Порти Великої Одеси і єгипетський Порт-Саїд поєднає фідерний контейнерний сервіс

Порти Великої Одеси і єгипетський Порт-Саїд поєднає фідерний контейнерний сервіс

Як український логістичний бізнес відновлює контейнерне судноплавство до портів Великої Одеси

Порти Великої Одеси і єгипетський Порт-Саїд поєднає фідерний контейнерний сервіс
Фото: DR

Учасники українського контейнерного ринку довели свою високу адаптивність після початку великої війни та продовжують шукати нові логістичні рішення. Тепер – враховуючи можливості, що з’явилися після відкриття Українського морського коридору і фактичного розблокування портів Великої Одеси.

Минулого місяця вперше після повномасштабного вторгнення до одного з одеських портів зайшло судно з контейнерами, також повідомлялося про інші рейси, пов’язані з контейнерним ринком. Частиною чого насправді стали ці суднозаходи та чому спроба вітчизняного бізнесу відкрити фідерний сервіс із середземноморського контейнерного хабу Порт-Саїд стане логічним продовженням зусиль відновити контейнерне судноплавство до портів Великої Одеси?

Між портами Великої Одеси та єгипетським Порт-Саїдом найближчим часом почне працювати фідерний контейнерний сервіс, повідомив Mind президент Асоціації міжнародних експедиторів України (АМЕУ) Віктор Берестенко.

Як розповів очільник АМЕУ, ідею відкрити фідерне контейнерне сполучення до портів Великої Одеси восени минулого року задумала одна українська приватна логістична компанія і запропонувала міжнародним контейнерним лініям користуватися майбутнім сервісом. Передбачалося організувати доправлення контейнерів за маршрутами, які поєднають один з одеських портів із Констанцою та Стамбулом, де контейнери будуть перевантажувати на контейнеровози міжнародних ліній.

Ідею вдалося реалізувати у квітні цього року. Сервіс обслуговували два фідерних судна – T Mare та T Moon (прапори обох суден – Панама) місткістю по 350 TEU, які сумарно виконали п’ять рейсів до морського порту Чорноморськ. Перший суднозахід здійснило судно T Mare, яке прибуло в Чорноморськ із Констанци 3 квітня. Цей рейс ознаменував повернення суден із контейнерами до портів Великої Одеси вперше після повномасштабного російського вторгнення.

Після цього замість двох вищезазначених фідерів компанія взяла в оренду (чартер) більше судно –  контейнеровоз Pros Hope (прапор – Панама) місткістю 1500 TEU, який нині курсує між Чорноморськом і Констанцою. «Ми очікуємо ще одне судно, аналогічне Pros Hope, на сервіс із Порт-Саїда до портів Великої Одеси», – повідомив Берестенко.

Зазначимо, що контейнеровоз Pros Hope вперше зайшов до порту Чорноморськ 21 квітня. Очільник АМЕУ прояснив деякі подробиці цього суднозаходу. Тоді деякі медіа повідомили, що судно начебто доправило контейнери прямим рейсом із Китаю.

Як уточнив Берестенко, насправді судно не перевозило контейнери з Китаю в Україну. «Контейнеровоз доставив у Чорноморськ вантаж у біг-бегах (поліпропіленових мішках великого розміру для перевезення сипучих вантажів. – Mind) Ми віримо, що це буде прикладом для міжнародних контейнерних ліній, який спонукатиме їх відновлювати свої сервіси до України», – зазначив керівник АМЕУ.

При цьому Берестенко зауважив, що міжнародні контейнерні лінії наразі уникають прямих суднозаходів в Україну. «Великі контейнерні судноплавні лінії, імовірно, не будуть заходити власним флотом до портів України, поки триває воєнний час», – припустив він.

У чому переваги контейнерного сполучення через Середземне море? Раніше про перспективи відкриття фідерного сервісу між портами Великої Одеси й одним із контейнерних хабів Середземного моря Берестенко повідомив виданню latifundist. Організація сполучення з великими середземноморськими контейнерними портами стане оптимальним рішенням, поки великі контейнерні гравці оминають Україну. «Контейнеровоз ходитиме з портів Великої Одеси, наприклад, до Порт-Саїду. Протягом травня-червня перевіримо цю ідею на предмет реалізації», – говорив він.

Варіант сполучення через контейнерні хаби Середземномор’я також дозволить отримати нижчі ставки фрахту.

«Будь-який середземноморський контейнерний хаб – це пряме сполучення з усім світом. – пояснював Берестенко. – Тобто ми поєднуємо нашу вантажну базу з хабом, з якого вартість транспортування по всім іншим напрямкам є найнижчою. Це дасть змогу нашим експортерам економити на логістиці. Вони матимуть економічний сенс експортувати збіжжя, а зекономлені на фрахті гроші підуть у прибуток».

Окрім того, працювати через середземноморські порти змушує криза судноплавства в Червоному морі, оскільки контейнерні гравці переорієнтували перевезення навколо Африки, що значно збільшило протяжність маршрутів.

«Керівництво контейнерних ліній прямо каже, що через це Чорне море взагалі може бути не цікавим для суднозаходів великих контейнеровозів. Прямий сервіс буде закінчуватися десь в Середземному морі. Тобто якщо зараз деякі лінії ходять прямими судами з Китаю до Констанци, то найближчим часом – протягом травня – все може закінчитись. Останнім хабом буде Порт-Саїд, Трієст, Пірей, Стамбул або інший середземноморський контейнерний хаб», – зазначав Берестенко.

Які обсяги втратив український морський контейнерний ринок після початку великої війни?

Обсяг українського ринку перевезень контейнерів, що здійснюються морським шляхом, скоротився приблизно наполовину порівняно з довоєнними обсягами, свідчать підрахунки АМЕУ. Основний контейнеропотік розподілено між двома ключовими хабами – румунською Констанцою та польським Гданськом.

При цьому немає точних даних щодо контейнерів, які доправляються в Україну іншим – не морським транспортом.

Протягом двох останніх років до повномасштабного вторгнення контейнерообіг українських морських портів перевищував 1 млн TEU, зокрема у 2021 році показник становив 1,022 млн TEU, у 2020-му – 1,048 млн TEU. Торік перевалку контейнерів здійснювали лише порти Дунайського кластера, які обробили 67 667 TEU.

Після відкриття Українського морського коридору в серпні 2023 року очільники галузі неодноразово вказували серед пріоритетів відновлення контейнерного судноплавства до портів Великої Одеси. Як повідомив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Юрій Васьков, уряд спільно з учасниками ринку опрацьовує рішення щодо відновлення контейнерних перевезень. «Україна як держава вже готова на рівні інфраструктурної та організаційної підготовки. Протягом наступних декількох тижнів ми побачимо певний результат», – говорив Васьков наприкінці березня.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло