Штучний інтелект для бізнесу: які завдання здатен вирішувати та в яких галузях допомагає

І чи треба боятися його «надможливостей»

Фото: depositphotos.com

За даними IBM Global AI Adoption Index 2022, 35% компаній використовують штучний інтелект (ШІ) у бізнесі, а ще 42% досліджують можливості його застосування. Mind розібрався, де саме ШІ найкраще проявляє себе та як це допомагає розвивати власну справу.

Що таке штучний інтелект?

Штучний інтелект у бізнесі – реальність сьогодення, яку мало хто помічає. Відеоігри, безпілотні автівки, чат-боти, технології розпізнавання облич, голосові асистенти Alexa, Google Assistant, Siri й навіть реклама в соцмережах працюють на основі ШІ.

Уже сьогодні штучний інтелект вміє писати тексти та музику, створювати картини, розбирати юридичні справи, проводити складні медичні операції та керувати складними пристроями.

За даними американської консалтингової компанії Gartner, у 2018 році глобальна вартість бізнесу, пов'язаного зі штучним інтелектом, оцінювалась в $1,2 трлн. У 2022-му ця цифра збільшилась до $3,9 трлн.

Очікується, що до 2030 року внесок штучного інтелекту у світову економіку досягне $15,7 трлн.

Artificial intelligence (AI), або ж штучний інтелект, – це галузь комп'ютерних наук, що моделює процеси людського інтелекту.

Термін «штучний інтелект» з’явився в 1956 році завдяки Джону МакКарті – професору Дартмутського коледжу. Група науковців під керівництвом МакКарті досліджувала здатність комп’ютера навчатися.

Своєму розвитку ШІ завдячує збільшенню кількості даних. Згідно з Forbes, у період з 2010 до 2020 років обсяг створюваних і споживаних даних зріс на 5000%.

Штучний інтелект здатен аналізувати та навчатися набагато швидше, ніж людина. Тож не дивно, що в своїй спеціалізації він перевершує homo sapiens.

ШІ об’єднує всі технології, які працюють з базами даних та здатні до самонавчання, наприклад:

Застосування штучного інтелекту в бізнесі

За даними консалтингової компанії Accenture, 84% топменеджерів вважають, що штучний інтелект сприяє зростанню компанії та оптимізує робочі процеси.

Уже сьогодні моделі ШІ вміють генерувати новий контент. Наприклад, Stability AI та Midjourney створюють нові зображення за текстовим запитом.

Українське «Видавництво Старого Лева» анонсувало вихід книги Марини Пономаренко «Книжка любові і люті», проілюстрованої за допомогою Midjourney.

Чат ChatCPT компанії OpenAI за лічені секунди створює будь-який текст, структуру статті та детально відповідає на запитання. Цей чат отримав власну рубрику в соцмережах Ощадбанку та генеруватиме для неї тексти й ілюстрації.

Завдяки технологіям машинного навчання Google збільшив обсяг онлайн-реклами та покращив результати пошуку. Також корпорація працює над проєктом LaMDA (Language Model for Dialogue Applications). Це система створення чат-ботів на кшталт ChatCPT.

Інтернет-гігант Amazon долучив ШІ до управління ланцюжками постачання.

Microsoft інтегрує штучний інтелект у пошуковий сервіс Bing та браузер Edge.

У київському кафе «Кантін» ШІ виконує функції касира. Щоб розрахуватися, клієнти ставлять таці з їжею в квадратні портали з камерами та за кілька секунд отримують чек.

У мережі супермаркетів «Сільпо» доступна «Вільнокаса» на основі ШІ. Завдяки цій опції можна просканувати штрихкод товару та розрахуватися за допомогою смартфону без потреби стояти в черзі на касі.

Meta використовує штучний інтелект для таргетування реклами. А компанія Megogo озвучує фільми за допомогою ШІ.

Також штучний інтелект виконує наступні функції:

Штучний інтелект також обробляє запити клієнтів, на основі яких прогнозує попит та ймовірність покупки.

Згідно з дослідженням Harvard Business Review, компанії, які використовують штучний інтелект для продажів, можуть збільшити кількість потенційних клієнтів щонайменше на 50%, скоротити час дзвінків на 60–70% та зменшити витрати на 40–60%.

Дані, зібрані ШІ, також використовують для офлайн-продажів. Наприклад, завдяки ШІ можна контролювати запаси на полицях та перевіряти свіжість швидкопсувних товарів в супермаркетах.

Восени 2022 року виробник тракторів John Deere представив роботизований трактор. Шість камер трактора використовують штучний інтелект та дозволяють розпізнавати перешкоди й маневрувати, виявляти бур'яни серед посівів, витрачати менше посівного матеріалу.

Ще більше кейсів про застосування штучного інтелекту тут.

Негативні наслідки діяльності штучного інтелекту

Застосування штучного інтелекту має свої мінуси.

Оскільки TikTok працює на основі штучного інтелекту, кожен користувач отримує контент за вподобаннями. Відфільтрувати шкідливий або неточний зміст алгоритм не здатен.

Чи може штучний інтелект вийти з під контролю людини?

«Розвиток штучного інтелекту може означати кінець людської раси», – вважав Стівен Гокінг.

«Штучний інтелект до біса мене лякає. Він здатний на значно більше, ніж ми уявляємо, і швидкість його самонавчання експоненціальна», – сказав засновник Tesla та SpaceX Ілон Маск на технічній конференції SXSW.

Колишній СЕО компанії Google Ерік Шмідт вважає, що застосування штучного інтелекту варто регулювати так само, як і застосування ядерної зброї.

Щоб відповісти на запитання, чи дійсно ШІ має руйнівну силу, потрібно розібратися в термінах. Розрізняють два види штучного інтелекту: слабкий (Narrow AI) та сильний (General AI). Слабкий перевершує людину лише в одній специфічній галузі і не може працювати автономно. Такий вид ШІ розповсюджений зараз.

Сильний штучний інтелект має свідомість та може працювати в будь-якій галузі, здатен навчатися та приймати рішення без допомоги людини. Але його ще не існує. Можливо, General AI з’явиться в найближчі 20 років.

Наостанок пропонуємо переглянути ролик про зародження Всесвіту та подальший розвиток життя на Землі, створений нейромережею Neural Synesthesia. У своєму історичному екскурсі ШІ також спробував передбачити майбутнє, а саме злиття людини та штучного інтелекту в одне ціле. Як вам така перспектива?

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS