«Зерновий коридор» продовжено на 60 днів. Подальша його доля – у руках турецького електорату

Власне, на підтримку «правильного» результату другого туру президентських виборів угоду і було пролонговано

Фото: ФБ-сторінка Мінінфраструктури України

17 травня, за день до формального закінчення, зернову угоду – чотиристоронні домовленості щодо експорту українського зерна з чорноморських портів – було продовжено ще на два місяці. Про це заявив президент і кандидат у президенти Туреччини Реджеп Тайїп Ердоган.

Новина була подана у форматі телезвернення, де власне український експорт слугував лише приводом розповісти про значущість спікера для світової продовольчої безпеки та ступеня його впливу на глобальні процеси. Нагадаємо: Туреччина перебуває у самому розпалі передвиборчих перегонів, між двома турами президентських виборів.

«Зусиллями нашої країни, за підтримки наших російських друзів, вкладом наших українських друзів було вирішено продовжити угоду щодо чорноморського зерна ще на два місяці», – сказав Ердоган, побажавши успіхів усьому світу й запевнивши, що Туреччина продовжуватиме зусилля щодо забезпечення виконання всіх умов угоди та його продовження у наступному періоді. Також турецький президент повідомив, що до експорту зерна з України можуть бути залучені ще два порти – Миколаїв та Ольвія.

Досягнення домовленості про пролонгацію договору підтвердили також інші сторони угоди. Він діятиме щонайменше до 18 липня. Mind розбирався, чи можна вважати проблему вичерпаною і чому ні.

Наскільки ймовірним було припинення «зернового коридору» з 18 травня? Дуже ймовірним – набагато вище, ніж у жовтні, коли за аналогічних обставин росія вийшла з угоди, а потім, не досягнувши бажаного результату, знову до неї приєдналася.

За тиждень до дня «Ч» «зерновий коридор» майже припинив роботу – з українських портів могли вийти лише одиниці суден.

Чому взагалі виникла колізія? Як найчастіше це й буває – через позицію росії, яка під час  попередньої пролонгації угоди в березні погодила роботу коридору лише на 60 днів замість початково заявлених 120.

За цей строк мали бути докладені зусилля для реалізації російської частини угоди, а саме – налагоджений експорт зерна та добрив. Зазначимо, що постачання сільгосппродукції з рф, незважаючи на санкції, досягло рекордних обсягів за підсумками минулого року.

Бонус: Теорія змови

росія від самого початку йшла на зрив угоди до зазначеної дати і створювала проблему, даючи Ердогану можливість героїчно її розв’язати та використати в передвиборній боротьбі.

Нагадаємо: кремль не приховує, що його симпатії перебувають на боці чинного президента Туреччини. І це не дивно, оскільки Ердоган залишається фактично єдиним світовим політиком вищого рівня, який підтримує контакт із владіміром путіним. Лідер турецької опозиції Кемаль Киличдароглу заявляв, що росія стоїть за проведенням кампанії з дезінформації на користь нинішнього президента.

Чи не надто багато бере на себе Ердоган, гарантуючи продовження угоди? Ні, це відповідає дійсності. Роль Туреччини на Босфорі та Чорному морі є визначальною, а Ердоган, безсумнівно, архітектор зерновий угоди.

«З одного боку, ми завжди говорили, що зернова угода – це на 99% Ердоган. З іншого боку – ми не очікували, що росія піде на це за 11 днів до другого туру президентських виборів у Туреччині. Отже, москва вважає, що Ердоган може перемогти, і дає йому ще одну козирну карту до передвиборчих агітацій», – вважає Андрій Клименко, керівник Інституту стратегічних чорноморських досліджень, головний редактор BlackSeaNews

Читайте також: Акценти тижня: шанс для демократій у Туреччині та Таїланді, загроза дефолту у США та Пакистані, Цукерберг збагатився, а Маск – навпаки

Що натомість отримає рф? Туреччина не могла пообіцяти виконати головні забаганки росії – підключення россєльхозбанка до SWIFT, відновлення роботи аміакопроводу Тольятті – Одеса, відновлення імпорту до рф іноземної сільгосптехніки та запчастин, зняття обмежень на страхування та доступ до портів для російських суден, розблокування добрив. Це просто не в її владі. Хоча цілком можливо, що представники ООН давали з цього приводу якісь обіцянки.

Зі свого боку Ердоган міг гарантувати путіну продовження режиму реекспорту через Туреччину підсанкційних товарів, як це відбувається зараз і допомагає росії закривати найбільш зяючі діри в промисловості та на споживчому ринку.

Як відреагували учасники Стамбульської угоди на заяву Ердогана? Очікувано – вітали знайдений компроміс.

«Ці угоди є важливими для глобальної продовольчої безпеки, українські та російські продукти годують світ», – сказав генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш, відзначивши «посередництво Туреччини».

Російське мзс обмежилося підтвердженням, що рф вважає домовленість про продовження угоди досягнутою.

Україна в особі віцепрем'єр-міністра Олександра Кубракова вітала продовження договору, наголосивши на необхідності ефективно його виконувати, маючи на увазі блокування інспекції та її затягування з боку росії. Також відомство Кубракова доповнило своє нейтральне комюніке фразою про те, що угода взагалі-то й так мала діяти, оскільки спочатку укладалася на 120 днів.

Це заперечення очевидного звучить трохи безглуздо, коли весь світ, включно з ООН, докладав неабияких зусиль для того, щоб уникнути припинення експорту українського зерна саме з 18 травня. Втім, за наявною інформацією, на останньому етапі Мінінфрастурктури не відігравало ключової ролі безпосередньо в переговорах – їх проводили представники військових відомств.

Порти Миколаївської області і справді можуть бути залучені до експорту зерна? Як повідомили Mind опитані трейдери, найімовірніше, може йтися про вихід із зазначених портів кораблів іноземних компаній, які застрягли там ще до війни. Таких судів сім.

Читайте також: Вивезти зерно з України дедалі важче. На що його можна переробити всередині країни, де використовувати та кому продати

Акваторія продовжує обстрілюватися – доки не звільнено Кінбурнську косу. Втім такий ризик є і на рівні одеського коридору, а безпека суден там гарантується лише дотриманням домовленостей. Теоретично такі самі гарантії можуть бути застосовані і до порту Миколаїв та Ольвія. Але реальність така, що потреби в них немає: вузьке гирло утворюється не в Україні, а на Босфорі під час інспекції. Фактично зараз значно недовантажені потужності та порти Великої Одеси, щоб підключати до роботи ще й миколаївські.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS