Платіжний бот VS еквайринг: що краще для бізнесу?

Які плюси та мінуси має кожен з двох платіжних інструментів

Фото: pixabay.com

Використання платіжних карток для безготівкових розрахунків невпинно зростає: за статистикою Нацбанку за травень – грудень 2022 (в перші місяці звітність не подавалася), обсяг таких розрахунків зріс на 1,4% порівняно з минулим роком – і це попри війну та окупацію, скорочення платіжної інфраструктури та загальне зниження активності бізнесу. Однак, попри усі перешкоди, в країні щодня з’являються нові бізнеси: тільки за перші місяці 2023 року українці зареєстрували майже 37 тисяч ФОПів. Більшість з них спеціалізуються на роздрібній торгівлі, а значить – потребують інструментів для проведення платежів.

Разом з профільними спеціалістами Betatransfer Євгеном Власовим (CMO fintech-платформи Betatransfer) та  Філіпом Колесніковим (СТО fintech-платформи Betatransfer) ми розбиралися у плюсах і мінусах двох найбільш вживаних інструментів: інтернет-еквайрингу та платіжних ботів.

Одразу зазначимо, що технічно усі платіжні боти, що існують у світі, зазвичай побудовані на базі системи еквайрингу, але використовують для роботи популярні месенджери: Facebook Messenger, Viber, Telegram. Тому використання платіжних ботів не скасовує для бізнесу необхідності бути клієнтом фінансової установи, яка надає послуги з інтернет-еквайрингу. Тоді у чому ж різниця і кому знадобилася нова програма?

В першу чергу – малому бізнесу, стверджує Євген Власов, CMO fintech-платформи Betatransfer: «Ідея створити власний платіжний бот і продавати його виникла тоді, коли ми усвідомили, скільки малих бізнесів не можуть підключитися до інтернет-еквайрингу: на старті свого розвитку вони часто не мають достатньо ресурсів, щоб створити сайт, який відповідав би всім вимогам платіжних провайдерів, тому й виникають проблеми з підключенням. Нам потрібен був продукт, використання якого не вимагало б одразу значної кількості ресурсів – і ми створили платіжний бот. Він на ринку всього півтора місяця, але інтерес до нього показує, наскільки бізнес чекав на появу такого інструмента».

«Для великого бізнесу, підключеного до еквайрингу, платіжний бот теж може бути корисним, оскільки він є додатковим «доторком» до клієнтів і можливістю надати їм більший вибір зручних інструментів для платежу, – пояснює  Філіп Колесников – крім того, використання боту з різними функціями для великого бізнесу – чудова змога перевірити маркетингову гіпотезу чи протестувати популярність нового продукту». А тепер про все це – докладніше.

Що потрібно для встановлення

системи інтернет-еквайрингу платіжного бота
1. власний захищений сайт, який відповідає усім вимогам платіжних провайдерів

2. оформлення договору з провайдером фінансових послуг
1. наявність будь-якого месенджера (FB, Viber, Telegram)

2. бути клієнтом компанії, що надає послуги еквайрингу, та мати налаштований особистий кабінет на її сайті 

Скільки часу займає встановлення

інтернет-еквайрингу платіжного бота
Кілька годин.

«Після вибору компанії, яка надає послуги інтернет-еквайрингу, найбільше часу піде на обговорення відповідності вашого сайту усім необхідним вимогам та на оформлення необхідних документів, – пояснює Філіп Колесников. – Зазвичай все можна зробити 4-5 годин, інколи процес розтягується на один робочий день».

Не потребує певної кількості часу на встановлення.

«Єдине, на що може знадобитися час, – це на те, щоб за бажанням налаштувати свій бот під себе: вибрати, якого кольору буде фон, додати логотип та усі sku, які має ваша компанія, – говорить Євген Власов. – Скільки часу ви на це витратите, залежить, серед іншого, і від кількості у вас товарних одиниць: якщо їх багато, кожну потрібно ввести окремо. Оскільки зазвичай ботом користується малий бізнес, у якого не надто велика кількість sku, це не вимагає багато часу».


Якщо до встановлення боту ви не були клієнтом компанії-провайдера фінансових послуг, то ще трохи часу знадобиться, щоб завести собі особистий кабінет користувача на її онлайн ресурсі. Це потребує приблизно стільки ж часу, як налаштування ФБ-акаунту.

Скільки коштує

інтернет-еквайринг платіжний бот

Налаштування грошей не потребує, користувача платить тільки комісію з кожного платежу.

Розмір комісії залежить від:

- розміру вхідних платежів, з яких береться відсоток,
- валюти та країни, з якої надходять кошти,
- ступеня ризикованості бізнесу
- обсягу платежів (клієнти з великими обсягами завжди мають цікавіші умови).

Підтримкою системи та вирішенням технічних проблем займається компанія-провайдер, а сплату за це від початку закладено в комісію, яку сплачує клієнт за використання сервісу.

Розробка власного платіжного бота обійдеться бізнесу від $5 до $10 тисяч. Остаточна вартість залежатиме від різних факторів, таких як функціональні вимоги, складність інтеграції з іншими системами, рівень досвіду розробників тощо.

Вартість технічної підтримки власного продукту залежить від вартості години роботи фахівця. Наразі на ринку година роботи спеціаліста-розробника коштує $20-50, платити доведеться за фактом звернення і урахуванням часу, витраченого на виконання робіт. Другий варіант – абонемент на підтримку, який коштує від $40 і вище в залежності від складності бота та кваліфікації спеціаліста.

Готове рішення обійдеться в ті ж 5-10 тисяч + щомісячна плата за підтримку від $40 на місяць. Сума залежатиме від розробника.

«Наприклад, наш платіжний бот встановлюється безкоштовно і окрему плату за технічну підтримку також не беремо, клієнт просто платить відсоток з транзакцій, як і при використанні еквайрингу (розмір комісії розраховується так само, як і в інтернет-еквайрингу – ред.), – говорить Євген Власов. – Якщо раптом виникають проблеми, користувачі можуть звернутися до служби підтримки, спеціалісти якої працюють 24/7, адже ми працюємо з бізнесами з усього світу, які живуть у різних часових поясах».

Як гарантується безпека особистих даних і платежів

в системі інтернет-еквайрингу при використанні бота

«Безпека ваших даних та ваших платежів повністю залежить від того, послугами якого провайдера ви користуєтеся, – констатує Філіп Колесников. – Якщо ви обрали хорошого провайдера з надійними рекомендаціями та історією, користування еквайрингом буде безпечним.

Щодо безпеки власне рішення, то, наприклад, наша система еквайрингу відповідає стандартам PCI DSS. Конфіденційність фінансових даних та даних шлюзів, які використовує клієнт, зберігається завдяки проксі API. Особистий кабінет клієнта захищений. За бажанням, і ми на цьому наголошуємо, можна налаштувати двофакторну аутентифікацію для входу в кабінет. Крім цього, клієнти можуть обмежити ip-адреси, за якими можна входити в особистий кабінет, – тобто, вказати лише кілька конкретних».

«Як ми вже казали, платіжний бот є додатковим інструментом, який дозволяє користуватися послугами еквайрингу, не підключаючи цілу систему до власного сайту, а тому рівень його безпечності залежить від захищеності еквайрингу – тобто, знову ж таки, від того, послугами якої компанії ви користуєтеся, – пояснює Євген Власов. – Крім того, варто знати, що бот не накопичує і не зберігає особисті та платіжні дані клієнтів, все це зберігається тільки у вашому особистому кабінеті на сайті компанії, що надає фінансові послуги – причому, у зашифрованому вигляді. Жоден зі співробітників компанії не має доступу до кабінету, тільки його власник і ті, кому він вирішив цей доступ надати.

Тобто, ні втрата телефону, ні злам телеграм-аккаунту ніяк не позначиться на безпеці ваших даних. Єдине, від чого не застрахований ніхто – це людський фактор. А тому не працюйте з ноутбука там, де можна зчитати дані з монітора та не кидайте гаджет з відкритим особистим кабінетом без нагляду», – радить Євген Власов.

Додаткові бонуси від використання

інтернет-еквайрингу платіжного бота
  • автоматичні платежі без залучення людей для проведення операцій;
  • відсутність готівки, а значить – ризиків отримати фальшиві купюри або помилитися при обчисленні та видачі решти;
  • робота 24/7;
  • ви не витрачаєте кошти на інкасацію та зберігання готівки,
  • просте підключення до системи (за наявності захищеного сайту).
  • зниження витрат на обслуговування клієнтів,
  • автоматизація процесів – і не лише платіжних,
  • можливість вирішувати стандартні проблеми клієнтів і тим самим зменшити навантаження на операторів кол-центру,
  • робота 24/7;
  • відсутність проблем з готівкою (фальсифікати, зберігання, інкасація і т.д.);
  • просте підключення
  • додаткове «доторкання» до клієнта – змога дати йому різні можливості та зручні інструменти для проведення платежів.
Платіжний бот VS еквайрінг: що краще для бізнесу?
Фото: pixabay.com

«Насправді, якщо вибирати, я б сказав «дайте два», – говорить Філіп Колесников. – Чим більше інструментів використовує ваш бізнес, тим більше у нього можливостей розширити коло клієнтів та збільшити продажі».

«Ми бачимо швидкий і невпинний зріст попиту на безготівкові платежі з боку і клієнтів, і бізнесу, бо це швидко і зручно, – констатує Євген Власов. – Звичайно, кожен бізнес сам обирає, якому інструменту надати перевагу, але якщо є ресурси, варто розвивати та використовувати усі можливі. Якщо ресурсів обмаль, можна почати з простішого рішення – платіжних ботів, – а потім вже додавати інші».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS