Марина Абрамович: «Митець не повинен перетворюватися на ідола»
Про що на київській лекції розповідала всесвітньовідома мисткиня-перформер

Марина Абрамович − гучне ім’я в історії сучасного мистецтва. Її перформанси стали класикою, довівши, що нематеріальне та скороминуче теж претендує на власне місце у вічності. Експерименти зі своєю сексуальністю, агресією інших людей, вивільненням емоцій, що приховуються за маскою цивілізованості, дійсно вражають. Утім, не можна жити в США і не спробувати стати суперзіркою. Марині Абрамович вдалося і це. Перформанси у MoMA, камео в культовому серіалі 2000-х «Секс і місто», скандальна автобіографія. А головне − Інститут Марини Абрамович, в якому викладають її метод. Місце без постійної будівлі, але з метою, заради якої багато хто шукатиме цю Шамбалу мегаполісів. Ненав’язливим, проте чітко простежуваним месіанством Марина Абрамович і приваблює чималу кількість людей, що пояснює й черги біля Жовтневого палацу в Києві.
Якщо спробувати відсікти радість від приїзду в Україну мисткині, без імені якої не уявити мистецтво другої половини ХХ – початку ХХІ століття, справедливим буде зазначити, що глядачі отримали не стільки лекцію, скільки шоу. Так, вона легенда, і все сказане Абрамович автоматично набуватиме статусу одкровення. Але теза про те, що «бути жінкою-мисткинею надзвичайно складно», бо «жінки не готові жертвувати всім, жінки хочуть любові, чоловіка, родину, будинок...», здаватиметься чимось надважливим для аудиторії 20+, і таких на лекції була більшість. Проте для тих, кому 30+, це твердження буде хіба що констатацією пережитого факту.
Абрамович не сказала нічого концептуально нового, однак того вечора на сцені «Жовтневого» йшлося більше про те, як вона це робила. Надзвичайно гарна, мила, привітна, харизматична. Тримати увагу публіки протягом 1 години 25 хвилин, а потім відповідати на запитання, інколи просто нестерпні − завдання, з яким впорається далеко не кожна публічна особа, тож Абрамович на додачу до усього ще й талановитий оратор.
Перелік позитивних якостей пані Марини можна продовжувати й далі. Але головною її суперсилою є впевненість у собі. Коли перед вами стоїть Марина Абрамович, ви з перших хвилин відчуватимете, що вона все про вас знає, бо люди, на якому б континенті вони не знаходилися − істоти примітивні та однакові у своїх страхах і бажаннях. У 1970-х Абрамович шукала себе, власний творчий метод і мову, тому мала щирість митця, який усвідомлює, що оточуючі його не розуміють. Зараз же вона − особистість, що усвідомлює свою владу над іншими, бо завдяки своєму методу здатна довести кожного, хто цього забажає, до стану обнулення, що у наш час нав’язливості інформації є ледь не дивом.
Після промови та історичного екскурсу перформансами – своїми та «студентів», що проходили навчання в Інституті Марини Абрамович, мисткиня цілком справедливо зауважила, що всі художники мають маніфести, то й вона не стала виключенням. Читання маніфесту, фрази з якого часто зривали оплески, стало яскравим завершенням виступу. Далі – частина тексту, який можна сміливо цитувати і використовувати для відповіді на запитання «Яким має бути художник?».
Життєві принципи художника
- Митець не повинен брехати собі та іншим
- Митець не має красти ідеї в інших митців
- Митець не повинен йти на компроміс із арт-ринком заради себе
- Митець не повинен вбивати інших людей
- Митець не повинен перетворюватися на ідола
- Митець не повинен перетворюватися на ідола
Художник та кохання
- Митець повинен уникати кохання до іншого митця
- Митець повинен уникати кохання до іншого митця
- Митець повинен уникати кохання до іншого митця
Художник та еротика
- Митець повинен дивитися на світ з точки зору еротики
- Митець повинен бути еротичним
- Митець повинен бути еротичним
- Митець повинен бути еротичним

Публічна лекція художниці Марини Абрамович
Ставлення художника до страждань
- Митець повинен страждати
- Через страждання приходить краща робота
- Страждання приносить трансформацію
- Через страждання художник перевершує свій дух
- Через страждання художник перевершує свій дух
- Через страждання художник перевершує свій дух
Ставлення художника до депресії
- Митець не повинен бути пригніченим
- Депресія − це хвороба, її слід лікувати
- Депресія не є продуктивною для художника
- Депресія не є продуктивною для художника
- Депресія не є продуктивною для художника
Ставлення художника до самогубства
- Самогубство є злочином проти життя
- Митець не повинен коїти самогубство
- Митець не повинен коїти самогубство
- Митець не повинен коїти самогубство
Художник і натхнення
- Митець повинен глибоко поглянути у себе для натхнення
- Чим глибше він вглядатиметься всередину себе, тим універсальнішим ставатиме
- Митець є всесвіт
- Митець є всесвіт
- Митець є всесвіт

Публічна лекція художниці Марини Абрамович
Художник і мовчання
- Митець повинен розуміти мовчання
- Митець повинен створити простір для мовчання, щоб увійти в роботу
- Тиша, як острів у середині турбулентного океану
- Тиша, як острів у середині турбулентного океану
- Тиша, як острів у середині турбулентного океану
Художник і самотність
- Митець повинен мати час на самотність
- Самотність надзвичайно важлива
- Далеко від дому
- Далеко від студії
- Далеко від родини
- Далеко від друзів
- Митець повинен довго перебувати біля водоспадів
- Митець повинен довго перебувати біля вулканів
- Митець повинен довго дивитися на швидкі річки
- Митець повинен довго дивитися на горизонт, де зустрічаються океан і небо
- Митець повинен довго дивитися на зірки на нічному небі
Художник і робота
- Митець повинен уникати відвідування студії щодня
- Митець не повинен розглядати свій робочий графік як працівник банку
- Митець повинен досліджувати життя і працювати лише тоді, коли ідея до нього приходить у сні або протягом дня, як бачення, яке виникає неначе сюрприз
- Митець не повинен повторювати себе
- Митець не повинен переробляти
- Митець повинен уникати власного осквернення мистецтва
- Митець повинен уникати власного осквернення мистецтва
- Митець повинен уникати власного осквернення мистецтва
Список ворогів художника
- Вороги дуже важливі
- Далай-лама казав, що легко співчувати друзям, але набагато складніше співчувати ворогам
- Митець повинен навчитися пробачати
- Митець повинен навчитися пробачати
- Митець повинен навчитися пробачати

Публічна лекція художниці Марини Абрамович
Різні сценарії смерті
- Митець повинен знати про власну смертність
- Для художника не тільки важливо, як він живе, а й те, як він помирає
- Митець повинен співставити символи своєї роботи з різними сценаріями смерті
- Митець повинен усвідомлено померти без страху
- Митець повинен усвідомлено померти без страху
- Митець повинен усвідомлено померти без страху
Різні сценарії похорону
- Митець повинен дати розпорядження перед похороном, щоб все було зроблено так, як він хоче
- Похорон − це остання робота художника перед відходом
- Похорон − це остання робота художника перед відходом
- Похорон − це остання робота художника перед відходом
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].