Марина Абрамович: «Митець не повинен перетворюватися на ідола»

Про що на київській лекції розповідала всесвітньовідома мисткиня-перформер

Марина Абрамович
Фото: YES © 2017

Марина Абрамович − гучне ім’я в історії сучасного мистецтва. Її перформанси стали класикою, довівши, що нематеріальне та скороминуче теж претендує на власне місце у вічності. Експерименти зі своєю сексуальністю, агресією інших людей, вивільненням емоцій, що приховуються за маскою цивілізованості, дійсно вражають. Утім, не можна жити в США і не спробувати стати суперзіркою. Марині Абрамович вдалося і це. Перформанси у MoMA, камео в культовому серіалі 2000-х «Секс і місто», скандальна автобіографія. А головне − Інститут Марини Абрамович, в якому викладають її метод. Місце без постійної будівлі, але з метою, заради якої багато хто шукатиме цю Шамбалу мегаполісів. Ненав’язливим, проте чітко простежуваним месіанством Марина Абрамович і приваблює чималу кількість людей, що пояснює й черги біля Жовтневого палацу в Києві.  

Якщо спробувати відсікти радість від приїзду в Україну мисткині, без імені якої не уявити мистецтво другої половини ХХ – початку ХХІ століття, справедливим буде зазначити, що глядачі отримали не стільки лекцію, скільки шоу. Так, вона легенда, і все сказане Абрамович автоматично набуватиме статусу одкровення. Але теза про те, що «бути жінкою-мисткинею надзвичайно складно», бо «жінки не готові жертвувати всім, жінки хочуть любові, чоловіка, родину, будинок...», здаватиметься чимось надважливим для аудиторії 20+, і таких на лекції була більшість. Проте для тих, кому 30+, це твердження буде хіба що констатацією пережитого факту.

Абрамович не сказала нічого концептуально нового, однак того вечора на сцені «Жовтневого» йшлося більше про те, як вона це робила. Надзвичайно гарна, мила, привітна, харизматична. Тримати увагу публіки протягом 1 години 25 хвилин, а потім відповідати на запитання, інколи просто нестерпні − завдання, з яким впорається далеко не кожна публічна особа, тож Абрамович на додачу до усього ще й талановитий оратор.

Перелік позитивних якостей пані Марини можна продовжувати й далі. Але головною її суперсилою є впевненість у собі. Коли перед вами стоїть Марина Абрамович, ви з перших хвилин відчуватимете, що вона все про вас знає, бо люди, на якому б континенті вони не знаходилися − істоти примітивні та однакові у своїх страхах і бажаннях. У 1970-х Абрамович шукала себе, власний творчий метод і мову, тому мала щирість митця, який усвідомлює, що оточуючі його не розуміють. Зараз же вона − особистість, що усвідомлює свою владу над іншими, бо завдяки своєму методу здатна довести кожного, хто цього забажає, до стану обнулення, що у наш час нав’язливості інформації є ледь не дивом.   

Після промови та історичного екскурсу перформансами – своїми та «студентів», що проходили навчання в Інституті Марини Абрамович, мисткиня цілком справедливо зауважила, що всі художники мають маніфести, то й вона не стала виключенням. Читання маніфесту, фрази з якого часто зривали оплески, стало яскравим завершенням виступу.  Далі – частина тексту, який можна сміливо цитувати і використовувати для відповіді на запитання «Яким має бути художник?».

Життєві принципи художника

Художник та кохання

Художник та еротика

Марина Абрамович: «Митець не повинен перетворюватися на ідола»
Публічна лекція художниці Марини Абрамович
Фото: YES © 2017

Ставлення художника до страждань

Ставлення художника до депресії

Ставлення художника до самогубства

Художник і натхнення

Марина Абрамович: «Митець не повинен перетворюватися на ідола»
Публічна лекція художниці Марини Абрамович
Фото: YES © 2017

Художник і мовчання

Художник і самотність

Художник і робота

Список ворогів художника

Марина Абрамович: «Митець не повинен перетворюватися на ідола»
Публічна лекція художниці Марини Абрамович
Фото: YES © 2017

Різні сценарії смерті

Різні сценарії похорону

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS