Йдемо до мети, або Що таке ідеологія компанії
І навіщо її розробляти

Коронакриза змусила компанії замислитись, як змінитися, щоб вижити. Варіантів може бути багато – запровадити інновації або підлаштуватись під онлайн-діяльність, змінити підхід до налаштування бізнес-процесів тощо. Проте, як стверджують експерти, не тільки конкретні кроки, а глобальне бачення може допомогти компанії зміцнити та втриматися на ринку під час кризи. Про те, якого підходу варто дотримуватись компанії в такій ситуації і чим буде корисне формування ідеології, розповів Mind засновник Інституту корпоративних інновацій та громадського підприємництва (CICE Institute) Павло Рижій.
Ідея – це те, чим володієте ви. Ідеологія – це те, що володіє вами!
Слово «ідеологія» свого часу (а в декого й сьогодні) асоціювалося з радянським часом і чимось нав’язаним та таким, що обмежує. Насправді ця концепція вперше прозвучала понад 230 років тому як «наука про ідеї» і сьогодні використовується в основному в політичному чи державному контексті.
Водночас всім нам доводилося чути в бізнес-середовищі фрази на кшталт: «це суперечить ідеології нашої компанії» чи «ідеологія нашої компанії передбачає…» або «він не розділяв ідеології нашої компанії». Проте навряд чи хтось з авторів цих фраз міг би вам просто та щоразу однаково пояснити, що це означає, а якщо і зміг би, то таке пояснення, швидше за все, не збігалося б з поясненням від іншого працівника тієї ж компанії.
Що таке «ідеологія компанії»
Чому сучасні компанії починають повертатись до використання цієї концепції?
Сучасний світ переживає неймовірну кризу сенсів. У бізнесі це проявляється непостійною лояльністю споживачів, з одного боку, та низькою залученістю працівників – з іншого. За оцінками Gallup, втрати продуктивності спричиняють світовій економіці збитків на понад $7 трлн щороку.
Реакцією на визнання цієї кризи стало масове використання концепції «призначення» у стратегічному плануванні компаній. З цього приводу впливова бізнес-асоціація Business Roundtable (об’єднує компанії з сумарною річною виручкою понад $7 трлн та 15 млн працівників) навіть зробила спеціальну офіційну заяву в серпні 2019 року.
Призначення – це те саме «велике чому?» (BIG WHY?), сенс існування компанії, аргументація її права на існування, відповідь на питання: «навіщо ваша компанія?» та «хто, і що втратить, якщо компанія припинить існування?», «в чому її суть та ключова компетенція?», «забравши що, компанія втратить сама суть свого існування?».
Але «призначення» виявилося недостатньо і з’явився запит на об’єднуючу надбудову – «ідеологію компанії». «Призначення» дає працівнику напрямок. «Ідеологія» – це глибока переконаність у цьому напрямку. Вона спрямовує все, що робить працівник, як він це робить і чому це важливо для всієї організації. Керівники часто користуються настановами типу: «треба робити правильні речі» та «чинити правильно» і все буде добре. Саме «ідеологія» і допомагає знайти кожному працівнику цей орієнтир, навігатор того, що правильно для конкретної компанії зараз та у майбутньому, і застосовувати його у кожній своїй дії.
Про світову корпоративну ідеологію
Якщо подивитися на найперспективніші компанії сьогодення, що досить переконливо спрямовані в майбутнє, то більшість з них можна було б переконливо назвати «компаніями з потужною ідеологією». Взяти хоча б SpaceX, Tesla та інші компанії Ілона Маска чи бізнес-імперію Джеффа Безоса з Amazon та Blue Origin. У посланнях працівникам, публічних заявах та навіть формальних корпоративних документах досить яскраво прослідковується потужна та послідовна корпоративна ідеологія, що не залишає байдужими ані працівників, ані клієнтів, ані сотні мільйонів сторонніх спостерігачів.
Якщо компанія здійснює підприємницьку діяльність та генерує прибуток, задовольняючи потреби споживачів у найкращий для них спосіб в обмін на гроші, то максимальний ефект від такої діяльності буде, коли кожен працівник розділятиме ідеологію підприємництва, клієнт-орієнтованості та ефективності. Для масової практики «підприємницької ідеології» існують такі системи, як «корпоративне підприємництво». Вони дозволяють максимізувати залученість працівників, об’єднуючи їх навколо найбільших можливостей для компанії, відчуваючи не тільки раціональний зв’язок з компанією в межах посадової інструкції, а й емоційну поєднаність з компанією весь час, а не лише в мить отримання СМС про зарплату.
Хто має розробляти ідеологію
Ключовою умовою ідеологічно потужної компанії є наявність власне джерела ідеології. І якщо на етапі становлення таким джерелом має бути найвища посадова особа в компанії, то з часом сформується корпоративна культура, що житиме та проявлятиметься у поведінці кожного працівника.
Через певну іміджеву складову самого слова «ідеологія» не часто зустрінеш, скажімо, Chief Ideology Officer у компанії, проте по суті ідеологією так чи інакше мають займаються всі топ-менеджери. Але треба ще раз нагадати – ідеологія не витікає зі стратегії, програми чи проекту, навпаки – вона їх формує, тому її «хранитель» має бути ніяк не нижче рівня СЕО за підтримки та максимальної залученості найвищого керівництва.
Отже, підприємницька ідеологія бізнесу – це те, що дозволить компанії:
- Спрямовувати ідеї в головах працівників відповідно до стратегічних інтересів компанії.
- Насолоджуватися високою залученістю працівників, їх проактивністю та результативністю.
- Мати спільне бачення щодо розвитку компанії, а отже, частіше користатися ефектом синергії від взаємодії.
- І як результат – бути більш конкурентоздатними та привабливими на ринку як для клієнтів, так і для талантів.
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями.
Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.
Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:
- працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
- шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
- спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
- бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
- тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
- увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].