10 ключових відмінностей між КСВ та благодійністю

10 ключових відмінностей між КСВ та благодійністю

Навіщо бізнесу потрібна соціальна відповідальність, і чому просто дарувати гроші – застарілий тренд

Этот текст также доступен на русском
10 ключових відмінностей між КСВ та благодійністю

Корпоративна соціальна відповідальність, дотримання принципів сталого розвитку – незважаючи на те, що ці словосполучення нині в тренді, не так багато людей розуміють, чим вони відрізняються від звичної благодійності. У той же час відмінності між цими явищами є принциповими і є закономірним наслідком того, що до суспільства в цілому і бізнесу зокрема поступово приходить усвідомлення власної відповідальності перед навколишнім середовищем. Разом з розумінням безперспективності благодійності як точкової разової акції, яка не вирішує глобальної проблеми, це змушує компанії виходити за межі вузького кола власних бізнес-інтересів. Постійний двосторонній діалог корпорація–суспільство, їхня довгострокова взаємодія і тривала підтримка знаходять нарешті значимість, приносячи куди більш масштабні результати, ніж одноразові подарункові акції.

Боротьба зі зміною клімату, трансформація бізнес-процесів для зменшення впливу на навколишнє середовище, безкоштовні освітні програми, захист прав людини, починаючи з власних співробітників, розвиток місцевих громад та інфраструктури – ось лише деякі приклади соціальної активності бізнесу сьогодні. Mind виділив основні аспекти, які відрізняють корпоративну соціальну відповідальність (КСВ) від традиційної благодійності.

Аспект 1: Залученість

Благодійність передбачає просту схему участі – гроші або необхідні предмети урочисто або буденно передаються в руки відповідних організацій або людей – і на цьому участь компанії закінчується. Іншими словами, благодійністю можна займатися у віддаленому режимі.

Режим КСВ передбачає, що компанія залучається до реалізації стратегії, яка покликана системно вирішити певну проблему, існуючу в суспільстві. Вивчивши питання, вона бере на себе відповідальність за її рішення, розробляє довгострокову стратегію і активно бере участь в діях на всіх етапах її реалізації.

Приклад. Компанія Parimatch Tech взяла на себе вирішення проблеми здоров'я і благополуччя суспільства через доступність спорту дітям. Для цього в структурі холдингу з'явився окремий елемент – міжнародний благодійний фонд Parimatch Foundation. Він був заснований в 2019 році як частина глобальної КСВ-стратегії холдингу. Фонд як незалежна структура з професійною командою допомагає локальним співтовариствам в тих країнах, де оперує компанія. Його діяльність сприяє здоров'ю та добробуту суспільства, забезпечуючи дітям рівні можливості в освіті і заняттях спортом, незалежно від їхніх фізичних особливостей і соціального статусу.

В Україні стратегія сталого розвитку компанії реалізується через три комплексні програми:

  • «Так, я можу!» – підтримка і розвиток дітей з інвалідністю та особливими освітніми потребами через залучення їх до спорту;
  • «Нова Фізична Культура» – розвиток і популяризація фізичної культури в школах;
  • «Спортивний наставник» – програма спрямована на те, щоб кожна дитина, незалежно від соціального статусу, могла розвиватися і йти до своєї спортивної мрії.
Дитячий турнір з флорболу, організований Parimatch Foundation у МДЦ «Артек»

Аспект 2: Цільове призначення

Благодійність передбачає точкову допомогу певному суб'єкту – організації або людині, не втручаючись у встановлений порядок справ. В рамках стратегії КСВ компанія системно вирішує існуючу в суспільстві проблему, тим самим змінюючи суспільство.

Приклад. EVA стала однією з перших компаній в Україні, яка в рамках проблеми гендерної рівності заговорила про роль матері в сім'ї, підняла питання спільної участі обох батьків у вихованні дітей і організації побуту. У 2015 році в рамках своєї стратегії КСВ компанія створила національну премію «Мама року», яка відзначає активних жінок, які зуміли поєднати материнство з успіхами в інших сферах (соціальні проєкти, бізнес, спорт, блогерство та інші), тим самим не тільки заохочуючи конкретних людей, але і створюючи нову модель взаємодії в сім'ї та формуючи нове ставлення суспільства до гендерних ролей. За 7 років проєкт зібрав понад 4000 історій щасливого материнства, які ламають стереотипи про роль жінки-матері в українському суспільстві.

Національна премія Мама Року 2020

Аспект 3: Системність

Відповідальний бізнес не просто заявляє про зміну координат, але відображає її в структурних змінах: створюються відділи КСВ, команди або цілі фонди. Завдяки їм до вирішення суспільно-значущих завдань можна залучати партнерів.

Приклад. Фонд Parimatch Foundation, про який вже говорилося вище, був створений для реалізації важливої ​​складової КСВ-стратегії всього холдингу – розвитку локальних спільнот, через надання дітям рівних можливостей займатися спортом і здобувати освіту.

Ще одна важлива частина КСВ-стратегії Parimatch Tech – компанія є Responsible Employer (відповідальним роботодавцем): у всіх співробітників є базова страховка, гібридний графік роботи, гідний рівень зарплати. А минулого літа компанія запустила проєкт Benefit Cafeteria. Корпорація пропонує своїм працівникам безкоштовно або з частковою компенсацією скористатися низкою бенефітів, як то різні види страхування, відвідування тренажерного залу, масаж, стоматологія, сеанси з психологом, послуги няні та інші «плюшки». У кожного члена команди є рівні можливості для розвитку і зростання.

Проєкт Benefit Cafeteria

Аспект 4: Орієнтованість на розвиток людського капіталу

На відміну від традиційної благодійності, стратегія КСВ передбачає розвиток людського капіталу – як всередині компанії, так і зовні, в оточуючому її суспільстві. Наприклад, в США поширена практика створення корпоративних фондів соцзахисту, виплати з яких породжують у співробітників впевненість у захисті і безпеці в будь-яких обставинах, що, в свою чергу, збільшує лояльність співробітників. Крім того, великі корпорації прагнуть створити особливу корпоративну культуру і атмосферу, яка сприяє благополуччю і розвитку потенціалу людей, які працюють в компанії.

Приклад. Компанія Google відома своїми нестандартними підходами до розвитку і мотивації персоналу. Організація унікального комфортного робочого простору, впровадження принципів свободи слова, відкритості та довіри, постійне навчання, безкоштовні обіди, тренажерні зали, басейни, перукарні і медичні послуги – це далеко не повний перелік того, що пропонує компанія своїм співробітникам в якості мотивації і розвитку їхнього потенціалу. А HR-відділ Google за допомогою досліджень постійно відстежує потреби працівників, щоб оперативно їх задовольняти.

Офіс Google у Лондоні

Аспект 5: Спільне прийняття рішень (корпоративне волонтерство)

В процес благодійності, як правило, залучена лише «верхівка» корпорації. У кращому випадку – HR або піарник приходить з ідеєю допомоги тому, хто її потребує, а керівництво приймає рішення. У проєктах КСВ бере участь весь персонал компанії, причому співробітники часто самі стають «драйверами» соціальних ініціатив і одночасно – їх виконавцями, що всіляко заохочується топ-менеджментом.

Приклад. Компанія Samsung Electronics America щорічно проводить Day of Service. У цей день замість роботи в офісі співробітники допомагають місцевим громадам, беручи участь в роботі некомерційних організацій. У Parimatch Tech кожному співробітнику надають 16 оплачуваних годин робочого часу на рік, які він може витратити на волонтерство.

А співробітники компанії «Фармак» регулярно беруть участь в міжнародному русі з донорства крові. Така практика корисна не тільки для самих співробітників, які отримують додаткові смисли в своїй роботі, ще один спосіб самореалізації і більш високу оцінку в очах оточуючих, а й вигідна самій організації.

Фармаківці беруть участь у міжнародному Дні донора

У компанії KFC досліджували вплив волонтерства на бізнес і з'ясували, що корпоративні волонтери демонструють більшу продуктивність праці, ніж інші співробітники. Індекс задоволеності серед них значно вищий – 41% проти 29%. Індекс лояльності до компанії досягає 50% (серед інших співробітників – 37%), а ¾ респондентів з числа волонтерів вказали участь у волонтерських проєктах одним з мотивів для продовження роботи в компанії.

Аспект 6: Стратегічність

Якщо благодійність – це майже завжди разова або короткострокова ініціатива, або тривала точкова допомога, то КСВ передбачає довгострокову покрокову стратегію щодо вирішення проблеми. Це може бути стратегія на 10–25 років вперед, з чіткими проміжними цілями, які відрізняються масштабністю і спрямовані на поліпшення життя цілого регіону.

Приклад. В кінці минулого року міжнародний гігант Coca-Cola представив світу стратегію збереження водних ресурсів, яку він обіцяє реалізувати до 2030 року. Стратегія націлена на зменшення кількості води для виробництва напоїв, утилізацію стічних вод на заводах і допомогу в очищенні водних ресурсів в тих регіонах, де у компанії є виробничі потужності.

А в 2014 році в Україні Coca-Cola спільно з Українським співтовариством охорони птахів запустила проєкт з відновлення водних ресурсів регіону. В рамках довгострокової стратегії компанія вже допомогла очистити забруднені водойми Кінбурнської коси, Тилігульського лиману, Олешківських пісків та інших природних об'єктів України.

Аспект 7: Принцип win-win

У благодійності є благодійник і облагодіяний. У відповідальну бізнес-модель закладена вигода для всіх учасників, в тому числі – для самої компанії.

Міжнародна компанія IO Sustainability, яка займається дослідженнями на стику екології, соціології та бізнесу, проаналізувала показники діяльності корпорацій з КСВ. І прийшла до висновку, що завдяки соціальній відповідальності у компаній спостерігаються збільшення продажів до 20%, зростання продуктивності до 13%, зниження плинності кадрів вдвічі, збільшення вартості акцій до 6%, а також зниження фінансового ризику та вартості позики.

Зростання продажів у компаній з КСВ пояснюють інші дослідження. Сучасний покупець все частіше прагне до того, щоб його покупки відображали його цінності. Клієнти корпорацій стежать за тим, як бренди реагують на соціальні і політичні проблеми, і роблять висновки. І якщо їхні погляди і позиція брендів збігаються, то вони готові купувати товар і розповідати про нього оточуючим.

Приклад. Компанія Tesla значно розширила свою частку ринку, залучаючи споживачів, які піклуються про навколишнє середовище, за допомогою своєї лінійки електромобілів і екологічно чистих автомобільних продуктів. А компанія Apple щороку випускає обмежену серію смартфонів червоного кольору, оголошуючи покупцям, що частина прибутку від їх продажу перераховується до фонду з боротьби з ВІЛ/СНІД (в 2020 році – до фонду з боротьби з коронавірусом). Тим самим корпорація допомагає вирішувати соціальну проблему, підвищує лояльність споживачів, а заодно – і збільшує прибуток від продажів.

Магазин Apple у червоному кольорі до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом. Брюсель.

Аспект 8: Розвиток спільнот

Компанії, що реалізують власну стратегію КСВ, як правило, прагнуть залучати в соціальні ініціативи з перетворення суспільства не тільки власних працівників, а й жителів регіону. Таким чином відбувається нарощування активностей і ресурсів, необхідних для досягнення соціально значущої мети.

Приклад. Благодійна програма «Долонька щастя» від МакДональдс. В період дії програми кожен клієнт ресторану може придбати акційні сувеніри і тим самим зробити свій внесок у відкриття Сімейних кімнат в державних дитячих лікарнях України. «Долонька» існує вже 20 років, і в минулому році в ній взяли участь понад 20 млн українців, зусиллями яких було зібрано 9,6 млн грн.

Благодійна програма «Долонька щастя» від МакДональдс.

Прикладом розвитку громади може бути освітній проєкт «Агрошкола» від компанії «Агро-Регіон», який дає можливість всім бажаючим жителям регіону пройти агрономічний і технічний курси та стажування в одному з підрозділів компанії. Ще один її проєкт – TractorEAST – дає можливість ветеранам АТО безкоштовно отримати професію тракториста. Учасники програм отримують безкоштовну освіту, стипендію, житло і харчування. Таким чином компанія допомагає місцевій громаді у вирішенні питання освоєння нових професій і працевлаштування.

Аспект 9: Інтеграція принципів відповідальності в щоденну профільну діяльність

Одним з показників корпоративної соціальної відповідальності є те, що компанія інтегрує ці принципи в свою щоденну профільну діяльність, реалізуючи принципи відповідального виробництва і споживання: модернізує потужності з метою скорочення шкідливих викидів, переглядає логістику для зменшення «вуглецевого сліду», впроваджує концепцію «зеленого офісу» .

Приклад. Протягом наступних трьох років бренд Lego інвестує $400 млн у реалізацію принципів сталого розвитку. Основна мета компанії – до 2025 року повністю відмовитися від одноразової пластикової упаковки для своїх конструкторів, замінивши її на екологічно безпечну.

В рамках проєкту Green Fibre Bottle пивоварна компанія Carlsberg розробляє першу в світі 100% пляшку з деревного волокна, яка здатна біологічно руйнуватися. А американська корпорація Johnson & Johnson не перестає шукати варіанти використання альтернативних джерел енергії, прагнучи до 2025 року забезпечити 100% своїх потреб в енергії за рахунок відновлюваних джерел.

Аспект 10: Незалежність від зовнішніх обставин

Як правило, благодійність живе, поки у компанії є гроші. Під час кризи на перше місце виходить виживання, а тому проєкти допомоги іншим заморожують. Якщо ж компанія інтегрує принципи відповідального бізнесу в щоденну профільну практику, то ні зовнішні кризи, ні фінансове становище не впливають на її стратегію соціальної відповідальності. У тому числі – і завдяки принципам win-win, про які говорилося вище.

Приклад. У період першого локдауна в Parimatch Foundation не припинили реалізацію місії фонду, а перепрофілювали ресурси на боротьбу з пандемією. Зокрема, Parimatch Україна і Parimatch Foundation виділили 10 млн грн на підтримку 13 опорних лікарень в Києві, Львівській, Чернівецькій та Івано-Франківській областях. На ці гроші компанія закуповувала засоби індивідуального захисту для медичного персоналу та медичне обладнання, в тому числі – апарати штучної вентиляції легенів.

Допомога Parimatch лікарям Львівщини

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло