Школа під час війни: як батькам налаштувати дітей та налаштуватися самим

Школа під час війни: як батькам налаштувати дітей та налаштуватися самим

І допомогти дітям повернутися до навчання

Школа під час війни: як батькам налаштувати дітей та налаштуватися самим
Фото: УНІАН

Попри війну, розв'язану росією проти України, Міносвіти анонсує плани щодо запуску нового навчального року в офлайн-форматі. Так, вчителі в шкільних онлайн-групах уже активно опитують батьків щодо обрання форми навчання дітей – очної чи дистанційної. Водночас у Державній службі надзвичайних ситуацій (ДСНС) наголошують, що до початку офлайн-навчання готові лише 23% закладів освіти України. Проте в будь-якому разі навчальний рік в Україні має початись традиційно з 1 вересня, і до цієї дати варто бути готовим як освітянам, так і учням та їх батькам. Як налаштуватися на навчання під час війни всім учасникам освітнього процесу, розповіла Mind психологиня освітніх проектів та програм мережі MRIYDIY (офлайн/онлайн-школа, дитячий садок, фундація, навчання для освітян) Маріанна Актаєва.

Воєнний час – період, коли вчителям, батькам, дітям постійно треба пристосовуватися до нових обставин. Психологи зазначають, що фаза повернення людини до стабілізації триває від 6 до 36 місяців. Але зараз ми не можемо скористатися такою можливістю, оскільки живемо у високому перманентному стресі, який коливається залежно від подій. Тому маємо приділяти особливу увагу власному психічному стану і психічному стану дітей, їхньому здоров’ю та поповненню ресурсів. Чим складніші обставини, тим більше варто потурбуватися про відпочинок і психологічне відновлення дитини.

Щодо освіти – вчені довели, що чим довша пауза у навчальному процесі, тим складніше мозку повертатися до нього в майбутньому. Спілкування дитини з вчителями та однокласниками – не менш важлива частина розвитку та психологічного комфорту дитини.

Свідченням того, що паузи в навчанні для дітей є критичними, бачимо наочно з дослідження International Rescue Committe через освітню кризу у воєнний час у Сирії: 59% учнів 6-го класу, 52% учнів 7-го класу та 35% учнів 8-го класу не змогли прочитати просту розповідь із семи речень; 64% учнів 6-го класу та 46% учнів 8-го і  10-го класів не змогли розв'язати задачу на віднімання. Жахливо, але розвиток навичок читання та рахування в цих дітей залишився на рівні 2-го класу.

Цей приклад говорить нам, що школи мають бути підготовленими до змін, ефективними та адаптивними при різних сценаріях, пропонувати різні формати навчання залежно від ситуації.

На що звернути увагу батькам при підготовці до вересня-2022?

  • Школа вашої дитини має бути оснащена комфортним і безпечним укриттям.
  • Обов'язково попередьте адміністрацію школи та вчителя, якщо ваша дитина специфічно реагує на звуки сирени, боїться замкнутого простору тощо.
  • Вибудуйте надійну комунікацію з представниками школи – так, аби і школа, і ви, постійно знали, де перебуває дитина.
  • Поцікавтеся, чи адаптований розклад дітей до воєнного стану: він має включати психологічні вправи та хвилинки, фізичне розвантаження, доступ до води (чи теплого напою), обов'язкові інструктажі щодо надзвичайних ситуацій.
  • Щоб школа надавала кваліфіковану психологічну підтримку (психологи та педагоги мають пройти спеціальне навчання для роботи із дітьми у воєнний час). Наприклад, у нашій школі MRIYDIY ми інтегрували підтримку ментального здоров’я учнів за методикою «Діти та війна: навчання технік зцілення»; учні проводять рефлексії, аналізують власні емоції та стани. Сьогодні це все необхідно.

Як батьки можуть допомогти дітям розпочати навчальний рік?

  • Підтримуйте дитину, співпрацюючи зі школою. Ви можете цікавитися та обговорювати те, що викладають на уроках, про що дитина дізналася. Воєнний час потребує єднання!
  • Можна організувати шкільні чаювання, брати участь у семінарах щодо психічного добробуту чи організувати позашкільні клуби, що допоможуть дітям відкрити нові зацікавлення та розвинути цікаві навички.
  • Підвищувати рівень фізичної активності як дітей, так і свій. Регулярна фізична активність та здорове харчування поліпшують психічний стан.
  • Використовувати потенціал шкільних медсестер і психологів для підвищення власного рівня психологічної грамотності.
  • Зробити гаджет дитини помічником, а не відволікальним фактором. Завантажте в телефон дитини сімейний фотоальбом (не забудьте про домашніх улюбленців), або допоможіть скласти релаксійний плейліст; завчасно запишіть дитині тепле аудіоповідомлення, яке вона зможе прослуховувати, коли хвилюється в школі, тощо.

Зараз, як для батьків, так і для педагогів важливим є підтримати дітей. Не лише дати знання, а й мотивувати їх здобувати, дієво залучити до навчального процесу школярів. Коли дитина психологічно налаштована, відчуває підтримку, в неї з’являється більше мотивації навчатися, вона звільняється від зайвих хвилювань та направляє енергію на те, що їй цікаво, що її розвиває. 

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло