Арештовані активи: що відбувається з таким майном під управлінням АРМА

Арештовані активи: що відбувається з таким майном під управлінням АРМА

І хто отримує «дивіденди» від його використання

Арештовані активи: що відбувається з таким майном під управлінням АРМА
Фото: depositphotos

Керівництво Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА) 30 жовтня оголосило перший (і поки єдиний) за керівництва Олени Думи конкурсний відбір управителя комерційною нерухомістю в м. Києві по вул. Євгена Коновальця  (колишня вул. Щорса), буд. 34-А, площею понад 2300 кв. м.

Адвокат Андрій Потьомкін, екскерівник юридичного департаменту в АРМА, задався пошуком відповіді на загадку, чому шукають управителя лише для одного арештованого активу з десятків тисяч переданих слідчими суддями в управлінні АРМА. Власними передбаченнями він поділився з Mind

Ця нерухомість арештована у кримінальному провадженні № 52020000000000653 від 20.10.2020, за яким НАБУ перевіряє отримання експремʼєром Гройсманом хабаря від Микитася за призначення його людини в «Укрбуд».

З 2020 року вищезазначені обʼєкти нерухомого майна визнані речовими доказами у кримінальному провадженні й арештувані ВАКС, останній також встановив для них спеціальний порядок зберігання – шляхом передачі в управління АРМА для комерційного використання з метою генерування значних надходжень до Державного бюджету України.

Отже, згідно з приписами КПК України та Спеціального закону, слідчі судді ВАКС лише АРМА дозволили володіти, розпоряджатися та користуватися цими активами (речовими доказами).

Натомість, за даними Єдиного державного реєстру судових рішень, згадана нерухомість з 2021 року перебуває в строковому платному користуванні (оренді) комерційного товариства, громадської організації та адвоката, вартість оренди якими сплачувалися не до Держбюджету, а власнику арештованого майна, якому ВАКС заборонив його торкатися.

Ба більше, в ухвалі ВАКС від 06.06.2023 у справі № 991/4642/23 зафіксовано, що частиною цих приміщень користується Громадський рух «Українська стратегія», яку за даними руху «Чесно» очолює Євген Золотарьов, член політичної ради партії «Українська стратегія Гройсмана». Остання фінансувала на виборах партію експремʼєр-міністра України Володимира Гройсмана «Українська стратегія Гройсмана», а також  засновником якої є міністр Кабміну Гройсмана Олександр Саєнко, член цієї ж партії.

Варто лише додати, що, орієнтуючись на актуальні оголошення оренди офісних приміщень у цьому та сусідніх будинках, можна говорити про те, що за самими мінімальними підрахунками Держбюджет уже недоотримав орієнтовно $900 000 доходів від використання цих активів.

Читайте також: Перемогти корупцію: відкриття реєстру стало вироком для АРМА

Сьогодні Олена Дума офіційно розблокувала функцію менеджменту арештованих активів. Це не лише довгоочікуваний крок уперед, на який всі чекали, це важлива історична дія, оскільки заявлено, що відбір управителя відбуватиметься на відкритих торгах шляхом використання електронної системи закупівель Prozorro. Якщо це відбудеться, то лише одним цим Дума вже значно перевершить усі управлінські зусилля своїх попередників (Жоравовича, Сигидина, Янчука).

Важлива мета

Агентство створювалося у 2015 році як джерело надходжень Держбюджету завдяки ефективному менеджменту активів. Прикладом було французьке агентство з менеджменту арештованих і конфіскованих активів (AGRASC), яке у 2011–2014 роках сплатило до бюджету 4,5 млн євро, перерахувало до фонду боротьби з наркотиками 5,9 млн євро, повернуло державним кредиторам 1,2 млн євро, відшкодувало особам, які потерпіли від злочинів, 23 млн євро.

Водночас AGRASC повністю забезпечило свою роботу завдяки надходженням від менеджменту активів – 3,6 млн євро.

Сьогодні в Реєстр арештованих активів внесено понад 163 000 записів, з яких понад 49 000 стосуються передачі майна в управління АРМА. Йдеться про житлову й комерційну нерухомість, санаторні та готельні комплекси, об'єкти енергетичної інфраструктури, земельні ділянки, автомобільний і залізничний транспорт, повітряні, морські й річкові судна, трактори та сільськогосподарську техніку, корправа сотень підприємств, що працюють, цілісні майнові комплекси у вигляді заводів, фабрик і багато іншого майна більш ніж на сто мільярдів гривень.

АРМА судилося генерувати сотні мільйонів гривень доходів для Держбюджету від управління арештованими активами корупціонерів. Крім того, з початком повномасштабного вторгнення рф в Україну, коли агентству почали передавати російські активи вартістю десятки мільярдів гривень, з цього моменту відлік надходжень до державної скарбниці мав піти на мільярди. Останнє мало б значно зменшити залежність України від міжнародної допомоги.

Однак під час управління мультимільярдними активами АРМА витратило з Держбюджету в 2018–2023 роках на своє утримання 1 млрд 375 млн грн, забезпечило за цей час надходжень до держскарбниці від менеджменту активів в розмірі 109 млн грн.

Такий ганебний стан справ «заслуга» в першу чергу екскерівників агентства Дмитра Жоравовича (червень 2023 – серпень 2021), Віталія Сигидина (липень 2021 – грудень 2019) та Антона Янчука (листопад 2019 – грудень 2016).

Останні протягом семи років діяльності втопили АРМА в незліченних корупційних скандалах, отримали підозри та/або були звинувачені в розтраті й фігурують у численних кримінальних провадженнях, які розслідує НАБУ.

Читайте також: Ліквідувати чи залишити: в АРМА не спростовують звинувачення щодо бездіяльності

Службова недбалість

За даними вебсайта агентства, зараз на нього працює лише 22 управителя. Тобто понад 99% активів, які органи досудового розслідування, прокуратури та суду арештували й передали в управління АРМА роками лишаються безхазяйними та/або продовжують приносити доходи їхнім власникам (корупціонерам, росіянам).

Не лише чиновники агентства роками вчиняють тотальну бездіяльність, невиконання службових обов'язків через несумлінне ставлення до них, що вже завдало істотної шкоди інтересам держави у вигляді недоотримання держбюджетом сотень мільйонів, а то й мільярдів доходів. Те, як АРМА управляє арештованими активами, мають постійно контролювати керівники прокуратур усіх рівнів, їх перші заступники і заступники відповідно до розподілу обов'язків.

Відповідно до пп. 9.12 п. 9 Наказу ОГП «Про організацію діяльності прокурорів у кримінальному провадженні» від 30.09.2021 №309, керівники прокуратур усіх рівнів, їх перші заступники і заступники відповідно до розподілу обов'язків повинні організовувати щоквартальні перевірки стану та умов зберігання речових доказів, схоронності вилученого й арештованого майна та документів. При встановленні фактів неналежного зберігання речових доказів приймати рішення в порядку, передбаченому ст. 214 КПК України. Тобто порушувати кримінальні провадження проти чиновників агентства за їх службову недбалість.

Однак керівники прокуратур і їх заступники роками заплющують очі на тотальну бездіяльність посадових осіб АРМА, що, по суті, робить прокурорів співучасниками службової недбалості чиновників агентства та відповідальними за наслідки службової бездіяльності останніх, яка проявилася в недоотриманні держскарбницею сотень мільйонів, а то й мільярдів доходів.

Ухвала слідчого судді про передачу арештованих активів в управління АРМА, по суті, є завданням останньому використовувати такі активи з комерційною метою для генерування значних надходжень до держбюджету. Це завдання агентство не виконує, а прокурори на таку бездіяльність заплющують очі.

У кожній ухвалі про передачу активів в управління АРМА зазначається, що контроль за її виконанням покладається на прокурора, який здійснює процесуальне керівництво у відповідному кримінальному провадженні.

Тому службова недбалість, не організація заходів управління і фактичне залишення арештованих активів безхазяйними означає для чиновників агентства та прокурорів:

  • невиконання судового рішення, яким на АРМА покладено обов'язок управляти активами, а на прокурора контролювати таке управління (ст. 382 КК України);
  • службова недбалість (ст. 367 КК України);
  • незаконні дії щодо арештованих активів, яким визначено спеціальний порядок зберігання за ст. 100 КПК України (ст. 388 КК України), оскільки не виконується мета їх арешту та передачі в управління, бо чиновники агентства та прокурори допускають подальше користування такими активами власниками (корупціонерами, росіянами);
  • розтрата (ст. 191 КК України), яка виражається у недоотриманні держскарбницею сотень мільйонів, а то й мільярдів доходів.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло