Верховна Рада 22 травня ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у сфері земельних відносин» (законопроєкт №11150). Зараз він очікує на підписання Президентом України, а більшість його положень наберуть чинності вже наступного дня після опублікування в офіційних виданнях. Що передбачає цей нормативно-правовий акт і що змінилося з його ухваленням, розповіла Mind юристка практики земельного та аграрного права TOTUM LF Анастасія Іщенко.
Читайте також: У зоні доступу: як відбуваються угоди із земельними ділянками під час воєнного стану
Частина норм закону стосується права власності на земельні частки (паї). Оскільки земельна частка (пай) не має визначених меж і розташування на місцевості, попереднє нормативне регулювання передбачало обов’язок власників таких часток або їхніх спадкоємців здійснити формування земельних ділянок та оформити право власності на них до 1 січня 2025 року. Інакше існував ризик, що відповідна земля буде передана до комунальної власності територіальної громади на підставі судового рішення.
З набранням чинності законом строк на оформлення права власності на земельні ділянки, що виділені в натурі із земельних часток (паїв), буде продовжено до 1 січня 2028 року.
Ці зміни можна пояснити, зокрема, тимчасовою окупацією та веденням активних бойових дій на частині території України, що об’єктивною унеможливлює виконання необхідних землевпорядних робіт зі встановлення меж земельних ділянок і функціонування уповноважених на розпорядження землею органів місцевого самоврядування у відповідних частинах держави.
Отже, для громадян, які є власниками земельних часток (паїв) (що може посвідчуватися сертифікатом на право на земельну частку (пай), свідоцтвом про право на спадщину, рішенням суду тощо), встановлено додатковий строк на приведення належного їм права у відповідність до чинних законодавчих вимог (розроблення та затвердження документації із землеустрою, реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, реєстрації права власності на неї у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно).
Читайте також: Податкові послаблення: фермерам і власникам зруйнованого житла полегшили життя
Інша частина закону стосується особливостей застосування адміністративної процедури в земельних відносинах.
Під адміністративною процедурою розуміється визначений законом порядок розгляду та вирішення справи, що стосується публічно-правових відносин щодо забезпечення реалізації права, свободи чи законного інтересу особи та/або виконання нею визначених законом обов’язків, розгляд якої здійснюється адміністративним органом.
Так, нерідко виникають питання у сфері земельних відносин, розв'язання яких потребує звернення до органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування (наприклад, щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, передачі її у власність чи користування тощо).
Законодавчо встановлений порядок дій уповноваженого органу щодо розгляду такого звернення, вирішення порушеного в нього питання та надання відповіді заявникові і є адміністративною процедурою.
Загалом питання адміністративної процедури врегульовано окремим законом (ЗУ «Про адміністративну процедуру» від 17.02.2022 року №2073-IX), який почав діяти наприкінці минулого року. Водночас, оскільки земельна сфера має чимало своїх особливостей, законодавець вирішив конкретизувати деякі з його положень.
Так, новоприйнятий закон передбачає, зокрема, таке:
Читайте також: Орендувати державну та комунальну сільгоспземлю можна на Prozorro або поза аукціоном. Як це зробити
Передусім прийняті зміни стосуватимуться органів публічного управління, які мусять враховувати встановлені законом правила у своїй діяльності.
Водночас громадянам і бізнесу, у яких виникла потреба у розв'язанні того чи іншого земельного питання, також варто звернути увагу на положення цього акта. Зокрема, завчасно перевіряти наявність в органу відповідної компетенції, звертатися із заявами виключно в письмовій формі, уточнювати в який саме спосіб буде повідомлено про результат розгляду справи – це все допоможе значно ефективніше взаємодіяти з публічними органами й зекономити чимало часових ресурсів.
Окрім зазначеного, цей закон також частково стосується діяльності сертифікованих інженерів-землевпорядників, особливостей погодження та затвердження документації із землеустрою, суб’єктного складу права постійного користування. Основною його метою є захист прав власників земельних часток (паїв) і подолання наявних колізій у регулюванні здійснення адміністративної процедури в земельних відносинах.
Залишається сподіватися, що нововведення позитивно вплинуть на взаємодію з уповноваженими органами та сприятимуть захисту прав осіб у відносинах із владними суб’єктами.