Поромні перевезення до України невдовзі можуть відновитися. Перемовини – на завершальній стадії

Очільник АМПУ розкрив перспективи повернення поромів до порту Чорноморськ

Фото: ukrferry.com

Україна проводить завершальний етап переговорів щодо відновлення поромного сполучення до портів Великої Одеси. Про це повідомив голова ДП «Адміністрація морських портів України» Юрій Литвин на конференції Grain Storage Forum у Києві у вівторок, інформує Інтерфакс-Україна.

«На завершальному етапі переговори щодо відновлення поромних перевезень із Баку в Україну і транзитом через усі країни, які проходять судна. Найближчим часом, ми сподіваємося, що поромна переправа запрацює», – зазначив Литвин.

Водночас голова АМПУ наголосив, що роботу поромної лінії визначатиме низка факторів, що, зокрема, стосується наявної номенклатури експортно-імпортних вантажів, урожайності агрокультур, а також стану всієї аграрної галузі та функціонування економіки загалом.

Як розвивалося поромне сполучення до великої війни? До повномасштабного російського вторгнення системоутворювальним гравцем на українському ринку поромних перевезень була одеська судноплавна компанія «Укрферрі» (заснована 1995 року). Компанія розвивала регулярне сполучення на маршрутах Україна – Туреччина (Чорноморськ – Карасу) та Україна – Грузія (Чорноморськ – Батумі/Поті). До великої війни перевізник експлуатував три пороми типу Ro-Pax – Greifswald, Vilnius і Kaunas, здатні транспортувати автомобілі, залізничні вагони й пасажирів. У 2022 році компанія планувала отримати четвертий пором типу Ro-Pax, який мав збільшити перевезення між Україною та Туреччиною, однак планам завадила війна.

У липні 2023 року «Укрферрі» відкрила нову поромну лінію між румунською Констанцою та Поті, запропонувавши послуги перевезення вантажівок, легкового автотранспорту, контейнерів, а також пасажирів. Тоді перевізник заявив, що реалізує на практиці можливості транспортного коридору країн – членів міжнародної організації ГУАМ, до якої входять Азербайджан, Грузія, Молдова й Україна, а також Румунії, що сприятиме «зменшенню транспортних і часових витрат при взаємному вантажообороті між країнами ГУАМ, країнами Перської затоки та Центральної Азії».

Нині флот «Укрферрі», як свідчить інформація на сайті перевізника, представлений трьома поромами – Vilnius, Kaunas і Napoli.

Чому важливий Транскаспійський маршрут? До повномасштабного вторгнення особливо активно розвивалося поромне сполучення між Україною та Грузією, хоча вантажопотік помітно зменшився після початку пандемії у 2020 році. Залізнично-поромна лінія «Укрферрі» між портом Чорноморськ і Грузією стала частиною Транскаспійського транспортного маршруту.

Створення маршруту було ініційовано 2013 року як складова так званого Нового шовкового шляху з Китаю до Європи. Він сполучає КНР, Казахстан, Азербайджан, Грузію, Туреччину, Україну, Румунію та країни Європи з використанням поромних переправ через порти Чорного та Каспійського морів.

Для України важливість маршруту стрімко зросла 2014 року, коли росія анексувала Крим й окупувала частини Донецької та Луганської областей, і особливо – у 2016 році, коли москва заблокувала сухопутний транзит українських вантажів до країн Середньої Азії.

Великий розголос тоді мала перспектива контейнерних поїздів, що курсуватимуть Новим шовковим шляхом. Український тестовий поїзд, відправлений поромом із Чорноморська 2016 року, виявив головні недоліки – високу вартість і значний термін перевезень. Відтоді розпочалися спроби зменшити тарифи всіма учасниками Транскаспійського маршруту, зокрема морськими поромними перевізниками в Чорному та Каспійському морях. Окрім того, щоб створити вигідні умови, треба було істотно знизити портові збори в Україні та Грузії.

Де прийматимуть пороми? В Україні єдиний термінал, який спеціалізується на обслуговуванні поромів, розташовується в морському порту Чорноморськ. Залізнично-поромний комплекс поєднує можливості обробки залізничних вагонів та автотранспорту. Річна потужність терміналу становить приблизно 4,5 млн тонн вантажів у залізничних вагонах, 35 тис. вантажних і 250 тис. легкових автівок. Комплекс у 2019 році обробив приблизно 2 млн тонн вантажопотоку, при цьому вантажі у великовантажних автомобілях становили 63% усього обсягу, у залізничних вагонах – 25%.

У 2020 році Мінінфраструктури розпочато підготовку до передачі поромного комплексу в концесію. Через велику війну процес було зупинено, однак у травні 2023 року міністерство оголосило про відновлення підготовки.

До повномасштабного вторгнення «Укрферрі» неодноразово виявляла зацікавленість у концесії поромного комплексу й планувала взяти участь у відповідному конкурсі. Про це, зокрема, заявляли комерційний директор компанії Володимир Чернієвський і директор із питань розвитку та маркетингу Роман Моргенштерн.

Бекграунд. Після відкриття Українського морського коридору в серпні 2023 року очільники галузі неодноразово вказували серед пріоритетів відновлення контейнерного судноплавства та поромних перевезень до портів Великої Одеси.

Найбільша міжнародна контейнерна лінія MSC Mediterranean Shipping Co (Швейцарія) планує у червні 2024 року відновити регулярний фідерний сервіс до портів Великої Одеси. Крім того, найближчим часом очікується відкриття фідерного сервісу, який поєднає порти Великої Одеси та єгипетський Порт-Саїд. На початку минулого місяця до морського порту Чорноморськ із Констанци прибуло судно T Mare (прапор – Панама). Цей рейс ознаменував повернення суден із контейнерами до портів Великої Одеси вперше після повномасштабного вторгнення.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS