У рамках спецпроекту «Кандидатська з економіки», в якому Mind вивчає готовність учасників передвиборчої президентської гонки відповідати на економічні виклики, ми вирішили також зосередитися на деяких фактах з біографії першої «п'ятірки» кандидатів. Ми вже перелічили кар’єрні сходинки екс-міністра оборони України Анатолія Гриценка й екс-глави «Нафтогазу» Юрія Бойка, а тепер розглянемо біографічні нюанси шоумена Володимира Зеленського – все більш активного кандидата на найвищу посаду країни.
Згідно з соціологічними дослідженнями, якщо засновник «Кварталу 95» вийде в другий тур, він легко переможе будь-якого опонента – чи то Петра Порошенка, чи Юлію Тимошенко. На несподіваного суперника обрушився шквал критики: охочих голосувати за «клоуна-головнокомандувача» оголосили розумово відсталими, а кожен економічний або дипломатичний ляп Зеленського затято смакують у новинах і соцмережах. Тому факти про кандидата Зе доводиться подавати у форматі «Руйнівники міфів», розвінчуючи або підтверджуючи найнесподіваніші припущення.
У політичних колах подейкують, що сам Володимир Зеленський у президенти йти не надто хотів – його цілком влаштовувало амплуа успішного бізнесмена. А вмовив його саме Ігор Коломойський, причому переговори велися аж ніяк не методом пряника. Телеканал олігарха «1+1» нібито заборгував Зеленському $4 млн, які Коломойський пообіцяв повернути лише в тому випадку, якщо шоумен втілить у життя сценарій серіалу «Слуга народу».
І телеканал, і сам кандидат у президенти ці чутки не підтверджують. Зеленський називає Коломойського «телевізійним партнером», з яким його пов'язують виключно бізнес-відносини, а не політика.
«Квартал 95» працював з «Плюсами» ще в 2003–2005 роках, коли Коломойський не контролював телеканал. Після звільнення з посади керівника «1+1» Олександра Роднянського гумористи уклали контракт з телеканалом «Інтер», де Зеленський став генпродюсером. Назад на «Плюси» він з партнерами повернувся у 2012-му. Як запевняє сам Зеленський, не через гроші – просто виконав свою місію на «Інтері» і не бачив сенсу працювати там далі.
Як би там не було, у разі перемоги коміка в президентських перегонах Ігор Коломойський не отримає назад націоналізований ПриватБанк – принаймні так обіцяє сам Зеленський.
Але якщо Зеленського-політика і можна запідозрити в несамостійності, то Зеленський-бізнесмен однозначно пройшов становлення без допомоги олігарха. Трансформація криворізької команди КВК у бізнес-структуру відбувалася на початку 2000-х: над проектом працювали понад два десятки жартівників-однодумців.
Зеленський підкреслював, що, навіть зайнявшись бізнесом, вони, як і за часів КВК, залишалися «великою родиною». Наприклад, «Студія Квартал 95» по черзі купувала своїм співробітникам квартири в Києві. При цьому дотримувалася соціальна справедливість: першими новоселами ставали ті гумористи, у яких було найбільше дітей.
Результат вразив навіть самих КВКшників: у 2012 році обличчя Зеленського з'явилося на обкладинці журналу Forbes. За непідтвердженими даними, година телеконтенту на «1+1» приносить «Кварталу 95» $50 000, а в цілому річний дохід колишніх гравців КВК оцінюється як мінімум у $10 млн. Один лише фільм «Слуга народу 2» у 2017 році став найкасовішим в Україні, зібравши 24 млн грн. А кінострічка «Я, ти, він, вона» зібрала в прокаті майже 54 млн грн.
Продукція «Кварталу» йде і на експорт. Формат серіалу «Слуга народу» купила Fox Studios із США – американська версія вийшла на платному каналі Netflix. Формат також придбали у Франції, Греції, Кореї, Польщі та Болгарії. А шоу, аналогічне українській телепередачі «Розсміши коміка», стало популярним у Фінляндії.
Усе це приносить аж ніяк не смішні гроші: Володимир Зеленський задекларував активи і банківські рахунки на загальну суму 114 млн грн. У його сім'ї є великий житловий будинок з ділянкою під Києвом, шість квартир у столиці, два дорогих авто і колекція елітних наручних годинників відомих брендів. Кандидат є співвласником двох десятків компаній і трьох десятків торгових марок.
Партнери Зеленського по бізнесу – в основному колишні КВКшники. Це брати Борис і Сергій Шефіри, Андрій Яковлєв, Андрій Чивурін, Наум Баруля. Крім того, спільний бізнес із кандидатом ведуть генеральний директор 1+1 Media Олександр Ткаченко, кліпмейкер Алан Бадоєв та підприємець з Кривого Рогу Андрій Харламов.
Другий після зв'язків з Ігорем Коломойським аргумент критиків Зеленського – в президенти воюючої країни йде людина, що співпрацює з країною-агресором.
Коли Володимир Зеленський заявив, що має намір балотуватися в президенти, він запевнив, що припинив свій бізнес у Росії після 2014 року, хоч це і дорого йому коштувало. Якщо раніше за годину продукту «Квартал» заробляв $150 000–200 000, то тепер – максимум $30 000. Кандидат Зе стверджує, що втратив не лише гроші, але й друзів: зокрема, зіпсувалися його стосунки з російським актором Олексієм Чадовим, з яким вони разом знімалися в декількох фільмах.
Щоправда, не так давно ЗМІ виявили три російські компанії, засновником яких є кіпрська Green Family Ltd – вона в свою чергу виступає співзасновником ТОВ «Квартал 95» в Україні. Йдеться про «Вайсберг Пикчерс», «Платінумфільм» і «Грін Филмс», які займаються виробництвом кіно-, відеофільмів і телевізійних програм. Кінцевими власниками цих трьох компаній вказані Володимир Зеленський, його бізнес-партнери Андрій Яковлєв, Борис і Сергій Шефіри, а також Тимур Міндіч – соратник бізнесмена Ігоря Коломойського. Зеленському довелося виправдовуватися. Наявність бізнесу в Росії він визнав і пообіцяв вийти зі складу засновників компаній.
А також нагадав, що «Квартал 95» займався волонтерською діяльністю в зоні АТО. Зокрема, Зеленський з партнерами організували пересувний кінотеатр для бійців, придбали реанімобіль, перераховували гроші, регулярно проводили концерти в прифронтовій зоні. «Концерти для українських карателів» навіть потрапляли до сюжетів російських телеканалів.
Куди більша прогалина «Команди Зе» – економіка. Публічні міркування кандидата на цю тему часто стають об'єктом кепкувань. То він планує вивести в публічну площину інформацію про державні тендери, коли в країні вже працює система ProZorro. То пов'язує високі ціни на газ з монополією на вугільному ринку. А то і взагалі обіцяє перетворити Україну на експортера енергоресурсів.
Зі знакових елементів його програми можна відзначити заміну податку на прибуток податком на виведений капітал і одноразову «нульову декларацію» для бізнесу, в якій бізнесмен, сплативши 5% від задекларованої суми, зможе легалізувати доходи. Ще одне нововведення в стилі арабських нафтових держав – впровадити економічний паспорт українця, за допомогою якого кожна дитина з народження до повноліття накопичуватиме частину від реалізованих державою природних благ.
Критики описують електорат Володимира Зеленського як люмпен-пролетаріат, все культурне життя якого обмежується переглядом «Вечірнього кварталу». Експерти не цілком згодні з цим твердженням.
Політолог Володимир Фесенко вважає, що спочатку цього кандидата підтримувала молодь з півдня країни, але зараз його електорат став набагато різноманітнішим: там є і лояльні до Росії жителі сходу, і «помірні, що не войовничі патріоти». А об'єднує їх, за словами Фесенка, позиція «проти всіх», бо вони не довіряють жодному з діючих політиків.
Політолог також зазначає, що серед шанувальників Зеленського переважають молоді люди з міст. Звідси у противників Зе народився жарт: «Бабусю, забери у внука паспорт у день голосування».
З чуток, Зеленський відмовився від найманих політтехнологів і проводить передвиборчу кампанію силами однодумців з «Кварталу». Як би там не було, рекламні ролики в YouТube істотно відрізняються від продукції конкурентів. Замість паркетних обіцянок – пряме включення з дружньої вечірки, де колишні КВКшники обговорюють стратегію, поїдаючи замовлену піцу. А нещодавнє інтерв'ю кандидата в режимі Skype-включення під час однієї з телепрограм і поготів показало аудиторії людину без звичного політичного лиску. Хоча і породило версії про зрежисованість пауз, під час яких Володимир Зеленський отримував «допомогу залу», коли був неготовим відповідати на злободенні питання.