Скласти бізнес-план за допомогою штучного інтелекту: коли бот ChatGPT може бути корисним, а коли здатен «підманути»
П’ять кейсів роботи з АІ, які пояснюють, чому його дані краще ретельно перевіряти

ChatGPT, найпопулярніший у світі чат-бот зі штучним інтелектом, тепер доступний в Україні. Про це написав у фейсбуці очільник Міністерства цифрової трансформації Михайло Федоров. За його словами, команда Мінцифри «довго працювала над цим рішенням – офіційні листи, дзвінки та зустріч з керівництвом».
«Розумію, що початкова пропозиція на цю посаду становить $150 000 на рік, але я шукаю заробітну плату, більш конкурентоспроможну в порівнянні з ринковими ставками та таку, яка відображає мою кваліфікацію та цінність для компанії. Я отримав конкуруючу пропозицію від Facebook на $200 000 на рік, що дало мені можливість розглянути варіанти та домовитися про справедливу заробітну плату, яка відповідає моїм навичкам та досвіду» – це цитата із заготовки резюме інженера-програміста початкового рівня, який намагається влаштуватися в Google.
Втім, її написала не людина, а ChatGPT – наразі найпопулярніший у світі чат-бот зі штучним інтелектом (англ. – artificial intelligence, AI). Текст був згенерований за запитом «допоможи мені провести ефективні перемовини», у ТЗ – вказані деякі деталі, але не розміри зарплат у Google та Facebook. Звідки АІ взяв цю інформацію? З величезної бази даних, які розробник ChatGPT – лабораторія OpenAI – завантажувала в нього ще з 2015 року. Чи релевантні ці дані? Напевно, ні. У «мозку» бота – інформація до початку 2022 року. Принаймні поки що.
Нещодавно Microsoft оголосила про новий раунд інвестування в OpenAI «для прискорення прориву у сфері АІ». 2019 року корпорація вклала в ChatGPT $1 млрд. Наразі розмір фінансування не оголошується. Втім, декілька тижнів тому в медіа просочилася інформація про намір Microsoft інвестувати в OpenAI до $10 млрд. Паралельно точиться чимало дискусій про ризики розвитку «занадто розумного» штучного інтелекту.
Mind тим часом вирішив перевірити, наскільки корисним ChatGPT може бути для бізнесу. OpenAI відкрила доступ до ChatGPT зовсім нещодавно – на початку грудня 2022 року. У перші ж дні в чаті зареєструвалися понад 1 млн користувачів та почали з’являтися різноманітні стартапи – платформи, застосунки, розширення, створені на базі ChatGPT. Один із них – FlowGPT. Це своєрідна бібліотека запитів-відповідей ChatGPT на різноманітну тематику: розвиток бізнесу, управління продуктом, маркетинг, розробка ПЗ, дизайн, фінанси, продажі, HR тощо. Зараз на FlowGPT – понад 30 000 запитів-відповідей, якими діляться користувачі ChatGPT.
Відкрита бібліотека може бути в пригоді українцям, у яких немає прямого доступу до ChatGPT: Україна донедавна перебувала в переліку країн (решта – росія, білорусь, Китай, Іран, Афганістан, Венесуела), де реєстрація в боті недоступна. Голова Мінцифри Михайло Федоров особисто просив OpenAI розблокувати доступ. І 18 лютого цей доступ нарешті було надано.
Читайте також: Перегони штучного інтелекту: що таке ChatGPT і кому він може стати в пригоді
Тож Mind промоніторив сотні відповідей ChatGPT на FlowGPT та вибрав п’ять кейсів-прикладів, які пояснюють, за яких умов можна отримати від ChatGPT дійсно потрібну допомогу, а не перефразовані цитати з підручника з макроекономіки початку «нульових».
Кейс 1. Ідеї для створення бізнесу
Запит. Користувач попросив ChatGPT придумати три стартапи у сфері B2B SaaS. «Ідеї повинні мати сильну та переконливу місію, а також якимось чином використати АІ. Уникай криптовалюти або блокчейну. У стартапу має бути крута та цікава назва. Ідеї мають бути досить привабливими, щоб інвестори були зацікавлені вкладати мільйони доларів без належної обачності», – йшлося в ТЗ.
Відповідь. ChatGPT запропонував такі варіанти:
- Algorithmix – використовує АІ, щоб допомогти компаніям оптимізувати та автоматизувати ланцюг постачань, ухвалювати рішення на основі даних, скорочувати витрати та підвищувати ефективність операцій.
- AI-Assist – використовує АІ для допомоги підприємствам у поліпшенні обслуговування клієнтів. Використовує обробку природної мови та машинне навчання, щоб надавати допомогу агентам з обслуговування клієнтів у режимі реального часу, допомагаючи їм розв'язувати проблеми клієнтів швидше та ефективніше.
- BrainBoost – використовує АІ, щоб допомогти підприємствам підвищити продуктивність співробітників. Використовує машинне навчання для аналізу даних про робітників і надає персоналізовані рекомендації щодо навчання та розвитку, допомагаючи співробітникам набувати нових навичок і зростати у кар'єрі.
Схожі стартапи вже давно існують, як і компанії із запропонованими назвами. І це не дивно. ChatGPT має змогу «креативити», черпаючи «ідеї» тільки з уже наявної бази даних. Тож такі запити марні? Ні. Відповіді можуть допомогти відкинути зайве та проаналізувати конкурентів.
Користувач на цьому не зупинився і попросив придумати презентацію стартапу Algorithmix із 10 слайдів, «яка змусить інвесторів вкладати мільйони доларів без належної обачності».
ChatGPT видав стандартну методичку для пітчингу (проблема – рішення – ринкові можливості тощо) і короткі інструкції з кожного пункту. Наприклад: «Слайд конкурентного середовища: обговоріть це й те, чим Algorithmix відрізняється від конкурентів. Це допоможе інвесторам зрозуміти унікальну ціннісну пропозицію Algorithmix і чому стартап має хороші можливості для успіху на цьому ринку».
Єдина не хрестоматійна інформація у відповіді – данні обсягу індустрії. «До 2023 року світовий ринок управління ланцюгами постачань досягне $22,5 трлн за середньорічного темпу зростання 7,5%», – повідомив ChatGPT, але не уточнив джерело. А користувач не перепитав. У відкритих даних Mind не знайшов саме це дослідження. Втім, схожі аналітичні релізи свідчать, що дані ChatGPT близькі до реальності.
Тож такі запити можуть бути корисні тим, кому ліньки гуглити шаблони презентацій. Для отримання більш корисної інформації – доведеться конкретизувати запити: «Розкажи про 10 головних конкурентів мого стартапу», «У чому саме їхні переваги» тощо. Та обов’язково перевіряти отримані дані.
Кейс із цитатою гендиректора Microsoft пам’ятаєте? Якщо коротко: журналісти Bloomberg попросили ChatGPT написати статтю про прибутки Microsoft. АІ видав текст із приблизними даними фінзвіту корпорації у 2021 році та… додав фейкову цитату Сатьї Наделли.
Кейс 2. Консультація щодо життєздатності стартапу
Запит. Користувач запропонував боту разом проаналізувати ідею стартапу та допомогти вирішити, хороша вона чи ні: «Місія проєкту в тому, щоб запобігти невдачі першої фази клінічних випробувань. Хочемо використовувати обчислювальні та/або високопродуктивні лабораторні методи, щоб визначити, чи матимуть нові ліки несприятливі нецільові ефекти. Плануємо продати це фармацевтичним компаніям, що спонсорують клінічні випробування, і дослідникам, які розробляють ліки. Відкриті запитання: «Чи є вже життєздатне рішення для цього?» та «Як його реалізувати?».
Відповідь. З першим питанням СhatGPT впорався, як професійна ворожка: «Можливо, вже існують такі рішення… Однак також можливо, що в цій галузі є місце для інновацій і поліпшень…». На друге питання – надав шаблонні поради з «підручника».
Втім, користувач не здавався. Надав детальне ТЗ й уточнив, що вже заснував кілька компаній (бот натяк зрозумів і більш не «лив воду»). СhatGPT порекомендував «отримати або створити великий і різноманітний набір даних білкових послідовностей та відповідну інформацію про зв'язування малих молекул і небажані явища» (це дуже скорочений опис. – Mind), а також навів великий перелік джерел цих даних.
Цю інформацію користувач назвав дуже корисною та продовжив «допит». Отримав додатковий перелік баз даних з детальними поясненнями про переваги й обмеження. Що далі, то більше: «співрозмовники» дійсно перейшли до обговорення суті проєкту. «Прогнозування зв'язування білок-ліганд, засноване виключно на білкових послідовностях і хімічній структурі ліганду, може бути складним завданням, оскільки часто важко вловити всі важливі деталі взаємодій білок-ліганд, використовуючи тільки ці типи даних. Однак цілком можливо…» – це дуже маленька цитата із відповіді СhatGPT.
У підсумку користувач отримав поглиблену консультацію з кожного етапу проєкту та перелік лабораторій і дослідників, які працюють над розв’язанням цієї проблеми. А також оцінив це «інтерв’ю» як «приголомшливе».
Кейс 3. План дій для відкриття бізнесу
Запит. Користувач попросив розповісти, як відкрити ресторан у Берліні та які документи потрібні.
Відповідь. ChatGPT надав загальний і покроковий опис процесу: реєстрація бізнесу – отримання ліцензій – оренда або купівля комерційної нерухомості тощо. З цікавого: бот видав детальний перелік усіх необхідних документів (яких чимало) і пояснив, де саме їх потрібно отримувати в Берліні.
Відповідаючи на уточнювальне питання, більш детально розписав план роботи на п’ять місяців: «Перший місяць. Виберіть бізнес-модель і визначте спеціальні вимоги або дозволи, які вам можуть знадобитися (наприклад, ліцензія на алкогольні напої чи дозвіл на обробку харчових продуктів). Дослідіть потенційні місця та визначте будь-які обмеження щодо зонування чи планування, які можуть застосовуватися. Створіть бюджет і план фінансування….».
Тож початківцям такі підказки не завадять. Втім, варто пам’ятати, що в ChatGPT поки не завантажені дані за 2022 рік. А нормативна база може швидко змінюватися.
Кейс 4. Створення стратегії просування на ринку
Запит. Користувач попросив написати маркетингову стратегію нового стартапу, який продає ПЗ для управління персоналом: «У мене є бюджет на маркетинг близько $2 млн, і мені потрібно потрапити до 10 000 найбільших компаній США. Будь ласка, надай докладні приклади всеосяжної стратегії та приблизну вартість кожної з ініціатив».
Відповідь. ChatGPT знову ж-таки не відкрив Америку. А видав короткі описи стандартних каналів просування та оцінив бюджет кожного з них: платна пошукова реклама – $500 000–1 млн, маркетинг у соцмережах – $250 000–500 000, контент-маркетинг – $200 000–400 000, виставки та конференції – $200 000–400 000, зв'язки з громадськістю – $150 000–300 000. Звідки взялися ці цифри – бот не пояснив, а користувач не уточнив. Мабуть, просто поділив $2 млн за пріоритетністю каналів. Завдання «потрапити до 10 000 найбільших компаній США за $2 млн» ChatGPT не прокоментував: тролінг – ще не в арсеналі функцій бота.
Тож такі запити можуть бути в пригоді тим, кому потрібні шаблони стратегії. Для пошуку свіжих і нестандартних каналів та ідей – потрібно влаштовувати «допит» та надавати боту детальніші дані про свій бізнес.
Кейс 5. Антикризова комунікація
Запит. Користувач попросив створити сценарій дій у разі кібератаки на компанію SureIT та написати заяву керівництва для медіа: «Конфіденційні дані клієнтів були вкрадені. Компанії необхідно якнайшвидше відреагувати в медіа, зберігши свою репутацію. Тон заяви має бути обнадійливим, прозорим і таким, що підтримує клієнтів».
Відповідь. ChatGPT видав шаблонний план: повідомлення постраждалих клієнтів про витік даних, співпраця з правоохоронними органами та (чомусь) із судово-медичними експертами, перевірка й оновлення протоколів безпеки компанії, щоб запобігти повторенню подібних інцидентів у майбутньому.
Заяву бот написав за стандартами антикризового піару. «Ми з глибоким жалем повідомляємо нашим шановним клієнтам, що … Наша ІТ-команда змогла стримати атаку й зараз працює над визначенням ступеня витоку даних. Ми робимо всі необхідні кроки для захисту особистої інформації наших клієнтів і запобігання подібним інцидентам у майбутньому… Ми також пропонуватимемо безкоштовні послуги кредитного моніторингу постраждалим клієнтам… Ми хочемо запевнити наших клієнтів, що безпека їхньої особистої інформації має для нас першорядне значення... Ми також співпрацюємо з правоохоронними органами … Ми вибачаємося за будь-які незручності, які міг викликати цей інцидент… Якщо у вас є проблеми або питання, будь ласка, не соромтеся звертатися до нашої команди підтримки клієнтів. Ми дякуємо вам за ваше терпіння та розуміння в цей важкий час», – це скорочений перелік ключових меседжів.
Такі запити можуть бути корисні тим компаніям, у яких чомусь немає плану дій та шаблонів заяв для медіа. А в кризової ситуації, коли все потрібно робити максимально швидко, шаблонні підказки бота точно не завадять.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].