Використання платіжних карток для безготівкових розрахунків невпинно зростає: за статистикою Нацбанку за травень – грудень 2022 (в перші місяці звітність не подавалася), обсяг таких розрахунків зріс на 1,4% порівняно з минулим роком – і це попри війну та окупацію, скорочення платіжної інфраструктури та загальне зниження активності бізнесу. Однак, попри усі перешкоди, в країні щодня з’являються нові бізнеси: тільки за перші місяці 2023 року українці зареєстрували майже 37 тисяч ФОПів. Більшість з них спеціалізуються на роздрібній торгівлі, а значить – потребують інструментів для проведення платежів.
Разом з профільними спеціалістами Betatransfer Євгеном Власовим (CMO fintech-платформи Betatransfer) та Філіпом Колесніковим (СТО fintech-платформи Betatransfer) ми розбиралися у плюсах і мінусах двох найбільш вживаних інструментів: інтернет-еквайрингу та платіжних ботів.
Одразу зазначимо, що технічно усі платіжні боти, що існують у світі, зазвичай побудовані на базі системи еквайрингу, але використовують для роботи популярні месенджери: Facebook Messenger, Viber, Telegram. Тому використання платіжних ботів не скасовує для бізнесу необхідності бути клієнтом фінансової установи, яка надає послуги з інтернет-еквайрингу. Тоді у чому ж різниця і кому знадобилася нова програма?
В першу чергу – малому бізнесу, стверджує Євген Власов, CMO fintech-платформи Betatransfer: «Ідея створити власний платіжний бот і продавати його виникла тоді, коли ми усвідомили, скільки малих бізнесів не можуть підключитися до інтернет-еквайрингу: на старті свого розвитку вони часто не мають достатньо ресурсів, щоб створити сайт, який відповідав би всім вимогам платіжних провайдерів, тому й виникають проблеми з підключенням. Нам потрібен був продукт, використання якого не вимагало б одразу значної кількості ресурсів – і ми створили платіжний бот. Він на ринку всього півтора місяця, але інтерес до нього показує, наскільки бізнес чекав на появу такого інструмента».
«Для великого бізнесу, підключеного до еквайрингу, платіжний бот теж може бути корисним, оскільки він є додатковим «доторком» до клієнтів і можливістю надати їм більший вибір зручних інструментів для платежу, – пояснює Філіп Колесников – крім того, використання боту з різними функціями для великого бізнесу – чудова змога перевірити маркетингову гіпотезу чи протестувати популярність нового продукту». А тепер про все це – докладніше.
системи інтернет-еквайрингу | платіжного бота |
1. власний захищений сайт, який відповідає усім вимогам платіжних провайдерів 2. оформлення договору з провайдером фінансових послуг |
1. наявність будь-якого месенджера (FB, Viber, Telegram) 2. бути клієнтом компанії, що надає послуги еквайрингу, та мати налаштований особистий кабінет на її сайті |
інтернет-еквайрингу | платіжного бота |
Кілька годин. «Після вибору компанії, яка надає послуги інтернет-еквайрингу, найбільше часу піде на обговорення відповідності вашого сайту усім необхідним вимогам та на оформлення необхідних документів, – пояснює Філіп Колесников. – Зазвичай все можна зробити 4-5 годин, інколи процес розтягується на один робочий день». |
Не потребує певної кількості часу на встановлення.
|
інтернет-еквайринг | платіжний бот |
Налаштування грошей не потребує, користувача платить тільки комісію з кожного платежу.
- розміру вхідних платежів, з яких береться відсоток, |
Розробка власного платіжного бота обійдеться бізнесу від $5 до $10 тисяч. Остаточна вартість залежатиме від різних факторів, таких як функціональні вимоги, складність інтеграції з іншими системами, рівень досвіду розробників тощо. |
в системі інтернет-еквайрингу | при використанні бота |
«Безпека ваших даних та ваших платежів повністю залежить від того, послугами якого провайдера ви користуєтеся, – констатує Філіп Колесников. – Якщо ви обрали хорошого провайдера з надійними рекомендаціями та історією, користування еквайрингом буде безпечним. |
«Як ми вже казали, платіжний бот є додатковим інструментом, який дозволяє користуватися послугами еквайрингу, не підключаючи цілу систему до власного сайту, а тому рівень його безпечності залежить від захищеності еквайрингу – тобто, знову ж таки, від того, послугами якої компанії ви користуєтеся, – пояснює Євген Власов. – Крім того, варто знати, що бот не накопичує і не зберігає особисті та платіжні дані клієнтів, все це зберігається тільки у вашому особистому кабінеті на сайті компанії, що надає фінансові послуги – причому, у зашифрованому вигляді. Жоден зі співробітників компанії не має доступу до кабінету, тільки його власник і ті, кому він вирішив цей доступ надати. |
інтернет-еквайрингу | платіжного бота |
|
|
«Насправді, якщо вибирати, я б сказав «дайте два», – говорить Філіп Колесников. – Чим більше інструментів використовує ваш бізнес, тим більше у нього можливостей розширити коло клієнтів та збільшити продажі».
«Ми бачимо швидкий і невпинний зріст попиту на безготівкові платежі з боку і клієнтів, і бізнесу, бо це швидко і зручно, – констатує Євген Власов. – Звичайно, кожен бізнес сам обирає, якому інструменту надати перевагу, але якщо є ресурси, варто розвивати та використовувати усі можливі. Якщо ресурсів обмаль, можна почати з простішого рішення – платіжних ботів, – а потім вже додавати інші».