері. У 2024 році має відбутися реалізація фази №2, і зараз мій заступник Станіслав Петров займається затвердженням цього плану та створює перелік завдань із поліпшення IT. Поліпшення характеристик Реєстру арештованих активів – постійно в нашому порядку денному.

–  Скільки треба часу, щоб ця колонка з'явилася? Щоб з'явилася колонка з кадастровим номером арештованої земельної ділянки?

–  На адресу АРМА постійно надходять різні пропозиції включити той чи інший пункт у реєстр. Я це все записую. А чого б не зробити автоматизований доступ до державного земельного кадастру, щоб автоматично підтягувалося посилання на земельну ділянку на кадастровій карті? Щоб людина натиснула на слово «земельна ділянка» і потрапила до кадастру?

–  Коли, за вашими прогнозами, це буде реально зробити?

–  Автоматизацію можна реально забезпечити за три місяці. Аби це було дозволено законом. При відкритті реєстру ми враховували обмеження інформації щодо визначення місцезнаходження об'єктів. Це передбачено ст. 25 спеціального закону про АРМА.

–  А ви зробите?

–  Зроблю. Більше зроблю. У мене дуже багато амбітних планів. Якщо я  виконаю хоча б 15–20–30% з усього того, що прагну зробити, для держави це вже буде ефективно.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло