Українські школярі та студенти 1 вересня вже вдруге починають навчання на тлі повномасштабної війни, що триває в Україні. Усі, хто починає навчання цього року, вже знають, що час від часу навчання може перериватися через тривоги, всі знають, де знаходиться сховище і якого порядку дій дотримуватись. Пріоритети батьків, що відправляють своїх дітей до навчальних закладів, значно змінилися з розгортанням військових дій на території України. Головним із них у виборі навчального закладу часто є безпека. Про інші побажання до шкіл і вишів за тих умов, у яких зараз живе Україна, розповіла Mind засновниця мережі освітніх проєктів «МрійДій», співзасновниця КМДШ, Лідія Білас.
Те, що вважалось якісною освіту кілька років тому, не є якісною освітою сьогодні. І це добре, бо поняття якості має періодично переоцінюватись, щоб відповідати запитам сьогодення. У світі, що так швидко та бурхливо змінюється, батьки опиняються перед складним вибором школи для дітей. У багатьох родин з’явився запит зробити дитину не лише академічно успішною, а й усвідомленою, розуміючою свої таланти, знаючою свої потреби та просто щасливою. Тож тепер, обираючи школу, варто звертати увагу не лише на рейтинг, середній бал ЗНО, кількість медалістів чи учасників олімпіад. Важливо оцінити, чи допоможе навчальних заклад відшукати в дитини талант, чи здатен розпалити бажання до його розвитку, чи підтримає на шляху зростання, чи навчить знаходити друзів, любити себе, робити світ кращим і розставляти пріоритети.
Погодьтесь, тепер обрати школу стає набагато важчим викликом. Крім війни, обставин, пов'язаних із переїздом в інші міста в Україні чи за кордон, новим отриманим там навчальним досвідом, доводиться брати до уваги психологічний стан дітей та адаптуватися до непростих реалій. Тож давайте поговоримо про найважливіші критерії вибору.
Війна змінила пріоритети українців. Тепер для кожної родини найважливішою цінністю стала безпека. Наявність у школі надійного й обладнаного укриття дозволяє навчальному процесу відбуватись офлайн, що значно поліпшує якість академічних знань та позитивно впливає на психологічне здоров’я дітей.
Під час кожної тривоги батьки мають бути впевнені в дотриманні всіх безпекових алгоритмів і захищеності своїх дітей. Без чіткого дотримання таких умов, усі інші переваги навчального закладу не мають значення.
Читайте також: На захисті майбутнього: чому діти мають якнайшвидше відновити навчання
Сьогодні однією з найбільших проблем у дітей, особливо на тлі війни і перманентного стресу, є відсутність бажання навчатись, досягати й навіть просто мріяти. Багато учнів мають залежність від гаджетів і не можуть знайти мотивації у вивченні шкільних предметів. Високі оцінки більше не асоціюються з успіхом у житті в епоху блогерів, яким для досягнення мети не знадобилась академічна успішність.
Тож дуже важливим навиком дорослих у школах є вміння переконливо й на глибинному рівні донести до школярів розуміння, чому той чи інший предмет потребує вивчення, який існує взаємозв’язок між дисциплінами та, наприклад, як все це знадобиться в житті.
Хороша школа здатна пояснити різницю перспектив для людини, яка вміє перетворювати мрії на мету і їх досягати, та людини, яка просто пливе за течією.
Читайте також: ChatGPT та освітня реальність: новітня технологія може стати помічником у навчанні
В епоху індивідуалізму важливим є персоніфікований підхід і адаптація шкільної програми під таланти і зацікавлення, характер і вміння дитиною сприймати матеріал. Знайшовши свою мрію та мету, чітко побачивши шлях до її реалізації, школяр має бути звільнений від тягаря зайвих предметів та очікування викладачів щодо їх вивчення. Непотрібне й непрактичне навантаження може призвести до надмірного тиску на учня.
Крім того, індивідуальний підхід передбачає розуміння найкращих для учнів способів засвоїти інформацію. Комусь необхідне багаторазове повторення, комусь візуальна презентація з поясненням, хтось віддає перевагу самостійному вивченню матеріалу за підручником, а хтось любить обговорювати з однокласниками.
Школа має приймати різноманітність характерів та адаптувати під них програму, а не вимагати від учнів адаптуватися під застарілі стандарти.
Читайте також: Школа під час війни: як батькам налаштувати дітей та налаштуватися самим
Хороша школа об’єднує, вчить дружити, а не ворогувати, єднатися для знаходження вирішення, екологічно дискутувати. Розуміючи різні характери та способи комунікації дітей, ментори допомагають створювати привітне середовище, у якому ідеї, бажання проявлятися та говорити заохочуються і розкриваються. Для цього важлива загальна атмосфера школи, яка буквально відчувається з перших хвилин, і вміння навчити дітей створювати спільноту, що є одним із найважливіших навиків у сучасному світі.
Читайте також: Міністр освіти і науки: «Жодних обмежень щодо визнання результатів навчання дитини за кордоном на сьогодні не існує»
Ще один важливий критерій хорошої школи – практичність знань і розуміння реалій ринку праці. Для цього важлива налагоджена система профорієнтації та синхронізації з актуальними потребами ринку, залучення HR та інших спеціалістів для розмов із підлітками про їх майбутні професійні вибори й можливість «приміряти» на себе в ту чи іншу професію ще в шкільні роки. Великою перевагою є навчальні обміни дітей для глибшого вивчення мови та культури, візити в закордонні школи, університети та компанії.
Хороша школа прокладає шлях туди, де діти можуть поглибити знання, відчути своє покликання, надихнутися, зрозуміти себе та світ навколо, відчути життя і на основі цього прийняти усвідомлений вибір про своє майбутнє.
Загалом сьогодні хороша школа – це місце, яке може стати другим домом для дитини. Місце, заради якого дитина буде охоче прокидатися вранці та про яке з посмішкою розповідатиме ввечері. Місце, у яке захочеться скоріше повернутися після канікул і про яке зможе з теплотою і гордістю згадувати все життя. Знайти таке місце важко, але цілком можливо навіть у країні, яка перебуває у стані війни. Адже країна не збирається здаватись, країна збирається перемагати, і хороші школи вже в пріоритеті в питаннях реальної якості освіти.